
Guide: 7 bra begbilar – för 500 000 kronor
Många undrar vad man egentligen får för en halv miljon. Här har vi tagit fram sju halvintegrerade husbilar med långbäddar. Bilar som går att hitta för drygt 500 000 kronor.
Begagnatmarknaden för husbilar blir allt mer intressant. De planlösningar som står till buds har gått från att en gång ”bara” vara alkovbilar till en stor flora av varianter. Till exempel de så populära halvintegrerade bilarna med höga och låga långbäddar.
Andra trender som gällt i Sverige har varit vinkelkök, hörnsoffa och stor kyl. En trend som gällt ända sedan tidningens start år 2008.
Varje år testas cirka 50 husbilar av tidningen och nu är många av dem populära begagnatobjekt. Husbilar kan generellt sägas ha ett bra andrahandsvärde. Det man ska komma ihåg är dock att grundpriset när det begav sig skiljer mot verkliga inköpspriset.
Tillval för tiotusentals kronor är vanligt vid nyköp. Tyvärr gör det inte så mycket för andrahandsvärdet, annat än att fullutrustade bilar är mer lättsålda. Om lastvikten räcker till vill säga...
Att hitta rätt begagnad husbil är svårt. Över 50 märken med otaliga serier och modellvarianter varje år ger en djungel att navigera i. Ett sätt att få mer kunskap är att läsa tidigare nummer av Husbil & Husvagn.
Då lär du dig mer om modellserier, uppdateringar och förändringar år för år och även starka och svaga punkter. Du kan beställa tidigare nummer på hemsidan under fliken ”shop”. (I faktarutan ser du i vilket nummer vi har skrivit om respektive bil.)
De utvalda husbilarna i den här artikeln går alla att hitta för halvmiljonen. Förutom sedvanlig kontroll av bildel och bodel ska du kräva fukt- och gasolkontroll (och gärna besiktning). Köper du av handlare får du i regel garanti på 6 eller 12 månader.
Fukt- och gasolkontroll kostar en tusenlapp hos bilprovningen (Opus) vilket det kan vara värt för både säljare och köpare. Sist men inte minst viktigt är att inte ha bråttom vid köp!

ADRIA MATRIX PLUS M 670 SLT
Adria Matrix var tillverkarens svar på trenden med nedsänkbara taksängar och M 670 SLT hade låga långbäddar med toa längst bak. Tidigare hade SLT-planlösningen inte funnits för crossover-serien som Adria kallar sina taksängsmodeller.
När 2015-modellerna skulle släppas kom de lagom till Adrias 50-årsjubileum och det tajmades också perfekt till att den då nya fronten släpptes på Fiat Ducato.
Till detta år (2015) sänktes bulan på taket med två centimter medan resten av taket höjdes för att ge lägre luftmotstånd och bättre takhöjd bak. Bodelsdörren blev också bredare (60 cm) och Matrix Plus hade många tillval som elektrisk golvvärme och gasolugn. Nackdelen är litet bagage.


Basfordon: Fiat Ducato
Drivning: Framhjulsdrift
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /manuell
Säkerhetssystem: ABS, ASR, ESP
Total-/tjänste-/lastvikt: 3 500/3 106/394 kg
Längd/bredd/höjd: 7 480/2 299/2 810 mm
Ståhöjd: 204 cm
Axelavstånd: 4 035 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6E, Gasoldriven. Elektrisk golvvärme
Bäddmått: Bak: 80x200 cm +80x190 cm
Taksäng: 110/130x190 cm
Sittgrupp: 90/130x210
Grundpris 2014: 712 000 kr
Provkörd i nr 10.2014: ”Redan förra året kom spis med brännare på rad = en stjärna i köket.”

HYMER TRAMP 674 ALDE
Hymer firade 50 år med husbilar år 2011 och släppte då jubilaren Tramp Premium 50. Förutom den antracitfärgade hytten har Premium 50-serien ljusare trädekor invändigt plus en diger utrustningslista.
Året efter, 2012, släpptes en utveckling av denna som togs fram ihop med Hymer Sverige. Den fick namnet Tramp 674 Alde och hade vattenburen värme och golvvärme. I dag går det att hitta dessa 50-årsjubilarer för runt halvmiljonen.
Det handlar om välbyggda och välutrustade husbilar för två personer och med namnet Alde så vet du att de också klarar kyliga vintrar utan problem. De har också isolerade tankar och Traction+.


