Bild
Nästa artikel
Hobby Premium Van 65 GE

Hobby Premium Van 65 GE

Kompakt Premium på Renaultchassi

Nya Hobby­designen har fått toppbetyg av många och förra året kom Premiumserien hos deras husvagnar och nu är det dags för samma stilpoäng hos husbilarna.

Produktionen på Hobbys fabrik i Fockbeck har rullat på förhållandevis bra det senaste året, mycket tack vare att försäljningen av deras Premiumvagnar varit en succé i Europa. Även i Sverige ligger Hobbys husvagnar i topp även om de minskat från tidigare vilket de flesta gjort. När det gäller husbilarna ser det lite annorlunda ut. Där finns andra fabrikat som är större men Hobby hoppas förstås på marknadsandelar och kanske kan den moderna designen på Hobbys husbilar vara ett bidrag som faller många i smaken.

ERBJUDANDE:
20172004140138.jpg?itok=qBQnXWbe

Det finns två huvudserier i Premiumklassen när det gäller Hobbys husbilar och det är Drive och Van. Driveserien byggs på Fiats chassi och totalbredden är med sina 231 centimeter närmare det som är ”vanligt” på husbilar. Vår testade Premium Van byggs däremot på chassit från Renault Master och bodelen på Premium Van är endast 214 centimeter bred och det är också därför den har namnet Van.   Renault Master finns med flera motoralternativ och den som Hobby Sverige valt är den starkare 146 hästarsversionen. Ett bra val anser vi då den känns både stark och effektiv med husbilspåbyggnad. Den gör det lättare att följa övrig trafikrytm och gör omkörningar kvickare.   Testexemplaret är också extra utrustat med automatväxellåda som kostar 16 000 kronor. Det är en så kallad robotväxellåda som kanske inte hör till de allra kvickaste i växlingarna. När den ska till att växla känns det nästan som att bilen tvekar en aning innan nästa växel läggs i, vilket är lite irriterande innan man vant sig. Detsamma gäller när man exempelvis närmar sig en korsning och motorbromsar. Det tar en stund innan växellådan lägger i den förväntade växeln men annars är det skönt att slippa växlandet. Förmodligen är det både chassi och karosskonstruktion som gör Premium Van väldigt tystlåten på vägen. Motorn hörs knappt och de nästan obefintliga hörnen på bodelen susar inte eftersom bodelen är nästan lika smal som förarhytten. Den smala formen ger också ett lägre luftmotstånd till förmån för bränsleförbrukningen. Vi störs inte heller av något skrammel från inredningen så det blir gott betyg i ämnet ljudkomfort. Renaultchassit har en lång hjulbas på 4,33 meter vilket ger stadiga vägegenskaper på landsvägen medan en nackdel kan vara något större vändradie. Jämför vi med Drive på Fiatchassi så har den en hjulbas på 4,04 meter och Siesta på Fordchassi har 3,75 meters hjulbas. Hobby marknadsför Van som ”smidig” vilket stämmer i fråga om totalbredd medan hjulbasen ger aningen osmidiga egenskaper om än stadiga. Den utvändiga designen avviker från många andra. Basfärgen är vit och den svarta panelen över fönstren ger ett lyxigt intryck. Renaultfrontens design sätter oss i två läger men vi är överens om att den ser massiv ut.   Helt överens är vi däremot om bakdelens design som vi tycker är det snyggaste på hela bilen. I synnerhet när alla lampor är tända har vi inget negativt att säga om bakdelen. Vid provkörningen fick vi också testa bilens egenskaper i regn och vi märkte att bakdelens slimmade aerodynamiska utformning tycks ge mindre smuts på bakstammen än många andra husbilar vi testat. Alla öppningsbara fönster är utrustade med en svart plexiglaslucka som öppnas tillsammans med det vanliga fönstret. Lösningen ser stilfull ut men låsmekanismen väcker lite oro då konstruktionen verkar aningen ostadig. Det återstår också att se hur de mörka luckorna klarar sig i längden när det gäller repor och slitage.   