Bild
Nästa artikel
Begagnat: Eura Mobil Contura 670 SB – stabil och prisvärd för två

Begagnat: Eura Mobil Contura 670 SB – stabil och prisvärd för två

Husbilar

Vi testar en nio år gammal husbil med knappa 11 000 mil på mätaren. En slitvarg i Eura Mobils kläder med gott om plats för två. Häng med på en tur i Eura Mobil Contura 670 SB -07.

Till skillnad mot den klenare motorn (Eura Contura 670 SB byggdes på Fiat Ducato med två olika motoralternativ) ger den starkare 3,0 liters motorn på 116 kW och 158 hk ordentlig skjuts på motorvägen. Det känns att det finns resurser under motorhuven vilket är uppskattat på längre resor och inte minst under omkörningar.

Vanligtvis brukar jag börja testreportagen i bodelen och arbeta mig fram genom sov-, köks- och sällskapsutrymmen, men på något sätt inbjuder Eura Contura 670 SB till en provtur redan från början.

Sittställningen är bekväm och det finns gott om plats för både långa ben och manöverutrymme när man ska in i och ur bilen. I dörren finns rejäla fack för kartor och annat bra att ha när man ligger ute på vägarna. Dessutom älskar jag insynsskydden i riktigt tyg som man behändigt kan skjuta åt sidan och som saknar strulande magnetlås som ändå aldrig fungerar.

Från förarstolen har man god uppsikt åt alla håll, faktiskt även snett bakåt åt bägge hållen. Åt höger genom bodelsdörren, vilket minimerar risken för att man ska missa en cyklist eller fotgängare vid högersvängar och till vänster genom fönsterrutan vid sittgruppen vid omkörningar. Det enda man kan sakna är en ruta längst bak i husbilen för att minimera risken för backskador, men som hjälp finns istället en eftermonterad backkamera från Waeco.

Förarutrymmet är rymligt med en bra körställning. För både stora och små.
Förarutrymmet är rymligt med en bra körställning. För både stora och små.
Dubbelsängen är bekväm och tilltalande, tyvärr i smalaste laget.
Dubbelsängen är bekväm och tilltalande, tyvärr i smalaste laget.
Tack vare rikligt med takfönster (fyra stycken) är Eura Mobil Contura 670 SB en ljus och tilltalande husbil.
Tack vare rikligt med takfönster (fyra stycken) är Eura Mobil Contura 670 SB en ljus och tilltalande husbil.

Ytterligare pluspoäng får trappknappen som gör att man behändigt kan manövrera bodelsdörrens trappa från förarstolen. Ljuvligt för en sådan som mig som ständigt glömmer att fälla in trappan innan avresa.

Från bodelsdörren kommer man rakt in i utrymmet mellan kök och sittgrupp. Den ljusa inredningen i kombination med det mörka trägolvet ger ett välkomnande och modernt intryck. På den vänstra sidan om entrén finns en ledstång, två klädkrokar och gott om utrymme om man behöver kasta sig in när regnet vräker ner utanför husbilen. Det är inga som helst problem att få plats två personer åt gången om man vill komma in samtidigt.

På den högra sidan om entrén finns sittgruppens enkelsoffa som är praktisk om man behöver sitta ner när man tar på eller av sig skorna.

Längst bak i husbilen ligger man bekvämt i den 142 cm breda dubbelsängen. Det är verkligen inget stort utrymme att dela på två och det känns som att vara tillbaka i den smala sängen under värnplikten.

Madrassen är bekväm i mellanklassegmentet, varken hård eller speciellt mjuk. Förvaringsutrymmen är det däremot gott om. Rejäla takskåp runt hela sängen och vid fotändan finns en fullhöjdsgarderob med gott om plats för skjortor, klänningar och jackor som behöver hänga fritt. Belysningsmässigt finns det varsin vridbar sänglampa.

Tack vare ett stort väggfönster och ett härligt ljusinsläpp (öppningsbart) i taket kan man styra inomhusklimatet behändigt även under varma sommardagar. Inte minst i södra Europa där det då och då kan bli otroligt varmt i husbilen.

