Bild
Nästa artikel

Adria Serie 70 573 DS - Begagnad med golvvärme

Provkörd ur nummer 3 från 2010 Carola Eklundh (text och foto) Claus Widell (foto)

Scandinavian Edition står det på dörren. Det är 22 grader kallt ute så vi hoppas på lite god värme inne i den begagnade husbilen. Men efter 5 timmar på både el och gasol är inomhustemperaturen bara 13,7 grader i vår Adria Serie 70 573 DS från 2005.
Provkörd ur nummer 3 från 2010 Carola Eklundh (text och foto) Claus Widell (foto)

Visserligen har den halvintegrerade husbilen en Trumatic C 6002 värmepanna och elektrisk golvvärme, men de många, stora fönstren och kallraset från förarhytten släpper ut det mesta av varmluften som det luftburna systemet lyckas åstadkomma.

Det är rejält kyligt trots att bilen fått tina upp inne i verkstaden hos återförsäljaren några timmar före vårt besök.

Trots detta ger husbilen ett trevligt första intryck.

Planlösningen är typisk för denna typ av fyrmannabil som egentligen passar allra bäst för två. Snickerierna är av ljust trä, textilierna blå och ljusinsläppet stort. Försäljaren Nibo Caravan i Bollnäs, upplyser oss om att bilen bara haft en ägare och endast gått 1 600 mil. Det märks, det är fräscht och minimalt slitet invändigt.

Direkt till vänster om entrédörren finns köket. Det är inte det största vi sett, men ger ett lättarbetat intryck. Här finns en rund rostfri diskho, arbetsskiva i laminat, en trelågig gasolspis med glaslock, och ett kylskåp med ett mindre frysfack på 103 liter. Ovanför diskbänken finns två överskåp samt snyggt infällda spotlights. Vi konstaterar att den svarta gummilisten runt fönstret ovan köksbänken har släppt, det ser ut som den krympt och inte längre räcker till. En klar värmetjuv.


 

Längst bak i bilen finns ett rymligt toalettutrymme. Duschhörnan är i vit plast och avskiljs från övriga utrymmet med ett textildraperi. Det ger ett fräscht intryck trots sina fem år på nacken. Runt handfatet finns plats att ställa en liten sminkväska.

Dubbelbädden med måtten 130 x 190 har en kraftig madrass som ger en god natts sömn. De stora fönstren bakom huvudkudden och på vänster sida har myggnät och täckande rullgardiner. När dessa är neddragna känns sovdelen skyddad och mysig. Ovanför sängen finns fyra överskåp samt ett tv-skåp med snygg jalusidörr.

Matplatsen har ett smalt laminatbord och fyra rejäla sittplatser. Det är en av bilens stora fördelar enligt testpatrullen – här behöver man inte krångla med att svänga runt förarstolarna för att skapa en normal matplats.

Två av stolarna i bodelen har bälten och ovan matplatsen finns fyra överskåp i samma ljusa träinredning som i resten av fordonet. Infällda spotlights och väl fungerande gardiner med myggnätsfunktion även här borgar för ett praktiskt boende när middagen är klar och bilen ska förvandlas till sovrum.

 

Golvet är slätt, här finns varken upphöjningar eller otrevliga snubbelfaktorer. Mattan i plast ser ut som vilket trägolv som helst och borgar för lättare städning.

Vid entrédörren finns två krokar att hänga ytterkläder på och det är ett klart pluspoäng. På den vita ytterdörren sitter också ett soptunna i vit plast. Tyvärr åker locket gärna av när man stiger in och ut ur bilen med stora vinterjackor, konstruktionen är något enkel. Till höger om entrédörren finns en garderob.

Ovanför dörren sitter manöverpanelen som inte ger oss någon större huvudvärk. Bilen är också utrustad med en termometer som ska visa inom- och utomhustemperaturen men siffrorna gör oss förbryllade.

Angivelserna stämmer nämligen inte alls i jämförelse med vår egen medhavda batteridrivna termometer. Den visar i stället på minus 22 grader ute och 13,7 grader inne. Vilket nog är närmare sanningen, för det är riktigt kallt inne i bilen.

Testförare Eklundh sover därför med mössa på de första timmarna men konstaterar att det är hela 15,5 grader klockan åtta nästa morgon. Men då var det också betydligt varmare utomhus – bara minus 12 grader. &

Tack till Nibo Caravan AB i Bollnäs

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.