Bild
Nästa artikel
Bürstner visar vägen

Bürstner visar vägen

Husbilar

Till den här bilen har köerna ringlat sig långa under höstens mässor. Inte undra på det säger vi efter att ha synat bilen med den nya sängtypen.

Bürstner lanserade serien Quadro 2008 och startade då en trend som fortfarande präglar dagens husbilsmarknad. Det var nämligen då som en nedsänkbar taksäng över sittgruppen lanserades stort för första gången. Året efter döptes den om till dagens Ixeo vilket beror på att Audi hörde av sig och påpekade att Quadro var för likt deras Quattro.

Oavsett namnet var det sängen som var det nya. I reklamen kallades modellen för den gyllene kombinationen av de helintegrerades smidiga främre säng och de fördelar en halvintegrerad bil har, vilket är ett fint sätt att säga att den har ett billigare pris. I jämförelse med att bädda upp sittgruppen är arbetsinsatsen blygsam, det är bara att dra eller hissa ner en färdigbäddad säng.

I dagsläget har så gott som alla tillverkare modeller med taksäng. Det finns även modeller som helt saknar fasta sängar till förmån för just en taksäng vilket lämnar gott om plats för övriga utrymmen i bodelen. Det är just en sådan modell vi valt att supertesta denna gång.

Nya Ixeoserien omfattar tre modeller. Förutom den testade Ixeo it 680 G finns två modeller som båda är en halv meter längre: it 728 G har långbäddar och stort garage och it 734 har drottningssäng. Två säkra kort och en specialare med andra ord. Samma modeller finns i Dethleffs sortiment men heter då 4-travel.

På väggen finns det plats för en riktigt stor tv-skärm. Sittgruppen är riktigt rymlig och det är skönt med extra kuddar.
På väggen finns det plats för en riktigt stor tv-skärm. Sittgruppen är riktigt rymlig och det är skönt med extra kuddar.
I upphissat läge är det svårt att föreställa sig att det finns en säng i taket. Testad bil har ”low board” med plats för stor platt-tv på högerväggen.
I upphissat läge är det svårt att föreställa sig att det finns en säng i taket. Testad bil har ”low board” med plats för stor platt-tv på högerväggen.
Sängen har kallskumsmadrass och ribbotten. I nedvält läge blockeras sittgruppen helt.
Sängen har kallskumsmadrass och ribbotten. I nedvält läge blockeras sittgruppen helt.

Hur är då den nya sängen som det är ett sådant rabalder om? Ja, i uppfällt läge syns den faktiskt inte alls. Den är nästintill sömlöst integrerad med taket och har snygg belysning på undersidan, vilket är bra för sängen blockerar nämligen takfönster och skyroof. Sängen hissas upp och ned med hjälp av fyra eldrivna bälten som är fästa i sängens hörn. Det är samma teknik som de tvärställda använder men där upphör likheterna mellan sängtyperna. För det första kan den nya sänglösningen sänkas riktigt lågt. I det nedersta läget vilar den på sittgruppens soffa vilket känns tryggt.

För att få ner sängen behöver bordet sänkas, hyttstolarna vridas, armstöden vikas upp och ryggstöden lutas bakåt. Sängen manövreras via ett reglage vid entrén varpå sängen först hissas ner en bit innan den stannar och fäller upp en sufflett i framkanten. Därefter fortsätter nerfärden en bit tills den stannar i ett övre sovläge. Som tillval går det nämligen att bädda upp sittgruppen för den som vill det. Det blir ett ganska lågt sovutrymme under taksängen och för att då nå den övre slafen krävs en stege.

Vi fortsätter att hissa ner sängen och sista biten får vi hjälpa den på traven för den tjorvar sig lite mot de i övrigt väldigt sköna kuddarna vid sittgruppens ryggstöd. De går att ta bort med blixtlås vilket är bra men vi lyckades få ner sängen ändå.

Sängen har ribbotten och en tjock kallskumsmadrass vilka tillsammans ger en skön säng. Eftersom det finns läslampor fram i hytten är det bra att ligga med huvudet åt det hållet. Det gör även att det är relativt enkelt för de sovande att ta sig ur sängen utan att väcka den andra vid exempelvis ett nattligt toabesök.

