Bild
Nästa artikel
Begagnat: Eura Mobil Terrestra I 560 LB – den fula ankungen

Begagnat: Eura Mobil Terrestra I 560 LB – den fula ankungen

Husbilar

Säga vad man vill om designen av Terrestra I, men nog väcker den känslor. Några provoceras och andra tycker att den är gullig. Själv får jag bromsa mig från att skriva putslustigt om blåsfiskar men har också lärt mig att inte döma bil efter utseende.

Eura Mobil TI 560 LB. Den blev väl ingen succé försäljningsmässigt och på begagnatmarknaden kan den något säregna designen göra den lite kall. En design som antingen var före eller efter sin tid när den presenterades år 2006.

Jag rattar Terrestran genom Själevad där jag lånat den hos Magnus Bil och vidare ut på E4 söder om Örnsköldsvik. Mina förväntningar är låga, men jag minns att jag gillade ett utställt exemplar 2009 som var försett med osedvanligt sportiga lågprofilhjul och en häftig sportlackering.

Min tanke när jag ser designen är att bilen måste vara väldigt framtung och kanske lite understyrd. Men jag får ta tillbaka det då den är förvånansvärt lättkörd och inte alls så svampig i framvagnen som jag fruktade innan provkörning.

Jag trodde att den enorma och framflyttade framrutan plus överslafen skulle överbelasta framdämparna, men åtminstone mitt testexemplar känns lika stadigt och bra som vilket Fiatbygge som helst. Det tar bara några meters körning så har jag även vant mig vid att vindrutan är så långt bort från mig. Det finns vissa fördelar, som lägre vindbrus men också att jag vet att där a-stolparna sitter – där slutar karossen.

En egenhet är dock att det i stadstrafik knarrar från alla plastenheter som gnider mot varandra i väggar och instrumentbräda, men annars är bilen tyst längs vägen.

Förardörrens elstyrda lås trilskas när jag ska öppna inifrån, låset fungerar bara ibland. Utifrån är det däremot aldrig några problem så ett par gånger löser jag problemet genom att öppna skjutfönstret och sträcka ut handen och öppna dörren utifrån.

Det är rymligt och luftigt runt förarplatsen och när det blir dags att vända runt framstolarna finns ingenting som tar emot eller stör i vändningen.

Det runda matbordet är exemplariskt litet och smart utformat. Jag säger så eftersom det är utfällbart med fyra sektioner som blommar ut och plötsligt gör bordet fyrkantigt.

Det är en trevlig konstruktion och man kan fälla ut en eller ett par sektioner i taget ifall man är färre till bords. Den stora hörnsoffan rymmer cirka tre personer och två ytterligare ryms i framstolarna. Längst fram på soffan, bakom förarstolen, finns hela fem varmluftsutblås från Trumavärmaren plus kontaktuttag och lysknappar som är lätta att nå från förarstolen när den snurrats helt om.

Munnen på denna charmiga husbil öppnas nedåt vilket gör det svårt att stå framför. Öppningen är dock hög och bra, om än avgrundsdjup.
Munnen på denna charmiga husbil öppnas nedåt vilket gör det svårt att stå framför. Öppningen är dock hög och bra, om än avgrundsdjup.
Extremt smart, men säkerligen tungt, utfällbart bord.
Extremt smart, men säkerligen tungt, utfällbart bord.
Härlig stugkänsla i den stora sittgruppen och köket. Det är sådant här man brukar kalla för öppen planlösning i mäklarannonser.
Härlig stugkänsla i den stora sittgruppen och köket. Det är sådant här man brukar kalla för öppen planlösning i mäklarannonser.
Snacka om himmelssäng! Panoramatakfönstret ovanför sängen lockar nog många till att spana efter stjärnbilder.
Snacka om himmelssäng! Panoramatakfönstret ovanför sängen lockar nog många till att spana efter stjärnbilder.

Hörnsoffan går att bädda när bordet sänkts ner och det går även att ta bort en soffsektion så att det blir lättare för de åkande i baksätet att rymmas med fötterna.

