Bild
Nästa artikel
Carado I 447 – mångsidig och rymlig

Carado I 447 – mångsidig och rymlig

Husbilar

Med fyra sovplatser, stort garage och väl beprövad teknik är Carado i 447 en rymlig och mångsidig trotjänare. Häng med när vi provkör en av de två helintegrerade bilarna i 2018 års modellprogram, för övrigt de första i sitt slag i företagets historia.

Tyska Carado bildades 2005 och tillverkar sina fritidsfordon i östra Tyskland. I 2018 års katalog finns 14 olika husbilsmodeller representerade. En nyhet för året är att två av dessa är helintegrerade, närmare bestämt i  447 och i 449.

Skillnaden mellan dem är att i 447, som vi har testat, har långbäddar istället för queenbed. Caradobilarna har tidigare kännetecknats av rena linjer utvändigt, hög driftsäkerhet och gedigen kvalitet – utan att stoltsera med de lite extra lyxdetaljerna. Kort och gott pålitliga kvalitetsbilar till överkomliga prislappar. Modellen i 447 tycks vid en första anblick inte vara något undantag.

Först och främst: vilken känsla det är att köra en helintegrerad husbil! Närmast majestätiskt blickar man ut från förarhytten där siktrymden genom de stora fönstren är anmärkningsvärd. Inträdet till förarhytten görs även det med stil, den robusta dörren påminner närmast om en bodelsdörr till storleken.

Kännetecknande för förarhytten är också de goda förvaringsmöjligheterna på passagerarsidan. Utmed hela långsidan löper ett rejält tilltaget fack vars ovansida dessutom utgörs av en hylla. Strax bakom förarstolen finns även ett betydligt mindre fack, men som ändå rymmer en hel del. Intill detta sitter dubbla usb-uttag. På vägen är sikten, som tidigare nämnts, superb och bilen är enkel att manövrera. Överhänget bak är dock ganska påtagligt så det får man hålla i minnet. Backkamera finns som extratillbehör.

Carado I 447 – mångsidig och rymlig

För att stiga ombord i bodelen krävs att man tar ett lite högre steg, då modellen saknar insteg. Ett rejält handtag till vänster innanför dörren ser dock till att de flesta klarar påstigningen relativt enkelt. Två rejäla klädkrokar strax ovanför handtaget möjliggör smidig förvaring av ytterplagg, och en halvkroppsspegel inbjuder till en snabbkoll av trynet. Dörrens insida är även den utrustad med klädkrokar, vilka kan fällas in i dörren om så önskas. I övrigt är dörren endast utrustad med ett handtag för stängning.

Varken fönster, papperskorg eller fack för förvaring syns till. Till höger innanför dörren finns en större lucka perfekt anpassad till förvaring av skor. Detta utrymme kan även nås ovanifrån genom att avlägsna sitsen på sätet som har sin plats här. Bilens maöverpanel är placerad ovanför dörren.

Precis som på de flesta husbilar är Carado i 447 utrustad med en sittgrupp i husbilens främre del. I denna modell är den byggd i vinkel. När husbilen står still kan således tre personer sitta här, istället för två som vanligtvis är standard. Den som sitter i vinkeldelen bör dock inte vara alltför bastant, då endast en tunn träskiva och en liten regel döljer sig under sittdynan. Detta beror på att vinkeldelen enkelt ska kunna avlägsnas vid färd.

Under färdsoffans andra del finns färskvattentanken. Mittemot vinkelsoffan, invid bodelsdörren, finns som tidigare nämnts en sits för en person. Två barn kan nog få rum här då sätet är väl tilltaget på bredden.

Förar- och passagerarstolen är vridbara så att alla kan sitta vända mot varandra vid bordet. Bordsskivan kan skjutas ut vilket gör att alla vid bordet sitter bekvämt under en middag eller fikapaus.

Hela sittgruppen omges av stora härliga fönster vilka är unika för den helintegrerade modellen. Dessutom skänker en taklucka ytterligare ljus åt alla vid bordet. Utmed långsidorna ovanför sittgruppen finns ventilerade överskåp.

Ovanför sittgruppen döljer sig en nedfällbar säng. Genom att hålla in en spärr med tummen och samtidigt fatta tag i ett handtag och dra sängen nedåt, klickar den enkelt i sitt bottenläge och stannar där. Innan dess måste dock ryggstöden på förar- och passagerarstolen ha fällts framåt, något som även det går på ett kick.

