Bild
Nästa artikel

Dethleffs Magic Edition

Nu även som helintegrerad

Vi har tittat in i nya helintegrerade Dethleffs Magic Edition, en modell så färsk att vi inte ens hunnit få broschyrerna från tillverkaren. Den största fördelen i helintegrerat utförande är den nedfällbara extrabädden över förardelen.

Den helintegrerade versionen av Dethleffs Magic Edition är identisk med sin halvintegrerade "tvilling" räknat från förardelen och bakåt. Men vad får man då för de 112 000 kronor extra som "hel" kostar, jämfört med "halv"?

Jo, dels får man ett enhetligare yttre med hytt och bodel i samma bredd och design. Det ger en större hytt och framruta. Viktigaste fördelen är dock möjligheten till två extra nattgäster i den nedfällbara överbädden. Bädden omges i nedfällt läge av ljust tyg som ger en mysig liggplats, även om belysningen bestående av ett tråkigt lysrör kunde vara trevligare. Madrassen är bekväm och här finns egen taklucka, men inga förvaringsfickor eller hyllor. Att ta sig upp i överbädden är inga problem för personer med någorlunda friska ben, antingen klättrar man upp via en lös stege eller så kan man använda den lilla sidofåtöljen som fotsteg. Att fälla upp eller ner sängen är inte heller särskilt tungt, och den knäpps fast i uppfällt läge med ett "säkerhetsbälte".

 

Att sitta i framstolarna på Magic Edition är också det en angenäm upplevelse. Den här versionen – med namnet Black – har skinnklädsel, medan Silver har tygklädsel. Stolarna är sköna med bra ryggstöd och dubbla armstöd. Skinnjobbet ger ett exklusivt intryck med rejäla sömmar och bra passning.


Däremot kunde utrymmet mellan Fiats instrumentbräda och Dethleffs bredare hytt utnyttjas lite bättre, nu har breddningen fyllts ut med trist plast utan förvaringsfack. Förardörren är öppningsbar medan passagerardörren har tagits bort. Passageraren har istället för dörr ett förvaringsutrymme med jalusistängning i höjd med armstödet. Det gamla fotsteget från Fiats originalhytt i form av en nedsänkning i golvet finns kvar på passagerarsidan och kan användas som förvaringsutrymme.

En tröskel av snygg aluminium fyller igen mellan hyttdel och bodel. Höjdskillnaden där är bara ett par centimeter medan det är en decimeter från matplatsen till köksdelen.

 

Det trista hårdplastmaterialet återkommer i bodelens ytterdörr vars insida är av det skramliga slaget, bra är det dock med alla förvaringsfickor och lådan med lock i dörren.

Information om vatten och el fås från runda kromade klockor med en analog och läcker design ovanför ytterdörren. Aldepannans standardpanel ser däremot trist ut i jämförelse och kanske kunde Alde bidra med lite mer valmöjlighet när det gäller panelens färg och form. Vattenburen värme med Aldepannan är annars ett extratillbehör som kostar 37 400 kronor.

"Baksätet" känns aningen trångt både i sidled och framåt, men annars är sikten under färd av det bättre slaget.

Matgruppen kan bäddas och utgör då ännu en extra bädd för en vuxen och ett litet barn. En utdragbar skiva under bordet ger bra utrymme för fem till bords. Vid väggen under bordet finns ett flaskställ och även en "lönnlucka" i golvet.

 

Köksdelen i vinkel är inget under av arbetsutrymmen, men tre nedfällbara glasluckor underlättar matlagningen. Som alltid när det gäller sådana luckor är det viktigt att låta spisen svalna innan luckorna fälls ner. Spisen är trelågig och kylskåpet med separat frys är på 175 liter. Ovan och under kylen finns förvaringsskåp.

Längst bak kommer den här husbilens allra bästa utrymme – sovrummet. Sängens höjd är som hemma och man kan sitta med fötterna på golvet. Det finns även gångutrymme runtom. På bägge sidor finns varsin hänggarderob för kostym eller klänning, och i ena garderoben finns en rejäl brandsläckare vilket höjer säkerhetsbetyget.

Toalettutrymmet är som väntat inte så stort, men här finns en rund duschkabin – tyvärr stående på hjulhuset med följden att där är en höjdskillnad på två decimeter, likt ett trappsteg, mitt i duschen. Ett vattenfyllt element under krokarna torkar handdukarna snabbt, och insidan av toadörren har stänger att hänga handdukar eller kläder på. Däremot är handfatet och duschkabinen av skramlig hårdplast vilket känns billigt i en bil i miljonklassen.

Innan jag kliver ut ur husbilen lägger jag märke till det snygga barskåpet till höger om dörren och stativet för en platt-tv under. Vid ytterdörren finns två smarta lådor för skoförvaring men inga klädkrokar.

 

Ytterbelysningen sitter märkligt nog placerad bakom ytterdörren vilket gör att det blir mörkt när dörren öppnas. Elkabeln kopplas in på markissidan men luckan går inte att låsa när kabeln är ansluten.

Bagageutrymmet längst bak är däremot smart utformat med dubbelgolv så att skidor eller liknande kan ligga under resten av packningen.

Sammanfattningsvis är detta husbilen för dig som gillar lyxig känsla och skinnklädsel. Sovrummet är härligt med en normalhög säng.

Har du behov av extrabädd och rymlig förarhytt är valet enkelt. Ska du däremot vintercampa kan det vara klokt att fundera ett varv extra eftersom kallraset blir större med den stora vindrutan.

En detalj som ofta skiljer hel- och halvintegrerat åt är framljusen. Här är de mindre och sitter lågt jämfört med Fiats originalljus. Om det påverkar ljusbilden återkommer vi till i senare nummer. &

 

Jimmie Öbom (text) Mikael Kristiansen (foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.