Bild
Nästa artikel
På campingplatsen tar man enkelt ut och in både stolar och bord från det stora garaget längst bak i bilen.
På campingplatsen tar man enkelt ut och in både stolar och bord från det stora garaget längst bak i bilen.

Carthago Chic - En modern Klassiker

Husbilar

Smidiga Carthago chic I 51 från tyska husbilstillverkaren Carthago kostar närmare en och en halv miljoner kronor som ny. På begagnatmarknaden kan du hitta fina exemplar för under hälften. Husbil & Husvagn besökte Bengt i Örkelljunga och provade en Carthago från 2006.

Jag har egentligen aldrig varit förtjust i helintegrerade husbilar där man sitter djupt in i fordonet och har svårt att se de båda främre hörnen. Men när jag sätter mig i Carthago Chic I 51 från 2006 är jag såld direkt.

Här pratar vi körkomfort för riktigt långa sträckor där man samtidigt inte prutar en millimeter på varken lastutrymme eller bodel. Helt enkelt proffsigt rakt igenom.

 

Carthago Chic I 51 är en stor husbil i mellanklassegmentet. Man åker ledigt fyra personer och sover lika bekvämt i bilens fyra sängar. Två långbäddar längst bak och en nedfällbar säng precis ovanför förar- och passagerarstolarna.

Totalt finns det fyra bältade sittplatser för transport. Därutöver finns det en extra stol precis bakom passagerarstolen i fronten. En kul lösning som rymmer den nedfällbara teven i ryggstödet.

Från entrén kommer man rakt in i bodelens hjärta. Det är gott om plats och dessutom kan man använda den extra stolen om man har svårt att sätta på sig skorna. Precis innanför dörren finns en rejäl spegel för den som önskar en sista skönhetscheck innan man lämnar husbilen.

Vill man stuva undan skor så finns det två stora fack för detta precis innanför entrén alldeles under den lägligt placerade spegeln.

 

Egentligen kan jag bara hitta en enda nackdel – nivåskillnaden i golvet (ett kliv till köket och ytterligare ett kliv till sovdelen längst bak i bilen) – där undertecknad håller på att falla flera gånger.

Nivåskillnaden har naturligtvis sina orsaker. För att bättra på vinterkomforten har Carthago valt att lägga spillvattentank, färskvattentank, vattenledningar, avtappning av kranar och all teknisk utrustning i dubbelgolvet.

På så sätt minimerar man risken för haverier under årets vintermånader samtidigt som dubbelgolvet ger bra möjligheter till förvaring.

Gången mellan entré och bodel är rymlig och man slipper trängas med sin reskamrat när denne står vid köksdelen.
Gången mellan entré och bodel är rymlig och man slipper trängas med sin reskamrat när denne står vid köksdelen.
Tack vare en djup sittgrupp sitter man bekvämt under längre körsträckor då sätet ger stöd under hela benet.
Tack vare en djup sittgrupp sitter man bekvämt under längre körsträckor då sätet ger stöd under hela benet.
Ett stort praktiskt kök med bra förvaringslösningar. Bredvid detta finns en fullstor garderob som rymmer det mesta i klädväg.
Ett stort praktiskt kök med bra förvaringslösningar. Bredvid detta finns en fullstor garderob som rymmer det mesta i klädväg.
Samtliga lådor och fack erbjuder bra förvaringslösningar.
Samtliga lådor och fack erbjuder bra förvaringslösningar.

Inredningen ger ett modernt intryck trots att bilen redan har dryga tio år på nacken. Det märks att Carthago Chic I 51 varit en dyrare husbil med höga kvalitetskrav rakt igenom. Jag uppskattar de trärena ytorna och de genomgående enkla materialvalen.

Tack vare en liten vägg, en slags väggavskiljare mellan kök och sittgrupp känns den öppna planlösningen ändå indelad i rum. I köket finns tre gasolplattor och två rejäla diskhoar, stora nog att rymma både större tallrikar och grytor.

I ena hörnet finns speciellt utvecklande kryddhyllor och i det andra hörnet en speciell hållare för kaffefilter. Nördlösningar som tilltalar prylfantasten.

Belysningen är riktigt bra i köket, fyra spottar och dessutom en taklampa i taket som ger ett bra allmänljus. För att slippa matos finns en smidig CPU-fläkt integrerad i köksskåpet.
 

Mittemot köksdelen, på husbilens högra sida i färdriktningen finns ett stort kylskåp från Dometic på 142 liter med ett separat frysfack på knappa 25 liter. I dörren finns tre rejäla hyllplan och längre in i kylskåpet ytterligare tre hyllplan vid sidan om den stora grönsaks-lådan i botten.

Den lite mindre frysen har två hyllor som rymmer mängder med proviant för längre utflykter. Dessutom kan det vara skönt att bunkra upp inför långa stopp på favoritcampingplatsen. För visst är det skönt att slippa handla varje dag?

 

Längre bak i husbilen, precis innan man tar steget upp till sängplatserna finns en stor fullhöjdsgarderob på den vänstra sidan och en toalett med dusch på den högra sidan i färdriktningen. Toaletten är enorm med husbilsmått mätt, i synnerhet när dörren in till duschkabinen är öppen så att man får gott om svängrum.

