Bild
Nästa artikel
Integra 760 QF har tvåaxlat chassi som standard och det ger smidighet i trånga situationer och ett billigare däckkonto, men avsevärt sämre lastegenskaper.
Integra 760 QF har tvåaxlat chassi som standard och det ger smidighet i trånga situationer och ett billigare däckkonto, men avsevärt sämre lastegenskaper.

Eura Mobil Integra 760 QF

Husbilar

Euras reklam visar Integra ihop med en privatjet, men troligen åker man bekvämare i husbilen än i jetplanet. Dessutom är ställplatser vackrare än flygplatser. Vi tittar närmare på Integra 760 QF som kan fås med fyra eller sex hjul.

Det är något visst med treaxlade husbilar. Utifrån ser en treaxlad långlimpa ut som en maxad limousine som passar perfekt utanför en privatjet. Ni har väl sett Euras reklambild? Där står denna bil nos mot nos med en Bombardier Learjet eller något liknande.

Nu är 760 QF under åtta meter vilket är rätt kort för en treaxling. Standardmodellen är faktiskt tvåaxlad medan tre axlar är tillval. Två hjulaxlar ger en mer lättmanövrerad husbil med billigare däckkonto, men sämre lastegenskaper och komfort.

Eura Mobil Integra 760 QF

Här kikar vi in i treaxlade Eura Mobil Integra 760 QF av 2022 års modell. När nya Integra presenterades för bara ett par år sedan var det många som gillade den yttre designen och den står sig lika bra i dag.  

Den kromfärgade grillen och de busshängda backspeglarna (som också har vidvinkel) ger ett maffigt intryck ihop med den djupt neddragna vindrutan som ger bättre framåtsikt. En vindruta som också är uppvärmd och de båda sidorutorna har isolerande dubbelglas. LED-strålkastarna har kurvljus som ger en bättre ljusbild vid kurvtagning och även blinkersljusen är LED och blinkar så där läckert svepande som är så modernt i dag.

Loungesittgrupp eller face-to-face. Kärt barn har några namn och den här lösningen blir allt populärare även om man får jobba lite för att ”­bädda” upp bältade platser.
Loungesittgrupp eller face-to-face. Kärt barn har några namn och den här lösningen blir allt populärare även om man får jobba lite för att ”­bädda” upp bältade platser.
Rymligt garage för tvåhjulingar och luckor på båda sidor. Fack till dubbelgolvet för saker som tältstänger eller campingmöbler och hållare för småprylar på väggen.
Rymligt garage för tvåhjulingar och luckor på båda sidor. Fack till dubbelgolvet för saker som tältstänger eller campingmöbler och hållare för småprylar på väggen.

Från sidan syns det att det här är en husbil med dubbelgolv eftersom det finns några spännande last- och serviceluckor. Minst lika spännande att öppna och kika in som vilken julkalender som helst.

Gasolutrymmet är lågt placerat mitt på bilen och där finns ingen jobbig tröskel vilket gör flaskbytet enkelt. Här finns också en servicelucka till dubbelgolvet med dräneringsventiler och toatömningslucka längre bak. 

Tömning av gråvatten sker ­däremot med en knapptryckning och elpump, som tillval finns en kamera som ger uppsikt när man ska placera sig ovanför tömningsbrunnen.

Elkontakten sitter inte skyddat i en av luckorna utan öppet i väggen. Garaget har lika stora luckor på båda sidor och in-nanför finns möjlighet att lasta tunga tvåhjulingar, men också smålådor och fack för mindre prylar och campingmöbler.

Bakstammen är av glasfiberarmerad plast och gjuten i ett enda stycke och även här finns LED-blinkers och förstås en backkamera.

De båda sido­rutorna har dubbelglas och vindrutan är ­uppvärmd.

På entrésidan finns också en liten lucka till dubbelgolvet alldeles bredvid entrédörren. Luftspalten i dubbelgolvet är 19,5 cm så där ryms det mesta som är någorlunda platt.

Apotekarskåp invid det stora kylskåpet med separat frysfack.
Apotekarskåp invid det stora kylskåpet med separat frysfack.
LIten, men praktisk, köksmodul med bänkskiva i mineralmaterial som ger en exklusiv känsla. Bra lådsystem.
LIten, men praktisk, köksmodul med bänkskiva i mineralmaterial som ger en exklusiv känsla. Bra lådsystem.
De högblanka träluckorna talar tydligt om att detta inte är Ikea.
Toadörren stänger av mittgången och en snygg spegel förhöjer intrycket ytterligare.
Toadörren stänger av mittgången och en snygg spegel förhöjer intrycket ytterligare.
Duschen på bilens högra sida och wc och handfat på motsatt sida om mittgången. Allt kan stängas av med dörrar.
Duschen på bilens högra sida och wc och handfat på motsatt sida om mittgången. Allt kan stängas av med dörrar.

En yttre trappa och ett inre trappsteg leder upp till boendet. ”Lyx” är det första jag tänker när jag kliver in och det är de högblanka träluckorna som tydligt talar om att detta inte är Ikea. Det blänker så det står härliga till och handtagens krom ger en snygg linje ihop med de vita undersidorna och väggarna.

