Bild
Nästa artikel
Hobby Vantana K65 ES.
Hobby Vantana K65 ES.

Hobby Vantana K65 ES – en rustad resekompis

Husbilar

Med smart planlösning, fin komfort och utmärkta vägegenskaper kan kompaktbilen Hobby Vantana K65 Es vara ett bra val för den rörliga husbilsentusiasten. Nytt för 2017 års modell är ett längsgående kylskåp som har placerats över köksbänken.

Hobby Vantana K65 Es är en så kallad ”plåtis” – en traditionell skåpbil som har försetts med extra isolering och inretts som en husbil. Då bilen har en totalvikt om 3 500 kg kan alla med B-körkort sätta sig bakom ratten och börja njuta av husbilslivet.

Bilen finns i tre olika längder, där ”65” är den längsta varianten (636 centimeter) som till skillnad mot de två andra modellerna har långbäddar. En nyhet för 2017 års modell är ett kylskåp som kallas SlimLine. som har placerats över köksbänken i syfte att främja tillgängligheten.

När vi provkör bilen är det moddigt och glashalt på vägarna vilket i kombination med åretruntdäck utan dubb inte är optimalt för väghållningen. På plogade och saltade asfaltsvägar uppför sig dock bilen mycket trevligt; den är otroligt lättkörd.

Ljud från såväl motor som fartvind hörs endast måttligt och inte heller inredningen gör särskilt mycket väsen av sig.

När man öppnar den stora skjutdörren till bodelen tänds automatiskt belysningen utmed golvet till vänster innanför dörren. Ovanför den finns strömbrytare till taklampan samt manövrering till det elektriska fotsteget.

Rakt fram i synfältet ses sittgruppen som består av vridbara förar- och passagerarstolar samt en färdsoffa för två. Bordet mellan dessa kan skjutas fram och tillbaka längs med väggen för att exempelvis kunna frigöra utrymme åt stolarna när de ska vridas. Bordets yttre kortsida har en utdragbar del, precis som färdsoffan som även den kan breddas.

Denna funktion är mycket praktisk eftersom två personer sitter ganska trångt i färdsoffans standardutförande, i synnerhet om dessa personer är storväxta.

Förvaringen i husbilens främre del utgörs av smarta fack på den stora skjutdörrens insida, ett litet skåp över färdsoffan samt ett mycket rymligt skåp över förarhytten. Samtlig förvaring i hela husbilen är ventilerad.

En trevlig detalj i förarhytten är en LED-läslampa med böjbar ”arm” som är placerad ovanför passagerarstolen.

Bakom färdsoffan återfinns badrummet som öppnas och stängs via en jalusidörr. Vid en första anblick ser badrummet inte mycket ut för världen – men faktum är att alla nödvändiga funktioner finns på plats.

Sängarna är sköna och inredningen trivsam. Längst bak till vänster ses värmepannans manöverpanel.
Sängarna är sköna och inredningen trivsam. Längst bak till vänster ses värmepannans manöverpanel.
Sängarna kan enkelt fällas upp och frigöra plats åt skrymmande packning såsom utemöbler och cyklar.
Sängarna kan enkelt fällas upp och frigöra plats åt skrymmande packning såsom utemöbler och cyklar.
Niclas sitter vid det vägg­hängda bordet som har en utdragbar del på kortsidan.
Niclas sitter vid det vägg­hängda bordet som har en utdragbar del på kortsidan.

Handfatet är placerat längst in till höger och dess kran fungerar även som dusch via en utdragbar slang som döljer sig under handfatet. För att duscha skjuts toaletten enkelt från sitt läge invid handfatet ända in till badrummets vänstra hörn.

Genom att toaletten då hamnar i ett eget utrymme, under ”tak”, skyddas den från vatten. Det gör däremot inte de hyllor som pryder utrymmet ovanför handfatet. Med andra ord bör man vara antingen väldigt varsam med vattnet då man duschar eller förvara vattentåliga saker på hyllorna.

På badrummets golv hittar vi två golvbrunnar som är placerade i varsin ände; mycket praktiskt eftersom lutningen på underlaget då spelar mindre roll för avrinningen.

Badrummet är utrustat med ett fönster men däremot saknas taklucka. Det hade varit önskvärt med en sådan för att smidigare kunna vädra ut fukt från duschen. Särskilt gäller detta vid kall väderlek eftersom man då gärna vill ha möjligheten att vädra ur badrummet utan att behöva öppna husbilens övriga dörrar, fönster och takluckor (och därmed få in oönskad kalluft).

