Bild
Nästa artikel
Benimar Tessoro 481.
Benimar Tessoro 481.

Benimar Tessoro 481 – spansk sprinter på Ford

Husbilar

Det hör inte till vanligheterna att vi kör spanskbyggda husbilar och det har även blivit allt ovanligare med Fordchassin. Benimar Tessoro 481 hör till båda kategorierna och vi blev glatt överraskade av denna rappa sprinter.

Företaget Benimar är över 40 år gammalt och de byggde sin första husbil 1979 men började serietillverka dem först 1986. Sedan 2009 är märket ledande i Spanien och man bygger cirka 2500 fordon per år i den 40 000 kvm stora fabriken i Peñíscola.

Fabriken har omkring 200 anställda och man bygger enligt den princip och organisation som infördes av Toyota och kallas LEAN, vilket kort sagt ska höja effektiviteten utan att sänka kvaliteten.

Märket har sålts i flera år i exempelvis Norge och 17 andra länder och de tas nu även in till Sverige av Magnus Bil i Själevad, söder om Örnsköldsvik.

De halv- och helintegrerade bilarna har träfria väggar med 29 mm fuktbeständig XPS-isolering medan golven består av hela 62 mm XPS. Utanpå detta skyddar höljen av polyester, aluprofiler mellan yttervägg/tak och pvc-profiler i övrigt. Benimar kallar det ISB Technology vilket innebär glasfiberpåbyggnad utan trädetaljer och 100 procent polyester i övergången mellan bodel och bildel.

Serierna som byggs är halvintegrerade Tessoro på Fordchassi, Mileo på Fiatchassi, alkovbilarna Sport på Fiat, plåtisarna Benivan på Renault eller Fiat samt högst upp helintegrerade Aristeo på Fiat.

Vi har valt att inviga Benimar i Husbil & Husvagn med deras minsting, bortsett från plåtisarna. Nämligen den halvintegrerade Tessoro 481 som skiljer sig från det mesta vi kört på senare år. Husbilar byggda på Ford har blivit allt ovanligare (de var lite vanligare för bara några år sedan) så det känns spännande att kliva in bakom ratten och styra mot Örnsköldsvik och Varvsberget där klubben Friska Viljor har sin hoppbacke.

Åkkomforten i stolarna är bra och dubbla armstöd är standard.
Åkkomforten i stolarna är bra och dubbla armstöd är standard.
Förarmiljön är personbilsinspirerad. Backkamera i spegeln.
Förarmiljön är personbilsinspirerad. Backkamera i spegeln.
Skön växellåda men Fords automat är ännu bättre.
Skön växellåda men Fords automat är ännu bättre.
Fords mittkonsol med radio.
Fords mittkonsol med radio.

Redan första kilometern får jag lite sportbilskänsla och får svårt att hålla tillbaka på gasen.

Det är en mycket kompakt och rapp husbil som bara mäter 5,99 meter på längden och väger lätta 2,8 ton. Trots Tessorons litenhet har den fått en 170 hästars Fordmotor under huven så här går det undan må jag säga.

Väghållningen är också av hög klass så nog är det en riktig körmaskin. Kanske det bästa jag kört bortsett från vissa plåtisar?

Ford Transit har också en förarmiljö som påminner mer om personbilar än vad fallet är med laståsnan Fiat Ducato. Den lilla ratten är full med funktioner för radio, farthållare och telefon.

Likaså är den sexväxlade lådan mycket lättväxlad och man stegar sig kvickt igenom hela registret.

Lite synd att testbilen inte har Fords härliga automatlåda som klår Fiats (robotväxlade) dito med hästlängder i fråga om växlingskänsla. Den skulle jag välja direkt vid ett köp av Benimar Tessoro.

Till Fordens nackdel under körning hör däremot att den är högväxlad, något som märks på första och andra växeln. Det är lätt att få motorstopp och om underlaget är ojämnt är det lätt att slira loss eller bränna onödigt mycket på kopplingen för att komma iväg.

Ford Transit har två drickahållare på var sida om instrumentpanelen.

Säkerhetsutrustning som ingår på Ford Transit och Benimar är annars dubbla krockkuddar, ABS och ESP.

