Bild
Nästa artikel
Guide: 7 bra begbilar – för 500 000 kronor

Guide: 7 bra begbilar – för 500 000 kronor

BEGAGNAT

Många undrar vad man egentligen får för en halv miljon. Här har vi tagit fram sju halvintegrerade husbilar med långbäddar. Bilar som går att hitta för drygt 500 000 kronor.

Begagnatmarknaden för husbilar blir allt mer intressant. De planlösningar som står till buds har gått från att en gång ”bara” vara alkovbilar till en stor flora av varianter. Till exempel de så populära halvintegrerade bilarna med höga och låga långbäddar.

Andra trender som gällt i Sverige har varit vinkelkök, hörnsoffa och stor kyl. En trend som gällt ända sedan tidningens start år 2008.

Varje år testas cirka 50 husbilar av tidningen och nu är många av dem populära begagnatobjekt. Husbilar kan generellt sägas ha ett bra andrahandsvärde. Det man ska komma ihåg är dock att grundpriset när det begav sig skiljer mot verkliga inköpspriset.

Tillval för tiotusentals kronor är vanligt vid nyköp. Tyvärr gör det inte så mycket för andrahandsvärdet, annat än att fullutrustade bilar är mer lättsålda. Om lastvikten räcker till vill säga...

Att hitta rätt begagnad husbil är svårt. Över 50 ­märken med otaliga serier och ­modellvarianter varje år ger en djungel att navigera i. Ett sätt att få mer kunskap är att läsa tidigare nummer av Husbil & Husvagn.

Då lär du dig mer om modellserier, uppdateringar och förändringar år för år och även starka och svaga punkter. Du kan beställa tidigare nummer på hemsidan under fliken ”shop”. (I faktarutan ser du i vilket nummer vi har skrivit om respektive bil.)

De utvalda husbilarna i den här artikeln går alla att hitta för halvmiljonen. Förutom sedvanlig kontroll av bildel och bodel ska du kräva fukt- och gasolkontroll (och gärna besiktning). Köper du av handlare får du i regel garanti på 6 eller 12 ­månader.

Fukt- och gasolkontroll kostar en tusenlapp hos bilprovningen (Opus) vilket det kan vara värt för både säljare och köpare. Sist men inte minst viktigt är att inte ha bråttom vid köp!

Adria Matrix Plus M 670 SLT
Adria Matrix Plus M 670 SLT

ADRIA MATRIX PLUS M 670 SLT

Adria Matrix var tillverkarens svar på trenden med nedsänkbara taksängar och M 670 SLT hade låga långbäddar med toa längst bak. Tidigare hade SLT-planlösningen inte funnits för crossover-serien som Adria kallar sina taksängsmodeller.

När 2015-modellerna skulle släppas kom de lagom till Adrias 50-årsjubileum och det tajmades också perfekt till att den då nya fronten släpptes på Fiat Ducato.

Till detta år (2015) sänktes bulan på taket med två centimter medan ­resten av taket höjdes för att ge lägre luftmotstånd och bättre takhöjd bak. Bodelsdörren blev också bredare (60 cm) och Matrix Plus hade många tillval som elektrisk golvvärme och gasolugn. Nackdelen är litet bagage.

Sittgruppen med tidlös ­design på luckor och klädsel. || Låga långbäddar och med badrum allra längst bak.
Sittgruppen med tidlös ­design på luckor och klädsel. || Låga långbäddar och med badrum allra längst bak.
Planritning för Adria Matrix Plus M 670 SLT.
Planritning för Adria Matrix Plus M 670 SLT.
OM ADRIA MATRIX PLUS M 670 SLT

Basfordon: Fiat Ducato

Drivning: Framhjulsdrift

Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /manuell

Säkerhetssystem: ABS, ASR, ESP

Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/3 106/394 kg

Längd/bredd/höjd: 7 480/2 299/2 810 mm

Ståhöjd: 204 cm

Axelavstånd: 4 035 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6E, Gasoldriven. Elektrisk golvvärme

Bäddmått: Bak: 80x200 cm +80x190 cm
Taksäng: 110/130x190 cm
Sittgrupp: 90/130x210

Grundpris 2014: 712 000 kr

Provkörd i nr 10.2014: ”Redan förra året kom spis med brännare på rad = en stjärna i köket.”