Skyroof kostar extra. Med upphissad säng blockeras det dock.
Skyroof kostar extra. Med upphissad säng blockeras det dock.
Skön. Sängen är helt jämförbar med permanenta sängar.
Skön. Sängen är helt jämförbar med permanenta sängar.
Ixeo baseras på den bland husbilsbyggare så populära Fiat Ducato. Basmotorn är på 115 hk men testbilen har 130 hk.
Ixeo baseras på den bland husbilsbyggare så populära Fiat Ducato. Basmotorn är på 115 hk men testbilen har 130 hk.

Den nya sängen har egentligen bara fördelar mot den äldre tvärställda varianten: Den är enklare att nå eftersom ingen stege behövs och den blockerar inte entrén nämnvärt. Dessutom finns det stora överskåp i den främre delen av bilen istället för grunda varianter. Testbilen är en demovariant och i den går det inte att få upp sängen utan el men i de bilar som levereras till kunder ska det gå att få upp sängen även utan ström vilket är en nödvändighet.

Med sängen upphissad är det riktig rymligt och skönt i sittgruppen. I den testade modellen har sidosoffan vid entrén ersatts med en låg bänk, eller low board som Bürstner kallar den, och tanken är att en stor platt-tv ska monteras över den vilket gör att det inte finns något fönster här. Bordet är relativt stort och föredömligt enkelt att hantera. Det går att vrida, skjuta och sänka med ett enda handgrepp.

På den testade bilen är en standarddörr monterad. Den är 70 cm bred och saknar fönster och har endast en låspunkt. I tillvalslistan finns en lika bred dörr med fönster och två låspunkter som kan vara ett bra alternativ eftersom det helt saknas fönster på bilens högersida.

Här tömmer man gråvattnet.En vanlig men lite utsatt placering.
Här tömmer man gråvattnet.En vanlig men lite utsatt placering.
Köket är stort för en bil i denna storlek. Gott om förvaring och alla utrymen används maximalt. Snygg belysning!
Köket är stort för en bil i denna storlek. Gott om förvaring och alla utrymen används maximalt. Snygg belysning!
Badrummet är riktigt rymligt och har djupa förvaringskåp som sväljer massor av kläder. Ljust och trevligt med två takluckor. Väl genomtänkt både designmässigt och  praktiskt. Bra!
Badrummet är riktigt rymligt och har djupa förvaringskåp som sväljer massor av kläder. Ljust och trevligt med två takluckor. Väl genomtänkt både designmässigt och praktiskt. Bra!
Smuggelfack. I det grunda dubbel­golvet finns plats för exempelvis lågskor.
Smuggelfack. I det grunda dubbel­golvet finns plats för exempelvis lågskor.

Köket i 680 är riktigt rymligt och välutrustat. Spisen har tre lågor på rad vilket ger en gnutta arbetsyta framför. Mer av den varan finns i hörnet bredvid diskhon. Lådorna i köket är stora och det finns två överskåp, ett vitrinskåp och en öppen kryddhylla. Baksidan av soffan fungerar som ett grunt men högt skåp som på toppen har en stor skjutbar avställningsyta, riktigt bra att utnyttja det här området på det här sättet.

På motsatt sida finns ett stort kylskåp med ett skåp ovanpå, här skulle en micro passa fint. Till vänster om kylskåpet, bredvid entrén, finns en garderob. Om vi fick önska skulle garderobsdörren vara högerhängd vilket hade känts mer naturligt för den som kliver in.

Badrummet bjuder på ett par överraskningar. Vid första anblicken ser det ut som ett vanligt tvärställt badrum. Men skåpen ovanför handfatet och toastolen visar sig vara riktigt djupa. Det ena har en klädstång och det andra hyllor och lådor. Duschen är rymlig och basic, inga krusiduller här. Det går alltså att både duscha och byta om inne i badrummet.

Under de djupa skåpen i badutrummet finns ett förvaringsutrymme som sträcker sig på tvären genom hela bilen och på båda utsidor finns lastluckor som kan öppnas på ett enkelt sätt.

Utrymmet är bra utformat med lastöglor och belysning. På bilens vänstersida, bredvid duschen höjer sig förvaringsutrymmet ända upp till taket. Det ger en stor volym men det är svårt att utnyttja det. Det skulle behövas fästpunkter för att surra exempelvis skidor. Schaktet borde kunna användas bättre.