Väggfönstret är självklart öppningsbart och som mörkläggningsgardin används gardintyg i klassisk dragskena. Det enda man kan sakna är eluttag vid sängen för att ladda mobiltelefon och läsplatta.

På den vänstra sidan av husbilen längst bak i fordonet finns en kombinerad toalett och dusch. I toalettdelen finns ett stort ljusinsläpp i taket (det saknas väggfönster) som ger bra ljus så länge det är ljust utvändigt.

Efter mörkrets inbrott finns det flera lampor, i både toalettdel och dusch som fungerar utmärkt även när det är kolsvart utomhus.

Det rymliga köket bjuder på många förvaringslösningar.
Det rymliga köket bjuder på många förvaringslösningar.
En liten ugn för att säkerhetsställa nybakt bröd varje dag.
En liten ugn för att säkerhetsställa nybakt bröd varje dag.
Färskvattentank under sittgruppens ena soffa.
Färskvattentank under sittgruppens ena soffa.

Jag gillar framförallt det helgjutna handfatet i mörk plast som ger ett fräscht intryck i en nästan tio år gammal bil. Med ett mörkt plasthandfat slipper man avlagringar och färgskiftningar som annars lätt uppstår i skarvar mellan olika material.

Skjutdörren mellan dusch och toalett fungerar bra och garanterar att allt vatten från duschen stannar där det ska. Det finns gott om förvaringsskåp och behändiga krokar.

Köksdelen på Eura Mobil Contura 670 SB är rejält till-tagen med gott om förvaringsutrymmen och en stor kyl med tillhörande frys på 31 liter. Även ugnen är av generösa mått och möjliggör både bakeoffbröd och olika grytor på semestern.

Det finns tre gasollågor och en stor vask som gör det möjligt att diska också lite större tallrikar. Kranen är av större modell med en smidig enhandsfattning.

Trots att det bara är en meter mellan köksdel och säng kan man skärma av med en klassisk gardin som minimerar känslan av att man lagar mat i sängen. Gällande matos så håller fläkt och korsdrag besvärande lukter borta. Precis över diskbänken sitter två av husbilens fyra 230-volts uttag.

Behändiga gardiner  som är enkla att dra för.
Behändiga gardiner som är enkla att dra för.
Toalett- och duschutrymmet saknar fönster. Däremot finns ljusinsläpp i taket.
Toalett- och duschutrymmet saknar fönster. Däremot finns ljusinsläpp i taket.

I sittgruppen sitter upp till fyra personer bekvämt. Två i de vridbara förar- och passagerarstolarna och de andra i L-soffan som omger bordet. Har man dessutom lite större bjudning kan man få plats ytterligare två personer runt bordet (enkelsoffan på den högra sidan i bilens färdriktning). Då är det inte sittplatserna som tryter utan snarare utrymmet på det höj- och sänkbara bordet. Om man reser med små barn, eller har tillfälliga nattgäster kan man bädda om sittgruppen till en extra sovplats.

Garaget är litet, men betydligt större än vad man först kan tro. Tack vare den förhöjda sängen invändigt blir det också en bra höjd i garagedelen. Men dörren är liten och det går absolut inte att få in några större saker (cykel är uteslutet och måste monteras bak på husbilen), men utemöbler, parasoller, en liten grill och fritidsutrustning får givetvis plats.

Dessutom finns det ett behändigt 230-voltsuttag i garagedelen. Utmärkt för att driva elverktyg som borrmaskiner, kanske en hårtork för att torka blöta hundar eller varför inte för att driva eltändaren till grillen. Längst in i garaget sitter reservdäcket monterat på väggen.

Den vinterisolerade husbilen från Eura Mobil har egentligen allt man kan kräva av en husbil för åretruntbruk. Bland annat dubbelgolv och vinterdesignad bodel med styrofoam (40 mm i väggar och tak och 38 mm i dubbelgolvet).

