Bild
Nästa artikel
Hymercar Grand Canyon.
Hymercar Grand Canyon.

Hymercar Grand Canyon – skogens konung

Husbilar

Hymer har under senare år satsat allt mer på sina plåtisar Hymercar. Seriens nykomling är Grand Canyon S som baseras på Mercedes-Benz Sprinter. Vi klev in i den fyrhjulsdrivna versionen och barkade rakt ut i skogen!

Hymercar kallas Hymers division som enbart bygger plåtisar. Hittills har Hymercar baserats på Fiat Ducato och tidigare även Volkswagen T5 vilken dock utgått ur sortimentet.

Till 2017 har modellfloran utökats med nya Grand Canyon S som baseras på Mercedes Sprinter och för tillfället erbjuds endast en planlösning. Modellen är knappa sex meter lång planlösningen är en av de vanligaste i små husbilar; tvärbädd längst bak, följt av kylskåp och köksenhet på högra sidan samt dusch och toalett på vänstra. Fram finns ett bältat baksäte för två passagerare, ett litet fällbart bord samt de snurrbara framstolarna.

En stor skillnad jämfört med chassit från Fiat Ducato är att Mercedes-Benz Sprinter är bakhjulsdriven som standard – en uppskattad lösning på transportbilar med tung last på drivhjulen bak. Testbilen har dessutom fyrhjulsdrift vilket höjer priset med över 100 000 kr. Det är mycket pengar men efterfrågas ändå av en del kunder.

Både utvändigt och invändigt andas bilen pengar, det är påkostat för att vara plåtis och det bekräftas när vi tar en titt på prislappen. För övrigt väcker testbilens utrustning något motstridiga känslor. När grundpriset på dryga 630 000 kronor stiger upp till dryga 930 000 kronor med all utrustning inkluderad får nog många kunder huvudvärk. Det som ökar priset mest är starkare motor, automatlådan och fyrhjulsdriften. En del av ökningen har även med interiöra tillval att göra. Många bäckar små leder till en stor å, som i det här fallet leder till en översvämning i form av 300 000 kronor extra.

Om ett pris är högt eller lågt beror alltid på jämförelseobjekten. För en miljon kronor kan man köpa en Mercedes GLE-terrängbil av premiumklass med ungefär motsvarande säkerhets- och komfortutrustning. Men det är fortfarande "bara" en personbil. Med Hymercar får man även två sköna sängar, ett praktiskt badrum och ett fint kök. En positiv sak med Sprinter är den långa serviceintervallen på 6 000 mil, eller två år.

Myggnätsdörr är standard, precis som eltrappan.
Myggnätsdörr är standard, precis som eltrappan.
Ratten erbjuder gott om justeringsmöjligheter och viktiga reglage är bra samlade. Det enda som sticker ut och kräver tillvänjning är den lågt placerade växelspaken.
Ratten erbjuder gott om justeringsmöjligheter och viktiga reglage är bra samlade. Det enda som sticker ut och kräver tillvänjning är den lågt placerade växelspaken.
Hymertypisk kvalitet i madrasser och med Froli-fjädrar under.
Hymertypisk kvalitet i madrasser och med Froli-fjädrar under.
Breddningarna vid sänggaveln mäter 13 cm till vänster och 6 cm till höger. Tack vare dessa utbuktningar kan den tvärställda bädden bli över 190 cm lång.
Breddningarna vid sänggaveln mäter 13 cm till vänster och 6 cm till höger. Tack vare dessa utbuktningar kan den tvärställda bädden bli över 190 cm lång.

Konstruktionsmässigt är skillnaderna mellan Sprinter och Ducato många. Då det gäller fysiska mått liknar testmodellen en typisk plåtbil på Fiat Ducato.

Den är knappa sex meter lång och takhöjden invändigt (192 cm) avviker inte mycket från konkurrenten. Den största nackdelen med Sprinter är den smalare karossen. Sprinter är ungefär sex centimeter smalare, något som märks väl inne i bilen. Det största problemet med smal kaross är sovrummet bak, det brukar lösas genom att karossen breddas något vid sängen. Av någon anledning är utbuktningarna i karossen olika: på vänstra sidan 13 cm och på högra sidan 6 cm. Det ser naturligtvis ganska fult ut men tack vare det kirurgiska ingreppet blir den tvärställda bädden 195 cm lång, istället för 176 cm.

