Bild
Nästa artikel
Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

Husbilar

Husbil & Husvagn provar en begagnad Adria Coral S 670 SLT från 2011 med blott 4900 mil på mätaren. Allra bäst uppskattar vi det enorma badrummet längst bak i husbilen.

Vi lånar en sju år gammal Adria Coral S 670 SLT av storsatsande Rudvi Fritid AB i Karlskrona.

Husbilen är i mycket bra skick och utrustad med ett ­skandinaviskt tillbehörspaket – Scandinavian Edition – som innebär att bilen anpassats för det svenska klimatet (standard på alla Coral husbilar som såldes via ­auktoriserade ­återförsäljare)

Det innebär bland annat ett större värmepaket (Truma Combi 6E), varmvattenberedare, elpatron, entrédörr med fönster och myggnät, resårmadrasser och elektrisk golvvärme.

Jag kliver rakt in i bodelen och till hjälp finns en bastant ledstång som underlättar manövern. Väl inne möts jag av en blandning av träimitation, ljusa köksluckor och textilklädsel som går i beige.

Hallen är rymlig med bra sittmöjligheter – vilket brukar vara uppskattat av lite stelare resenärer – som gör att man kan sitta ner och ta av och på skorna.

Under sidosoffan vid entrén, på höger sida i bilens färdriktning, finns ett stort och rymligt skofack där man kan stuva undan skorna via en lucka i stommen.

Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar
Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

Köket är verkligen inte stort, men innehåller ändå det mesta man kan önska i ett campingfordon. Avställningsytorna är små, i synnerhet om man vill laga mat och diska på en och samma gång.

Genom att täcka vasken med en rymlig plastskiva som också fungerar som skärbräda blir ena halvan av det L-formade köket snabbt användbart som köksbänk.

Om man däremot behöver diska eller skala grönsaker samtidigt som man lagar mat återstår bara sittgruppen där det låga bordet får fungera som nödlösning.

Jag gillar skarpt den infällda sophinken längst in i hörnet där man enkelt kommer åt soporna genom att lyfta på ett litet lock – med knopp – i köksbänken. Fördelen är att man inte behöver öppna några dörrar eller luckor för att kasta soporna utan kan enkelt skjuta ner grönsaksresterna i soporna (rakt från skärbrädan) med ett smidigt svep med kniven över skärbrädan. Till skillnad från många moderna husbilar är denna bil utrustad med en fin gasolugn som möjliggör både nybakt bröd och ugnsstekta maträtter.

Dessutom är den trelågiga spisen en nästintill fullstor spis som ger fantastiska möjligheter att laga mat i bilen.

Köksfläkten från IKEA (jo, det är ett eftermonterat tillbehör) ger dessutom bra miljö i bilen.

Tack vare en inverter kopplad till bodelsbatteriet fungerar köksfläkten även vid fricamping, man kan altså driva köksfläkten en stund på 230 volt utan anslutning till elnätet.

Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar
Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar
Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

Hur är det då med förvaring av köksredskap? Bortsett från två lådor under ugnen är finns tre lådor i den avlånga köksbänken under vasken (man öppnar lådorna från kortsidan).

I skåpet ovanpå fläkten finns inte plats till mycket mer än småsaker då ventilationsanslutningen mellan fläkt och ventil skär rakt genom hela utrymmet. I samband med installationen har teknikern valt att plocka bort ursprungshyllan, vilket i och för sig skulle gå att återskapa och på så sätt återta möjligheten att kunna förvara utrymmeskrävande köksredskap runt fläkten.

På andra sidan mittgången har Adria valt att montera två skåp, ett lite större ovanpå och en mindre låda under det stora kylskåpet från Thetford. Med andra ord är förvaringsutrymmet i köket ganska snävt tilltaget, men det är en kompromiss man får acceptera om man vill ha ugn.

Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

Längst bak i husbilen är det tvärsgående badrummet imponerande. På ena sidan finns ett stort separat duschutrymme med vikbara duschdörrar. Duschkabinen ger bra möjligheter att kunna njuta av en skön dusch samtidigt som resten av badrummet kan användas av någon annan.

Med dörren på vid gavel (det finns en stor härlig spegel på insidan av toalettdörren) kan sovutrymmet nästan uppfattas som en stor walk-in-closet, något vi inte är direkt bortskämda med som campare.

Badrummet är ordentligt ljust med både ljusinsläpp och luftning i taket (via taklucka) och öppningsbart fönster längst bak i bakänden. Det är snyggt, ljust och funktionsdugligt.

Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar
Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

Sittutrymmet längst fram i bilen bjuder på bra komfort och schysst utsikt. Det finns inget värre än att inte kunna spana ut från sittgruppen för att se vad som händer på utsidan.

Om man inte uppskattar att titta på andra campare (vem skulle erkänna att man gör det) kan man åtminstone parkera bilen naturskönt och njuta av fricampingnätterna i -sommarsverige.

Sittgruppen är placerad på ett dubbelgolvi vilket det förmodligen dragits rör från värmepannan, en Truma Combi 6E. Den har god effekt även under vintern och ger tillsammans med den elektiska golvvärmen skön komfort året om.

Genom att vända på förar- och passagerarstolarna längst fram i bilen sitter man ledigt fem personer runt bordet. Två i stolarna i förarhytten, två i soffan och en till två personer i soffan på den högra sidan i husbilen.

Därifrån är det dessutom bäst vinkel mot tv:n i det specialdesignade -tv-skåpet hitom köket.

Längst upp i taket finns det ett takfönster som skänker ljus åt utrymmet. I den senaste årmodellen av Coral har Adria spunnit vidare på den idén riktigt rejält, om det kan du läsa om i nummer 4 2018.

Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar
Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

På utsidan är Coral S 670 SLT snyggt strömlinjeformad utan att på något sätt se ut som ett rymdskepp. Jag gillar färgvariationen mellan skåp och hytt som avviker i grått och vitt.

Tack vare den mörkgrå randen längst ner mot marken (på både skåp och hytt) uppfattas den vita karossen nästan ständigt som nytvättad då smuts helt enkelt inte ses på mörk botten.

Tack vare generösa ljusinsläpp – från alla håll – är bilen ljus och tilltalande både utvändigt och invändigt. Förvaringsutrymmena är små, men uppvärmda och lättåtkomliga från utsidan.

Begagnad Adria Coral – Solceller och långbäddar

Bakom ratten är Adria Coral S 670 SLT skön att köra. Den 130 hk stora motorn är verkligen inget vrålåk, men den duger gott till helt vanlig körning i maklig husbilsfart.

Fiat Ducato är en beprövad stomme som bygger på fin hållning på vägen, god sittkomfort och rimliga investeringskostnader utan att för den skull tappa känslan av att husbilar ska kännas lite lyxiga.

Jag gillar att åka manuellt, framförallt då automatlådorna i de flesta husbilar helt enkelt hackar alldeles för mycket för att falla mig i smaken.

Därför sitter jag och ler när jag rattar Adria Coral S 670 SLT genom vackra Karlskrona och njuter av havets närhet.

ADRIA CORAL S 670 SLT – 2011

Basfordon: Fiat Ducato 2,3MJT 130 hk
Växellåda: 6 vxl manuell
Chassi: Ducato campingchassi
Säkerhetssystem: Airbag förare, ABS, EBD, centrallås med radiofjärrkontroll. Farthållare.
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2966 kg
Maxlast: 534 kg
Utvändig längd/bredd/höjd: 7360 /2299/2785 mm
Invändig höjd: 1980 mm
Axelavstånd: 4035 mm
Isoleringsmaterial: Polysturen/EPS (frigolit), vägg 34 mm, tak 40 mm och golv 41 mm.
Uppvärmning: Truma Combi 6E värmepanna. Elpatron. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Långbäddar:2 st 85x200 cm, Enkelsäng vid sittgrupp: 90x210 cm.
Ugn: Ja, gasoldriven. Tar omkring 15 minuter att nå full värme.
Pris testad bil: 559 000 kr.
Tillbehör testad bil: Solceller (150 watt), inverter (1500 watt som räcker till att driva köks-fläkten), cykelställ och markis. Backkamera från Waeco.

Taggar: Husbilar, Adria

Vi lånar en sju år gammal Adria Coral S 670 SLT av storsatsande Rudvi Fritid AB i Karlskrona.

Husbilen är i mycket bra skick och utrustad med ett ­skandinaviskt tillbehörspaket – Scandinavian Edition – som innebär att bilen anpassats för det svenska klimatet (standard på alla Coral husbilar som såldes via ­auktoriserade ­återförsäljare)

Det innebär bland annat ett större värmepaket (Truma Combi 6E), varmvattenberedare, elpatron, entrédörr med fönster och myggnät, resårmadrasser och elektrisk golvvärme.

Jag kliver rakt in i bodelen och till hjälp finns en bastant ledstång som underlättar manövern. Väl inne möts jag av en bland

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.