Terrestra I 560 kan inte beskyllas för att vara trång runt sittgruppen utan snarare tvärtom. Särskilt med bordet hopfällt i sitt runda outblommade läge. Det enda som är litet konstigt med bordet är den fula stjärnskruven som sitter i mitten och håller ihop de fyra sektionerna. Det ser väldigt billigt ut men kan också vara en efterkonstruktion på denna begagnade husbil. En vingmutter eller liknande hade varit mer naturligt och har förmodligen suttit där en gång. En annan nackdel med bordet är alla djupa springor där det faller ned smuts.

Entrédörren sitter relativt långt fram i bilen så det finns ingen ”sidopuff” vilket annars är vanligt i många husbilar. Däremot finns en trevlig förvarings-/tv-bänk med massor av lådor och fyra skåp. Här finns också tv-antennen och tv-uttag.

Snickerierna är mycket stabila och överskåpen har hyllplan invändigt. Går vi ytterligare ett steg bakåt så kommer ett stort kylskåp (175l) med separat frys (31l) från Dometic. Ovanför kylen finns också ett mycket rymligt skåp som lätt skulle rymma en mikrovågsugn. Oftast har man placerat ett skåp under kylen för att få upp det i höjd men här har man gjort tvärtom, vilket är en fördel med tanke på tyngdpunkten då bilen har dubbelgolv och ändå har ganska hög tyngdpunkt.

Intill kylskåpet finns en hög garderob med klädhängare och denna garderob nås även utifrån via en utvändig lucka. Köket är väl inget äkta hörnkök men det har ändå en liten och smal vinkel med viss förvaring och arbetsyta. Diskhon är relativt stor och kranen hög så man kan fylla höga kastruller. Spisen från Dometic är trelågig och ovanför finns en spisfläkt med inbyggd belysning. Köksfönstret är stort och ger också möjlighet till god ventilation vid behov.

Lådor och skåp har en knapplåsning som är aningen trög men som annars fungerar bra. Ovanför diskhon finns både 230-volts och 12-voltsuttag, samt ett lysrör. Runt köksbänken löper en tätningslist så att vätska inte smiter in bakom. Däremot är fönstret relativt oskyddat mot stänk och går nästan ända ner mot diskbänken.

Längst bak i husbilen väntar ett stort badrum klätt i hårdplast med grå färg på väggarna och blått golv och handfat.

Duschen har dörrar som skjuts runt ens kropp så att man till slut står i en rörpostliknande konstruktion. Här i duschen finns hyllor av genomskinlig plast och förvaringen i just duschkabinen är exemplarisk. Här ryms en hel schampo- och tvålsamling. Kan man leva med all denna plast så får badrummet trots allt godkänt.

Golvet är ojämnt av djupa avrinningsdiken och dubbla avlopp. Toalettstolen är en vridbar Thetford och intill den finns en utgjutning i plasten med toapappershållare. Handdukskrokar finns också liksom både 12- och 230-voltsuttag för rakapparat eller locktång.

I badrummet finns också en garderob med klädhängare men parkerad med solen mot bakväggen syns tydligt att bakstammen är tunt isolerad. Solljus i garderoben har jag inte sett förut.

Utvändigt finns några mindre förvaringsutrymmen men inget garage. Bland annat ett utrymme baktill som även rymmer värmepanna och batteri.

Här ser snickerierna inte lika fina ut som invändigt vilket är synd för helhetsintrycket. Ibland när jag ser sådant tänker jag på företaget Apples grundare Steve Jobs vars pappa var snickare. Pappan brukade säga ”bokhyllor måste vara lika snygga på baksidan som på framsidan!”. Det är ett designtänkande som Steve Jobs tog med sig när han konstruerade datorerna från Apple, vilka ska vara lika snygga vare sig det gäller kartongen de levereras i eller datorernas baksida.

Ursäkta utsvävningen men det är ett tänk man ibland saknar på husbilar och så även med denna Eura där saker ”bakom kulisserna” är lite oputsade.

