Bild
Nästa artikel
Hobby Van Exclusive DL

Hobby Van Exclusive DL

Storsäljare i ny tappning

Från och med 2010 bygger Hobby sin Van Exclusive även på Fiat vilket är nytt för 2010. Det tillsammans med långbäddar och garage är populära lösningar. Att den dessutom är välutrustad utgör en stor fördel.

Hobby är en välkänd tillverkare som ofta toppar försäljningsstatistiken både vad gäller husbilar och husvagnar. De har byggt fritidsfordon i tyska Fockbeck sedan 1967 och i dag har företaget närmare 1250 anställda. Redan 1983 lanserades deras första delintegrerade husbil som fick namnet Hobby 600. En modell som för tiden hade väldigt moderna linjer och i dag är lite av en ikon i husbilssammanhang.

Programmet 2010 består av sex olika modeller i en mängd varianter och planlösningar. Senast i raden är Toskana Exclusive D 690 H som är en delintegrerad husbil med nedfällbar takbädd över sittgruppen. 
Modellerna i övrigt av Van Classic, Van Exclusive, Siesta, Siesta Exclusive, Toskana, Toskana Exclusive samt Sphinx. Den sistnämnda är en stor alkovbil byggd på Ivecochassi medan övriga modeller byggs på Fiat Ducato eller Ford Transit.
 
Vanserien är Hobbys instegs- och nybörjarserie. De har dels ett lägre pris men är också något smalare än tillverkarens övriga sortiment vilket gör dem lättkörda. Förarmiljön i vår testade Van Exclusive DL känns igen från många andra husbilar. Den är byggd på Fiats låga ram och vägegenskaperna är närmast identiska med Mc Louis Mc4 som du kan läsa om i detta nummer. Van Exclusive DL mäter strax under sju meter från nos till rumpa, och överhänget bak är inte alltför skräckinjagande tack vare lång hjulbas. Det bidrar till att bilen går stadigt längs vägen, men ger också en något större vändradie än på kortare bilar.
Motorn på Exclusive DL är Fiats beprövade 2,3 liters multijet med 130 hästkrafter och sexväxlad låda. Vidare ingår låsningsfria bromsar (ABS), antispinnsystem (ASR) samt krockkuddar både till förare och passagerare.
Redan i grundutförandet ingår som sagt en hel del utrustning, däribland en Blaupunkt Travel Pilot 500 GPS vilken har monterats väldigt snyggt i mitten av instrumentbrädan. Den har 41 länder inprogrammerade och själva skärmen går att ta loss med ett enkelt handgrepp för att undvika stöld. 
När vårt testexemplar ska backas in i den uppskottade fickan på campingen i Borås överraskas man av att skärmen också kopplats till en backkamera som också ingår. Sådana överraskningar är alltid roliga och extra oväntade i budgetklassen. Travel Pilot 500 har Bluetooth och röststyrning vilket ger ett säkrare handhavande under körningen.
 
Efter att stolen vridits runt upptäcks att det är ganska långt ner till golvet, även för långa storkben. Matbordet sitter däremot i lagom höjd och soffan på motstående sida kan användas som fotpall. 
Några läslampor finns inte, men allmänbelysningen är god med en mängd spotlights i taket och indirekt belysning bakom överskåpen. I taket sitter även ett stort takfönster som bidrar till en ljusare tillvaro. 
Snyggt inbyggda plisséjalusier stänger för framrutorna men är aningen krångliga att handskas med och ramarna i sidorutorna skymmer sikten i vänster backspegel.
 
