Bild
Nästa artikel
Kabe TM Classic X740 LXL

Kabe TM Classic X740 LXL

Provkörd

När den kom var den revolutionerande på marknaden och bara fem år senare är den redan en klassiker. Hur går det ihop? Vi testar en Kabe med mycket bred midja och ett bantat pris.

Kabes Classicprogram innefattar husvagnar samt hel- och halv­integrerade husbilar.
     Tanken är att Classicprogrammet ska vara billigare alternativ utan att för den sakens skull ge ett påvert intryck. Det som Kabe anser vara sina kärnvärden ska finnas kvar.
     Namnet Classic ger intrycket av att vara något riktigt gammalt men det stämmer inte riktigt med denna husbil. Den introducerades nämligen 2014 och var då unik på två sätt i Kabes utbud.
     För det första var den hela 250 cm bred och för det andra var det den första med nedsänkbar taksäng över sittgruppen. Den senare lösningen kallar Kabe för crossover vilket är förklaringen till att det finns ett ”X” med i ­modellnamnet.
     Redan året efter introduktionen drogs modellen tillbaka till förmån för längre varianter. 2018 återintroducerades X 740 i Classictappning med planlösningarna LGB, som har långbäddar och testbilen LXL med fransk säng.

Getingmidja kallas en husbils smalaste del men i denna bil finns det extra gott om plats.
Getingmidja kallas en husbils smalaste del men i denna bil finns det extra gott om plats.
Sänglösningen är fransk med en sidoplacerad dubbelsäng. Med badrummet i motsatt hörn blir känslan öppen och luftig.
Sänglösningen är fransk med en sidoplacerad dubbelsäng. Med badrummet i motsatt hörn blir känslan öppen och luftig.

Jag testade just denna planlösning när den presenterades 2014 och visst känns den igen även i dagens tappning. Bilen är som sagt en decimeter bredare än Kabes helintegrerade bilar.
     I marknadsföringen av den anges bredden till 250 cm men ska man vara petig står det 249 cm i den tekniska specifikationen och av mättekniska skäl diffar det lite till i registreringpappret. Vid körning kränger den aningen mer än en smalare bil men annars går färden utan skrammel eller rassel.
     Testmodellen har 2019-­modellernas standardmotor på 130 hk och manuell låda och den räcker precis till. Personligen skulle jag föredra en av Fiats större motorer som finns på tillvalslistan.
     Tekniskt sett konstrueras bodelen på samma sätt som Kabes övriga bilar. Det innebär att väggar, tak och golv isoleras med ett 36 mm tjockt lager av Ecoprim som hålls på plats av plastreglar och dubbla skikt av aluminium.
     Det hela ger en träfri och fukttåligare konstruktion. Trösklar och nivåskillnader är det ont om i bilen, en liten tröskel vid förarhytten är det enda som finns, det gör bilen lättstädad och risken för att snubbla är liten.
     Värme och golvvärme är vattenburen och detta är en del av Kabes vintertänkande som även innebär att stor energi har lagts på att säkerställa att luften kan cirkulera obehindrat runt bodel och möblemang. 

Classic X740 LXL har ganska hög tjänstevikt vilket inte förvånar med tanke på utrustningsnivå och storlek. Vårt testade exemplar har en totalvikt på 4,25 ton vilket innebär att det finns lastvikt med god marginal. Modeller med fransk säng brukar inte ha utrymme undertill för något stort garage och denna bil är inget undantag.
     Det finns däremot gott om överskåp och garderober för kläder och annat, men cyklarna passar bäst på ett cykelställ på bakstammen. Det är ett tillbehör som inte finns monterat på testbilen och det kostar 7 862 kronor extra.

Sängens framkant har ett inbyggt trappsteg. Den som ligger innerst kan därmed smyga sig upp, utan att väcka partnern.
Sängens framkant har ett inbyggt trappsteg. Den som ligger innerst kan därmed smyga sig upp, utan att väcka partnern.
Under sängen finns gott om förvaring. Under den håliga skivan finns bilens elcentral.
Under sängen finns gott om förvaring. Under den håliga skivan finns bilens elcentral.
Ett av överskåpen fram ­huserar en tv-arm.
Ett av överskåpen fram ­huserar en tv-arm.
Taksängen är helt osynlig i uppfällt läge och kan hissas ned med hjälp av elmotorer. Det går kvickt och enkelt.
Taksängen är helt osynlig i uppfällt läge och kan hissas ned med hjälp av elmotorer. Det går kvickt och enkelt.