De bakre dörrarna kan öppnas helt och hållet – smidigt vid 
i- och urlastning.
De bakre dörrarna kan öppnas helt och hållet – smidigt vid i- och urlastning.
Gasolförvaringen är lättåtkomlig strax innanför vänstra bakdörren. Tröskeln försvårar dock hanteringen av gasolflaskorna.
Gasolförvaringen är lättåtkomlig strax innanför vänstra bakdörren. Tröskeln försvårar dock hanteringen av gasolflaskorna.
Badrummet är lite spartanskt till sitt yttre men har alla nödvändiga funktioner. På den stora bilden ses hur toaletten har skjutits åt sidan till sitt "duschläge". Detaljbilden visar hur kranen i handfatet har dragits ut för att fungera som dusch.
Badrummet är lite spartanskt till sitt yttre men har alla nödvändiga funktioner. På den stora bilden ses hur toaletten har skjutits åt sidan till sitt "duschläge". Detaljbilden visar hur kranen i handfatet har dragits ut för att fungera som dusch.

Längst bak i husbilen, bakom badrummet, är de två långbäddarna placerade. I trappan upp till sängarna ryms förvaring under de två trappstegen vilka kan lyftas upp likt två lock. Under ena sängen finns även en djup förvaringslucka som nås ovanifrån.

Sängarnas komfort är alldeles utmärkt och längre personer kan ligga raklånga här – även om det är på håret för mig som är 190 cm lång. Två riktbara läslampor (i samma stil som den i förarhytten) liksom ett 230 V uttag utgör trivsamma inslag invid sängarna. Det saknas dock någon form av yta eller förvaring för exempelvis en bok eller småprylar. Längst bak i bilen återfinns också styrningen till klimatanläggningen.

Lika smidigt som det är att kunna justera temperaturen från sängen, lika irriterande är det förmodligen att behöva klättra över sängarna för att göra samma justering under dagtid. Alternativt går det att öppna bakdörren och reglera temperaturen därifrån. Truma, vars panna värmer bilen, har ett system för fjärrstyrning som heter iNet och det underlättar onekligen det hela.

På den bakre kortsidan och på sängarnas långsidor sitter det skåp i överkant vilka erbjuder gott om förvaring. På väg mot köket, som är beläget på entrésidan framför sängarna, passeras husbilens smalaste punkt. Denna återfinns mellan badrummet och köksbänken och mäter 49 centimeter; knappast ett utrymme man dansar bugg på med andra ord.

I köket har det nya SlimLine-kylskåpet placerats längs med väggens överkant. Volymen är på 90 liter och kylskåpet kan öppnas via tre olika luckor. Mittendelen är gjord för förvaring av stående/höga förpackningar medan de två omgivande delarna är mer längsgående och utrustade med hyllor.

Kylskåpets placering gör att man slipper böja sig ner efter livsmedlen vilket säkert uppskattas av många. Nedanför kylskåpet sitter två stycken 230 V uttag, perfekt både ur matlagningssynpunkt men också med tanke på kökets centrala läge. Kylskåpet är tillverkat av Dometic och är av kompressortyp och det är lika som kylskåp som finns i vanliga boenden. Själva kompressorn är placerad under köksbänken.

En nackdel med kompressorkylskåp i jämförelse med absorptionskylskåp, som är vanliga i husbilar och husvagnar, är att de inte går att driva direkt med gas. Detta kan vara en nackdel när det inte finns god tillgång till ström. Bäst fungerar de med 230V och då är de effektivare än absorptionskylskåp.

Spisen är tvålågig och byggd i samma stycke som diskhon vilket underlättar rengöring. Detta stycke upptar dock i princip hela köksbänken men tack och lov finns det en uppfällbar del på köksbänkens yttre kortsida. Dessutom finns en stor garderob närmast sovutrymmet där ovandelen kan användas till avställnings- och arbetsyta.

Här känns det som ett smart drag av Hobby att inte ha byggt ännu ett skåp utan istället satsa på att behålla lite luft som skapar extra bänkytor för exempelvis matlagning. Förvaringen i köket utgörs av lådor under spisen; två mindre och tre lite större varav en av dessa innehåller besticklåda. I skjutdörren bakom köket finns ett mycket stort fönster som kan komma väl till pass vid matlagning, om man inte föredrar att ha dörren öppen förstås.