Basfordon: Fiat Ducato
Drivning: Framhjulsdrift
Säkerhetssystem: ABS, ESP ink ASR, hill hold och Traction+
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell/ Euro 5
Total-/tjänste-/lastvikt: 4250/3 120/1130 kg
Längd/bredd/höjd: 7 400/2350/2 750 mm
Ståhöjd: 1 980 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3010 gasoldriven med el-patron
Bäddmått: Bak 77x190x2
Bäddad sittgrupp: 77x180 cm
Grundpris 2012: 799 000 kr
Provkörd i nr 4.2012: ”Åtta krokar inom en meter gör att vi brister ut i en spontan applåd.”

MCLOUIS MC4 75
När McLouis MC4 kom till 2015 uppdaterades den på flera punkter. Dels fick den förstås den nya Fiat Ducato-fronten men utöver det byttes också bakpartiet på MC4-serien. Ledbakljus och en modernare look baktill alltså.
Även invändigt fick MC4 nytt utseende på möbler och textilier. En annan detalj är att den fick finare ramfönster istället för utanpåliggande ”husvagnsfönster” som de ibland kallas.
Ramfönster medför förutom en bättre karm också ett mer slimmat utseende då de är nästan jämna med karossen. Den populäraste modellen heter MC4 -75 och det betyder separata långbäddar.
Till 2015 gjorde en ”svenskvariant” premiär och det var MC4 -75 nb som inte hade någon taksäng. Det var ett önskemål från svenska importören som gav luftigare miljö i sittgruppen.
Du får ett fint exemplar för 500 000 och vill du ha helintegrerat så heter de Ness och Nevis.


Basfordon: Fiat Ducato
Drivning: Framhjulsdrift
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk /Manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, Hill holder.
Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/3103/397 kg
Längd/bredd/höjd: 7380/2350/2870 mm
Ståhöjd: 1900 mm
Axelavstånd: 2020–2160 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6E, elektrisk golvvärme (All inclusivepaket)
Bäddmått: Bak: 80x189 och 80x195 cm
Bäddad sittgrupp: 120x220 cm
Grundpris 2015: 659 000 kr
Provkörd i nr 3.2015: ”Träfri bodelskonstruktion och ramfönster = mycket bil per krona!”

WEINSBERG CARACOMPACT 600 MEG
Smalare halvintegrerade husbilar får ofta det förvirrande namnet ”Van” i Tyskland men Weinsberg kallar sin variant för Caracompact. Den har en bodel som är lika smal som hytten och därför känns smidigare på vägarna även om det blir lite trängre invändigt.
600 MEG är en modell med höga långbäddar som ger ett stort garage under sängen där cyklar kan förvaras stående. Under sängens fotända finns garderober.
Den svenska importören har inkluderat en mängd tillval från start och det gäller de flesta begbilarna på marknaden, vilket kan vara bra att veta. 16-tumshjul, airbag, farthållare och uppvärmd gråvattentank är exempel som ingår i svensksålda exemplar av denna smala husbil.


Basfordon: Fiat Ducato
Drivning: Framhjulsdrift
Motor/växellåda/chassi: 2,3l/130 hk/Manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP ink ASR, hill hold och Traction+
Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/2760/740 kg
Längd/bredd/höjd: 6740/2200/2720 mm
Ståhöjd: 200 cm
Axelavstånd: 3 800 mm
Uppvärmning: Truma Combi 4EH, gasolvärme med elpatron
Bäddmått: 196x80x2 cm
Grundpris: 603 000 kr
Provkörd i nr 7.2015: ”De kompakta måtten gör det lätt att manövrera husbilen.”

LMC BREEZER LIFT H737G
År 2014 lanserade LMC sin halvintegrerade husbil med taksäng, Breezer Lift. Tidigare gjordes de med namnet T.E.C. 2012 introducerade LMC sin byggteknik LLT som betyder träfri väggkonstruktion och isolering av XPS-skum.
Yttertaket klarar hagel och yttergolvet står emot sprut från grus tack vare att de är gjorda av GFK. Sammantaget gör det att LMC törs ge 12 års täthetsgaranti. Det förutsätter dock årlig koll på verkstad.
Modellen vi testade 2015 var fullutrustad med Aldevärme, olika tillvalspaket som femte åkplats och mycket annat. Den var också uppvägd till 3850 kilo för att klara alla tillval. Det går att hitta Breezer Lift för strax över 500 000 som kan ha prutmån.
Modellen fanns i 6 olika planlösningar, både låga och höga långbäddar.