Testbilen har en backkamera i ”backspegeln” som visar trafiken bakom och på taket finns en 140 Watts solpanel som ingår i ett leveranspaket à 14 000 kronor.

Innertaket på Ford Transit har flera smarta kartfack och ovanför det finns ett stort utrymme under Benimars bodelstak som är en bra avlastning för nattlektyr när man går till sängs i taksängen.

Här finns även ett antal LED-lampor som ger läsljus till framstolarna utan att förbruka startbatteri. En nackdel med Ford Transits hytt och förarmiljö visar sig när jag ska vända runt förarstolen, här måste jag veva fram ryggstödet några centimeter innan det går att lirka runt stolen, fortfarande med stort besvär.

Stolarna i sig är däremot bekväma och har ställbara armstöd, samt höj- sänkbara sittdynor.

En annan nackdel är en liten höjdskillnad mellan förarhytt och bodel men det finns även på många andra halvintegrerade.

Hela bodelen utom toaletten syns på denna bild. Pelarbordet kan tryckas ihop när det blir dags att bädda sittgruppen till gäster.
Hela bodelen utom toaletten syns på denna bild. Pelarbordet kan tryckas ihop när det blir dags att bädda sittgruppen till gäster.
Rymlig liten bil, tyckte detta husbilspar som också kör Ford.
Rymlig liten bil, tyckte detta husbilspar som också kör Ford.

Vänd mot Benimars bodel lägger jag först märke till den rymliga sittgruppen som klarar sex-sju gäster med varsin kaffekopp. Middagsdukningen gör sig bäst för fem-sex personer eftersom bordet sätter gränsen för dukningen.

I taket finns ett stort takfönster samt en taklucka som gör att hela bodelen blir trevligt ljus. Bidragande till detta ljus är även de stora fönsterna på båda sidor om sittgruppen.

Sittgruppen är för övrigt bäddbar om bordet sänks ned vilket ger hela fyra bra bäddar i denna lilla bil. Är man bara två så kan taksängen sänkas ned till botten vilket ger ett mycket enkelt insteg utan stege. Alternativt sänker man den bara halvvägs om någon ska sitta undertill och äta frukost. Taksängen sänks elektriskt vilket är bekvämt, om än känsligare då det krävs batteriström. Intill sängen/sittgruppen finns ett tv-stativ som är höj- och sänkbart.

Sittgruppen kunde vara hämtad från en dubbelt så stor bil.
Sittgruppen kunde vara hämtad från en dubbelt så stor bil.
Större badrum än så här har sällan skådats i en husbil som är under sex meter lång. Duschkabinen har dubbla avlopp.
Större badrum än så här har sällan skådats i en husbil som är under sex meter lång. Duschkabinen har dubbla avlopp.
Benimars manöverpanel är lättbegriplig. El, vatten, avlopp.
Benimars manöverpanel är lättbegriplig. El, vatten, avlopp.
Taksängen kan sänkas lägre än bilden visar, ända mot dynorna.
Taksängen kan sänkas lägre än bilden visar, ända mot dynorna.

Testbilen har en Eberspächer dieselvärmare på 3 500 W vilket gör att gasolen enbart används till spis och kylskåp. Gasolfacket ser ut att rymma dubbla 11-kilosflaskor så det lär räcka en bra stund. En Truma boiler ser till att det finns varmvatten så det räcker för att duscha.

Jag saknar normala och riktbara läslampor vid sängen då en LED-slinga lätt blir för stark och även stör om bara halva kärleksparet ämnar läsa. Bländning gäller även övrig LED-belysning i bilen som har ett kallt och starkt ljus vilket i sig är ganska vanligt i dagens campingfordon.

Längre bak i bilen finns två garderober, den undre nås även utifrån via en lucka, medan den övre har en stång för klädgalgar.

Längst bak i bilen finns ett imponerande badrum med en separat och mycket rymlig dusch. Duschen har dubbla avlopp och rejält med svängrum innanför de snygga plastglasdörrarna. Toaletten sitter högt placerad och här finns ett fönster samt viss skåpförvaring plus handdukshängare och krokar. I taket sitter en öppningsbar taklucka vilket är bra, men vi saknar kontaktuttag i badrummet.