Ovanpå sängen ligger en stadig stege som manuellt hakas fast i det handtag som man drar ned sängen i. Stegen fungerar klanderfritt och är stabil. Med sängen följer ljusgrått tyg som dämpar ljuset från fönstren, som även kan mörkläggas. Liggkomforten är klart duglig, även för långa och storväxta personer. En taklucka ser till att frisk luft kan strömma in vid behov.

Sängen fälls enkelt ner efter att förar- och passagerarstolen har fällts framåt. Ett snabbt sätt att få fram en extrasäng!
Sängen fälls enkelt ner efter att förar- och passagerarstolen har fällts framåt. Ett snabbt sätt att få fram en extrasäng!
God komfort bakom ratten. Helintegrerat innebär en siktrymd utöver det vanliga. Backkamera ingår dock inte i grundutrustningen.
God komfort bakom ratten. Helintegrerat innebär en siktrymd utöver det vanliga. Backkamera ingår dock inte i grundutrustningen.
Gott om praktisk förvaring.
Gott om praktisk förvaring.
Sittgruppen erbjuder en trevlig plats för ett stort sällskap, vinkelsoffan gör det möjligt.
Sittgruppen erbjuder en trevlig plats för ett stort sällskap, vinkelsoffan gör det möjligt.

Bakom sittgruppen följer ett litet vinkelkök med rund diskho och trelågig spis. Att ta sig till köket från sittgruppen innebär att man passerar en liten nivåskillnad i golvet. Kökets spis och diskho har uppfällbara lock vilka möjliggör extra arbetsytor om det skulle behövas.

Under diskhon finns ett skåp som är tudelat via en hylla i mitten. På skåpdörrens insida sitter en sophink. Under spisen hittar vi tre lådor varav den översta fungerar som besticklåda. Köksbänkens undersida är utrustad med en LED-list som skapar trivsamt ljus i köket. Kylvarorna förvaras mittemot spisen där ett kylskåp på 113 liter – inklusive 14 liters frysfack – har sin plats.

Ovanpå dessa finns en djup och praktisk avsats och ovanför den ett par hyllor som döljs av en lodrätgående jalusidörr. Här finns även ett utdragbart tv-fäste. Under kyl och frys hittar vi en lucka som erbjuder ytterligare förvaring. I köket finns både taklucka och fönster, liksom uttag för 230 volt. Köksfläkt saknas.

Efter köket följer bad- och duschrum. Dessa är separerade och har placerats på varsin sida om mittgången. Badrummet ligger på samma sida som bodelsdörren och duschrummet är stationerat mittemot. Hela utrymmet kan skärmas av mot husbilens främre del genom att stänga badrumsdörren mot köksdelen.

Duschrummet omges av vikdörrar och i höjdled är utrymmet bästa tänkbara så att även längre personer kan duscha utan att kröka vare sig rygg eller knän. En taklucka ser till att det går snabbt att vädra ut fukt. I taket sitter också en nedfällbar stång, perfekt för att torka handdukar alternativt blöta ytterplagg.

Badrumsdörren kan stängas mot köksdelen. Taklucka och fönster ser till att stekoset enkelt vädras ur.
Badrumsdörren kan stängas mot köksdelen. Taklucka och fönster ser till att stekoset enkelt vädras ur.
Infällda klädkrokar på bodelsdörren. Praktiskt och snyggt!
Infällda klädkrokar på bodelsdörren. Praktiskt och snyggt!
Vinkelköket. Till både diskho och spis finns nedfällbara lock för utökad arbetsyta.
Vinkelköket. Till både diskho och spis finns nedfällbara lock för utökad arbetsyta.
Långbäddarna som även kan göras om till en dubbelsäng.
Långbäddarna som även kan göras om till en dubbelsäng.

Toadelen känns även den väldigt gedigen. På dörrens insida finns både spegel och handdukshängare. Direkt in till vänster hittar vi två rejäla krokar och i hörnet snett fram till vänster i vårt blickfång står ett högskåp som erbjuder bra förvaringsmöjligheter.

Den vridbara wc-stolen är belägen framför högskåpet. I hörnet intill följer sedan ett trekantsformat handfat med tillhörande spegel och underskåp. Intill underskåpet finns uttag för 230 volt. I likhet med duschrummet är även badrummet utrustat med taklucka.

