Bild
Nästa artikel
Adria Matrix axess 650 SF Citroën. Vid en snabb titt ser denna Adria ut som vilken husbil som helst. Men Citroën-      emblemet i fronten avslöjar att något är annorlunda.
Adria Matrix axess 650 SF Citroën. Vid en snabb titt ser denna Adria ut som vilken husbil som helst. Men Citroën- emblemet i fronten avslöjar att något är annorlunda.

Adria Matrix Axess 650 SF Citroën – välutrustad och modern

Husbilar

Till 2017 kompletterar Adria sitt chassiutbud med franska Citroën, och vi som har kört massor med Fiathusbilar vill gärna veta skillnaden. På köpet får vi en bra bild av vad Adrias Axess innebär.

Bilfabriken Sevel Süd i Italien drivs gemensamt av Fiat och franska PSA som äger Citroën och Peugeot. I fabriken tillverkas över 200 000 transportbilar varje år. I princip handlar det om en produktionsmodell som säljs under tre olika varumärken; Fiat Ducato, Citroën Jumper och Peugeot Boxer.

Den största skillnaden mellan Fiat och PSA finns i maskinrummet; Fiat litar på sina egna 2,3-liters motorer medan PSA använder en 2-liters motor med AdBlue-vätska. Den motorn finns i två varianter med 130 eller 160 hästkrafter.

Utvändigt skiljer fronten dem åt med emblemen för respektive varumärke. Detsamma gäller förarmiljön; vid en snabb titt är det bara olika märken på ratten.

I husbilsvärlden är Fiat Ducato det basfordon som i flera år har varit den stora marknadsledaren både i Sverige och övriga Europa. Citroën och Peugeot, som båda var rätt så vanliga förr om åren, har i dag avsevärt mindre marknadsandel på husbilsmarknaden.

I maj förra året meddelade Adria att de i sitt 2017-utbud även skulle ha med chassin från Citroën Jumper. Värdar för nykomlingarna var deras Axess-modeller. Med andra ord kan nu taksängsmodeller, halvintegrerade, alkovbilar samt plåtisar numera fås med chassi från Citroën. Till helintegrerade husbilar erbjuds de däremot inte, åtminstone inte för tillfället. Inte heller går Jumper att fås med automatlåda, rykten säger att en sådan är under utveckling.

Vad gäller totalvikter är 35L-chassi med totalvikten 3 500 kg standard, men går att väga upp till 3 650 kg. Som alternativ erbjuds ett 40H-chassi med totalvikten 4 000 kg. Observera att det inte går att väga upp från 3 500 kg till 4 000 kg, det måste beställas från första stund. Två vuxna resenärer kan klara sig med 3 500 kg totalvikt. Om alla sittplatser ska nyttjas under färd är det klokt att välja 40H-chassit som kostar 17 700 kr mer.

I förarhytten är vyn mycket bekant för oss som kört många hus-bilar, åtminstone bortsett från ratten.
I förarhytten är vyn mycket bekant för oss som kört många hus-bilar, åtminstone bortsett från ratten.
Bakifrån finns inget som avslöjar att chassit kommer från Citroën och inte Fiat.
Bakifrån finns inget som avslöjar att chassit kommer från Citroën och inte Fiat.
Logotypen som föreställer två kugghjul designades av André Citroën, den har prytt det franska företagets bilar i nästan hundra år. Företaget grundades 1919.
Logotypen som föreställer två kugghjul designades av André Citroën, den har prytt det franska företagets bilar i nästan hundra år. Företaget grundades 1919.

Den för dagen provkörda Adria Matrix Axess 650 SF är utrustad med 130-hästars motor. Provkörningens fokus låg huvudsakligen på körning och skillnader jämfört med Fiat Ducato. Jumper ger högst effekt runt 3 750 varv. Under acceleration blir skillnaden knappast märkbar; Ducato-motorn på 130 hästar når toppeffekten vid 3 600 varv.

