Bild
Nästa artikel
Utifrån är det inte mycket som avslöjar bilens ovanliga insida med dubbla sittgrupper. Vit hytt med nedlackad stötfångare skvallrar om att bilen har minst ett tillvalspaket. 16 tums aluhjul är bra.
Utifrån är det inte mycket som avslöjar bilens ovanliga insida med dubbla sittgrupper. Vit hytt med nedlackad stötfångare skvallrar om att bilen har minst ett tillvalspaket. 16 tums aluhjul är bra.

Begtest: Bürstner Lyseo TD 744 (2017)

Husbilar

BEGAGNAT. Fjolårsbilar har sina poänger och just nu är utbudet stort hos handlarna. Den Bürstner Lyseo TD 744 som vi tog ut för en provtur har kvar nybilskänslan. Det enda som visar att den använts är förbättringar i form av än mer utrustning.

Utbudet av nästan nya beghusbilar är stort hos landets handlare idag. Många objekt är så fina att det knappt syns att de är begagnade och samtidigt har den första värdeminskningen passerat revy. 

Dessutom kan helt nya bilar behöva en del efterjusteringar när de kommer från fabrik och då ofta under första året eller åren. Sist men inte minst är en redan använd husbil rätt ofta kompletterad med mer utrustning och tillbehör. 

Det ska förstås nämnas att en helt ny bil har den stora fördelen med att man kan utrusta den som man själv vill och förstås bättre och längre garantivillkor. Men kan man undvara dessa saker så är ett fjolårs­objekt något att fundera över.

Förvaringen är inte av garagestorlek men ihop med cykelstället funkar det.
Förvaringen är inte av garagestorlek men ihop med cykelstället funkar det.

Vi tittar på en Bürstner Lyseo TD 744 som är ett par år gammal och som vi lånar av Fritidsmetropolen i Umeå. Förutom en till synes riklig utrustning redan från början så har den av förra ägaren också kompletterats med vintertäcke, ett större extrabord och motorvärmare med kupévärmaruttag. Dessutom har den flera av Bürstners egna tillvalspaket med extra ljuslister, kökspaket och andra saker som markis och manuella stödben.

Lyseo TD 744 har en ovanlig men spännande planlösning med dubbla taksängar som ger sovplats för fyra vilket inte är lika ovanligt som dubbla sittgrupper. 

"En spännande planlösning med dubbla taksängar som ger sovplats för fyra."
Designpaneler i taket och massor med ljuspunkter och LED-lister.
Designpaneler i taket och massor med ljuspunkter och LED-lister.
Den nedfällbara taksängen mitt i bilen är så pass stor att den rymmer två vuxna. En nackdel är att den täcker entredörren men det går att huka sig under och nå dörrhandtaget.
Den nedfällbara taksängen mitt i bilen är så pass stor att den rymmer två vuxna. En nackdel är att den täcker entredörren men det går att huka sig under och nå dörrhandtaget.
Välplanerat, läckert kök där en vägg har använts till krokar och handdukshängare.
Välplanerat, läckert kök där en vägg har använts till krokar och handdukshängare.
Entrén med ledstång, förvaringshål och tv-stativ. Högst upp syns Trumas och Bürstners manöverpaneler.
Entrén med ledstång, förvaringshål och tv-stativ. Högst upp syns Trumas och Bürstners manöverpaneler.
För att höja och sänka taksängarna behövs en liten nyckel.
För att höja och sänka taksängarna behövs en liten nyckel.
Dubbelgolv med förvaring ger en plats för stegar.
Dubbelgolv med förvaring ger en plats för stegar.

Det där med vinteregenskaper är något som Bürstner framhåller med TD-serien och testbilen har ett tekniskt dubbelgolv kallat Thermo-Floor på Bürstnerspråk. Det betyder att tankarna finns i ett isolerat och uppvärmt utrymme men också fördelar som plant golv och mer förvaring. Golvet är till och med plant i duschkabinen där inget hjulhus stör tvagningen.