Längst bak i husbilen är de två långbäddarna placerade. Längden på dem är mycket generöst tilltagen och liggkomforten utmärkt. En liten trappa leder upp till sängarna och gör det smidigt att kliva i och ur dem.

Vill man göra om långbäddarna till en dubbelsäng kan kompletterande delar köpas som tillval. Ovanför sängarnas kortsida sitter överskåp medan långsidorna utgörs av längsgående hyllor. Sovrummet bak i husbilen har precis som sängen fram en taklucka.

Under fotändan i varje säng finns en lucka som innehåller ett mycket stort förvaringsutrymme, något som får betraktas som garderober då en traditionell dito saknas. Vid ena sängens fotände kan även värmen i husbilen justeras. Det enda vi inte hittar i sovrummet är uttag för 230 volt och usb-uttag, annars finns alla bekvämligheter på plats.

Utvändigt hittar vi elanslutning och vattenpåfyllning i separata luckor på husbilens vänstra långsida. Längst bak på den långsidan finns en stor lucka till garaget, precis som på motsatta långsidan. Garaget är rymligt och har såväl 230 voltsuttag som belysning och krokar för enkel säkring av lasten. De stora luckorna, tillval på denna bil, förenklar lastning av otympliga föremål.

På husbilens högra långsida finns en lucka till gasolförvaringen vars lilla tröskel inte lär vålla några större problem vid byte av gasolflaskor. Strax bakom bodelsdörren finns en lucka till toakassetten.

Snygg bakdel! Överhänget mäter cirka 239 centimeter.
Snygg bakdel! Överhänget mäter cirka 239 centimeter.
En av de två garderoberna vid sängarnas fotändor.
En av de två garderoberna vid sängarnas fotändor.
Ernsts verk? Trivsam detalj innanför bodelsdörren.
Ernsts verk? Trivsam detalj innanför bodelsdörren.

Carado i 447 är husbilen som lämpar sig väl för lite större sällskap som är i behov av många sovplatser. Det kan även vara rätt val för den som är på jakt efter en helintegrerad modell som inte gör alltför brutala hål i plånboken.

En inre takhöjd om 213 centimeter tilltalar längre personer till skillnad mot garderobernas något otillgängliga placering nere vid golvet. Sammanfattningsvis är Carado i 447 en rymlig helintegrerad husbil av hög kvalitet till en överkomlig peng.

Carado I 447 – mångsidig och rymlig
CARADO i 447

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Fiat 2,3 Mjet 130 hk

Växellåda: Manuell

Chassi: Fiat lågram

Säkerhetssystem: ABS, ESP, Traction Plus

Totalvikt: 3 495 kg

Tjänstevikt: 2 900 kg

Maxlast: 595 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Axelavstånd: 4 035 mm

Isoleringsmaterial: EPS-skum

Isolering golv/vägg/tak: 34/34/41 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6

Bränsletank: 90 liter

Bäddmått: Bak: 80x210/215 cm eller 210x210/215 cm, Mitt (tillval): 65x210 cm, fram: 150x200 cm

Pris från: 695 000 kr

Pris testad bil: 764 700 kr

Tillval testad bil: Förberedning för dimljus fram, Fiat 16” stålfälgar för light-chassi inkl. hjulsidor, elektrisk golvvärme, lastlucka extra 800x850 cm, isolerad spillvattentank, 12 V förberedning och hållare för tv, stort kylskåp 167 l med separat frysfack 29 l, Truma Combi6 med elpatron och kabelförberedning för backkamera.

Plus: Brett användningsområde, rymlig både invändigt och i garage, överkomligt pris.
Minus: Saknar konventionell garderob med klädstång.

Taggar: Husbilar, Carado

Tyska Carado bildades 2005 och tillverkar sina fritidsfordon i östra Tyskland. I 2018 års katalog finns 14 olika husbilsmodeller representerade. En nyhet för året är att två av dessa är helintegrerade, närmare bestämt i  447 och i 449.

Skillnaden mellan dem är att i 447, som vi har testat, har långbäddar istället för queenbed. Caradobilarna har tidigare kännetecknats av rena linjer utvändigt, hög driftsäkerhet och gedigen kvalitet – utan att stoltsera med de lite extra lyxdetaljerna. Kort och gott pålitliga kvalitetsbilar till överkomliga prislappar. Modellen i 447 tycks vid en första anblick inte vara något undantag.

Först oc

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.