Nu har vi alltså en face-to-face sittgrupp i denna husbil och det passar väldigt bra i en husbil där man vill lyxa till det. Inbjudande och med ett stort bord som kan vikas på mitten för enklare passage.

Ovanför förarhytten finns en nedfällbar gästsäng, men det går att välja överskåp hela vägen runt som tillval. Det är ett tillval som ger härlig rymd och bra förvaring, men som ibland kan göra dem lite mindre attraktiva på andrahandsmarknaden. Välj det som passar er själva bäst!

Lyxigt och maffigt designat sovrum med en höj- sänkbar queenbed som omges av skåp som liksom rinner ner på golvet likt en trappstegsfors. Stilig design i denna husbil.
Lyxigt och maffigt designat sovrum med en höj- sänkbar queenbed som omges av skåp som liksom rinner ner på golvet likt en trappstegsfors. Stilig design i denna husbil.
Servicelucka till dubbelgolvet, finns även fler av dessa och det underlättar transport av skidutrustning och annat skrymmande.
Servicelucka till dubbelgolvet, finns även fler av dessa och det underlättar transport av skidutrustning och annat skrymmande.

Köket har en mineralbänkskiva och trelågig spis, men bänken är lite mindre än i modellerna med traditionell sittgrupp och hörnkök. Lådor och trä nedtill har dock inte samma högglans som överskåpen. Snickerier, lådor, luckor, gångjärn och hyllplan ger inget intryck av snålhet, tvärtom påkostat. Innerlådor av avdelade hyllor är genomgående tema. På kylskåpssidan finns också ett flertal förvaringar. 

En dörr går att stänga mellan kök och det stora badrummet och den har en snygg dekorationsspegel i mitten. Badrummet har en rymlig duschkabin där en mineralliknande mörk vägg ger ett designintryck som vore man placerad i ett lyxhotell. Hjulhusen sticker upp lite grann i duschen, men tack vare dubbelgolvet så handlar det bara om några centimeter uppstick.

Duschkabinen och ­toaletten har en mörk vägg som minner om ett lyxhotell.

Toalett och handfat delar ett litet utrymme med toafönster och gott om förvaring för artiklar och borstar. 

Längst bak tronar den mäktiga sängen på en liten höjd och tillsammans med de svepande sidoskåpen ser det verkligen inbjudande ut. Här vill man stanna. Sängen är 1,5 meter bred och justerbar i höjd med justerbar huvudgavel när det ska kikas på tv eller läsas magasin om husbilar.

Under fotgaveln finns en förvaring som blir ett bra gömsle för smutstvätten, det enda som saknas är väl en tvättmaskin...

Duschen är lyxig med sin svarta mineralvägg. I golvet syns ett litet uppstick från hjulhuset långt där nere.
Duschen är lyxig med sin svarta mineralvägg. I golvet syns ett litet uppstick från hjulhuset långt där nere.
Eura Mobil Integra 760 QF

Eura Mobil Integra 760 QF kommer med Alde vattenburen värme som standard och den har 10 års täthetsgaranti och 3 års möbelgaranti. 

Samlad teknikhörna över entrén. Kanske kunde designen av detta göras enhetligare för att matcha övrig inredning.
Samlad teknikhörna över entrén. Kanske kunde designen av detta göras enhetligare för att matcha övrig inredning.
EURA MOBIL INTEGRA 760 QF (2022)

Basfordon: Fiat Ducato Maxi/AL-KO
Motor: Fiat Ducato, 2,2 L, 140 HK
Växellåda: Manuell 6 vxl (­automat tillval)
Drivning: Framhjulsdriven
Säkerhetssystem: ABS, farthållare, EPS, krockkuddar
Totalvikt: 4 500 kg (5 500 tillval)
Tjänstevikt: 3 625 kg
Maxlast: 875 kg (1 875 kg)
Längd/bredd/höjd: 7 890/2 322/2 920 mm
Invändig takhöjd: 1 975 mm
Axelavstånd: 4 450 mm (4 035 + 800)
Karosstjocklek vägg/tak/golv: 30/30/38 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3030 vattenburen värme
Bränsletank: 75 liter +19 liter AdBlue
Bäddmått: Bak 195/150 cm, fällbar säng fram 103x150 cm, bäddbar sittgrupp 100x190 cm
Pris: 1 595 000 kr (grundpris)

Kylskåp: 177 l
Spis: 3
Vatten: 138 l
Gråvatten: 100 l
Bäddar: 6
Bälten: 4
Air bag: 2

Taggar: Husbilar

Det är något visst med treaxlade husbilar. Utifrån ser en treaxlad långlimpa ut som en maxad limousine som passar perfekt utanför en privatjet. Ni har väl sett Euras reklambild? Där står denna bil nos mot nos med en Bombardier Learjet eller något liknande.

Nu är 760 QF under åtta meter vilket är rätt kort för en treaxling. Standardmodellen är faktiskt tvåaxlad medan tre axlar är tillval. Två hjulaxlar ger en mer lättmanövrerad husbil med billigare däckkonto, men sämre lastegenskaper och komfort.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.