Bild
Nästa artikel
Stjärna i fronten trendar i Erwin Hymer Group.
Stjärna i fronten trendar i Erwin Hymer Group.

Bürstner Lyseo M 660 Harmony Line

Husbilar

Bürstner Lyseo M 660 Harmony Line. Första modellen på Mercedes men nästan en miljon för en halvintegrerad Bürstner på sju meter, är inte det i överkant? Med tanke på att modellen nästan är slutsåld gäller snarare det motsatta.

Förra året presenterade Bürstner husbilar baserade på Mercedes och det är ett mönster som går igen i hela Hymergruppen. Inledningsvis finns två modeller på programmet. 690 G är en bil med enkelsängar bak och stort garage. Vi väljer istället modellen 660 som numreringen till trots är lika lång som syskonbilen. 699 centimeter närmare bestämt.

660 har fransk säng och badrum sida vid sida längst bak, kök och förvaring i mitten och sittgruppen fram mot hytten. Personligen är jag svag för just denna planlösning, jag gillar den öppna känsla som skapas då det inte finns en smal mittgång att tala om i bilen. 

Vi börjar med en runda inne i Bürstner Lyseo M 660 Harmony line som är modellens fullständiga namn. Vi har hämtat ut bilen hos Tumbo Husvagnar och lovat vara försiktiga för den är redan såld, populär var ordet ja. Det känns nästan syndigt att rulla runt i någons hem som vi får till låns en liten stund.

Hej Mercedes kan man säga till medienheten och få svar. Kör­upplevelsen är betydligt mer personbilslik i nya Mercedes Sprinter.
Hej Mercedes kan man säga till medienheten och få svar. Kör­upplevelsen är betydligt mer personbilslik i nya Mercedes Sprinter.

Bodelen nås via en 70 cm bred XL-dörr vilket är bredare än vanligt och faktiskt ganska praktiskt då matkassar och annat ska lastas in i bilen, det är lätt hänt att en myggdörr eller papperskorg följer med in ­annars. Det man offrar för det är lite mindre väggyta och interiör på insidan. Inne i husbilen är det uppenbart att det här är det vi brukar kalla en designbil, det råder inga tvivel om att mycket möda har lagts på inredning och belysning, spontant känns det lyckat. 

Under senare år har Bürstner presenterat konceptfordon kallade Harmony och när de nu byggs i serie får de namnet Harmony Line. Bilderna talar för sig själv vad gäller designen, vi skippar långa formuleringar om hur det ser ut. 

Till höger direkt innanför dörren finns en liten sittplats, ett bra ställe att ta av sig skorna och det går även att sitta här om man vill ta en plats vid matbordet.  Runt det rektangulära bordet finns plats för ytterligare fyra sittande. Två av dem kan sitta skönt i den bakre färdsoffan, ett tag i alla fall. Vid längre sittningar vill man gärna kunna luta ryggstödet, men det går inte i denna husbil heller, ett vanligt klagomål.

 

– Ja, det är sköna stolar. I sittfruppen får fyra-fem personer plats runt bordet om stolarna i förarhytten vrids.
– Ja, det är sköna stolar. I sittfruppen får fyra-fem personer plats runt bordet om stolarna i förarhytten vrids.
Sittplats vid dörren, perfekt vid hantering  av skor.
Sittplats vid dörren, perfekt vid hantering av skor.
Läcker design med plats för både tv och vinflaskor.
Läcker design med plats för både tv och vinflaskor.
Harmony line är fullmatad med design som känns igen från många av Bürstners senare design­studier. Man har även jobbat mycket med belysningskällor, direkta spotlights och mjukare varianter.
Harmony line är fullmatad med design som känns igen från många av Bürstners senare design­studier. Man har även jobbat mycket med belysningskällor, direkta spotlights och mjukare varianter.

Plus: Bra körkomfort och elektroniska körhjälpmedel. Välutrustad!

Minus: Lastrummet är inte stort med fransk säng. Inga klädkrokar vid entrén.

Ovanför sittgruppen finns en taksäng som kan hissas ned vid behov. I uppfällt läge naggar den ståhöjden lite i kanten, i övriga bilen är det generösa 205 cm. Med lite god vilja ryms två personer i sängen och båda har läslampor, tyvärr går de inte att rikta så de riskerar att blända de läsande.

Köket är ett vinkelkök som verkligen gör skäl för namnet. Bänkskivan är vinklad i mitten och den är aningen generösare än brukligt i en bil av denna storleksklass. 

Spisen har tre lågor och en täckskiva av glas kan fällas upp, idealiskt sett hade den varit delad för mer flexibilitet. 

