Bild
Nästa artikel
ELNAGH I-LOFT 530.
ELNAGH I-LOFT 530.

Elnagh I-Loft 530 växlar upp

Husbilar

Elnagh har de senaste åren moderniserat sina bilar och nu har turen kommit till den helintegrerade I-Loft. Vi testar 530 som är en av fyra modeller i serien.

Vi besöker Hobby Fritid i Tenhult och testar en rykande färsk bil från Elnagh. Den helintegrerade gamla trotjänaren Magnum har ersatts av en ny serie med det modernt klingande namnet I-Loft. Fyra modeller finns att välja på och vi testar I-Loft 530 som har höga långbäddar. I likhet med modellen 581, som har queenbed, är bilen 744 cm lång. Serien fulländas av de två sjumetersbilarna 450, som har tvärställd dubbelsäng, och 529 som är en kortare variant av vår testbil.

I-Loft byggs på Fiat Ducato med företagets låga och baktill bredspåriga campingchassi. Standardmodellen har totalvikten 3 500 kg. Lastvikten blir inte så imponerande med det chassit men det går att väga upp det till 3 650 kg. Som tillval finns även chassin med totalvikten 4 250 och 4 400 kg.

På vägen är bilen trevlig att köra och bjuder inte på några direkta överraskningar. Manuell låda är standard, men testbilen har utrustats med Fiats nya Euro 6 motor med 150 hk. Motorn känns faktiskt lite rappare än den tidigare motorn med 150 hk. Men det är svårt att säga tvärsäkert för jag är van att köra en fullastad bil och testbilen är tom.

Möblemanget i denna helt nya bil ger inte ifrån sig ett enda störande ljud under färd. Det är bra, så ska det vara i en ny bil kan man tycka. Hur det låter om 4 000 mil är naturligtvis omöjligt att säga redan nu.

Lite extra lyx från tillbehörslistan finns vid förarplatsen. Skinnklädd ratt och växelspak är ett riktigt skönt tillval som känns prisvärt för 2040 kronor. Det finns även olika multimedialösningar att välja på i olika prisklasser. Den som sitter i denna bil har jag svårt att få grepp på.

Det är märkligt att det ska vara så svårt att göra lättförståeliga multimedialösningar. Visst är det en vanesak och det finns instruktionsbok, men det finns så mycket annat att hålla koll på i dag så tålamodet tryter lätt. Backkameran som ingår i paketet är högt placerad på bakstammen och det är bra.

Jag kliver ur bilen och promenerar runt till bodelsentrén. På vägen passerar jag bilens nydesignade front med LED-belysning och mer därtill. Bodelsdörren har fönster, en skräpkorg och låset har två låspunkter. Innanför dörren finns myggnätsdörr, trappa med två steg samt en ledstång.

Något som saknas innanför dörren är klädkrokar men upptill hittar jag ett fack som är lagom stort för min keps. På väggen bredvid dörren, och även på andra ställen inne i bilen, finns praktiska förvaringsfickor för småprylar vilket är mycket välkommet. Ibland vill man snabbt få väck småprylar som ligger och dräller när man ska iväg. Det gäller bara att komma ihåg var man lagt dem!

Luftigt och ljust i bilens främre del. Här är det lätt att trivas.
Luftigt och ljust i bilens främre del. Här är det lätt att trivas.
Låsen till garaget går att öppnas med ett finger om man vill.
Låsen till garaget går att öppnas med ett finger om man vill.

Bakom förarplatsen finns bilens matbord som är av pelartyp och har en skiva som kan vridas och skjutas med ett enkelt enhandsgrepp. Den bakre färdsoffan är skönt stoppad men som vanligt aningen rak i ryggen för längre färder.

Helt tokigt sitter jag dock inte. Det finns nämligen kuddar som hålls på plats med kardborreband och som fyller ut min väl tilltagna svank på ett bra sätt. Hela sittgruppen är extrautrustad med klädsel i skinnimitation som är enkel att torka av.

Köket är L-format och är utrustad med en trelågig spis. Diskhon och blandaren i köket är av metall.

Det finns gott om förvaringsplats här men på det stora hela är det ganska standardbetonat. Ett apotekarskåp med gallerhyllor ger ett plus men det saknas en lättillgänglig arbets- och avställningsyta. En kul detalj vid köket är den fint dekorerade skjutdörren som skärmar av bilens främre del från de privatare delarna baktill.

Både diskho och köksblandaren är av metall i Elnagh I-Loft.
Både diskho och köksblandaren är av metall i Elnagh I-Loft.
Mjukt rundat vinkelkök med en spis med tre lågor. Under diskhon ett typ av apotekarskåp. Dörren skulle kanske vara högerhängd?
Mjukt rundat vinkelkök med en spis med tre lågor. Under diskhon ett typ av apotekarskåp. Dörren skulle kanske vara högerhängd?
Entrén är fint designad men som så ofta saknar vi krokar.
Entrén är fint designad men som så ofta saknar vi krokar.

Toaletten och duschen huserar på varsin sida mellan kök och sovrum. Duschen är ganska raffigt utformad med snyggt belyst dekor. Duschkaret kan täckas med en iläggsbit vilket gör golvet plant.

På toaletten finns allt som behövs för en trevlig vardag där.

Handukshållare, vridbar toasits, stort frostat fönster och gott om förvaring. Handfatet är av plast men även denna blandare är av metall. Lite extra lyx finns i form av tandborstmugg och tvålflaska av glas som är nedsänkta i hål som frästs i bänkskivan.

Längst bak finns de två långbäddarna som kan bäddas ihop med hjälp av en stor madrassbit och en plywoodskiva som bas. Skivan är tyvärr lite för stor för att få plats i den största garderoben under sängarna så garaget är det utrymme som återstår för passbiten.