Den höga placeringen av kylskåpet gör det bek­vämt att nå kylvarorna.
Den höga placeringen av kylskåpet gör det bek­vämt att nå kylvarorna.
Färdsoffan kan breddas så att två personer sitter bekvämare till bords. Ett smart och praktiskt sätt att göra tillvaron enklare.
Färdsoffan kan breddas så att två personer sitter bekvämare till bords. Ett smart och praktiskt sätt att göra tillvaron enklare.
Köksbänken mäter 91 cm på höjden, kanske i lägsta laget.
Köksbänken mäter 91 cm på höjden, kanske i lägsta laget.

Utvändigt sitter en markis på entrésidan liksom en lucka till påfyllning av färskvatten. På motsatta sidan hittar vi toakassetten och anslutning för 230 V.

I nederkant sitter även tappningskranen till gråvattnet. Dörrarna längst bak leder in till garaget där även gasolen förvaras i ett lättåtkomligt skåp. I övrigt finns ytterligare tre skåp för förvaring här, liksom ett större utrymme för exempelvis bord och stolar.

Detta utrymme kan även göras ännu större genom att lyfta upp de löstagbara sängarna på högkant och spänna fast dem längs ena långsidan med hjälp av  band som sitter från taket.

I grundutförande är Vantana vitlackerad. För 10 000 kr tillägg kan den fås i svartmetallic.
I grundutförande är Vantana vitlackerad. För 10 000 kr tillägg kan den fås i svartmetallic.
Bakom ratten är sikten god och det är lätt att hitta en bekväm körställning.
Bakom ratten är sikten god och det är lätt att hitta en bekväm körställning.
Ovanför färdsoffan sitter ett utskjutbart tv-fäste som kan vridas i önskad riktning.
Ovanför färdsoffan sitter ett utskjutbart tv-fäste som kan vridas i önskad riktning.

Hobby Vantana K65 ES är en lättkörd kompaktbil med genomtänkt planlösning och många smarta funktioner. Bäst lämpad är den för den rörliga husbilsentusiasten som värdesätter en smidig husbil med god vägkomfort och antingen reser ensam eller tillsammans med en partner. Då sittgruppen går att bädda kan bilen också fungera bra till den mindre barnfamiljen, även om det lär bli trångt om alla ska vistas inomhus samtidigt.

Hobby Vantana K65 ES – en rustad resekompis
HOBBY VANTANA K65 Es SE 2017

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Fiat Multijet II 2,3L 130 hk

Växellåda: Manuell, 6-växlad

Chassi: Fiat Ducato Light

Säkerhetssystem: ESP, ASR, Hillholder, Traction+

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt testad bil: 3 080 kg

Maxlast: 420 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Axelavstånd: 4 035 mm

Isoleringsmaterial: XPS

Isolering golv/vägg/tak: 11/10/11 mm

Uppvärmning: Luftburen Truma Combi 6E med elpatron inkl. 10 liter varmvattenberedare.

Bränsletank: 90 liter

Bäddmått: Bak: 80x193 cm / 80x186 cm. Mitt: 91x160 cm

Pris från: 639 000 kr

Pris testad bil: 691 000 kr

Tillval testad bil: Motor 148 hk 18 000 kr, svartmetallic-lack 10 000 kr, aluminiumfälgar 12 000 kr, cykelställ 6 000 kr, LED-ljuspaket 3 000 kr och uppvärmd gråvattentank 3 000 kr.

Plus: Vägegenskaperna, komforten och användarvänligheten.
Minus: Skralt med bra förvaring för skor och ytterplagg.

Taggar: Husbilar

Hobby Vantana K65 Es är en så kallad ”plåtis” – en traditionell skåpbil som har försetts med extra isolering och inretts som en husbil. Då bilen har en totalvikt om 3 500 kg kan alla med B-körkort sätta sig bakom ratten och börja njuta av husbilslivet.

Bilen finns i tre olika längder, där ”65” är den längsta varianten (636 centimeter) som till skillnad mot de två andra modellerna har långbäddar. En nyhet för 2017 års modell är ett kylskåp som kallas SlimLine. som har placerats över köksbänken i syfte att främja tillgängligheten.

När vi provkör bilen är det moddigt och glashalt på vägarna vilket i kombination med

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.