Bild
Nästa artikel
Hobby Optima De Luxe – Prutat och klart!

Hobby Optima De Luxe – Prutat och klart!

Husbilar

Hobbys husbilar står lite i skuggan av företagets enorma produktion av husvagnar och modellprogrammet är inte oändligt utan snarare fokuserat på mellanstora bilar. Vi kikar på en modell som är specialanpassad för svenska köpare.

Hobbys modellprogram har förändrats en hel del senare åren och nu är det framförallt mellanstora halvintegrerade bilar som ­fokusen ligger på. Det finns även några alkovmodeller och även några populära plåtis­modeller.

Alla modeller är nuförtiden baserade på Fiat Ducato till skillnad från tidigare då bland annat Ford och Renault fanns i sortimentet.

De halvintegrerade modellerna heter Optima och har underserierna De Luxe och Premium. De Luxe är den lite billigare varianten och Premium är, precis som det låter tänkt att vara, ett exklusivare val. När vi säger lite billigare så menar vi verkligen det för det skiljer bara 10 000 kronor mellan två ­motsvarande modeller.

Visuellt sett är de väldigt lika sånär som på bakpartiet som är lite rundare och mer stajlat på ­Premium. I utbudet finns även tre modeller med beteckningen V vilket står för van. Det innebär att det i princip är halv­­int­egrerade bilar i plåtisstorlek. Många av modellerna kan även fås med nedsänkbar taksäng.

Eftersom vi var så tidigt ute och testade denna modell fanns inget helt färdigt exemplar, de ljusa textilierna till höger är rätt.
Eftersom vi var så tidigt ute och testade denna modell fanns inget helt färdigt exemplar, de ljusa textilierna till höger är rätt.
Manöverpanelen är placerad ovanför entrédörren och enkel att förstå sig på och ganska elegant utformad med silverblank ram.
Manöverpanelen är placerad ovanför entrédörren och enkel att förstå sig på och ganska elegant utformad med silverblank ram.
I dörren finns fönster och skräpkorg, vi saknar krokar.
I dörren finns fönster och skräpkorg, vi saknar krokar.

Den bil vi testar är en special-modell framtagen av generalagenten Forsbergs Fritidscenter som har döpt den till just Forsberg Edition. Svensk-modellen är baserad på en -Hobby Optima De Luxe T65 GE som försätts med en extra garderob mellan de låga sängarna bak. Eller halvlåga snarare, de är tillräckligt höga för att det får plats ett rymligt garage och även -förvaring i framkant på -sängarna. Samtidigt är de tillräckligt låga för att det ska vare enkelt och strapatsfritt att kliva i och ur sängen.

Det man offrar i den här ekvationen, att sänka sängarna det vill säga, är att garaget inte är högt nog för vanliga cyklar. Jag tycker det duger alldeles utmärkt, en stor nyttovolym går till spillo om man vill få plats med vanliga hojar.

Spis och diskho i en gemensam modul som tar upp större delen av bänkytan, under finns fyra stora lådor.
Spis och diskho i en gemensam modul som tar upp större delen av bänkytan, under finns fyra stora lådor.
Längst bak finns två sängar och en för modellen unik garderob.
Längst bak finns två sängar och en för modellen unik garderob.
I den här modelen är tv:n placerad i sovrummet.
I den här modelen är tv:n placerad i sovrummet.

På bakstammen på denna bil finns ett cykelställ där de får plats och med ett enkelt överdrag kan de hålla sig rena och fina. I övrigt är bilen utrustad med ”Forsbergs Swedish Edition”-utrustning vilket innebär en rad detaljer som är tillval i hemlandet Tyskland.

Bland annat är värmepannan den största Truma har och både grå- och färskvattentankarna är isolerade, den senare är även uppvärmd. Golvet är uppgraderat med fuktsäker XPS-isolering och även markis ingår.

I förarhytten finns mörkläggningsjalusi i kassett från tillverkaren Remis. Körsäkerhets­systemet ESP ingår vilket givetvis är bra ur säkerhets­synpunkt, det är även backkameran som är högt placerad och underlättar manövreringen bakåt.