Bilen har många trevliga hyllförvaringar, så även i duschen.
Bilen har många trevliga hyllförvaringar, så även i duschen.
Duschkabin i form av en rörpostcylinder och ett i övrigt rätt plastigt badrum men för all del både praktiskt och rymligt.
Duschkabin i form av en rörpostcylinder och ett i övrigt rätt plastigt badrum men för all del både praktiskt och rymligt.
Lustig lösning. Luckan hamnade visst bakom stötfångaren.
Lustig lösning. Luckan hamnade visst bakom stötfångaren.

När jag lyfter på motorhuven väntar jag mig därför ett omöjligt ormbo där man bara når in med krabbfingrar, men det är faktiskt rätt högt i tak där inne. Visst får man sträcka sig långt in i den grottliknande öppningen, men väl inne går det att dra upp oljestickan eller fylla på olja.

Sammanfattningsvis tycks bilen modernare utvändigt än invändigt. Det plastiga badrummet kunde vara hämtat från en 90-talshusbil och trädetaljerna i övrig inredning är mer fjällstuga medan utsidan påminner om ett rymdskepp. Kort sagt finns inget sammanhängande designspråk utan allt lever lite i sin egen tid.

På så vis är det också en tilltalande husbil, en tidlös rymdkapsel som ger sken av svunna tider. Jag gillar köregenskaperna och den smarta inredningen där man kan ligga till sängs i den nedfällda sängen och samtidigt äta frukost i sittgruppen. Köket är rymligt och likaså badrummet.

Det hände att folk skrattade när de såg mig komma åkande och det är ju jättekul att kunna väcka glädje hos folk när man är ute. Om jag köpte denna bil kanske jag skulle skaffa såna där fåniga ögonfransar som kan sättas ovanför billysen och sedan dekalera hela husbilen i en rolig kulör. Tänk vilken reklampelare och humörhöjare den kan bli längs vägarna!

Faktiskt har jag blivit lite såld på Terrestran efter provkörningen. Ofta säljs de till fyndpris i klassen helintegrerat. Det som ingen annan vill ha blir ju billigare och kan man leva med en rolig utsida är detta en smart begagnatbil.

Begagnat: Eura Mobil Terrestra I 560 LB – den fula ankungen
EURA MOBIL TERRESTRA I 560 LB -2008

Årsmodell: 2008

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3 l, 130 hk

Chassi: Fiat Ducato 35L bred spårvidd bak

Växellåda: 6-växlad manuell

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 950 kg

Maxlast: 550 kg

Längd/bredd/höjd: 5 990/2 300/2 990 mm

Axelavstånd: 3 450 mm

Isoleringsmaterial: Dubbla lager polyesterskum

Isolering vägg/tak/golv: 35/36/38 mm. Dubbelgolv.

Uppvärmning: Truma C4002 luftburen gasolvärme

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: 195x160 cm (sittgrupp 139x108 cm)

Antal rullade mil: 4 500 mil

Pris: 329 000 kr

Utrustning testad bil:  Farthållare, ABS-bromsar, ac, cd-stereo, elpatron 230 V, elspeglar, backkamera.

Plus: Ofta prisvärd på grund av designen. Smidig men med lyxkänsla tack vare stor sittgrupp och stort kök.
Minus: Ingen fast säng. Fördelen "prisvärd" är en nackdel vid försäljning. Aningen svårsmält design.

Taggar: Husbilar, Eura Mobil

Eura Mobil TI 560 LB. Den blev väl ingen succé försäljningsmässigt och på begagnatmarknaden kan den något säregna designen göra den lite kall. En design som antingen var före eller efter sin tid när den presenterades år 2006.

Jag rattar Terrestran genom Själevad där jag lånat den hos Magnus Bil och vidare ut på E4 söder om Örnsköldsvik. Mina förväntningar är låga, men jag minns att jag gillade ett utställt exemplar 2009 som var försett med osedvanligt sportiga lågprofilhjul och en häftig sportlackering.

Min tanke när jag ser designen är att bilen måste vara väldigt framtung och kanske lite understyrd. Men jag får ta ti

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.