Bild
Nästa artikel
Eura Mobil Integra Line - Tekniktung snygging

Eura Mobil Integra Line - Tekniktung snygging

Husbilar

Den van­ligaste kommentaren är att inredningen är snygg men den här bilen är mer än bara yta visar det sig vid en närmare granskning.

Integra Line är en av tyska Eura Mobils toppserier och 730 EB är en ny planlösning för 2016. Den känns dock tämligen bekant. Långsängar och tvärställt badrum är stapelvara på dagens marknad. Med andra ord finns det goda chanser att den här kommer bli populär!

Vi kliver in fram och sätter oss i hyttstolarna som är klädda i samma skinnimitation som sittgruppen. Stolarna är från Aguti som är riktigt bekväma och har många inställningsmöjligheter. Säkerhetsbältet har fäste i karmen så det sitter perfekt oavsett var man placerar stolen.

Sikten är god vid förarplatsen, även bakåt via de busshängda backspeglarna. Backkamera ingår i priset och den är högt placerad på bakstammen vilket ger bra överblick.

Fram i bilen känns det ombonat då den fina trädekoren letar sig ända fram till instrumentpanelen. Dörren känns dock lite plastig i jämförelse med övrig inredning.

Vi tar en provtur och kan konstatera att bilen är i det närmaste knäpptyst. Inget skrammel som stör, men det är ju en helt ny bil så det är vad vi förväntar oss av en bil i denna prisklass. Motorn är Fiats 150 Multijet II som i verkligheten har 148 hästkrafter. Varför Fiat inte klämde ur två hästkrafter till kan man fråga sig.

Sikten vid förarplatsen är bra. A-stolparna och de busshängda backspeglarna skymmer i vissa lägen men det är hanterbart.
Sikten vid förarplatsen är bra. A-stolparna och de busshängda backspeglarna skymmer i vissa lägen men det är hanterbart.
Överblick av systemen kan fås ovanför entrédörren.
Överblick av systemen kan fås ovanför entrédörren.
Träinredningen Chalet är standard i svensksålda Integra Line. Den funkar bra med den vita klädseln och vita luckorna.
Träinredningen Chalet är standard i svensksålda Integra Line. Den funkar bra med den vita klädseln och vita luckorna.
Trädekoren pryder sin plats även på förardörren.
Trädekoren pryder sin plats även på förardörren.

Nu är det dags att kika in i bodelen. Entrédörren är försedd med fönster och papperskorg men dörren har bara en låspunkt och testexemplaret har en tendens att haka upp sig ibland. Två trappsteg leder in i bilen och en ledstång med infälld belysning finns till hands. Vi hittar några förvaringsfickor och även ett par klädkrokar vilket är bra.

Ovanför dörren finns tre manöverpaneler: Truma duo control, Aldepanelen samt bodelens egna med bland annat batteristatus och vattennivåer. Dessutom kan värmeväxlaren aktiveras här. Den gör det möjligt att använda motorns värme i bodelens konvektorer och vice versa vid en kallstart.

Sittgruppen ger ett exklusivt intryck som består även efter en sittpaus. Den är skön och gedigen. Sittdynorna är mer än bara kuddar för de är byggda med rejäl karm som gör att de håller sig på plats. Under soffan finns bilens vattentank och under sidosoffan vid entrén finns bilens värmepanna.

Den främre sängen är ett tevligt krypin. Läslamporna riskerar dock att blända i vissa lägen.
Den främre sängen är ett tevligt krypin. Läslamporna riskerar dock att blända i vissa lägen.
Köket känns ergonomiskt utformat med sköna kurvor. Tre lågor  på rad vid fönstret med fläkt ovanför ökar chanserna att få bort os.
Köket känns ergonomiskt utformat med sköna kurvor. Tre lågor på rad vid fönstret med fläkt ovanför ökar chanserna att få bort os.
Färskvatten lagras i denna tank under soffan. En vanlig placering i husbilar som gör att vattnet ej fryser om bilen är varm.
Färskvatten lagras i denna tank under soffan. En vanlig placering i husbilar som gör att vattnet ej fryser om bilen är varm.
Gråvatten samlas i en isolerad och uppvärmd tank under bilen. Extra omsorg har lagts på att även isolera avtappningsröret.
Gråvatten samlas i en isolerad och uppvärmd tank under bilen. Extra omsorg har lagts på att även isolera avtappningsröret.