Hymer Tramp 674 Alde
Hymer Tramp 674 Alde

HYMER TRAMP 674 ALDE

Hymer firade 50 år med husbilar år 2011 och släppte då jubilaren Tramp Premium 50. Förutom den antracitfärgade hytten har Premium 50-serien ljusare trädekor invändigt plus en diger utrustningslista.

Året efter, 2012, släpptes en utveckling av denna som togs fram ihop med Hymer Sverige. Den fick namnet Tramp 674 Alde och hade vattenburen värme och golvvärme. I dag går det att hitta dessa 50-årsjubilarer för runt halvmiljonen.

Det handlar om välbyggda och välutrustade husbilar för två personer och med namnet Alde så vet du att de också klarar kyliga vintrar utan problem. De har också isolerade tankar och Traction+.

Pelarbord och hörnsoffa ger plats för fler runt bordet. || Öppna hyllor med staket på sidorna och överskåp baktill.
Pelarbord och hörnsoffa ger plats för fler runt bordet. || Öppna hyllor med staket på sidorna och överskåp baktill.
Planritning för Hymer Tramp 674 Alde.
Planritning för Hymer Tramp 674 Alde.
OM HYMER TRAMP 674 ALDE

Basfordon: Fiat Ducato

Drivning: Framhjulsdrift

Säkerhetssystem: ABS, ESP ink ASR, hill hold och Traction+

Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Euro 5

Total-/tjänste-/lastvikt: 4250/3 120/1130 kg

Längd/bredd/höjd: 7 400/2350/2 750 mm

Ståhöjd: 1 980 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Uppvärmning: Alde Compact 3010 gasoldriven med el-patron

Bäddmått: Bak 77x190x2
Bäddad sittgrupp: 77x180 cm

Grundpris 2012: 799 000 kr

Provkörd i nr 4.2012: ”Åtta krokar inom en meter gör att vi brister ut i en spontan applåd.”

McLouis MC4 75
McLouis MC4 75

MCLOUIS MC4 75

När McLouis MC4 kom till 2015 uppdaterades den på flera punkter. Dels fick den förstås den nya Fiat Ducato-fronten men utöver det byttes också bakpartiet på MC4-serien. Ledbakljus och en modernare look baktill alltså.

Även invändigt fick MC4 nytt utseende på möbler och textilier. En annan detalj är att den fick finare ramfönster istället för utanpåliggande ”husvagnsfönster” som de ibland kallas.

Ramfönster medför förutom en bättre karm också ett mer slimmat utseende då de är nästan jämna med karossen. Den populäraste modellen heter MC4 -75 och det betyder separata långbäddar.

Till 2015 gjorde en ”svenskvariant” premiär och det var MC4 -75 nb som inte hade någon taksäng. Det var ett önskemål från svenska importören som gav luftigare miljö i sittgruppen.

Du får ett fint exemplar för 500 000 och vill du ha helintegrerat så heter de Ness och Nevis.

Ljust och fräscht med gott om plats för fem personer. || Längst bak finns badrum och garderob nåbar från två håll.
Ljust och fräscht med gott om plats för fem personer. || Längst bak finns badrum och garderob nåbar från två håll.
Planritning för McLouis MC4 75.
Planritning för McLouis MC4 75.
OM MCLOUIS MC4 75

Basfordon: Fiat Ducato

Drivning: Framhjulsdrift

Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell

Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, Hill holder.

Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/3103/397 kg

Längd/bredd/höjd: 7380/2350/2870 mm

Ståhöjd: 1900 mm

Axelavstånd: 2020–2160 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6E, elektrisk golvvärme (All inclusivepaket)

Bäddmått: Bak: 80x189 och 80x195 cm
Bäddad sittgrupp: 120x220 cm

Grundpris 2015: 659 000 kr

Provkörd i nr 3.2015: ”Träfri bodelskonstruktion och ramfönster = mycket bil per krona!”

Weinsberg Caracompact 600 MEG
Weinsberg Caracompact 600 MEG

WEINSBERG CARACOMPACT 600 MEG

Smalare halvintegrerade husbilar får ofta det förvirrande namnet ”Van” i Tyskland men Weinsberg kallar sin variant för Caracompact. Den har en bodel som är lika smal som hytten och därför känns smidigare på vägarna även om det blir lite trängre invändigt.

