Bild
Nästa artikel
Carthago T-plus 4.8 - Förstklassigt åt alla håll

Carthago T-plus 4.8 - Förstklassigt åt alla håll

test

Nyfikna på Top-of-the-Line-märket Carthago beger vi oss till Bengt i Örkelljunga för att testa en av årets nyheter. Ena halvintegrerad superbil där aerodynamiken fått spela huvudrollen. Supertest ur nummer 1 2011 Carola Eklundh (text) Jonas Erickson (foto)

 

Egentligen börjar det här testet redan på Elmiamässan i september 2010. Vid ett samtal med Carthagos exportansvarige, Jan Sinivaara, beskriver han hur företaget ser på sitt varumärke och rykte som Top-of-the-Line-producent.

– Carthago är ett tyskt familjeföretag utan inblandning från anda ägarintressen, säger Jan Sinivaara. Våra husbilar håller hög kvalitet och har hög prestanda.

En runda bland de tunga elefanterna – Chic High-Line och storsäljande serien Chic E-Line – bekräftar hans uttalande. Det är ombonade husbilar som utstrålar förstklassig kvalitet. 

Men hur ser det ut i de lägre prisklasserna, vad får man då för pengarna?

– När krisen kom för några år sen valde vi att behålla samma kvalitetsnivå som vi alltid haft på våra bilar, säger Jan Sinivaara. Vi ändrade inte på vårt tänk. Då sa alla till mig att vi var galna!

 

Tokigt eller inte – undertecknad blir nyfiken på denna affärsstrategi och bestämmer sig för att titta närmare på en av Carthagobilarna i det lägre prisskiktet. 

Valet faller på ett av de senaste tillskotten – en halvintegrerad husbil med nedsänkbar taksäng och en yttre keps där aerodynamiken fått stå i fokus. Den lilla bulan i pannan är något högre än vad en vanlig halvintegrerad husbil normalt har, men är betydligt smäckrare än en traditionell alkov.

 

Bilen, Carthago T-plus 4.8, bygger på Fiat Ducatos Al-Ko helgalvaniserade lågprofilschassi med extra bred spårvidd och indivduell hjulupphängning, specialkonstruerat för Carthago. 


Med Al-Ko-chassit följer också också torsionsfjädring som ska ge bilen personbilsliknande fjädringskomfort. Den har också ABS-bromsar och antslirreglering, däremot inte i kombination med automatlåda. 

Vårt testexemplar har den stora motorn på 3,0 MJ (Multi Jet), 160 hk och 6-växlad manuell låda. Därtill en lång lista med extra utrustning. När vi läser den förstår vi bättre bilens prislapp på 979 400 kronor – det är ett späckat och rejält bygge, åtminstone på pappret.

Nu ska den få bekänna färg och planen är att låta bilen sträcka ut i sin fulla längd, det vill säga cirka 7,4 meter – över Öresundsbron och samtidigt ta några snygga bilder. Vi är också nyfikna på stabiliteten och bilens aerodynamik. 

Men det blåser storm i Skåne och det kraftiga ovädret gör att ekipaget svajar. I väntan på bättre tider rullar vi i stället några varv runt Malmö.

 

Till en början konstaterar vi att bilen är trevlig att köra och komfortstolarna "Roadliner" från Aguti, känns bekväma. Dessutom går både höjden och lutningen att justera, vilket känns skönt för en av testpiloterna som dras med en whiplashskada och är speciellt känslig för trista husbilsstolar. 

Mest iögonfallande i förarhytten är det stora moderna takfönstret som ger bilen ett särpräglat utseende invändigt och skänker vackert ljus åt de fina snickerierna. 

Tyvärr ger också takfönstret upphovet till ett av bilens minus. I den kraftiga vinden susar det ordentligt runt konstruktionen. Oljudet lokaliserar vi till innerdelarna av takfönstrets ramar, det är något där som inte mår bra av stormiga vindar. Frågan är om inte konstruktörerna bör titta på lösningen inför en framtida uppdatering. 

 

Annars känns det främre takpartiet både välbyggt och snyggt designat. Enligt broschyren från Carthago tål taket att gå på. Både insidan och utsidan är tillverkade i glasfiberarmerad plast och ska klara en kraftig hagelskur.

Nu slipper vi som tur är denna typ av oväder och så småningom drar stormen vidare. I takt med att vindarna mojnar, klingar också det susande oljudet av och testbilen kan äntligen bedömas i mer rättvisa väderförhållanden. En testdag senare, när vindarna i stort sett är obefintliga, rullar bilen tyst och fint.

Bilens tjänstevikt är enligt tillverkarens uppgift 3259 kg. Vårt testexemplar är bland annat utrustat med Dometics Tec Tower och väger således lite mer. Totalvikten är annars 4 250 kg och eftersom bilen är PB 2-klassad, är den helt okej att köra för dig som har B-körkort utfärdat före den 1 juli 1996. 

 

I normalt väder tycker vi att testbilen håller sig stadigt på vägen. Den är däremot känslig för suget som uppstår då ett annat, större fordon närmar sig bakifrån. Speciellt tydligt är detta när en långtradare modell X Large kör om. Suget är minst sagt krävande och föraren bör vara beredd på att hålla båda händerna på ratten. 

 

I närheten av Limhamn stannar vi vår tesbil och konstaterar att karossen, som är byggd helt utan träreglar, är tillverkad i aluinium såväl ut- som invändigt. Den har en fukttålig isolering av RTM-skum (en typ av styrofoam). Vägg och taktjocklek mäter 38 mm. Innergolvplattan mäter 16 mm, bottenplattan 40 mm medan utrymmet mellan golven är 170 mm. 