Invändigt har det hänt en hel del i 2019-modellen i jäm­förelse med den från 2014. Trätonen är mörkare och textilierna har bytts mot modernare.
     Layoutmässigt har bland annat köket och hallen omarbetats. I köket finns nu en rak trelågig spis istället för en tvålågig spis. 2014 tyckte jag att en tvålågig spis var utmärkt men där har jag svängt till att det i praktisk matlagning ofta behövs fler, om inte annat för att ha som avställning till heta kastruller.
     Hallen har istället för en smal öppen garderob och ”tv-hörna” ersatts med en större garderob och mer skoförvaring. Tv-skärm finns nu i ett av över­skåpen vid sidosoffan.
     Den bredare bodelen märks främst i mittgången mellan köksdel och kylskåp på motsatt sida. Att passera bakom "kocken", där det brukar vara trångt i andra husbilar, är ovanligt enkelt i denna bil.
     Även badrummet känns rymligare än vanligt och det är riktigt genomtänkt. Längst in finns en duschkabin med klädstång, perfekt för blöta regnkläder. Golvet är smart konstruerat med central brunn mot vilken golvet lutar från alla håll. Perfekt om bilen lutar!

Med dagens kronkurs kan bilen inte kallas billig men jämför man med Kabes andra halvintegrerade och fullbreda bilar så är den cirka tvåhundratusen kronor billigare.
     I jämförelse med de som Kabe kallar importbilar, det är de som Classicmodellerna ska konkurrera med, står den sig ganska väl. Det är dock svårt att hitta några som är direkt jämförbara.
     Kabe är noga med att bygga in egenskaper som svenska kunder gillar och efterfrågar. Såsom instegsgarderob, klädkrokar och vattenburen värme.
     Sist men inte minst så är dessa halvintegrerade husbilar med bred bodel unika i både pris- och storleksklass.

(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bäddar, bältade sittplatser, airbag)
(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bäddar, bältade sittplatser, airbag)
Kabe Travel Master Classic X740 (2019)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 l/130 hk Multijet
Växellåda: 6 växlad manuell
Chassi: Fiat campingchassi med ramförlängning av Al-Ko
Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR
Tjänstevikt: 3 335 kg
Totalvikt: 4 250 kg
Maxlast: 915 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 405/2 490/3 042 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: Ca 2 405 mm
Takhöjd inne: 1 960 mm
Isoleringsmaterial: XPS,  Ecoprim Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 36/36/36 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme och golvvärme AGS II, värmepaket med fläkt under fram­stolar, ­Webasto motorvärmare. Golvvärme i förarhytten. Extra konvektor vid bodelsdörr.
Bränsletank: 80 l
Bäddmått: Fransk säng: 140x196 cm, ­taksäng: 105/138x198 cm Årsmodell: 2019
Garantier: 5 års garanti. 2 års Fiat vägassistans.
Pris från: 1 029 000 kr
Pris testad bil: 1 085 437kr
Tillbehör testad bil: Markis 4 meter: 16 419 kr ­Aluminiumfälgar: 13 440 kr.
Komfortpaket: 26 578 kr (­Airbag på passagerarplats, farthållare, AC i bildel, etc)

Kabe TM Classic X740 LXL

Kabes Classicprogram innefattar husvagnar samt hel- och halv­integrerade husbilar.
     Tanken är att Classicprogrammet ska vara billigare alternativ utan att för den sakens skull ge ett påvert intryck. Det som Kabe anser vara sina kärnvärden ska finnas kvar.
     Namnet Classic ger intrycket av att vara något riktigt gammalt men det stämmer inte riktigt med denna husbil. Den introducerades nämligen 2014 och var då unik på två sätt i Kabes utbud.
     För det första var den hela 250 cm bred och för det andra var det den första med nedsänkbar taksäng över sittgruppen. Den senare lösningen kall

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.