Bild
Nästa artikel

Hymer B 674 SL

Hymer på luftkuddar

Tidigare var luftfjädring på alla hjul förbehållet de största och dyraste husbilarna. Nu finns det även i mellanklassens populära Fiat Ducato/Al-Ko kombinationer. Men det är inte bara själva fjädringen som väcker habegäret under våra två dygn med Hymer B 674 SL.

Hymergruppen är världens största tillverkare av husvagnar och husbilar. Under koncernens stora paraply finns en mängd tillverkare av fritidsfordon. Exempelvis ingår Bürstner, Laika, Carado och Niesmann+Bischoff. Även Dethleffs, LMC och T.E.C har kopplingar till Hymer. När det gäller husbilar med Hymers egen logotyp finns också en del varianter att välja mellan. Allt från kompaktbilar, halvintegrerade och alkovhusbilar till helintegrerade modeller i flera storlekar.

Den helintegrerade modellfloran börjar med Exsis-I och avslutas med lyxiga Liner som är störst och dyrast i Hymerflottan.

Det här testets B 674 SL hamnar i mitten vad gäller pris och storlek. B 674 SL bygger på den populära hytten och drivlinan från Fiat Ducato med bakram från Al-Ko. Det borgar för att modellen är en bra körmaskin och det testade exemplaret har dessutom luftfjädring. Ett tillval som ger ett påslag på 96 400 kronor enligt prislistan.

Att åka på luftfyllda kuddar i stället för traditionella fjädrar är därmed kostsamt. Fiatbyggda modeller tillhör oftast mellanklassen och luftfjädringskomponenterna utgör då nästan en tiondel av husbilens totalkostnad. Det första som far genom huvudet innan testet är således om det är värt pengarna eller ej.


För att söka svar på den frågan har vi testat två Hymer med samma chassiuppbyggnad men där en av bilarna har traditionell fjädring. Mer om jämförelsen och luftfjädring i övrigt kan du läsa på uppslaget efter denna provkörning.

Det faller ett kallt och envist regn när två likadana husbilar rullar ut från Hymercenter på Filarevägen i Örebro.

Testets B 674 SL har en treliters direktinsprutad diesel, som på Fiatspråk kallas multijet. Motorn på 157 hästkrafter är utrustad med partikelfilter och uppfyller utsläppsnormen enligt Euro 4. Effekt och vridmoment räcker gott för den här husbilen. Även omkörningar i motorvägshastighet klarar den galant.

 

Det enda som saknas i drivlinan på vårt testexemplar är Fiats automatlåda som skulle göra körningen ännu mer bekväm.

Den envisa nederbörden fortsätter falla från himlen och kastar sig mot den stora vindrutan. De störande dropparna avlägsnas effektivt tack vare tre parallella vindrutetorkare. Förutom att regnet stör sikten så äter vattnet upp ljuset från bilens strålkastare. I mörkret gläds man som förare åt den starka belysningen i fronten.

 

ljuset imponerar då många helintegrerade husbilar byggs om med framljus som ibland är sämre än Fiat original. Dels för att lamphusen sitter lägre placerade men också för att de utrustats med för små strålkastarhus. Hymers är dock bland de bättre. Här finns även extra reflektorer som lyser mer åt sidorna, så kallat statiskt kurvljus. Vår testade modell är även utrustad med dimljus längst ner på frontspoilern.

När det gäller säkerhetstänk så är Hymer lite av ett föredöme i många avseenden. De har vid några tillfällen utfört kollisionstester av helintegrerade husbilar vilket visar på god vilja. Krocktester som säkert ger värdefulla kunskaper för hela branschen.

Vikten av att se hur fronten och den stora vindrutan uppträder vid en kollision är en sak, men inte minst viktigt är det att inredningen sitter kvar vid en kollision. Ingen vill att en tung diskbänk ska komma flygande vid en eventuell krock. Annars har både förare och framsätespassagerare varsin airbag i Hymer B 674 SL, vilket idiotiskt nog inte är fallet på alla husbilar med Fiathytt. Förklaringen att hytten egentligen är ämnad för enpersons transportbilar håller inte.

Resan i ett regnigt Närke fortsätter och efter några mils körning tar testlaget in på Gustavsviks camping som har några vinterplatser. Vi hämtar nycklarna i äventyrsbadets reception och får dela den femstjärniga Örebrocampingen med två husvagnsekipage.

Testkollegan Lars Erik Samuelsson som kör referensbilen tittar lite avundsjukt när undertecknad håller in knappen som gör att B 674 SL på under minuten ställer sig i våg. Det pyser och durrar lite i hjulhusen när framändan höjs och baken sänks, i det här läget är det viktigt att inte ha handbromsen åtdragen. Bättre då att lägga i en växel eftersom hjulen måste kunna röra sig en aning när fjädringen höjs och sänks. Väl i våg dras handbromsen åt och husesynen kan börja.

 

Framstolarna av modell Aguti Ergoflex (komfortpaket 2) vrids runt mot det ovala bordet. I sittgruppen ryms sex personer, eller åtminstone fem, vid dukning för måltid. Framstolarna är väldigt bekväma för bokläsning tack vare bra läsbelysning i förarhytten som drivs av bodelsbatteriet. Framstolarna är bästa plats när tv:n fälls ned från sin plats i överskåpet ovanför de två bältade baksätesplatserna. I samma överskåp ingår tre utrymmen med sidohängda luckor vars sofistikerade handtag i kromfärg imponerar.