Det finns plats för en hel del i förvaringsutrymmet vars dörrar har bra låsmekanism. Det höga utrymmet är svårstuvat.
Det finns plats för en hel del i förvaringsutrymmet vars dörrar har bra låsmekanism. Det höga utrymmet är svårstuvat.
Utsmyckningen ger ett tredimentionellt intryck.
Utsmyckningen ger ett tredimentionellt intryck.
Vatten kan fyllas och el anslutas här.
Vatten kan fyllas och el anslutas här.

Bürstners Ixeo- och Advantageserie har till 2016 genomgått samma omvandlingsprocess som serierna Nexxo och Travel Van gjorde året innan. Det är en grundlig omarbetning med bland annat plastfria reglar, vattentålig xps-isolering och 70 cm bred entrédörr som standard. Taket är av glasfiberarmerad plast som tål hagel och fönstren har rejäla aluminiumkarmar.

Vidare finns nu ett serviceutrymme mitt på vänstersidan av bilen i vilket elanslutning och vattenpåfyllning sker. Både el och vatten skyddas alltså bakom en lucka vilket säkerligen uppskattas av de som blivit av med en elkabel. Risken för att fylla diesel i vattentanken minskar den med. Nackdelen är att det finns risk för att vatten spiller in i bilen vid påfyllning men det borde gå att lösa med en tratt av något slag?

Vattentanken är för övrigt lite speciell. Den är placerad under soffan i sittgruppen men upptar bara halva utrymmet. Den är formad så att den sträcker sig in under golvet som är aningen upphöjt vid sittgruppen. Tack vare att ett utrymme återstår under soffan får även bilens värmepanna plats där. Det innebär att den varmaste luften strömmar ut i bilens främre del vilket är bra för där gör den mest nytta. Det är nämligen svårt eller omöjligt att isolera stora delar av hytten i en halvintegrerad bil så här är det vanligtvis kallast.

Ixeo 680 är utan tvekan en intressant bil. Om man kan köpa kompromissen att inte ha en fast säng behöver inga fler kompromisser göras i de andra utrymmena; stort kök, badrum och sittgrupp med mera i en bil som är under sju meter lång. Ganska fantastiskt egentligen.

Å andra sidan är den kompromiss som görs ganska radikal. Det finns ingenstans att sitta om en av de resande vill gå till sängs. De mer normala Ixeo med långbäddar eller drottningsäng kommer med stor sannolikhet bli Bürstners bästsäljare framöver.

Bürstner visar vägen
BÜRSTNER IXEO IT 680 G (2016) I DETALJ

1. Nya Ixeo har plastreglar och är isolerad med fukttåligt XPS-skum.

2. Förvaring. Djupa garderober längst bak med lådor, hyllplan och klädstång.

3. Garage. Luckor på båda sidor av bilen. Lastöglor och belysning.

4. Badrum. Toalett med vridbar sits och kassett.

5. Garderob. Förvaring direkt vid entrén: 39 cm bred, 52 cm djup och 139 cm hög.

6. Manöverpanel. På panelen ovanför dörren övervakas vatten- och elnivåer.

7. XL-dörr. 70 cm bred.

8. Spillvatten. Under yttergolvet finns en isolerad och uppvärmd gråvattentank som rymmer 90 liter.

9. Gasol. 2 st P 11-flaskor. Gastrycksregulator med automatisk omkopplare och crashsensor.

10 Värme. Under soffan finns värmepannan. En Truma Combi 6 EH. Manöverpanelen sitter vid kylskåpet.

11. Golvvärme. Elektrisk 230 V.

12. Chassi. Fiat camping-chassi (CCS). Låg ram och bred spårvidd bak.

13. Motor. 2,3 liter 130 hk multijet II dieselmotor. Det finns även motorer med 150 eller 177 hk.

14. Säng. Ribbotten och kallskummsmadrass. Sängen sänks med elmotorer som regleras vid entrén.

15. Färskvatten. Under soffan och i golvet vid sittgruppen finns en tank som rymmer 120 liter.

16. Överskåp. Djupa överskåp i hela bilen, även vid sittgruppen. 