Köket är vinklat med stor förvaringsyta i hörnet. En trelågig spis är placerad närmast entrédörren och därefter följer en enkel diskho som har en bricka för torkning av disk. Hörnet är som sagt outnyttjat men kan användas för bänkförvaring eller visst arbete. En silikonfog skyddar mot att vätskor letar sig ner bakom köksbänken. Besticklådan har soft close-stängning. Högst upp ovanför överskåpen gömmer sig en öppen hylla med reling där lätta saker som maschmallows och sockervadd kan förvaras. 230-, 12V-uttag och en utdragbar smal förvaring med trådbackar finns under köksbänken.

Trivsamt kök i bilens bakparti, dörren till toaletten till höger.
Trivsamt kök i bilens bakparti, dörren till toaletten till höger.
Trelågig spis, droppbricka och mycket stor köksbänk.
Trelågig spis, droppbricka och mycket stor köksbänk.
Uttag för både 12-volt och 230 volt under köksbänken.
Uttag för både 12-volt och 230 volt under köksbänken.
Trådhyllor i det utdragbara skåpet ger mer förvaring.
Trådhyllor i det utdragbara skåpet ger mer förvaring.

Kylskåpet är Thetfords smala och höga skåp på 140 liter med inbyggt frysfack och låda för läsk i botten. Ovanför kylen finns ett förvaringsskåp som möjligen rymmer en smal mikrovågsugn men viktigt i så fall är att den spänns fast ordentligt så att den inte får vingar vid en kraftig inbromsning/påkörning.

Sammanfattningsvis kan sägas att det som imponerar mest med Benimar Tessoro 481 är köregenskaperna, smidigheten, sittgruppen, köket och badrummet. Bortprioriterat är fast bädd och garage. Ett par små campingstolar ryms i de utvändiga skåpen.

Nykomlingen Benimar känns annars som ett gediget bygge och får med beröm godkänt vid vårt premiärtest.

Benimar Tessoro 481 – spansk sprinter på Ford
BENIMAR TESSORO 481

Basfordon: Ford Transit

Motor: 2,3l/170 hk

Växellåda: Manuell 6 vxl (automat tillval)

Chassi: Ford Transit, bladfjädrad stel bakaxel

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 821 kg

Maxlast: 679 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 5  990/2 300/2 890 mm

Axelavstånd: 3 750 mm

Isoleringsmaterial: XPS

Isolering tjocklek: Golv/vägg/tak: 62/29/56 mm

Uppvärmning: Dieselvärmare 3 500 watt, luftburen värme

Bäddmått: Sittgrupp: 140x210 cm, taksäng: 140/120x193 cm

Säkerhetssystem: ABS, ESP, parkeringssensorer

Pris från: 514 100 kr

Pris testad bil: 527 500 kr

Standard i Sverige: 130 hk 2,0 l Ford, A/C, alufälgar 16”, taksäng, panoramatakfönster förarhytt, entrédörr med fönster, myggnät, centrallås, farthållare, elspeglar, rattkontroller, dubbla airbags, köksset m.m.

Tillbehör: Testbilen har leveranspaket med backkamera, solpanel 140W, mörkläggningsgardiner, LED-ljus (13 490 kr) samt Fordmotor 170 hk.

Plus: Köregenskaperna, 170 hästar, bra lastvikt, stor sittgrupp, badrum, kök, flera usb och övriga kontaktuttag.
Minus: Begränsat lastutrymme jämfört med plåtisar i samma längd, inga fasta bäddar och okänt andrahandsvärde.

Taggar: Husbilar

Företaget Benimar är över 40 år gammalt och de byggde sin första husbil 1979 men började serietillverka dem först 1986. Sedan 2009 är märket ledande i Spanien och man bygger cirka 2500 fordon per år i den 40 000 kvm stora fabriken i Peñíscola.

Fabriken har omkring 200 anställda och man bygger enligt den princip och organisation som infördes av Toyota och kallas LEAN, vilket kort sagt ska höja effektiviteten utan att sänka kvaliteten.

Märket har sålts i flera år i exempelvis Norge och 17 andra länder och de tas nu även in till Sverige av Magnus Bil i Själevad, söder om Örnsköldsvik.

De halv- och helintegrerade

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.