Basfordon: Fiat Ducato
Drivning: Framhjulsdrift
Motor/växellåda/chassi: 2,3l/130 hk/Manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP, hill hold, traction+
Total-/tjänste-/lastvikt: 3850/2970/898 kg
Längd/bredd/höjd: 7340/2320/2780 mm
Ståhöjd: 180–222 cm
Axelavstånd: 4 035 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3010, vattenburen och golvvärme.
Bäddmått: Bak: 81x190 + 81x198 Taksäng: 140x198
Grundpris 2015: 682 250 kr
Provkörd i nr 3.2015: ”Med alla tillval på testbilen hamnar priset närmare 900.000 kronor.”

RAPIDO 665F
Franska Rapido är kända för sina fina och innovativa inredningar. Serie 6 är deras instegsserie även om syskonmärket Itineo är deras verkliga budgetvariant. Serie 6 är lite enklare inredd men fortfarande med Rapidos fina snickerier i massivt lönnträ.
Den 665f som vi testade 2015 var försedd med vattenburen värme från Alde och en del andra tillval vilket gjorde att priset åkte upp till över 700 000 kronor. Det går att hitta exemplar för strax över 500 000 kronor idag.
Vill du hellre ha höga långbäddar med garage under ska du titta efter syskonet med det ”jävulska” namnet 666f. Rapidos modellnamn är välkända för att vara en djungel i sig men serie 6 bör alltså hålla något lägre pris då de är enklare utrustade.
Det finns lite trä i väggen även om de flesta reglarna bytts mot plast och isoleringen är XPS-skum.


Basfordon: Fiat Ducato
Drivning: Framhjulsdrift
Motor/växellåda/chassi: 2,3l/130 hk/Manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP, hill hold, traction+
Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/3005/495 kg
Längd/bredd/höjd: 7390/2350/2760 mm
Ståhöjd: 198 cm
Axelavstånd: 4035 mm
Uppvärmning: Alde 3020 vattenburen värme, elpatron, elektrisk golvvärme
Bäddmått: 2x76x198 cm, bäddbar dinett 100x208 cm
Grundpris 2015: 672 500 kr
Provkörd i nr 10.2015: ”Rapido har gjort sin svenskaläxa!”

SUN LIVING S 75 SL
Det är inte så lätt att hitta halvintegrerade husbilar som passar för fler än fyra personer. Sun Living S75SL kan dock höra till undantagen då den har bäddbar dinett och stor akterbädd som kan bäddas ihop.
Många av dem har också utrustats med tillvalet taksäng vilket ger fem bäddar. Sidopuffen vid entrén kan också förvandlas till en femte bältad sittplats med ett löstagbart ryggstöd.
Stort kylskåp med separat frysfack, lättjobbat hörnkök med tre lågor på rad samt separat dusch/toa är också tilltalande. Garaget är stort och rymmer cyklar.
En stor fördel med att köpa en ”budgetbil” som Sun Living som begagnad är att det går att hitta knappt inkörda bilar för halvmiljonen. Det är ju trots allt samma Fiat Ducato under skalet och det kan vara skönt med ett basfordon som är näst intill nytt.
Lyxigare husbilar i prisklassen tenderar att ha både många år och många mil bakom sig. Här fås en nästan ny Fiat Ducato!


Basfordon: Fiat Ducato
Drivning: Framhjulsdrift
Motor/växellåda/chassi: 2,3 l/130 hk/Manuell, Euro6
Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP, Antispinn, Traction+
Total-/tjänste-/lastvikt: 3500/3079/573 kg
Längd/bredd/höjd: 7420 /2320/2932 mm
Ståhöjd: 210 cm
Axelavstånd: 4035 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6, elektrisk golvvärme
Bäddmått: bak: 75x210+60x190 cm, taksäng: 90x125 cm, dinett: 70/95x210cm
Grundpris: 638 500 kr
Provkörd i nr 4.2018: ”Taksäng är ett bra tillval men väger 90 kilo och täcker ljuset från takluckan...”
Läs mer om:
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs mer