Det finns rejält med förvaringslösningar, schyssta speglar och ett bra ljusinsläpp genom den öppningsbara takluckan. Duschen är liten men smidig med vikbara duschdörrar.

Elektriska insteget varnar om det inte fälls in innan avfärd.
Elektriska insteget varnar om det inte fälls in innan avfärd.
Gott om plats i den ljusa inbjudande sovdelen.
Gott om plats i den ljusa inbjudande sovdelen.
Den kombinerade toaletten och duschen erbjuder generösa utrymmen med bra förvaringslösningar. Tyvärr blir det trångt i duschen när dörrarna är stängda.
Den kombinerade toaletten och duschen erbjuder generösa utrymmen med bra förvaringslösningar. Tyvärr blir det trångt i duschen när dörrarna är stängda.
Garaget är stort och ger gott om plats till förvaring.
Garaget är stort och ger gott om plats till förvaring.

Jag kliver upp i ena sängen och känner direkt att jag trivs. Långbäddar är en favorit framför trånga dubbelsängar där man sällan sover optimalt.

Det finns gott om förvaringslösningar och bra belysning med riktade läslampor och spottar i taket för en genomgående allmänbelysning.

Personligen uppskattar jag lådorna mellan sängplatserna där man kan gömma böcker, laddare och allt annat bråte som lätt hamnar på hög vid sängen.

Tyvärr saknas det tillräckligt med eluttag och man får antingen dra förlängningssladdar och installera egna grenuttag eller lämna in bilen på el-komplettering.

 

Tillbaka på förarplatsen lämnar vi Örkelljunga och åker söderut. Trots att bilen väger 3 300 kg (tjänstevikt) accelererar den skapligt utan effektförlust.

Carthago chic I 51 är bekväm att köra och den ligger fint på vägen. Den enorma vindrutan bjuder på bra sikt och sidorutorna går att öppna för bra åtkomst till maskiner längs vägen (parkeringsautomater, broavgifter etcetera. Däremot finns det ingen passagerardörr vilket såklart har sina baksidor.

 

Utvändigt bjuder Carthago chic I 51 på mängder med förvaringslösningar. I det stora garaget längst bak i bilen får man enkelt plats med cyklar, en liten fyrhjuling eller scooter (tänk på totalvikten) och i utrymmes-generösa sidofack ryms även lite längre prylar.

Det är bra att bilen är utrustad med ett ordentligt reservdäck
istället för klassiska däck på burk. Dessutom finns både utvändig dusch och utvändigt gasoluttag vilket passar bra för grillmästare som föredrar gasol.

Carthago Chic - En modern Klassiker
CARTHAGO CHIC I 51 (2006) 8200 mil

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Fiat 2,8 TGV 145 hk

Växellåda: 5-växlad manuell

Totalvikt: 4000 kg

Tjänstevikt: 3300 kg

Maxlast: 700 kg

Längd/bredd/höjd: 7690 mm, 2340 mm och 3200 mm

Axelavstånd: 4035 mm

Isoleringsmaterial: RTM-skum

Isolering golv/vägg/tak: 30 mm RTM-skum i vägg och tak. Dubbelgolv.

Uppvärmning: Alde vattenburen värme.    

Bäddmått: Bak: 196 x 86 cm. Fram: 200 x 150 cm.

Pris: 679 000 kronor

Extrautrustning på aktuell husbil: Markis, farthållare, utvändig dusch, utvändigt gasoluttag, tillsatsfjädring bak.

Viktuppgifter och teknisk data kommer från Bengt i Örkelljunga AB.

KNAUS SUNLINER 700 LEG. (BILD 1).
KNAUS SUNLINER 700 LEG. (BILD 1).
NIESMANN ARTO 74LE. (BILD 2).
NIESMANN ARTO 74LE. (BILD 2).
TVÅ KONKURRENTER FRÅN BLOCKET.SE

Niesmann Arto 74LE. (2007)Totalvikt 5 000 kg, 777 cm lång, motor  3,0l/157 Hk. 6 231 mil.
649 000 kr.

Knaus Sunliner 700 LEG (2008)Totalvikt: 4000 kg, 738 cm lång, motor  3,0l/157 hk, 5200 mil,     645 000 kr.

Se husbilarna ovan och svep till höger/klicka på högerpilen för att bläddra mellan dem.

Taggar: Husbilar, Carthago

Jag har egentligen aldrig varit förtjust i helintegrerade husbilar där man sitter djupt in i fordonet och har svårt att se de båda främre hörnen. Men när jag sätter mig i Carthago Chic I 51 från 2006 är jag såld direkt.

Här pratar vi körkomfort för riktigt långa sträckor där man samtidigt inte prutar en millimeter på varken lastutrymme eller bodel. Helt enkelt proffsigt rakt igenom.

 

Carthago Chic I 51 är en stor husbil i mellanklassegmentet. Man åker ledigt fyra personer och sover lika bekvämt i bilens fyra sängar. Två långbäddar längst bak och en nedfällbar säng precis ovanför förar- och passagerarsto

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.