När det gäller vägegenskaperna så är de på klassiskt Fiat-manér trygga och trots den relativt stora bodelen med dubbla taksängar märks inget i fråga om högre tyngdpunkt och liknande. Bodelen är också relativt tyst under körning. 

Jag stannar till och vänder runt förarstolen. Det stora matbordet har en utsvängbar skiva som ger gott om tallriksutrymme för flera sittande och både bord och extraskiva är av den stadigare sorten. 

Husbilen är utrustad med belysningspaket så det finns gott om stämningshöjande belysning i bilen. Så även i köket där det också finns en effektiv köksfläkt från Dometic. Köket är byggt i ett klassiskt snitt i formen av ett hörn och det är både praktiskt och snyggt på samma gång. Funktionen har därmed inte fått ge vika för designen. Till exempel har den vanligen tomma hörnväggen i köket kompletterats med mjukare stoppning och handdukskrokar samt ljusslinga. Den ofta tomma väggen bakåt har utnyttjats till kryddhylla och ett ställ för kaffebehållare om man har en kaffemaskin.

Stoltaste utrymmet är definitivt hörnsittgruppen längst bak. Med uppdragna gardiner är det härlig utsikt genom de stora fönstren. Det lilla bordet skjuts in under soffan, låses som en vanlig låda.
Stoltaste utrymmet är definitivt hörnsittgruppen längst bak. Med uppdragna gardiner är det härlig utsikt genom de stora fönstren. Det lilla bordet skjuts in under soffan, låses som en vanlig låda.
Skjutdörren mellan bakre regionerna och framåt är placerad långt akterut så att toaletten hamnar på främre sidan. Smaksak.
Skjutdörren mellan bakre regionerna och framåt är placerad långt akterut så att toaletten hamnar på främre sidan. Smaksak.
En utdragbar låda fungerar som fotsteg upp i aktersängen.
En utdragbar låda fungerar som fotsteg upp i aktersängen.

Bodelsentrén har en bred XL-dörr och på väggen i ”hallen” finns tv-stativ, manöverpanel och viss förvaring. Klädkrok sitter på överskåpet mittemot. 

Ett kliv längre bakåt i bilen kommer hygienutrymmet där toalett, handfat och duschkabin har samlats på bilens högersida. Utrymmet är välutnyttjat och det finns både förvaring och krokar. Inuti duschkabinen har förra ägaren också klistrat fast två extrakrokar.

Längst bak i bilen kommer den stora stoltheten i form av ett rymligt ”living-room” med en skön hörnsoffa. I rummets ena hörn finns en vägghängd tv och bilens högersida en skåprad där filmer och böcker kan förvaras. Under soffan finns ett coffee-table som kan dras fram när det ska serveras kaffe och konjak.

När det blir dags att sova måste man hämta en liten nyckel för att låsa upp sänghissens knappar. Båda taksängarna har relativt snabba motorer så man behöver inte stå och somna innan läggdags. Det gäller bara att se till att rensa undan soffkuddar och tv-apparat innan man sänker ned till bottenläge.

Vardagsrummet i bilens akter förhöjer verkligen totalintrycket på den här husbilen. Gardinerna som hänger för fönstren är däremot störande och svåra att handskas med. Men när de väl är upphissade imponerar runtomsikten genom de stora fönstren.

Det lockar mig till att ta en tur på bilens utsida med början i förvaringsgaraget bak. Det är inte särskilt högt men ändå rymligt och extrabordet ryms längst in i mörkret. Här finns annars belysning och lastöglor så det går utmärkt att packa bilen med allsköns attiraljer. 

 

Komplett badrum i en och samma avdelning. Här finns det som behövs i form av förvaring och krokar. Bra med hyllor i duschen.
Komplett badrum i en och samma avdelning. Här finns det som behövs i form av förvaring och krokar. Bra med hyllor i duschen.

