Bild
Nästa artikel
Carado t-135.
Carado t-135.

Carado T-135 – lillbilen med stort hjärta

Husbilar

Vi testar 10-års jubilerande Carados minsting. Med enkel men pålitlig konstruktion och öppen planlösning ger den ett piggt intryck. En del saker kunde dock förbättras.

Carado har tolv modeller på programmet och den testade T-135 är en av de minsta. 598 centimeter mer exakt och modellen har fransk bädd i ena bakre hörnet och badrummet bredvid. Sängen är inte jättestor.

För en person är den utmärkt men för två blir det onekligen lite trångt vid benen för sängen smalnar av till endast 115 cm. Madrassen är tjock och skön men för att kunna bädda den enkelt skulle en måttsydd bäddmadrass och dito lakan med resår sitta fint.

Badrummet är välplanerat och gör sitt jobb bra. Mot bakstammen finns en toa från Thetford av bänkmodell. Handfatet går att vrida så det inte är i vägen vid dusch eller toabesök. Främre delen av badrummet kan skärmas av med hjälp av tunna plexidörrar så det bildas en liten duschkabin.

Köksbänken är rak och tar vid direkt till vänster om entrén utifrån sett. Spisen är trelågig och det finns aningen arbetsyta framför, men det hade varit bra om spisens täckskiva varit delbar.

Under bänkskivan finns ett kylskåp på golvet. Det är naturligtvis ingen praktisk placering men det är en kompromiss som ofta görs i korta bilar. att placera det högre bredvis köket kräver den plats som i denna bil upptas av en garderob. I ett skåp bredvid kylskåpet finns en skräpkorg som gärna kunde vara lite större.

Mellan sängen och sittgruppen finns en mycket välkommen avställningsyta för exempelvis mobiltelefon eller surfplatta. Sittgruppen utgörs av en rak soffa som även utgör de bakre färdplatserna och med lite god vilja får två personer plats här.

Bordet är vägghängt och kan enkelt tas bort och det går även att bädda upp sittgruppen till en 160 cm kort enkelsäng.

Under soffan finns bilens färskvattentank så under förutsättning att bilens värmesystem är igång håller sig vattnet flytande även under vintern. Gråvattnet samlas i en isolerad och uppvärmd tank under bilen.

Planlösningen gör att den lilla husbilen ändå ger ett rymligt intryck.
Planlösningen gör att den lilla husbilen ändå ger ett rymligt intryck.
Besticklådan är ganska väl tilltagen men skräphinken är i minsta laget.
Besticklådan är ganska väl tilltagen men skräphinken är i minsta laget.
Sittgruppen är kompakt. Stolarna i förarhytten kan givetvis vridas mot bordet de med.
Sittgruppen är kompakt. Stolarna i förarhytten kan givetvis vridas mot bordet de med.

Vid förarplatsen är det mesta bekant, Fiat Ducato är den vanligaste basbilen för husbilar.

Nytt för 2017 är att motorerna klara utsläppskraven Euro 6. På säkerhetssidan behöver man köpa till chassipaketet för 29 500 kr för att få bland annat ESP och krockkudde på passagerarsidan.

Något som saknas i hytten är mörkläggningsjalusier. Istället finna ett draperi som dras för för att skydda från insyn.

Nackdelen med den lösningen är att draperier gör att man inte kommer åt facken i förarhytten och att det känns trängre fram i bilen.

Planlösningen hör till en av mina favoriter för korta bilar. Det blir nämligen väldigt luftigt och öppet i bilen som faktiskt upplevs rymligare än många längre bilar med mer tillkrånglade planlösningar. Vid en närmare jämförelse har längre bilar naturligtvis mer stuvutrymmen och andra fördelar.

Den mest relevanta jämförelsen är kanske med plåtisarna som ökar i popularitet. I jämförelse med dem är denna bil som är lika lång, eller till och med kortare, ett under av svängrum och trivsel. En starkt bidragande faktor till det är att Carado och merparten av de halvintegrerade husbilar som säljs är bredare och högre än plåtisar och det gör större skillnad än man kan tro.

Carado och har skördat stora framgångar under sin tioåriga historia.

Det hela började med att Hymer kände att de behövde ett instegsmärke som motdrag till övriga billiga konkurrenter runt om i Europa. Därför bildade de och koncerngrannen Dethleffs 2005 ett gemensamt företag som fick namnet Capron. I oktober samma år köptes en gammal maskinfabrik i Neustadt i före detta Östtyskland.

Hela anläggningen moderniserades och hösten 2006 började tillverkningen av husvagnar och husbilar. Vid den tiden fanns investeringsstöd i syfte att minsk arbetslösheten i den av kommunismen sargade regionen.

Detta rimmade väl med den lågpristanke Capron hade och fortfarande har.

Axelavståndet är kort så den vänder på en femöring.
Axelavståndet är kort så den vänder på en femöring.
Badrummet är flexibelt och går att anpassa efter behov.
Badrummet är flexibelt och går att anpassa efter behov.