Just dubbelgolvet upplever vi som en av bilens fördelar. Dels ger konstruktionen en styvare kaross, något som påverkar både hållgfastheten och körgenskaperna. Dels värms luften mellan golvlagren upp och värmer i sin tur det övre golvet, vilket ger en skön golvvärme i hela husbilen. All teknik är dessutom frostsäkert placerat i dubbelgolvet vilket känns tryggt. 

Att det sedan är busenkelt att komma åt färsk- och gråvattentankarna invändigt är ytterligare ett plus. Man lyfter helt enkelt bara på innermattorna mellan toalettutrymmet och sängkammaren. Under dessa finns luckor till de viktiga avtappningskranarna. Vidare är golvet helt utan nivåskillnader och det är inte heller att förakta – speciellt när man snubblar runt i fordonet en mörk kväll och letar efter sina glasögon. 

Utvändigt orsakar däremot dubbelgolvet ett högt insteg. Det elektriskt utfällbara fotsteget är ett måste. 

 

Lastutrymmet i Carthago T-plus är genomgående och på ena sidan mäter luckan 100 cm på bredden och 103 cm på höjden. På andra sidan husbilen mäter garageluckan 67 cm på bredden och 50 cm på höjden. Lastluckorna är uppbyggda på samma sätt som ytterväggarna, vilket innebär att utrymmet är välisolerat. Här finns också bra spännband för att säkra lasten. 

Att det däremot kan tyckas som ett onödigt stort utrymme, är självklart en fråga om tycke och smak. Undertecknad föredrar ett lastrutrymme där bädden ovan kan höjas och sänkas. På så vis slipper man den höga kanten till dubbelbädden när konstruktionen är nedsänkt.

 

Så till testbilens inre. Här visar sig Carthagos fingertoppskänsla för kvalitet och förmåga att skapa en ombonad miljö. 

För det första har T-plus en anmärkningsvärt trevlig och varm belysning. Dessutom är ljuset reglerbart, ljusstyrkan ökar ju längre knappen hålls inne. 

Snickerierna i sin tur ger ett modernt intryck och går i päronton. Under färd skramlar de inte. 

Vi räknar antalet skåp över förarhytten till totalt fyra, medan det i sovdelen finns sex. Köket håller hög klass. Här finns både Carthagos gimmick – den snygga äggklockan – och kaffebryggaren som sänks ner med en hissfunktion från ett av överskåpen. 

 

Vi konstaterar att de moderna överskåpen har rejäla luftspalter och kan därmed ge köket hög betyg för både snygg design och bra funktion. Vidare räknar vi antalet varmluftsutsläpp i husbilen och hittar totalt sju små runda ventiler i bilens fasta snickerier. I ett praktiskt skoutrymme under sidosoffan i mat- och sittgruppen finns också två större luftutsläpp – ett perfekt ställe att ställa fuktiga vinterkängor på med andra ord. Det finns också ett varmluftutsläpp i entrétrappan samt ett i badrummet.

 

Det sistnämnda kammar hem högsta betyg av testpatrullen. I ett och samma utrymme får handfat, förvaringsutrymmen, toalett och dusch plats. Det är en smart konstruktion med rundade duschväggar i plast som glider lätt på en skena fäst i taket. På golvet ligger två runda teaktrallar som ger miljön ett marint intyck. Själva duschutrymmet mäter 60 cm i diameter och har två avloppshål placerade 40 cm från varandra vilket gör att vattnet rinner undan snabbt. 

När badrummet ska städas lyfter man på golvtrallen. Det vita plastgolvet är enkelt att göra rent, endast i skåran där duschväggarna glider fram, får man pilla lite extra. Däremot noterar vi ett minus för toalettstolen som är ovanligt hög och toalettpappershållaren som sitter på tok för långt ner.

 

Så till bilens invändiga huvudnummer, den nedsänkbara sängen. Med en fjärrstyrd mekanism styr vi denna till sitt lägsta läge. Av återförsäljaren, Bengt i Örkelljunga, har vi fått veta att bilen är ett tidigt exemplar och att man konstaterat att fjärrstyrningen inte fungerar till hundra procent. Vi kan därför inte mäta avståndet mellan golv och bädd och inte heller måttet mellan madrass och tak. 

Liggandes i detta sovutrymme kan vi dock konstatera att madrasserna är av samma fina kvalitet som i akterns långbäddar. När vi kikar bakom det våfflade sidotyget, ser vi att konstruktionen också är förankrad i tvärled vilket gör att sängen känns stabil. Den bör utan problem stå pall även för kraftiga personer som vänder sig mycket i sömnen. 

Här finns spotlights med LED-belysning i taket samt hyllor ovanför förarhytten där småprylar kan förvaras. Vi vill också ge ett extra plus för taksängens snyggt klädda kanter i creméfärgad textil, en liten detalj som symboliserar det slutliga intrycket av testbilen.

Carthago T-plus 4.8 är en husbil för dig som uppskattar bra kvalitet och inte har behov av att köra helintegrerat. 

I testutförandet kostar den visserligen en ordentlig slant men konstruktionen är utan tvekan rejäl och den höga utrustningsnivån höjer komforten och ger resan ett extra mervärde. 

Och det är ju just det – resans extra värde – som vi rullande nomader ofta värderar högst! &

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.