
Hymer poppar upp sig
Med små bilar vill Hymer locka nya köpare och med denna modell känns det som att de har träffat rätt. En liten bil full av överraskningar!
Små husbilar säljer som smör i stora delar av Europa. Hymer har länge närt ambitionen att förnya sig och hitta nya och yngre kunder. Receptet var inledningsvis små campingbilar baserade på Volkswagen Multivan och aningen större varianter som den vi testar. De minsta bilarna floppade och konceptet övergavs till förmån för ett pågående utvecklingsarbete med Mercedes där löstagbara moduler placeras i en Mercedes V-klass.
Hymer är annars mest kända för sina hel- och halvintegrerade husbilar med väggar som byggs med Hymers unika PAUL-teknik. Samma teknik kan inte användas i en skåpbil med stålväggar vilket kanske är förklaringen till att plåtisarna heter Hymercar istället för Hymer. I dagsläget består utbudet av fem modeller, den kortaste, Sydney, är blott 496 cm lång. I höst lanseras dessutom en variant baserad på Mercedes Sprinter.
Den testbil vi hämtar ut på Hymer center i Örebro heter Grand Canyon och det är en bil som erbjuder mer än man anar vid första anblicken. Bilen är ganska diskret utsmyckad exteriört vilket ger ett enhetligt intryck. Fiatemblemet i grillen är ersatt med en Hymersymbol vilket förstärker känslan av att det är en Hymer man kör. Fast mest är det självklart en Fiat Ducato, i varje fall vid förarplatsen där det mesta är bekant. Vrider man på stolen är det dock en annan femma. Här möts man av en snyggt inredd bil där stor möda har lagts på det visuella. Planlösningen i sig är typisk för biltypen med soffa och matbord, kök vid skjutdörren och badrummet i mitten. Längst bak en tvärställd säng för två.



Vid närmare granskning visar det sig att bodelen har flera smarta lösningar. Matbordet kan kvickt fällas ner vilket ger plats för benen under färd. Golvet under bordet visar sig ha en lucka som döljer ett perfekt gömställe för mobiltelefon, padda och kanske plånbok. I soffan sitter man riktigt hyggligt en stund. Vid längre färder är det lite rakt i ryggen.
Bakom soffan finns en smal men hög och djup garderob med både klädstång och hyllor.
Därefter följer badrummet som har en jalusidörr av plast vilket är ett måste i en bil med smal mittgång. Utrymmet kan användas som antingen toalett eller dusch. I toaläge finns trätrall på golvet och ett fällbart handfat. Ska det duschas kan trätrallen plockas bort och ett draperi skyddar fuktkänslig inredning.
Köket är en snygg konstruktion som gynnas av att kylskåpet är ganska litet och placerat på golvet. Det gör att bänkytan blir stor och dessutom känns bilen luftigare och rymligare. Nackdelen är naturligtvis att man får sitta på huk för att få full insyn i kylskåpet.
Snyggt integrerad men ganska lågt placerad finns en ugn i kökets underskåp.



Längst bak finns tvärbädden vars madrass till största del vilar på tallriksfjädrar vilket borgar för god komfort. Den mittersta delen kan resas mot ena väggen vilket gör att det går bra att stuva in hög last bak i bilen. Öppnas bakdörrarna bjuder Grand Canyon på några överraskningar till. I dörren finns nämligen ett fack med ett bord och alldeles intill finns ett par hopfällbara regissörsstolar. Under sängen finns ytterligare förvaring och även gasolutrymmet, som alltså nås från mittgången, och färskvattentanken.
Här kunde sagan vara slut denna gång men det finns ytterligare en detalj som på mer än ett sätt höjer denna bil ett snäpp. En stor del av taket kan nämligen resas så att ett mysigt sovloft trollas fram en våning upp. En ganska brant stege leder upp till en dubbelsäng med härlig utsikt.
Mycket av det som redovisats i denna artikel är tillbehör som kostar extra. I grundutförande kostar bilen 549 000 kronor vilket känns som ett fynd. När tillbehören räknas ihop hamnar priset på 725 800 kronor och det är en ganska imponerande prisstegring. Det har sin förklaring i att det är ett demoexemplar som just ska visa vilka tillbehör som finns. Ett mellanläge med vad som kallas rekommenderad utrustning kostar 592 000 kr, då ingår bland annat 130 hk motor, myggdörr, extra batteri och isolerad och uppvärmd gråvattentank.



Totalt sett är Grand Canyon en mycket trevlig bekantskap som jag gärna fördjupar ytterligare. Inredningen känns välgjord och designen fräsch. Detaljer som fällbart matbord och framförallt välplacerade eluttag där de behövs ger känslan av att Hymer verkligen ansträngt sig för att göra bilen användarvänlig. Popup-taket är ett tillval som kanske inte alla behöver. Men för de som har barn med på resan är det perfekt. De har förmodligen inga problem med att vare sig vilja eller kunna ta sig upp eller ner från tältet på taket.

Basfordon: Fiat Ducato Maxi 42,5
Motor: 2,3 l/130 hk
Växellåda: Manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2920 kg
Maxlast: 580 kg
Max släpvagnsvikt: 2000 kg
Längd/bredd/höjd: 5990/2080/2700 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 1 015 mm
Ståhöjd inne: 190 cm
Uppvärmning: Luftburen värme. Truma Combi 4 EH
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 145x192 cm. Taksäng: 135x200 cm.
Pris från: 549 000 kr
Pris testad bil: 725 800 kr
Tillval testad bil: 148 hk motor 39 900 kr, Extra bodelsbatteri, 3 300 kr, Truma Combi 4 EH 4400 kr, markis 3 500 kr, myggdörr 3400 kr, skinnklädsel 10600 kr, popup-tak 33 100 kr med mera.
Läs mer om:
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs mer