Myggnätsdörr är detalj som är väl lämpad för svensk sommar om det vill sig illa.

Inredningen i bilen är lätt att känna igen för de som är bekanta med Hobbys husvagnar, åtminstone vad gäller färgval.

Forsberg Edition ska ha en beige klädsel med namnet Java men det demoexemplar vi kör är utrustad med standard­klädseln Mali. Vi fick med en lös bit av den rätta klädseln som vi har med på en bild.

Garaget är ganska rymligt men inte högt nog för större cyklar. De kan dock hängas upp på cykelstället på bakstammen.
Garaget är ganska rymligt men inte högt nog för större cyklar. De kan dock hängas upp på cykelstället på bakstammen.
Mellan sängarna bak finns den "Edition-unika" garderoben.
Mellan sängarna bak finns den "Edition-unika" garderoben.
Badrummet är inte jättestort men välplanerat. Om duschen ska användas kan en jalusivägg dras för och skydda handfat och toa.
Badrummet är inte jättestort men välplanerat. Om duschen ska användas kan en jalusivägg dras för och skydda handfat och toa.

Priset på Forsberg Edition är mycket konkurrenskraftigt satt och sett till mått, vikter, utrustningsnivå så är det så nära en medianbil det går att komma i dagens Sverige. Den känns lagom på många sätt och vis. -Lagom lyxig och vettigt utrustad, färdig att köra rakt ut i husbils-livet helt enkelt.

Den känns perfekt för ett par som vill ha gott om plats, det finns förvisso fyra bältade -platser och det går att bädda upp dinetten, men om man vill åka fler finns det bättre -modeller.

De specialanpassningar som gjorts med garderob och sänghöjd känns mycket vettiga och man kan fråga sig varför Hobby inte kom på det själva och har det i sitt ordinarie utbud?

Om vi ska önska något så är det klädkrokar vid bodels-entrén, något många i vårt tidvis kyliga land vill ha.

Det specialpris som vi anger här gäller ett begränsat antal modeller och när denna artikel skrivs är ungefär hälften av exemplaren sålda.

Hobby Optima De Luxe – Prutat och klart!
HOBBY OPTIMA T 65 E FORSBERG Ed (2018)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3 l/ 130 hk MJT Euro 6
Växellåda: Manuell
Chassi: Ducato campingchassi 35 l
Säkerhetssystem: ABS, EBD, ASR ESP inkl ASR och Traction+, Hillholder.
Totalvikt: 3 500 kg (Testad bil 3 650 kg)
Tjänstevikt: 3 078 kg
Maxlast: 422 kg (testad bil 572 kg)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 030/2 330 /2 770 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: 2 047 mm
Takhöjd inne:  198,4 cm
Isoleringsmaterial: XPS
Tjocklek golv/vägg/tak:  42/34/34 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 luftburen värme med 10 liters varmvattenberedare.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 83x200 cm+83x190 cm. Dinett: 45/120x212 cm.
Grundpris: 743 000 kr
Pris testad bil: 679 000 kr
Utrustning som ingår: Back-kamera, AC, navigation, cd-stereo, markis, LED-belysning, tv-antenn och tv-hållare. Truma mono control med krashsensor, isolerade vattentankar, mörkläggningssystem i förarhytt, mattor i bodel och förarhytt m.m.

Taggar: Husbilar, Hobby

Hobbys modellprogram har förändrats en hel del senare åren och nu är det framförallt mellanstora halvintegrerade bilar som ­fokusen ligger på. Det finns även några alkovmodeller och även några populära plåtis­modeller.

Alla modeller är nuförtiden baserade på Fiat Ducato till skillnad från tidigare då bland annat Ford och Renault fanns i sortimentet.

De halvintegrerade modellerna heter Optima och har underserierna De Luxe och Premium. De Luxe är den lite billigare varianten och Premium är, precis som det låter tänkt att vara, ett exklusivare val. När vi säger lite billigare så menar vi verkligen det för det skiljer bara 10 000 kronor m

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.