Luckspärren öppnas enkelt genom att trycka på en knapp med tummen. Ett ställ med två vinglas och en snygg Hymerlogga finns i änden av överskåpet och undertill sitter spotbelysning samt högtalare förmonterade (komfortpaket 2).

 

Till höger om entrédörren finns två klädkrokar placerade ovanför den lilla sidofåtöljen. Denna fåtölj är inte särskilt bekväm men ändå bra, dels som extrasits men också som fotpall. På väggen över nämnda fåtölj finns förvaringsfickor i läder. Sådana här små detaljer för utnyttjande av lediga ytor är uppskattade och kommer genast till användning under testdygnen.

Även i dörren finns en ficka men av plast och till vänster om ingången finns en ledstång samt en dubbelväggslösning i vars mellanrum både handskar och ett hopfällt paraply kan förvaras.

 

Köksdelen med gasolspisen är placerad direkt till vänster om entrédörren men runt spisen finns inget stänkskydd, vilket gör att stekfett kan stänka på den som gör entré.

Köket är visserligen rätt litet men annars välbyggt. Här finns en bänk som påminner om stenmaterial men består av lättare material som trä och plast.

Den trelågiga spisen täcks av ett delat lock i glas som ger extra arbetsyta när en eller två lågor räcker.

Diskhon är djup och kranen hög men det finns ingen avrinningsyta för disken. Flera utdragslådor för förvaringen varav en med besticklåda och en med behållare för skräppåsen finns dock. Mittgången vid köket är 70 centimeter bred bortsett från ett smalare parti där bredden är 53 centimeter.

På väggen ovanför diskhon sitter två krokar samt den snygga panelen för bodelsbelysningen. Varje knapp är upplyst och panelen är lätthanterlig. Hålls knapparna inne så aktiveras dimmerfunktionen. En mängd belysningsalternativ i golv-, tak- och vägghöjd ger hög trivsel. Särskilt trevlig är den indirekta belysningen runt vindrutans insida som ger en varmare känsla åt förardelen som annars ofta lämnas kall, mörk och bortglömd vid uppställning.

 

Den testade husbilen är utrustad med flera komforthöjande extratillbehör som säljs i paket. I komfortpaket 2 ingår bland annat ett så kallat TEC-Tower. Det innebär kyl med separat frysdel på tillsammans 150 liter, samt en gasolugn med grill. När det gäller kyl/frys så är de, som på många andra fritidsfordon, tillverkade av företaget Dometic.

Här vore det bra om Dometic kunde flytta frysen underst och gärna då i formen av en utdragslåda vilket gör det lättare att nå varorna längst in. En sådan lösning skulle ge bättre arbetshöjd till kylskåpet som öppnas oftare än frysen. Frågan om det är praktiskt möjligt lämnas dock till expertisen på Dometic.

Ugnar som är för högt placerade har vi däremot tjatat om förr och det fenomenet gäller även här. En hemsk tanke är att man kan tappa sin varma lasagne eller sina nygratinerade smörgåsar i ansiktet när de tas fram ur ugnen.

 

B 674 SL har två separata enkelsängar längst bak, ofta kallat långbäddar. Här är de högt placerade för att ge plats åt förvaringsutrymmen under, men trappan upp är både trygg och stabil i denna husbil. Höjden från madrass till tak är 83 centimeter och det går att sitta upprätt även för den som är lång eftersom man sjunker ned någon centimeter i skummadrassen.

Mellan sängarna finns möjligheten att bädda ut en extra sektion och bilda en jättebädd som är hela 208 centimeter bred. Mellan sängarna satt på tidigare årsmodeller en garderob som tagits bort till förmån för ett överskåp och en öppen förvaringshylla. Även här sitter en panel för den sofistikerade belysningen, vilket gör att hela bilen kan mörkläggas med en knapptryckning. I denna

 

I ett av överskåpen sitter expansionskärlet. Under sängarna finns förutom sedvanlig garageförvaring även två garderobsskåp nåbara inifrån med belysning. Det större skåpet har en stång för att hänga upp galgar och på väggen i samma skåp sitter en kul detalj, ett snyggt designat skohorn!

Nästa anhalt är toalettutrymmet som på grund av de långa enkelsängarna inte har någon separat dusch, men ändå utgör en trivsam zon för omvårdnad. Utanför toadörren finns två krokar för morgonrockarna och på insidan tre krokar för handdukar samt en snygg toapappershållare.

 

I taket i toalettutrymmet sitter ett stort öppningsbart takfönster som ihop med ett snyggt integrerat lysrör ger bra ljus.

Tvättstället kan fällas undan för att bereda plats när duschen ska användas. En dusch som inte är särskilt stor men där väggarna fungerar bra och håller undan vattenstänk effektivt.

Ett flertal skåp och öppna hyllor underlättar förvaringen och två stora speglar ger i bästa fall en skjuts för egot.

Vi kliver ut igen och konstaterar att Hymer B 674 SL är snyggt designad men också praktisk med alla förvaringsluckor i golvet. Garagedörrarna är 84,5 cm breda och 114 cm höga.

En viktig detalj syns dock inte vid första anblick och det är luftfjädringen. Läs mer om det på nästkommande uppslag. &

 

Jimmie Öbom (text och foto)
 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.