På bilens vänstra sida hittar jag en servicelucka. Härligt tänker jag positivt om detta men jag är tveksam till att ha vattenpåfyllningen där eftersom man lätt spiller vatten. 

Direkt under tanken sticker lite isolering fram och spill är inte att rekommendera. Tanken på hur många gånger jag har spillt över vid vattenpåfyllning får mig att tänka på hur lätt det är att vatten rinner ner på den isoleringen. Troligen ingen fara när bilen är så ny men efter 10 år och lika många brukare är det svårt att veta hur föregående har skött påfyllningen. 

En annan sak med serviceluckan är att kabeln till elintaget går genom lucklisten där själva listen har ”karvats ur”. Med en godkänd elkabel hamnar luckan någon millimeter snett men regnvatten tränger inte in tack vare dubbla lister. Det är mest en kosmetisk fråga och kanske hade en utvändig kontakt varit bäst trots allt, alternativt en klassisk genomföring i golvet. 

 

"Garaget" är lite lägre på grund av soffan. Tidigare ägare har satt upp skyddslist på träet. Längst in skymtar extrabordet.
"Garaget" är lite lägre på grund av soffan. Tidigare ägare har satt upp skyddslist på träet. Längst in skymtar extrabordet.
Husbilen vi testar är i toppskick och Norrlandskörd. ­Motorvärmaruttag i fronten.
Husbilen vi testar är i toppskick och Norrlandskörd. ­Motorvärmaruttag i fronten.
Hängare och en rad kontakter på väggen utanför den höga garderoben.
Hängare och en rad kontakter på väggen utanför den höga garderoben.

Serviceluckan gör annars att det är väldigt lätt att komma åt för rengöring av vattentanken och tömning av varmvattenberedaren. Värmepannan från Truma sitter under ”baksätet” mitt i bilen vilket är en bra placering i en så pass lång husbil när varmluften ska fördelas framåt och bakåt i bodelen.

Den Bürstner Lyseo TD 744 som jag har provkört ser annars som ny ut på utsidan. Däcken är i gott skick och det finns inga karosskador eller annat som tyder på att den är särskilt använd. Miltalet är lågt och som köpare lär man nog få många trevliga år och mil i en nästan unik husbil med dubbla sittgrupper och dubbelsängar. Sist men inte minst ger all utrustning och den rikliga belysningen en rejäl portion lyxkänsla och att Bürstner lyckats klämma in bekväm stolsvärme i de vändbara stolarna var högst uppskattat under den något kyliga höstdagen i Umeå.

Serviceluckan där man ­samlat en del av tekniken och så även elinkopplingen vars sladd syns utstucken nedtill.
Serviceluckan där man ­samlat en del av tekniken och så även elinkopplingen vars sladd syns utstucken nedtill.
Hål i golvet för elkontakten hade varit bättre. Så även utvändig vattenpåfyllning då risken för spill är stor.
Hål i golvet för elkontakten hade varit bättre. Så även utvändig vattenpåfyllning då risken för spill är stor.
Begtest: Bürstner Lyseo TD 744 (2017)
Begtest: Bürstner Lyseo TD 744 (2017)
Taggar: Husbilar

Utbudet av nästan nya beghusbilar är stort hos landets handlare idag. Många objekt är så fina att det knappt syns att de är begagnade och samtidigt har den första värdeminskningen passerat revy. 

Dessutom kan helt nya bilar behöva en del efterjusteringar när de kommer från fabrik och då ofta under första året eller åren. Sist men inte minst är en redan använd husbil rätt ofta kompletterad med mer utrustning och tillbehör. 

Det ska förstås nämnas att en helt ny bil har den stora fördelen med att man kan utrusta den som man själv vill och förstås bättre och längre garantivillkor. Men kan man undvara dessa saker så är ett fjol

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.