En annan sak som ingår i Exclusive DL är myggnätsdörr vid entrén. När man kliver in genom bodelens ytterdörr underlättas insteget av ett elektriskt utfällbart fotsteg. Till höger innanför dörren finns en fåtölj för en person, och bakom ryggen på den sittande finns två tygfickor för tidningar. I sidan på fåtöljen finns en lucka för skoförvaring vilket är bra, men några klädkrokar för ytterkläder hittas inte vid entrén.
Om vi återgår till sittgruppen finns två bältade baksätesplatser och de åkande har ett lågt placerat fönster som ger god sikt åt sidan. Matbordet är ganska smalt (50 cm) men har en extra skiva som vrids ut och då blir den sammanlagda längden 128 centimeter. Tv-stativet kan vridas antingen mot sittgruppen eller bakåt mot sängarna och sitter redan förmonterat. Både 230- och 12-voltsuttag finns strax under stativet. Köket finns på bilens högra sida i färdriktningen och på grund av de långa bäddarna bak är det ganska litet. Här finns dock trelågig spis samt kontaktuttag och tre utdragslådor. 
 
Någon köksfläkt finns inte men väl ett köksfönster där matoset kan vädras ut. Ett litet skåp mellan sittgrupp och toalettdörr innehåller en smart lösning för soppåsen och ovanför finns en liten avlastningshylla. Den så kallade midjan, eller gången i bilens mitt, mellan köksdel och toalett är trång (39 cm) och det går inte att passera den som står vid spisen. Toalettutrymmet är litet men effektivt utnyttjat med en mängd förvaringsfack, hyllor och skåp. Flera speglar bidrar till en luftigare känsla i det lilla utrymmet och färre missade skäggstrån. Rakningen får dock utföras med kniv eller hyvel för här finns inget kontaktuttag då utrymmet även tjänstgör som duschrum. 
Även lysknappen sitter utanför, en armlängds avstånd från själva toalettdörren. Duschkabinen är en form av nöddusch på grund av sin litenhet, men också den tveksamma dörrkonstruktionen gör att man drar sig för användning. 
 
Tre olika delar med skramliga dörrskivor ska först lossas från sina tryckknappsremmar innan de kan dras för i ett cirkelformat spår. Väl instängd är det inte lätt att höja armarna eller böja sig för att ta upp en tappad tvål. Annars är duschkabinens design ganska trevlig att betrakta. Takluckan är rund och hela duschkabinen påminner i stängt läge om forna tiders rörpostbehållare. Ett luftutblås i vristhöjd kanske inte skickar dig till väders men ger däremot god luftvärme under själva duschningen. Längst bak i husbilen kommer så den stora sängen. Egentligen är det två separata långbäddar som mäter 80x198 cm men mellan dessa finns en midjelång madrass som underlättar godnattkramen. En utfällbar skiva samt en extra madrassektion finns också om kramen utvecklas till något mer. När allt är utbäddat mäter sängen hela 202x198 centimeter. Det enda som begränsar alltför rörlig aktivitet är den ringa takhöjden (75 cm från madrass till tak). Tyvärr betyder det också att det kan vara svårt att sitta och läsa en bok i sängen, för ovanför huvudet sitter överskåpen som sticker ner ytterligare ett par decimeter. Det här är dock något man får leva med om man vill ha rejäl förvaring under. Hobby Van Exclusive har två stora garderober nåbara från insidan samt en liten småförvaring i själva sängtrappen. Under sängen tronar ett stort lastutrymme med genomlastningsmöjlighet som dessutom är uppvärmt.
 
Sammantaget är Hobby Van Exclusive en prisvärd husbil med riklig utrustning och modern yttre design. De mörka fönstren och den snyggt integrerade markisen som ingår ger extra pluspoäng. Långbäddar ger ett mindre kök och sänghöjden kan vara jobbig om man har svårt att klättra. Värmen är tillräcklig för några vinternätter och gråvattentanken är både uppvärmd och isolerad.
Hobby Van Exclusive

Grundpris: 695 000 kr

Pris testexemplar: 695 000 kr

Modell: halvintegrerad

Basbil: Fiat Ducato 

Motor: Fiat 2,3 l multijet diesel 130 hk

Bränsletank: 80 l

Värmesytem: Truma Combi 6E luftburen värme, elpatron 

Längd/Bredd/Höjd: 694/224/274 cm

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 983 kg

Sängar bak: 80x198 cm

Bäddad sittgrupp: 112/52x205 cm

Läs mer om:

Hobby Van Exclusive DL
Hobby Van Exclusive DL
Hobby Van Exclusive DL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.