600 MEG är en modell med höga långbäddar som ger ett stort garage under sängen där cyklar kan förvaras stående. Under sängens fotända finns garderober.

Den svenska importören har inkluderat en mängd tillval från start och det gäller de flesta begbilarna på marknaden, vilket kan vara bra att veta. 16-tumshjul, airbag, farthållare och uppvärmd gråvattentank är exempel som ingår i svensksålda exemplar av denna smala husbil.

Vägghängt bord med förlängningsskiva. Takfönster ger ljus. || Höga långbäddar ger gott om förvaring undertill.
Vägghängt bord med förlängningsskiva. Takfönster ger ljus. || Höga långbäddar ger gott om förvaring undertill.
Planritning för Weinsberg Caracompact 600 MEG.
Planritning för Weinsberg Caracompact 600 MEG.
OM WEINSBERG CARACOMPACT 600 MEG

Basfordon: Fiat Ducato

Drivning: Framhjulsdrift

Motor/växellåda/chassi: 2,3l/130 hk/Manuell

Säkerhetssystem: ABS, ESP ink ASR, hill hold och Traction+

Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/2760/740 kg

Längd/bredd/höjd: 6740/2200/2720 mm

Ståhöjd: 200 cm

Axelavstånd: 3 800 mm

Uppvärmning: Truma Combi 4EH, gasolvärme med elpatron

Bäddmått: 196x80x2 cm

Grundpris:  603 000  kr

Provkörd i nr 7.2015: ”De kompakta måtten gör det lätt att manövrera husbilen.”

LMC Breezer Lift H737G
LMC Breezer Lift H737G

LMC BREEZER LIFT H737G

År 2014 lanserade LMC sin halvintegrerade husbil med taksäng, Breezer Lift. Tidigare gjordes de med namnet T.E.C. 2012 introducerade LMC sin byggteknik LLT som betyder träfri väggkonstruktion och isolering av XPS-skum.

Yttertaket klarar hagel och yttergolvet står emot sprut från grus tack vare att de är gjorda av GFK. Sammantaget gör det att LMC törs ge 12 års täthetsgaranti. Det förutsätter dock årlig koll på verkstad.

Modellen vi testade 2015 var fullutrustad med Aldevärme, olika tillvalspaket som femte åkplats och mycket annat. Den var också uppvägd till 3850 kilo för att klara alla tillval. Det går att hitta Breezer Lift för strax över 500 000 som kan ha prutmån.

Modellen fanns i 6 olika planlösningar, både låga och höga långbäddar.

Inbjudande sittgrupp med rejält och vridbart pelarbord. || Bäddarna kan på sedvanligt vis bäddas ihop. Garage under.
Inbjudande sittgrupp med rejält och vridbart pelarbord. || Bäddarna kan på sedvanligt vis bäddas ihop. Garage under.
Planritning för LMC Breezer Lift H737G.
Planritning för LMC Breezer Lift H737G.
OM LMC BREEZER LIFT H737G

Basfordon: Fiat Ducato

Drivning: Framhjulsdrift

Motor/växellåda/chassi: 2,3l/130 hk/Manuell

Säkerhetssystem: ABS, ESP, hill hold, traction+

Total-/tjänste-/lastvikt: 3850/2970/898 kg

Längd/bredd/höjd: 7340/2320/2780 mm

Ståhöjd: 180–222 cm

Axelavstånd: 4 035 mm

Uppvärmning: Alde Compact 3010, vattenburen och golvvärme.

Bäddmått: Bak: 81x190 + 81x198 Taksäng: 140x198   

Grundpris 2015: 682 250 kr

Provkörd i nr 3.2015: ”Med alla tillval på testbilen hamnar priset närmare 900.000 kronor.”

Rapido 665F
Rapido 665F

RAPIDO 665F

Franska Rapido är kända för sina fina och innovativa inredningar. Serie 6 är deras instegsserie även om syskonmärket Itineo är deras verkliga budgetvariant. Serie 6 är lite enklare inredd men fortfarande med Rapidos fina snickerier i massivt lönnträ.

Den 665f som vi testade 2015 var försedd med vattenburen värme från Alde och en del andra tillval vilket gjorde att priset åkte upp till över 700 000 ­kronor. Det går att hitta exemplar för strax över 500 000 kronor idag.