Bordet är tillräckligt stort för tre personer, fler än så räcker det inte riktigt till. Fördelen är att det går att skjuta undan så det inte blockerar mittgången helt.

Längst fram finns en nedfällbar säng som i uppfällt läge hamnar ganska lågt. Långa personer får se upp så de inte slår huvudet i den.

Köket är välplanerat och gediget. Tre lågor på rad med arbetsyta framför och en rund diskho till höger. Vi bockar av: kontakter, köksfläkt, pappershållare och en krok för kökshandduk. Köksbänken har en välvd framkant vilket gör det skönt att arbeta vid.

Under finns lådor men den högra stapeln visar sig vara något av en kuliss. Det som ser ut som två lådor visar sig vara en grund lucka. Det beror på att gasolfacket som nås utifrån upptar detta utrymme. Så länge den som köper bilen känner till det är det en snygg lösning. Om vederbörande inte känner till det kan det bli något av en besvikelse.

Ovanför kylskåpet på andra sidan i bilen finns ytterligare förvaring i två avlånga skåp
med varsin lucka. Det övre kan vara lite svårt att nå.

Mellan främre delen med sittgrupp och kök och den bakre med sov- och badrum finns en skjutdörr. I sovrummet finns två sängar, den ena är betydligt längre än den andra. Det är ingen bra lösning för två långa personer, men den ger mer plats för köket.

Sängarna är inte superlåga men inte heller så pass höga att en trappa behövs. Höjden gör att det går att förvara en hel del under dem. Det finns flera luckor som ger tillträde till dem utifrån.

Vid fotänden av den ena sängen hittar vi en detalj som vi ofta efterlyser – nämligen kontakter. Två usb-uttag och ett 230V-uttag med en liten hylla eller nisch framför där läsplattor och telefoner kan ligga på laddning.

Ljust och fräscht tack vare planlösningen och de stora fönstren.
Ljust och fräscht tack vare planlösningen och de stora fönstren.
Sängarna är olika långa. Välj rätt innan det är försent!
Sängarna är olika långa. Välj rätt innan det är försent!
Klädstång i duschen är en enkel men praktisk detalj.
Klädstång i duschen är en enkel men praktisk detalj.
Badrummets centralfigur är handfatet. Lyxigt stort men svårstädat undertill i skarven. Men visst är de snygga!
Badrummets centralfigur är handfatet. Lyxigt stort men svårstädat undertill i skarven. Men visst är de snygga!

Längst bak finns ett tvärställt badrum. Från höger till vänster rymmer det en garderob, toalett, handfat och sist men inte minst dusch. I duschen finns en klädstång och vi hittar även kontakter. De verkar ha lyssnat på våra synpunkter där nere i Tyskland.

Något som många kanske tycker är höjden av lyxig design är handfatet som ser ut som en stor porslinsskål. Det är dock svårt att hålla rent vid skarven till underlaget, även om det kan vara praktiskt med yta att ställa saker på som inte blöts ner vid ansiktstvätt.

Bodelen är byggd med plastreglar och fuktbeständig XPS-isolering. Alla ytterskikt är av glasfiberarmerad plast och fönstren är av ramtyp. Det finns dubbelgolv i hela bilen utom under sängarna där det behövs plats för bagage. Dubbelgolvet är inte så djupt men det finns luckor i övergolvet vilket gör att saker kan förvaras där.