Förslagsvis i en plastsäck så den inte blir smutsig. Sängarna är 196 och 192 cm långa. För de som behöver en längre säng kan man sova på tvären om passbiten sätts på plats. Sängen blir då 222 cm lång.

Sängbottnarna är enkla att resa och hålla uppe med hjälp av gasfjädrar för att komma åt den förvaring som finns under dem. Vid sängdags nås bäddarna enkelt med hjälp av en trappa med två steg, det övre steget har även förvaring.

Ganska läckert designad orm  inne i den rymliga duschen.
Ganska läckert designad orm inne i den rymliga duschen.
Webasto har en ny digital display till dieselvärmaren.
Webasto har en ny digital display till dieselvärmaren.
Duschkaret kan bli plant med  hjälp av en lös golvbit.
Duschkaret kan bli plant med hjälp av en lös golvbit.
Toadelen är välutrustad med bland annat stång för handduken.
Toadelen är välutrustad med bland annat stång för handduken.

Elnagh bygger bodelens väggar, tak och golv med en teknik de kallar iTech 4.0. Det innebär att det inte finns något trä som kan ruttna i konstruktionen och isoleringen är av fuktresistent styrofoam vilket är extruderad polysterol, eller XPS-skum, kärt barn har många namn.

Ytter- och innerskiktet är av GFK (glasfiber) och är limmade med tvåkomponentslim. I bodelen ligger en PVC-matta som uppges vara halkresistent och reptålig.

Något som skiljer denna bil från många andra är att den har en värmepanna som drivs av diesel istället för gas. Pannan är från tillverkaren Webasto och den är monterad under bodelen i höjd med sittgruppen.

Den största fördelen med en dieselvärmare är utan tvekan att problemet med tomma gasolflaskor minimeras. Bränslet kommer från dieseltanken och det kan vara en bra ide att välja en bränsletank med 125 liters volym. Förbrukningen uppges vara mellan 0,18-0,42 liter per timme beroende på utetemperatur. I kombination med solceller på taket har man då goda förutsättningar för en autonom tillvaro.

Två sängar som enkelt går att bädda ihop och det finns även gott om förvaringsmöjligheter.
Två sängar som enkelt går att bädda ihop och det finns även gott om förvaringsmöjligheter.
Sängarna kan enkelt resas med hjälp av gasfjädrar.
Sängarna kan enkelt resas med hjälp av gasfjädrar.
Sovloftet längst fram är bekvämt och har två bra läslampor.
Sovloftet längst fram är bekvämt och har två bra läslampor.

Helt utan gasol klarar man sig dock inte. Kylskåp, spis och varmvattenberedare kräver gasol men de drar lite i jämförelse med uppvärmningen. Så man klarar sig väldigt länge med endast en P11 gasolflaska. Gasolfacket är dock lika stort som i vanliga ”gasbilar” men man spar cirka 20 kg vikt med en flaska mindre i bilen.

I-Loft är helt klart ett lyft i förhållande till föregångaren Magnum. Smartare, snyggare och för kunderna hyfsat förmånligt prissatt. I grundutförande kan den anses vara billig men i takt med att tillbehör adderas stiger priset, ofta i takt med att lastvikten samtidigt minskar. Dieselvärmaren från Webasto är även ett intressant om än inte nytt grepp. För de som föredrar en traditionell värmare från Truma finns det som tillval.

Elnagh I-Loft 530 växlar upp
Elnagh I-Loft 530 (2017)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 l, 150 hk Multijet II Euro 6
Växellåda: Manuell
Chassi: standard Fiat Ducato
Säkerhetssystem: ABS, ESP, Traction+, Hill Decent control och Hill holder.
Totalvikt: 3 650 kg (standard 3 500 kg)
Tjänstevikt: 3 233 kg (standard 3 137 kg)
Maxlast: 417 kg (standard 363 kg)
Max släpvagnsvikt: 2  000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 440/2 300/2 890 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: 2 425 mm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 54/32/32 mm
Uppvärmning: Webasto AirTop    40 (4 000W) dieseldriven luftburen värme. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 82x192 cm + 82x196 cm (hopbäddad: 192x220 cm), fällsäng fram: 140x190 cm.
Pris från: 745 800 kr
Pris testad bil: 820 490 kr
Tillval testad bil: Scandi pack (elektrisk golvvärme, solceller, isolerad och uppvärmd gråvattentank) 15 000 kr. Stereo-paket (gps/backkamera/stereo/handsfree) 20 000 kr. Alu-fälgar 5 745 kr, gasolugn 5 250 kr, ratt och växelspaksknopp i läder 2 040 kr, 150 hk motor 18 500 kr, Ecoläderklädsel 5 850 kr, säng-överkast bakre säng 2 300 kr.

Plus: Träfri väggkonstruktion, ramfönster, relativt lågt pris.
Minus: Lastvikten kan vara låg (beroende på totalvikt).

Taggar: Husbilar, Elnagh

Vi besöker Hobby Fritid i Tenhult och testar en rykande färsk bil från Elnagh. Den helintegrerade gamla trotjänaren Magnum har ersatts av en ny serie med det modernt klingande namnet I-Loft. Fyra modeller finns att välja på och vi testar I-Loft 530 som har höga långbäddar. I likhet med modellen 581, som har queenbed, är bilen 744 cm lång. Serien fulländas av de två sjumetersbilarna 450, som har tvärställd dubbelsäng, och 529 som är en kortare variant av vår testbil.

I-Loft byggs på Fiat Ducato med företagets låga och baktill bredspåriga campingchassi. Standardmodellen har totalvikten 3 500 kg. Lastvikten blir inte så imponeran

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.