Sex personer sitter bekvämt i sittgruppen.
Sex personer sitter bekvämt i sittgruppen.
Det funktionella vinkelköket överraskar positivt. Särskilt nöjda är vi med den stora mängden – och även volymen – i alla utdragbara lådor.
Det funktionella vinkelköket överraskar positivt. Särskilt nöjda är vi med den stora mängden – och även volymen – i alla utdragbara lådor.

Motorn i Jumper har annars ett bra vridmoment, särskilt på låga varv. Vid 50 km/h och på sexans växel ligger varvtalet runt låga tusen varv men ändå går det att accelerera utan att motorn hackar. Toppvridet på 350 Nm nås vid 1 750 varv. Motsvarande siffror för Ducato är 320 Nm vid 1 800 varv. När hastighetsmätaren på Jumper visar 100 km/h visar varvräknaren cirka 2 200. Varvstoppet griper in vid 4 400 varv.

Då det gäller toppeffekt är kampen mellan Jumper och Ducato jämn, men det högre vridet hos Jumper märks. Även motorljudet skiljer mellan de båda. Citroënmotorn är betydligt tystare, även vid högre hastighet och under acceleration är ljudet mjukare.

När det gäller serviceintervaller finns inga skillnader. Det blir antingen 4 800 mil eller två år, vanligast på husbilar är att två år infaller först.

I sin helhet är skillnaderna mellan Jumper och Ducato inte särskilt stora för den som väntat sig något nytt. Det finns skillnader, men de är inte stora. Man måste dock komma ihåg att fylla på AdBlue-vätska i Jumpern och det slipper man i Ducato.

Taksängen är elstyrd. Passagen kring entrén är rymlig även med sängen nedsänkt.
Taksängen är elstyrd. Passagen kring entrén är rymlig även med sängen nedsänkt.
Den franska bädden är utrustad med en tjock madrass som är 200 cm lång, medan bredden är något blygsamma 132 cm.
Den franska bädden är utrustad med en tjock madrass som är 200 cm lång, medan bredden är något blygsamma 132 cm.
Adria Matrix Axess 650 SF Citroën – välutrustad och modern

Sett till planlösning är Matrix Axess M 650 SF en av de mest klassiska versionerna som finns med sidosäng bak och den är fortfarande populär även om enkelsängar tagit över allt mer. Och vad passar egentligen bättre i en fransk bil än en fransk säng? Bak till höger i bilens färdriktning hittar vi den och till vänster om den finns ett långsträckt hygienutrymme. Köksenheten finns i mitten av bilen. Den följs av en lång sidosoffa på bilens högra sida som erbjuder en femte sittplats vid behov. Till skillnad från vanliga planlösningar ingår denna sittplats samt elmanövrerad taksäng i priset. Bilen har sex sovplatser tack vare att sittgruppen är bäddbar, nedbäddad ger den plats för två resenärer.

Även i övrigt ligger grundutrustningen på en bra nivå. Uppvärmningen sköts med Truma Combi 6E (el eller gasol), samt elektrisk golvvärme.

Sängen i bilens bakdel går att resa upp och ger då direkt tillgång till garaget. I en planlösning som denna blir förvaringsutrymmet naturligtvis inte majestätiskt stort men volymen förbättras av att Adria har monterat bädden högt.

Badrummet är avlångt och smalt men duschkabinen som finns längst bak är överraskande rymlig och mäter 68x81 cm. Det lär inte bli några problem med långa sköna duschstunder heller då färskvattentanken är på hela 140 liter, vilket är mer än på de flesta halvintegrerade mellanklassbilar.

Mellan toaletten och köket finns en garderob som är överraskande stor. Från golvet upp till klädstången är det 162 cm och den är upp till 55 cm djup.

Hjärtat i nykomlingen är en 130 hästars BlueHDI diesel-motor på två liter.
Hjärtat i nykomlingen är en 130 hästars BlueHDI diesel-motor på två liter.
Under båda sofforna finns praktiska utrymmen för exempelvis skor.
Under båda sofforna finns praktiska utrymmen för exempelvis skor.
En femte sittplats ingår i grundpriset och utgörs av den långsträckta sidosoffan.
En femte sittplats ingår i grundpriset och utgörs av den långsträckta sidosoffan.