Vintertid kanske man ska tänka sig för innan man proppar utrymmet fullt för det är viktigt att luften kan röra sig relativt fritt. Speciellt när det som i denna bil handlar om vattenburen värme. Under bilen finns gråvattentanken som är välisolerad och eluppvärmd. Ett extra plus för att även avtappningsröret är isolerat.

Under sängarna kan last placeras  och luckor finns både utvändigt och invändigt, praktiskt!
Under sängarna kan last placeras och luckor finns både utvändigt och invändigt, praktiskt!
Dubbelgolv är en av Eura Mobils paradgrenar. Inte så djupt men skor får plats.
Dubbelgolv är en av Eura Mobils paradgrenar. Inte så djupt men skor får plats.
Dubbla dörrar till lastutrymmet under sängen är bra. Det går även att nå hyllan till till vänster i bild inifrån badrummet.
Dubbla dörrar till lastutrymmet under sängen är bra. Det går även att nå hyllan till till vänster i bild inifrån badrummet.
Cykelställ ingår men är ej monterat på testbilen. Den högt placerade backkameran ger bra överblick vid backning.
Cykelställ ingår men är ej monterat på testbilen. Den högt placerade backkameran ger bra överblick vid backning.

Integra Line 730 EB är en mycket trevlig bil och den nya importören Autohallen har valt att utrusta samtliga Eura Mobil med ett omfattande utrustningspaket. Det betyder att det i princip inte behövs göra några tillval. 899 000 kr är mycket pengar men prismässigt konkurrerar den väl med andra tillverkares modeller i samma klass. Något man ska tänka på är att i utrustat skick blir lastvikten begränsad om totalvikten 3 500 kilo väljs. Visst går det att resa två i den, men då gäller det att hålla koll på kilona. Det problemet undviks om totalvikten istället är 4 250 kilo.

Det som talar för denna bil är att den känns hemtrevlig och är genomtänkt med detaljer som många efterfrågar. Så enkla saker som krokar vid dörrarna och kontakter vid sängarna är tyvärr ingen självklarhet i dagens utbud.

Eura Mobil Integra Line - Tekniktung snygging
EURA MOBIL INTEGRA LINE 730 EB (2016)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3l/148 hk Multijet II

Växellåda: Manuell

Chassi: Fiat Ducato Campingchassi

Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP inkl Tration+, Hill Holder och Descent control

Totalvikt: 4 250 kg

Tjänstevikt: 3 180 kg (grund-utförande)

Maxlast: 1 070 kg (grundut-förande)

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg

Längd/bredd/höjd: 7 410/2 320/2 880 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: ca 2 350 mm

Takhöjd inne: 198 cm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 38/30/30 mm

Uppvärmning: Alde Compact 3020. Gasol- och eldriven vatten-buren värme

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Bak: 77x190+77x210. Fram: 150x185 cm

Pris: 899 000 kr

Utrustning som ingår: ”ALL-IN”-paket: solcell 130W + regulator, värmeväxlare, cykelställ, markis, tv/dvd + antenn, Truma Duo control med krocksensor, isolerad och uppvärmd grå-vattentank, myggdörr, 16" aluminiumfälgar, farthållare, mörkläggningssystem, ac i bildel.

Taggar: Husbilar, Eura Mobil

Integra Line är en av tyska Eura Mobils toppserier och 730 EB är en ny planlösning för 2016. Den känns dock tämligen bekant. Långsängar och tvärställt badrum är stapelvara på dagens marknad. Med andra ord finns det goda chanser att den här kommer bli populär!

Vi kliver in fram och sätter oss i hyttstolarna som är klädda i samma skinnimitation som sittgruppen. Stolarna är från Aguti som är riktigt bekväma och har många inställningsmöjligheter. Säkerhetsbältet har fäste i karmen så det sitter perfekt oavsett var man placerar stolen.

Sikten är god vid förarplatsen, även bakåt via de busshängda backspeglarna. Backkamera ingår i priset och

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.