Bild
Nästa artikel
Drömbilen för äventyr - Earthroamer

Drömbilen för äventyr - Earthroamer

Husbilar

EarthRoamers husbilar är hårda på utsidan men mjuka och lyxiga på insidan. De byggs till kunder som bryr sig mer om framkomlighet och bekvämlighet än om pengar för här snackar vi pris på mellan tre och fem miljoner kronor.

Vid en övernattning på DCU Camping i Köpenhamn träffade jag Joe och Sue Rickenbacher som var på väg norrut i Europa med sin EarthRoamer. Det vore närmast tjänstefel att inte ta en närmare titt på deras amerikanska husbil då de är ytterst ovanliga i vårt land. Att den dessutom var registrerad i USA var ju extra spännande. Det är inte ofta vi springer på husbilar som färdats över Atlanten. Namnet Earth­Roamer kan översättas ungefär till ”planlös färd runt jorden”.

Sue och Joe har redan avverkat den nordamerikanska kontinenten med Kanada, Alaska och USA innan de skeppade bilen från New York till Europa. Jag träffar dem först i Köpenhamn och sedan i Stockholm. Hunden Nera tillhör också familjen och delar baksäte med ett utfällbart cykelställ till parets minicyklar.

Vid första anblick kan man tro att EarthRoamer är ett camperekipage, men bodelen är fast monterad på ”moderskeppet”. Ja, moderskepp var ordet! Ford F-550 är en bjässe till pick-up och totalvikten på detta ekipage är hisnande 8,8 ton. Motorn är en 6,7 liters V8 på nära 400 hästar vars kraft går via en 6-växlad automatlåda till de fyra hjulen vars differentialer kan spärras vid behov. På Ford F-550 sitter tvillingmonterade bakhjul men de tas bort i EarthRoamers garage eftersom tvillingmontage är sämre i djupa lerspår och dessutom ökar risken för punktering när stenbumlingar kilas fast mellan däcken.

På bilderna syns mängder av vad som ser ut att vara hjulmuttrar men i själva verket är beadlocks, en konstruktion som håller fast däcket på fälgen även om man kör med extremt lågt lufttryck. En av hemligheterna med att ta sig fram är just att släppa ut luft ur däcken.


Vidare har EarthRoamer utrustat bilen med King offroad­stötdämpare samt individuell luftfjädring (dubbla kuddar på varje bakhjul) istället för Fords bladfjädring.

 

Det kanske kan verka lite skrytigt att bygga ovanpå en Ford F-550 men anledningen är lastkapaciteten som behövs när vatten och bränsle ska med ut på expeditioner. EarthRoamer XV-LT har 340 liters vattentank och dubbla dieseltankar. Att klara sig länge ”i fält” är a och o så därför är det lite förvånande att bilen har en liten europeisk kassettoalett istället för en stor tank. Det är helt enkelt för att kassetten är lättare att tömma i exempelvis en vanlig toalett medan en tank kräver tömning på en campingplats.

Bodelen är byggd i ett stycke komposit vilket gör ”lådan” både lätt och stryktålig. Den ger inte ens vika om bilen voltar, vilket har bevisats. Varje exemplar av EarthRoamer skräddas fram i garaget norr om Denver i Colorado och grundtanken med dessa husbilar är att de ska vara kompakta nog att nå världens alla hörn men stora nog för bekvämt boende.

Priset för härligheten varierar då de skräddarsys men från tre till fem miljoner kronor får man räkna med. Och räcker inte Ford F-550 så kommer snart EarthRoamer XV-HD som byggs på vansinniga Ford F-750. XV-HD blir fyra meter hög och 10,6 meter lång (se lilla bilden). 

EARTHROAMER XV-LT

Basfordon: Ford F-550

Årsmodell: 2015

Motor: 8-cyl diesel, 400 hk

Växellåda: 6 vxl automat

Chassi: Ford F-550, diffspärrar, luftfjädring runtom, King offroadstötdämpare

Totalvikt: 8 800 kg

Dragvikt: 5 600 kg

Axelavstånd: 5 080 mm

Vändradie: 17,7 m

Däck: Continental 335/80 R20 (41"x12")

Längd/bredd/höjd: 8 400/2 500/3 500 mm

Färskvattentank: 340 liter

Gråvattentank: 98 liter

Övrigt: AGM batteribank på 12,6 kWh, Fords originalgenerator ger 3,7 kW (behövs ej elverk), solpaneler ger 1100 watt, inverter, 2x32 tums LED tv-inne och ute, BOSE 5.1 högtalarsystem, kompressorkyl (oberoende av lutning), vinkyl, spishäll i keramik (av säkerhetsskäl är EarthRoamer helt gasolfri), winsch fram och bak, uttag för luft och vatten utvändigt, luftkompressor, värmepanna dieseldriven m.m.

Taggar: Husbilar

Vid en övernattning på DCU Camping i Köpenhamn träffade jag Joe och Sue Rickenbacher som var på väg norrut i Europa med sin EarthRoamer. Det vore närmast tjänstefel att inte ta en närmare titt på deras amerikanska husbil då de är ytterst ovanliga i vårt land. Att den dessutom var registrerad i USA var ju extra spännande. Det är inte ofta vi springer på husbilar som färdats över Atlanten. Namnet Earth­Roamer kan översättas ungefär till ”planlös färd runt jorden”.

Sue och Joe har redan avverkat den nordamerikanska kontinenten med Kanada, Alaska och USA innan de skeppade bilen från New York till Europa. Jag träffar dem först i Köpenhamn och sedan i Stockholm. Hunden Nera tillhör också familjen och delar baksäte med ett utfällbart cykelställ till parets minicyklar.

Vid första anblick kan man tro att EarthRoamer är ett camperekipage, men bodelen är fast monterad på ”moderskeppet”. Ja, moderskepp var ordet! Ford F-550 är en bjässe till pick-up och totalvikten på detta ekipage är hisnande 8,8 ton. Motorn är en 6,7 liters V8 på nära 400 hästar vars kraft går via en 6-växlad automatlåda till de fyra hjulen vars differentialer kan spärras vid

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.