Insteget består av ett elektriskt fotsteg från Thule och Renaultchassit är så pass högt att insteget blir ganska högt. Fotstegets strömbrytare har däremot placerats så att det är lätt att komma åt både inifrån och utifrån. Kontrollpanelen är placerad vid sidan av dörren och nås när man står i trappan vilket betyder att man inte behöver kliva in i bilen för att exempelvis slå på huvudströmmen. Bodelen har en omfattande belysning och funktionerna kräver viss tillvänjning eftersom det finns sju olika strömbrytare. I det provkörda exemplaret fanns dessutom tillbehöret Romantica stämningsbelysning som är en del av komfortpaketet. Tack vare Romantica är det lätt att skapa en trivsam ljusstämning på många olika sätt.   Bodelen ger ett ljust och fräscht intryck tack vare att skåpen vid sittgruppen, i köket och i sovdelen har vitmålade ytor. Aluminiumlisterna på skåpen fungerar även som vred och bidrar till den stiliga finishen i bilen. Det blir dock lätt fingeravtryck på metallytorna så man får ta fram putsduken ibland. Det finns två rymliga överskåp i köket och under dem två mindre skåp, som är lite svårare att använda, eftersom luckorna öppnas nedåt. Köksbänken är en meter lång och djupet varierar från 59 till 89 centimeter. Under bänkskivan finns ett utdragbart skåp i apotekarstil. Under spisen finns fyra rymliga och breda kökslådor till allehanda redskap. Däremot saknar vi integrerade sopkorgar. Till bodelens fördelar hör att det finns tre stycken 230-volts kontakter att välja mellan samt en 12-volts kontakt i bodelen.   Längst bak finns ett lastutrymme och många husbilar har en tendens att det byggs så stort att det blir väl trångt i sängarna ovanför. I Premium Van har man däremot lyckats kombinera de två väldigt bra. Trots att takhöjden är bra i sovrummet finns ett bagageutrymme undertill som rymmer en del utrustning. Sängarna är bredare i huvudändan och smalnar av ned mot fotändan där det är 72 centimeter som smalast. Med hjälp av en utdragbar platta mellan bäddarna kan bädden sättas ihop till en bred dubbelsäng med plats för tre personer. Under bäddarnas fotända finns två garderober med utdragbara klädstänger och längs sidorna i taket ovanför sängarna finns totalt nio överskåp. Belysningen utgörs i sovrummet av två läslampor samt två LED-paneler i över- och underdelen av skåpen. Lampornas strömbrytare är placerade i bakväggen mellan sängarna. Hobby Premium Van 65GE ger sammantaget många positiva intryck. Renaultchassits vägegenskaper förtjänar en del beröm även om vi har lite svårt att komma överens med automatlådans växlingar. Även bilens fina ljudisolering och att snickerierna är skrammelfria även på gropigare vägar är positivt.   Premium Vans standardutrustning är mycket omfattande och mycket av det som är tillval i andra länder är standard i de svensksålda exemplaren. Bilens utvändiga design presenterades för ett år sedan och den harmonierar fint med den stilfulla känslan i bodelen.
Hobby Premium Van 65 GE

Baspris: 695 000 kronor

Vår bil: 711 000 kronor  Chassi: Renault Master, 146 hk, automatväxellåda Längd/bredd/höjd: 712/214/266 cm Hjulbas: 433 cm Totalvikt: 3 500 kg (kan uppgraderas till 3 800 kg) Tjänstevikt: 3 070 kg Max last: 430 kg Standard: de svensksålda bilarna har alla Sweden-Edition-paket med 146 hästars motor, Truma Comfort 6E, AC i bildel, GPS, backkamera, tv-hållare, markis, LED-belysning och en hel del annan utrustning ingår. Utrustning som i många andra länder är tillbehör. Tillbehör: Automatväxellåda 16 000 kr, stödben bak 4 000 kr, dragkrok 14 000 kr, viktuppgradering till 3 800 kg kostar 3 000 kr.

Hobby Premium Van 65 GE
Hobby Premium Van 65 GE
Hobby Premium Van 65 GE

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.