På tal om bädden så är den väldigt bekväm om än i kortaste laget för långa personer. Madrasserna är 12 cm tjocka men istället för ribbotten har sängen lyxiga Frolifjädrar, precis som i större Hymerbilar. Madrassen består av fyra delar som går att lyfta åt sidan ifall man vill transportera cyklar eller möbler.

Ovanför bädden finns sex överskåp och en klädstång i en öppning mellan överskåpen. Under sängen hittar vi en 100-liters färskvattentank och förvaring på höger sida i bilens färdriktning. Till vänster under bädden har man placerat gasolfack, elcentral och en smal och grund garderob.

Badrummet är 66 cm djupt och 90 cm brett och dörren (som är 46 cm bred) pryds av en smal och hög spegel. Toaletten kommer från Thetford och är av fast bänktyp med ett nedfällbart handfat ovanför.

Det är ont om förvaring, men däremot finns fyra handdukskrokar som en positiv överraskning och ett par hyllor med snoddar som håller tandborsten och krämen på plats.

Utrymmet tycks även hålla värmen bra då det inte var några problem att torka undertecknads blöta skor i badrummet.

Förutom fyrhjulsdriften hör köket till testbilens bästa sidor. Köksbänken mäter 41x87 cm.

Då det inte finns någon hög garderob ovan- eller nedanför kompressorkylskåpet utgörs toppen av en dryga 40 cm bred avställningsyta.

Den kan till och med förlängas med en 25 cm lång flyttbar skiva. En skiva som även kan utnyttjas som förlängning till köksbänken, invid entrén.

Trots att bilen är smal är passagen vid toaletten och kylskåpet hyfsade 53 cm och längre fram 43 cm, något som gjort det möjligt att bygga relativt stora utdragbara lådor under köksbänken. Även de två överskåpen i köket är högre än vanligt och den långa LED-lampan med touchfunktion bjuder på överraskande bra belysning. En likadan belysning hittar jag i bilens bakdel, samt vid sittgruppen.

Det bästa med sittgruppen är bordet som har tre olika lägen. Det kan användas antingen i långt eller halverat utförande, eller fällas upp mot väggen. Baksätet har bara 87 cm sittbredd men sittdynan är rimliga 50 cm djup.

Att det överhuvudtaget finns ett baksäte i bilen kan emellertid ifrågasättas då det bara finns två sovplatser. (Nu vill man kanske ha gäster på besök och då fyller baksätet ändå sin funktion.)

Uppvärmningen sköts med en dieseldriven Truma Combi 6D som kan drivas med antingen diesel eller el, eller båda tillsammans. Med diesel behöver man inte oroa sig för gasol men dieselnivån måste förstås kontrolleras då och då.

Den genomsnittliga förbrukningen ligger på 110 ml/1 000 watt/1 timme, maxförbrukningen ligger på 630 ml vid 6 000 watt. I teorin håller 100-liters bränsletanken bilen varm i över sex dygn på full effekt.

Det höga bodelstaket fortsätter fram till förarhytten vilket gör att man slipper slå i huvudet när man går från bodel till förarsäte.
Det höga bodelstaket fortsätter fram till förarhytten vilket gör att man slipper slå i huvudet när man går från bodel till förarsäte.
Det praktiska lilla bordet går att använda i tre lägen; helt, halvt eller infällt mot väggen.
Det praktiska lilla bordet går att använda i tre lägen; helt, halvt eller infällt mot väggen.
Köket har gott om avställningsytor och förvaring samt en 90-liters kyl/frys  vilket är ovanligt stort i en plåtbil.
Köket har gott om avställningsytor och förvaring samt en 90-liters kyl/frys vilket är ovanligt stort i en plåtbil.
Hygienutrymmet har ont om förvaring men det finns ett par småhyllor, det uppfällbara handfatet ger mer ytor vid duschning.
Hygienutrymmet har ont om förvaring men det finns ett par småhyllor, det uppfällbara handfatet ger mer ytor vid duschning.

Hymercar Grand Canyon S är ett smidigt alternativ för det tänkta ändamålet. Sett till framkomlighet tävlar denna fyrhjulsdrivna plåtis bland en liten skara konkurrenter.

Provkörningen ledde oss genom flera spännande landskap och platser som de flesta förare med en vanlig framhjulsdriven bil undviker. En normalplåtis kan förstås klara leriga skogsvägar och en del snö men det blir snabbt stressigt bakom ratten.