Vill du hellre ha höga långbäddar med garage under ska du titta efter syskonet med det ”jävulska” namnet 666f. Rapidos modellnamn är välkända för att vara en djungel i sig men serie 6 bör alltså hålla något lägre pris då de är enklare utrustade.

Det finns lite trä i väggen även om de flesta reglarna bytts mot plast och isoleringen är XPS-skum.

Rutmönstrade textiler och fällbart pelarbord. || Indirekt belysning ovanför skåpen ger mer myskänsla.
Rutmönstrade textiler och fällbart pelarbord. || Indirekt belysning ovanför skåpen ger mer myskänsla.
Planritning för Rapido 665F.
Planritning för Rapido 665F.
OM RAPIDO 665F

Basfordon: Fiat Ducato

Drivning: Framhjulsdrift

Motor/växellåda/chassi: 2,3l/130 hk/Manuell

Säkerhetssystem: ABS, ESP, hill hold, traction+

Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/3005/495 kg

Längd/bredd/höjd: 7390/2350/2760 mm

Ståhöjd: 198 cm

Axelavstånd: 4035 mm

Uppvärmning: Alde 3020 vattenburen värme, elpatron, elektrisk golvvärme

Bäddmått: 2x76x198 cm, bäddbar dinett 100x208 cm

Grundpris 2015: 672 500  kr

Provkörd i nr 10.2015: ”Rapido har gjort sin svenskaläxa!”

Sun Living S 75 SL
Sun Living S 75 SL

SUN LIVING S 75 SL

Det är inte så lätt att hitta halvintegrerade husbilar som passar för fler än fyra personer. Sun Living S75SL kan dock höra till undantagen då den har bäddbar dinett och stor akterbädd som kan bäddas ihop.

Många av dem har också utrustats med tillvalet taksäng vilket ger fem bäddar. Sidopuffen vid entrén kan också förvandlas till en femte bältad sittplats med ett löstagbart ryggstöd.

Stort kylskåp med separat frysfack, lättjobbat hörnkök med tre lågor på rad samt separat dusch/toa är också tilltalande. Garaget är stort och rymmer cyklar.

En stor fördel med att köpa en ”budgetbil” som Sun Living som begagnad är att det går att hitta knappt inkörda bilar för halvmiljonen. Det är ju trots allt samma Fiat Ducato under skalet och det kan vara skönt med ett basfordon som är näst intill nytt.

Lyxigare husbilar i prisklassen tenderar att ha både många år och många mil bakom sig. Här fås en nästan ny Fiat Ducato!

Härligt ljus sittgrupp med takfönster. Vägghängt bord. || Rent och fräscht med skåp enbart på bakväggen.
Härligt ljus sittgrupp med takfönster. Vägghängt bord. || Rent och fräscht med skåp enbart på bakväggen.
Planritning för Sun Living S 75 SL.
Planritning för Sun Living S 75 SL.
OM SUN LIVING S 75 SL

Basfordon: Fiat Ducato

Drivning: Framhjulsdrift

Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk/Manuell, Euro6

Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP, Antispinn, Traction+

Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/3079/573 kg

Längd/bredd/höjd: 7420 /2320/2932 mm

Ståhöjd: 210 cm

Axelavstånd: 4035 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6, elektrisk golvvärme

Bäddmått: bak: 75x210+60x190 cm, taksäng: 90x125 cm, dinett: 70/95x210cm

Grundpris: 638 500 kr

Provkörd i nr 4.2018: ”Taksäng är ett bra tillval men väger 90 kilo och täcker ljuset från takluckan...”

Begagnatmarknaden för husbilar blir allt mer intressant. De planlösningar som står till buds har gått från att en gång ”bara” vara alkovbilar till en stor flora av varianter. Till exempel de så populära halvintegrerade bilarna med höga och låga långbäddar.

Andra trender som gällt i Sverige har varit vinkelkök, hörnsoffa och stor kyl. En trend som gällt ända sedan tidningens start år 2008.

Varje år testas cirka 50 husbilar av tidningen och nu är många av dem populära begagnatobjekt. Husbilar kan generellt sägas ha ett bra andrahandsvärde. Det man ska komma ihåg är dock att grundpriset när det begav sig skiljer mot verkliga inköpspriset.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.