17. GFK. Tak av hagelsäker glasfiberarmerad plast.

18. Kök. Bänkskiva: 118 cm lång och 46–95 cm djup. Den upphöjda avlastningsytan mot sittgruppen mäter 23 x 95 cm.

19. Dusch. 77x64 cm. Takfönster

VÅRA MÄTNINGAR

VIKT

Totalvikt: 3 850 kg
Vikt utan vätskor och gas: 3 090  kg
Tillägg: Förare 75 kg, 90 procent färskvatten och bränsle samt en gasolflaska med gas. (Cirka 257 kg)
Tjänstevikt: 3 347 kg 
Lastvikt: 503 kg

Med de tillval som bilen har drar tjänstevikten iväg och lastvikten minskar i samma takt. När vi summerar vikten av tillvalen har bilen 61 kilos övervikt men det faller inom den omdebatterade slarvmarginalen
på +/- 5 procent. Det som räddar situationen är att bilens totalvikt är höjd till 3 850 kilo vilket ger cirka 500 kilos lastvikt vilket är okej för två personer. Med fyra i bilen naggas bilens användningsområden i kanten.

 

LJUD

Hastighet (km/h) 50 70 90 110
Buller (dB) 66,4 69,3 70,8 73,6

 

Bullernivån är generellt låg och upplevs som lägre än genomsnittet. Förutom vid 110 km/h då det ökar markant och upplevs som störande.

BÜRSTNER IXEO IT 680 G (2016)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3 l/130 hk Multijet

Växellåda: 6 växlad Comfort-Matic, robotväxlad

Chassi: Fiat Ducato 35 l Lågbyggt med breddad bakre spårvidd.

Säkerhetssystem: ABS, ASR, ESP med Hill holder och Traction Plus

Tjänstevikt: från 3 105 kg (se nästa sida)

Totalvikt: 3 850 kg

Maxlast: 745 kg (se nästa sida)

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 6 990/2 300/2 800 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: Ca 2 000 mm

Takhöjd inne: 1 980 mm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Isolering tjocklek: golv/vägg/tak: 50/30/30 mm

Uppvärmning: Gasol och eldriven Truma Combi 6 EH luftburen värme. Elektrisk golvvärme

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Fällsäng 138x200 cm. Sittgrupp: 141/154x211 cm

Garantier: 2 års fabriksgaranti och Fiat vägassistans. 5 års täthetsgaranti (kräver årlig kontroll)

Pris från: 622 600 kr

Pris testad bil: 740 160 kr

Tillbehör testad bil: Motor 130 hk 14 500 kr, chassipaket (airbag passagerare, elbackspeglar, ESP med Hill holder och Traction Plus, ac bildel, farthållare) 21 060 kr, Comfort-Matic växellåda 20 190 kr, totalviktshöjning till 3 850 kg 5 140 kr, vinterpaket (Truma Combi 6 EH, uppvärmd gråvattentank, elektrisk golvvärme, stolsvärme hyttstolar, utvändigt vintertäcke till hytten, extra bodelsbatteri 90 Ah) 20 260 kr, myggnätsdörr 3 150 kr, Skyroof 7 080kr, Lowboard (tv-bänk) 3 990 kr, Remis mörkläggningsjalusier i förarhytten 4 930 kr, köksfläkt 1 990 kr, gas-trycksregulator med automatisk omkopplare och crashsensor 3 210 kr, tv-antenn omnidirektionell 1 930 kr

Taggar: Husbilar, Bürstner

Bürstner lanserade serien Quadro 2008 och startade då en trend som fortfarande präglar dagens husbilsmarknad. Det var nämligen då som en nedsänkbar taksäng över sittgruppen lanserades stort för första gången. Året efter döptes den om till dagens Ixeo vilket beror på att Audi hörde av sig och påpekade att Quadro var för likt deras Quattro.

Oavsett namnet var det sängen som var det nya. I reklamen kallades modellen för den gyllene kombinationen av de helintegrerades smidiga främre säng och de fördelar en halvintegrerad bil har, vilket är ett fint sätt att säga att den har ett billigare pris. I jämförelse med att bädda upp sittgruppen är arbetsin

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Bürstner visar vägen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.