Diskhon är rund och det finns förhållandevis gott om arbetsyta runt den och mellan spisen, glöm bara inte att vi är i en husbil, det finns inte plats för långpannor med bullar men det finns å andra sidan ingen ugn heller. Inte köksfläkt heller men i taket en stor taklucka som kommer väl till pass om det osar. 

Något som känns lite sådär är att det finns en mojäng där kapslar till espressomaskiner kan puta ut ur väggen. Fantastiskt för de som gillar sånt kaffe och det ska nog signalera någon slags modern lyx, men en vanlig kryddhylla är inte fel det heller.

Förutom den köksegna förvaringen finns det gott om plats för annat här. Två garderober och skåp finns nära till hands och det går även att stuva in saker under sängen. 

"Det ska nog signalera ­någon slags modern lyx, men en vanlig kryddhylla är inte fel det heller."
Köket ät ganska rymligt och även snyggt inramat.
Köket ät ganska rymligt och även snyggt inramat.
Smalt och högt kylskåp med frysfack upptill.
Smalt och högt kylskåp med frysfack upptill.
Täckglas på spisen och och täckskiva till diskhon ökar kökets flexibilitet.
Täckglas på spisen och och täckskiva till diskhon ökar kökets flexibilitet.

Sängen är för övrigt riktigt mysig och skön. Madrassen känns välmatad och det finns ribbotten under större delen av sängen. 

Utrymmet under sängen är disponerat med ett större utrymme längst bak som nås utifrån och den främre delen nås inifrån där både halva sängbotten och halva madrassen kan resas upp, en smart och lätt lösning. 

Sängen är för övrigt ett perfekt ställe att läsa Husbil & Husvagn. Behöver man ta en paus i läsningen erbjuder ett väl tilltaget fönster en vidsträckt utsikt. Även designmässigt är det lyckat, det finns en mängd belysningsalternativ för att få rätt stämning. Praktiskt tänk saknas inte för vi hittar såväl ett usb-uttag och ett draperi som kan dras för om så önskas.

Utrymmet under den främre delen av sängen nås från bodele.
Utrymmet under den främre delen av sängen nås från bodele.
Fransk säng med stort fönster, usb-uttag och förvaring.
Fransk säng med stort fönster, usb-uttag och förvaring.
Draperiet kan göra sängen lite mer privat om det behövs.
Draperiet kan göra sängen lite mer privat om det behövs.
Rullgardinerna fungerar som halvtransparenta insynsskydd.
Rullgardinerna fungerar som halvtransparenta insynsskydd.
Taksängen i bilen är väl tilltagen och det är inte ovanligt att ett par väljer att använda varsin säng, då är de riktigt rymliga.
Taksängen i bilen är väl tilltagen och det är inte ovanligt att ett par väljer att använda varsin säng, då är de riktigt rymliga.

Badrummet intill är väl tilltaget och det fungerar utmärkt som både toalett och dusch. Toan finns längst in i det 80 cm breda utrymmet och är av fast bänktyp. Ovanför finns förvaring i badrumsskåp med spegelförsedda dörrar och även några öppna fack. 

 Handfatet är avlångt till formen och i ett skåp under finns toapappershållaren. Själva pappret tittar fram ur en springa i dörren. Det är lätt hänt att det försvinner in i springan när det behövs som mest men rullen är skyddad från stänk i alla fall. 

Risken för stänk där man inte vill ha det är annars minimerat här för handfatsmodulen och tillhörande spegel är monterat på en vridbar vägg som lätt svängs över toaletten. Med ett klick skapas en riktigt rymlig dusch. I duschdelen finns ett par fack för duschtvål och schampo.

Strålande tjusigt badrum à la designhotell eller turfärjefeeling? I toalettutförande känns det mer som hotell faktiskt.
Strålande tjusigt badrum à la designhotell eller turfärjefeeling? I toalettutförande känns det mer som hotell faktiskt.
Genom att lösgöra väggen med handfatet och vrida det över toaletten omvandlas utrymmet till en rymlig dusckabin.
Genom att lösgöra väggen med handfatet och vrida det över toaletten omvandlas utrymmet till en rymlig dusckabin.
Toapappret finns här men ibland är det tillbakadraget.
Toapappret finns här men ibland är det tillbakadraget.

Hur är det att köra bilen då undrar säkert motorintresserade som läst så här långt. Inte dumt alls är det korta svaret. 

Det börjar med att vi slår oss ned i hyttstolarna som har godkänd komfort och går att justera på olika sätt.