Lastutrymmet under sängen är inte jättestort men visst får bord, stolar och annat plats.
Lastutrymmet under sängen är inte jättestort men visst får bord, stolar och annat plats.
I de här nedsänkta plastlådorna finns bodelsbatterierna som nås via luckor under sängen.
I de här nedsänkta plastlådorna finns bodelsbatterierna som nås via luckor under sängen.
Dörrarna öppnar generöst och är enkla att manövrera. Det låga fotsteget gör det enkelt att kliva i och ur bilen.
Dörrarna öppnar generöst och är enkla att manövrera. Det låga fotsteget gör det enkelt att kliva i och ur bilen.

Eura Mobil var tidigt ute med att använda styrofoam som isoleringsmaterial och genom att använda mörkläggningsgardinerna ökar man köldtoleransen i hytten genom att skapa ytterligare en luftficka mellan fönster och gardin. När Eura Mobil Contura 670 SB var ny kunde man beställa husbilen med ett speciellt vintertäcke för hytten men de finns inte kvar i testbilen. Det är dock en enkel sak att beställa sådana i tillbehörsbutiker nuförtiden.

Som värmesystem används Aldes vattenburna system med god värmehållning i hela husbilen.

Det här är en rymlig husbil för det resande paret. Sängen är visserligen i minsta laget, men sittkomforten, köksutrymmet, förvaringsalternativen och den pigga motorn desto bättre.

Priset då? Ja, Contura-serien finns inte i sortimentet längre men när bilen var ny kostade den runt 800 000 kronor i detta utförande.

Det som ligger närmast i Eura Mobils utbud i dag är Terrestra 670 SB som också har Al-Ko-chassi med dubbelgolv och kostar ungefär 845 000 kronor. Men då utan vattenburen värme och med mindre motor för det priset. Sett i det ljuset känns denna begbil  ganska prisvärd.

Begagnat: Eura Mobil Contura 670 SB – stabil och prisvärd för två
EURA MOBIL CONTURE 670 sb

Årsmodell: 2007

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 3,0 L/158 hk

Chassi: Al-Ko lättviktschassi med ståltorsionsfjädring

Växellåda: 6-växlad manuell

Totalvikt: 3 850 kg

Tjänstevikt: 3 290 kg

Maxlast: 560 kg

Längd/bredd/höjd: 6 990/2 480/2 790 mm

Axelavstånd: 4040 mm

Överhäng bak: Ca 200 cm

Isoleringsmaterial: Styrofoam (XPS)

Isolering vägg/tak/golv: 40/40/38 mm. Dubbelgolv.

Uppvärmning: Alde vatten-buren värme

Bränsletank: 90 L

Bäddmått: 142x198 cm

Antal rullade mil: 10 888 mil

Pris: 425 000 kronor

Utrustning testad bil: Alde vattenburen värme, ac, farthållare, airbag x 2, back-kamera, markis, cykelställ, solcell (oklar effekt), gaslarm, farthållare.

Plus: Al-Ko-chassi ger låg tyngdpunkt och stabil färd. Öppen och välkomnande planlösning.
Minus: Den franska sängen är lite för smal för två och gör även så att det inte finns plats för stort garage för cyklar.

Taggar: Husbilar, Eura Mobil

Till skillnad mot den klenare motorn (Eura Contura 670 SB byggdes på Fiat Ducato med två olika motoralternativ) ger den starkare 3,0 liters motorn på 116 kW och 158 hk ordentlig skjuts på motorvägen. Det känns att det finns resurser under motorhuven vilket är uppskattat på längre resor och inte minst under omkörningar.

Vanligtvis brukar jag börja testreportagen i bodelen och arbeta mig fram genom sov-, köks- och sällskapsutrymmen, men på något sätt inbjuder Eura Contura 670 SB till en provtur redan från början.

Sittställningen är bekväm och det finns gott om plats för både långa ben och manöverutrymme när man ska in i och ur bilen. I

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.