Carado gör nämligen ganska enkla bilar utan allt för tillkrånglade lösningar. Antalet modeller är begränsat liksom tillvalslistan. De senaste åren har inga större förändringar alls gjorts i utbudet eller konstruktionen, förutom de som medföljt i och med att Fiat förnyat sin Ducato som Carado sedan ett tag uteslutande byggs på.

Konstruktionsmetoden är av den gamla skolan med reglar av trä och isolering av EPS-skum (även kallat frigolit). Det är inte optimalt ur fuktsynpunkt men så länge inget vatten tränger in i konstruktionen är det givetvis inga problem. Och eftersom bilarna är lågt prissatta är det egentligen inte så mycket att bråka om. Man får vad man betalar för brukar det heta, en sanning som inte alltid stämmer i denna bransch.

Sängtypen kallas fransk. Denna är i smalaste laget för två storvuxna personer.
Sängtypen kallas fransk. Denna är i smalaste laget för två storvuxna personer.
Panoramafönstret är ett tillval som kostar 5600 kronor.
Panoramafönstret är ett tillval som kostar 5600 kronor.
Under matbordet finns ett eluttag på sidoväggen. Bra!
Under matbordet finns ett eluttag på sidoväggen. Bra!
Lastutymmet är som i de flesta små bilar en kompromiss.
Lastutymmet är som i de flesta små bilar en kompromiss.

Vad gäller chassit som bilen står på är T-135 byggd på det vi kallar standardram (Carado kallar det stegchassi). Den vanligaste typen som husbilar byggs på kallar vi campingchassi (Carodo kallar det lågchassi).

Skillnaden är att golvet på husbilen hamnar högre med standardram. För T-135 innebär det att det krävs två yttre trappsteg för att kliva in genom bodelsdörren. Om den elektriska trappan krånglar kan insteget vara i högsta laget men lyckligtvis finns de främre dörrarna att tillgå med lägre insteg. De modeller som har campingchassi har samma totalhöjd som testbilen men 15 cm högre takhöjd inne i bodelen.

Ramchassit är högre än på många andra husbilar.
Ramchassit är högre än på många andra husbilar.
Eluttag finns vid köket. Både 12 V och 230 V finns att tillgå.
Eluttag finns vid köket. Både 12 V och 230 V finns att tillgå.
Trappan har två steg och de behövs för att kliva in i bodelen.
Trappan har två steg och de behövs för att kliva in i bodelen.

Carado och syskonmärket Sunlight byggs i samma fabrik och är i grund och botten väldigt snarlika. De har ett rykte om sig att vara ganska bekymmersfria. Vad det beror på är naturligtvis svårt att sia om.

Kanske är det just avsaknaden av långa tillbehörslistor och ett relativt begränsat utbud av planlösningar som gör susen?

Husbilsbyggande är i mångt och mycket ett hantverk och det kanske är lättare att ha färre antal ritningar att hålla reda på?

Vad det en beror på så verkar det fungera. Årsproduktionen av bilar brukar sälja slut ganska fort.

Carado T-135 – lillbilen med stort hjärta
Carado T-135 2017

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3l/ 130 hk MJT Euro6
Växellåda: Manuell
Chassi: Ducato Standardram
Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP, ASR, hill holder
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 715 kg (ca 2 835 kg med tillbehör)
Maxlast: 785 kg (ca 665 kg med tillbehör)
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg
Längd/bredd/höjd: 5 980/ 2 330 / 2 910 mm
Axelavstånd: 3 450 mm
Överhäng bak: 1 582 mm
Takhöjd inne: 195 cm
Isoleringsmaterial: EPS
Tjocklek golv/vägg/tak: 34 /34/41 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 luftburen värme. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 135/115 x 200 cm. Sittgrupp: 100/75 x 160 cm.
Grundpris: 479 000 kr
Pris testad bil: 556 100 kr
Tillbehör: Basic paket 12 100 kr, cykelhållare+ markis 12 400 kr, chassipaket 29 500 kr, elektrisk golvvärme 5 600 kr, Truma combi 6 E 5 600 kr med mera.

Plus: Liten och nätt = lätt att ta sig runt. Planlösningen ger god rymd.
Minus: Smal dubbelsäng, högt insteg, inga jalusier i förarhytten.

Taggar: Husbilar, Carado

Carado har tolv modeller på programmet och den testade T-135 är en av de minsta. 598 centimeter mer exakt och modellen har fransk bädd i ena bakre hörnet och badrummet bredvid. Sängen är inte jättestor.

För en person är den utmärkt men för två blir det onekligen lite trångt vid benen för sängen smalnar av till endast 115 cm. Madrassen är tjock och skön men för att kunna bädda den enkelt skulle en måttsydd bäddmadrass och dito lakan med resår sitta fint.

Badrummet är välplanerat och gör sitt jobb bra. Mot bakstammen finns en toa från Thetford av bänkmodell. Handfatet går att vrida så det inte är i vägen vid dusch eller

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.