I köket är förvaringen i fokus. Köksbänken är vinklad och ytan är 89 cm bred och som mest 98 cm djup. Utrymmet under bänken har utnyttjats på ett effektivt sätt med hjälp av sex utdragbara lådor. Spisen med tre lågor i rad som lanserades för några år sedan ger god arbetsyta framför.

Det finns fem bältade sittplatser men nattetid finns det plats för sex sovande, även i grundutrustat utförande. Taksängen är elstyrd och har steglös justering. I det lägsta läget blir avståndet mellan bädden och taket blygsamma 67 cm. Bäddplatserna i sittgruppen under taksängen hamnar 70 cm lägre. Ett positivt faktum är att till skillnad från flera andra taksängar blockeras inte bodelsdörren av sängen, utan passagen vid ingången är som minst 63 cm.

I "salongen" finns det gott om plats. Tack vare den långa sidosoffan och den förlängningsbara bordskivan får sex personer plats runt bordet. Sidosoffan mäter 115 cm i bredd och det är här man fixar den femte bältade sittplatsen då det behövs. Med förlängningsskivan blir bordet hela 139 cm långt. På grund av taksängen är takhöjden under bara 185 cm; annars är takhöjden huvudsakligen 204 cm.

Med den testade 650 SF-planlösningen utgör bilen en fin familjebil för familjer med tre barn. Eller varför inte till tre kompisar som då får varsin rymlig sovplats. Då bilen ställs mot övriga konkurrenter i prisklassen är den hyfsat utrustad och har ett lågt grundpris. Men ha i åtanke att saker som myggdörr och jalusier i förarhytten återfinns i tillvalslistan på Axsessmodeller.

Citroën-chassit i sin tur utgör ett konkurrenskraftigt alternativ på den Fiat-dominerade marknaden.

Adria Matrix Axess 650 SF Citroën – välutrustad och modern
ADRIA MATRIX AXESS 650 SF

Basfordon: Citroën Jumper 35L, med 2-liters BlueHDi diesel, 130 hk, Euro 6

Växellåda: 6-växlad manuell

Chassi: Citroën Jumper 35L campingchassi

Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP ASR hill holder

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 3 001 kg

Maxlast: 499 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 6993/2320/2810 mm

Axelavstånd: 3 800 mm

Överhäng bak: 2 245 mm

Takhöjd inne: 204 cm (185 cm under taksäng)

Isoleringsmaterial: EPS (vägg) XPS (golv)

Tjocklek golv/vägg/tak: 31/26/26 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6E luftburen värme. Elektrisk golvvärme.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Bak: 132x200 cm. Taksäng: 110/130x190 cm. Dinett: 110/130x210 cm.

Grundpris: 656 900 kr

Pris testad bil: 688 900 kr

Tillbehör: Komfortpaket (inkl. ac bildel, airbag för passagerare, farthållare) 18 500 kr, LED-varselljus 2 000 kr, stödben 2 000 kr, myggnätsdörr 2 300 kr, textilpaket (kuddar och madrassöverdrag) 2 700 kr, mattor till hytt och bodel 4 500 kr.

Plus: Välutrustad i grundutförandet, modern inredning, hög garderob och bra kök.
Minus: Den franska sängen är aningen smal för två fullvuxna personer.

Taggar: Husbilar, Adria

Bilfabriken Sevel Süd i Italien drivs gemensamt av Fiat och franska PSA som äger Citroën och Peugeot. I fabriken tillverkas över 200 000 transportbilar varje år. I princip handlar det om en produktionsmodell som säljs under tre olika varumärken; Fiat Ducato, Citroën Jumper och Peugeot Boxer.

Den största skillnaden mellan Fiat och PSA finns i maskinrummet; Fiat litar på sina egna 2,3-liters motorer medan PSA använder en 2-liters motor med AdBlue-vätska. Den motorn finns i två varianter med 130 eller 160 hästkrafter.

Utvändigt skiljer fronten dem åt med emblemen för respektive varumärke. Detsamma gäller förarmiljön; vid

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.