När man ska åka på skogs-äventyr är det viktigt att komma ihåg att aktivera fyrhjulsdriften då systemet är urkopplingsbart. Med fyrhjulsdrift överförs 35 procent av kraften till framhjulen och resten till bakhjulen.

Bilen saknar diffspärrar men den är utrustad med 4ETS-antisladd som bestämmer själv hur mycket kraft som krävs för respektive hjul vid respektive tillfälle. Den största nackdelen med fyrhjulsdriften är onekligen att det väger en hel del. 131 kilo närmare bestämt och det tullar en hel del på lastvikten.

Med de andra tillbehören denna bil har blir det bara 417 kilo kvar till passagerare och last. Om fyrhjulsdrift, automat och dragkrok slopas förbättras siffrorna till väl godkända 653 kilo. Dessutom minskar priset till ungefär 770 000 kronor, vilket iofs är mycket för en plåtis, men känns betydligt mer prisvärt.

Här var det som väntat inga problem bland kvistar och kottar eller lite tjockare stockar.
Här var det som väntat inga problem bland kvistar och kottar eller lite tjockare stockar.
Madrasserna kan lyftas upp för att skapa ett rejält lastutrymme för exempelvis trampcyklar.
Madrasserna kan lyftas upp för att skapa ett rejält lastutrymme för exempelvis trampcyklar.

Närmare tio mil av testturen kördes på vanlig landsväg. På jämn asfalt går bilen stabilt men det korta axelavståndet, ihop med fjädringen, gör färden lite stötig över mindre gupp.

Men det är ju inte ett fel, utan en egenskap, som gäller bilar av den här sorten. Med denna bil vågade jag utforska okända marker även om jag inte vågade testa fullt ut.

Å andra sidan torde det räcka med möjligheten att fritt kunna välja en skogsväg, slå sig ner var man vill, sätta på den dieseldrivna Truman, tända lägerelden och njuta av naturens stillhet i några dygn.

Hymercar Grand Canyon – skogens konung
HYMERCAR GRAND CANYON S

Basfordon: Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI BlueTec 4x4

Motor: 2,2l, 4-cyl BlueTec-diesel, 163 hk, maxvrid 360 Nm vid 1 400-2400 r/min, Euro 6

Drivsystem: urkopplingsbar fyrhjulsdrift med 35 % av kraften på framaxeln och 65 % bak

Växellåda: 5-växlad Wandler-Automat

Chassi: Mercedes-Benz Sprinter

Säkerhetssystem: ABS, ESP, sidvindsassistans, ASR hill holder

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 830 kg (3 083 kg*)

Maxlast: 670 kg (417 kg*)

Längd/bredd/höjd: 5 926/2 030/2 850 mm

Takhöjd inne: 1 920 mm

Axelavstånd: 3 665 mm

Svängradie: 13,4 m

Isoleringsmaterial: EPS/XPS

Uppvärmning: Truma Combi D, dieselpanna luftburen värme

Bränsletank: 100 l

Bäddmått: 195x140 cm

Grundpris: 629 000 kr

Pris inkl. tillval: 930 800 kr

Tillbehör testad bil: Körhjälpspaket 16 700 kr, 163 hk motor 38 200 kr, automatlåda 20 800 kr, fyrhjulsdrift 132 000 kr, xenonljus 12 700 kr, sätesvärme i förarhytten 5 800 kr, navigator 7 300 kr, audiosystem 6 400 kr, dragkrok 10 800 kr, uppvärmd spillvattentank 6 200 kr, Truma Combi D dieselvärmepanna 10 400 kr, parkeringsassist 13 700 kr, skinnklädsel 20 800 kr.

Plus: Körhjälpspaket till ett rimligt pris, mångsidiga köregenskaper, köksutrymmen.
Minus: Karossens smalhet, priserna på vissa tillval, sikt från den vänstra sidospegeln.

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Hymer

Hymercar kallas Hymers division som enbart bygger plåtisar. Hittills har Hymercar baserats på Fiat Ducato och tidigare även Volkswagen T5 vilken dock utgått ur sortimentet.

Till 2017 har modellfloran utökats med nya Grand Canyon S som baseras på Mercedes Sprinter och för tillfället erbjuds endast en planlösning. Modellen är knappa sex meter lång planlösningen är en av de vanligaste i små husbilar; tvärbädd längst bak, följt av kylskåp och köksenhet på högra sidan samt dusch och toalett på vänstra. Fram finns ett bältat baksäte för två passagerare, ett litet fällbart bord samt de snurrbara framstolarna.

En stor skillnad

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.