 Testbilen har Sprinters dieselmotor med 163 hk och automat och den är mycket lätt att köra och föraren behöver inte sitta och fundera på om kamremmen behöver bytas för det finns en kamkedja istället. 

 Ratten bjuder inte mycket motstånd vid manövrering tack vare ett effektivt servosystem, nästan lite för lätt för min smak. På ratten finns för övrigt många reglage som känns igen från personbilar och det gör även multimediasystem med inbyggd navigation. Det ska gå att prata med det och det lystrar till: Hej Mercedes! Vi hann inte koppla upp oss fullt ut med det tyvärr.

Denna husbil är bakhjulsdriven och bodelen står på ett högramschassi vilket innebär att totalhöjden är tre meter. Det är ganska högt men det ger bra utsikt i alla fall men kan ge en vingligare bil. 

Axelavståndet är 3 655 mm vilket är lite kortare än det vanliga Fiatchassi som merparten av husbilar i denna storleksklass byggs på. Det positiva med det är att bilen känns lättmanövrerad, vändcirkeln blir nämligen snävare. 

Nackdelen med ett kort axelavstånd är att överhänget bak kan bli långt vilket ökar risken överlast på bakaxeln vilket ger försämrade köregenskaper. Denna bil har som bekant inget stort garage så den risken är liten. 

Hur är det då med säkerheten? I denna husbil finns dubbla krockkuddar vilket är det maximala antalet i nästan alla större husbilar oavsett basfordon. Det kan låta snålt men det beror på att andra krockkuddar som finns i transportbilarna inte kan användas på grund av att det görs ingrepp i exempelvis dörrarna för att få plats med tillbehör som plisségardiner. 

Krockkuddar är känsliga system och utlöses de vid fel tillfälle kan de göra mer skada än nytta.

 Glädjande nog finns det i denna bil några körsäkerhetssystem som är ganska nya på husbilsmarknaden. Exempelvis finns sidvindsassistans som griper in om det sker ett kraftigt vindpåslag, jättebra på denna bil som är lite hög. Systemet fungerar utmärkt, jag har själv testat det på Mercedes testbana i Stuttgart, fast då i en Hymer.

Denna husbil är byggd på ett högramschassi och har bakhjulsdrift. Sprinter finns nu även med lägre chassi och framhjulsdrift.
Denna husbil är byggd på ett högramschassi och har bakhjulsdrift. Sprinter finns nu även med lägre chassi och framhjulsdrift.

Sammantaget är det en bra bil för de som vill ha en liten och smidig bil utan att ge avkall på komfort, design eller teknik. Den franska sängen ger en luftig känsla och taksängen ökar valmöjligheterna. 

Något vi glömt är att testbilen även är utrustad med vattenburen värme från svenska tillverkaren Alde, ytterligare en premiumsignal. Är det något som kunde vara lite bättre så är det förvaringsutrymme för saker som cyklar men det finns som bekant en modell med stort garage. 

Dessutom är det en baggis att montera ett cykelställ på bakstammen. Körmässigt finns inte mycket mer att önska men visst kostar den en slant. 995 000 kostade vårt exemplar och många nappade på det eftersom modellen i skrivande stund nästan är slutsåld. Vill man ha en av nästa årsmodell får man nog vara snabb ur startblocken.

"Liten och smidig bil utan att ge avkall på komfort, design eller teknik."
Lyseo M är en fin balans av teknik och design. Mercedes utmanar Fiats Ducato med sin nya Sprinter. Konkurrens är bra!
Lyseo M är en fin balans av teknik och design. Mercedes utmanar Fiats Ducato med sin nya Sprinter. Konkurrens är bra!
Bagageutrymmet är inte jättestort men längst ned ryms långa saker längs golvet.
Bagageutrymmet är inte jättestort men längst ned ryms långa saker längs golvet.
Bürstner Lyseo M 660 Harmony Line
Taggar: Husbilar

Förra året presenterade Bürstner husbilar baserade på Mercedes och det är ett mönster som går igen i hela Hymergruppen. Inledningsvis finns två modeller på programmet. 690 G är en bil med enkelsängar bak och stort garage. Vi väljer istället modellen 660 som numreringen till trots är lika lång som syskonbilen. 699 centimeter närmare bestämt.

660 har fransk säng och badrum sida vid sida längst bak, kök och förvaring i mitten och sittgruppen fram mot hytten. Personligen är jag svag för just denna planlösning, jag gillar den öppna känsla som skapas då det inte finns en smal mittgång att tala om i bilen. 

Vi börjar med en runda

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.