Bild
Nästa artikel
Kabe Travel Master Classic i740.
Kabe Travel Master Classic i740.

Kabe Travel Master Classic i740: Bantningskur à la Kabe

Husbilar

Till 2017 presenterar Kabe en nyhet som tidigare saknats i deras utbud. Kabe Travel Master i740 LGB är tillverkarens första helintegrerade husbil under 3 500 kilo. Hur ser resultaten av bantningsdieten ut? Vi har testat!

Svenska Kabe har ökat både sitt modellprogram och sin produktion kraftigt under senaste åren.

Till 2017 kommer såväl den allra tyngsta som den lättaste helintegrerade varianten att göra entré.

Vår provkörda Travel Master Classic i740 LGB har utöver sänkt vikt även ett lågt pris som befinner sig i en helt egen klass för att vara Kabe.

Tidigare har grundpriserna på en helintegrerad Kabe legat kring 1,3 miljoner medan grundpriset på nyheten är strax under miljonstrecket. Dessutom är standardutrustningen ändå omfattande. Till exempel så är Fiatdelen rikligt utrustad med bland annat farthållare och passagerarairbag. Även ac ingår i bildelen liksom fjärrstyrd centrallåsning också i bodelsdörren samt moderna varselljus och vattenburen värme från Alde.

Hur kommer det sig då att bilens totalvikt är under 3 500 kilo?

Jo, chassit är ett lättviktschassi från Al-Ko och bilen saknar dubbelgolv samt annars vanliga standardprylar hos Kabe som Webasto, antisladd/antispinn, ACS-komfortfjädring och ugn.

Man måste dock räkna kilona noga. I körklart skick väger bilen 3 100 kilo med förare (75 kg), bränsletank (90 procent), en full gasolflaska, färskvattentank (90 liter) och full toakassett inräknade.

Det finns plats för tre passagerare men då blir det snabbt problem med bagaget. Vill man skaffa en femte sittplats som erbjuds som tillval, och finns i testbilen, är risken för överlast påtaglig. Det går dock att beställa bilen med tyngre chassi för att undvika viktproblematiken.

Classic i740 LGB är emellertid en bekväm reskamrat för fyra. Taksängen längst fram höjer komforten även i det avseendet att den tillsammans med enkelbäddarna och dinett, som går att bädda till gästsäng, ger fyra separata sovplatser.

Vid fotändan under båda sängarna finns förvaring.
Vid fotändan under båda sängarna finns förvaring.
Sängarna kan bäddas ihop med en mellansektion. Konstruktionen är stadig men underskivan har skarpa kanter.
Sängarna kan bäddas ihop med en mellansektion. Konstruktionen är stadig men underskivan har skarpa kanter.

Utifrån är det tydligt att det är frågan om en Kabe. Den enda synliga skillnaden jämfört med de andra helintegrerade modellerna är avsaknaden av luckor till deras dubbelgolv. De diskreta mönstren som pryder bilens sidor är inte dekaler utan trycks på byggelementen redan innan karossen monteras ihop.

Helintegrerade Classic kommer – åtminstone för tillfället – med bara en planlösning som har stort garage, höga enkelbäddar, ett stort hygienutrymme samt ett vinkelkök.

Garageluckorna har samma mått på båda sidor av bilen (70x105 cm). Aktern är välvd och erbjuder praktisk förvaring i garaget i form av hyllor för småprylar. Det finns många lastöglor och de har placerats på ett klokt sätt. Det som tyvärr saknas i garaget är belysning.

Vid ingången lägger jag märke till insteget som är riktigt djupt. Skor med storlek 46 ryms på trappan utan problem vilket gör det tryggt att kliva in och ut. Dessutom är trappan 65 cm bred vilket ytterligare bidrar till en smidig entré även om dörren är av standardbredd. Myggdörr är standard.

Lådorna, skåpen och bänken ger gott om förvaring.
Lådorna, skåpen och bänken ger gott om förvaring.
Köket är den mest positiva överraskningen i nedbantade Travel Master Classic.
Köket är den mest positiva överraskningen i nedbantade Travel Master Classic.
Sittgruppen har en stämningsfull belysning. Sidosoffan har tillvalet "femte sittplats" där passageraren sitter med ryggen mot färdriktningen.
Sittgruppen har en stämningsfull belysning. Sidosoffan har tillvalet "femte sittplats" där passageraren sitter med ryggen mot färdriktningen.

Vi börjar vår inre rundtur i bilens bakre del och möts av enkelbäddar som är utrustade med sköna madrasser och bäddmadrasser som tillsammans är 17 cm tjocka.

Bäddarna är höga men då även karossen är hög blir utrymmet mellan den övre madrassen och taket goda 92 cm. Utrymmet mellan bäddarna är 44 cm brett och bäddarna kan bäddas ihop med en extra sektion.

Det finns tre trappsteg som alla är 18 cm höga. Mittdelen mellan bäddarna har tyvärr skarpa kanter och är man inte på sin vakt i mörker kan man få en skråma i låret. Uppe vid taket finns totalt nio överskåp och vid fotändan under sängarna finns ytterligare lastutrymmen.

Dusch och toalett bildar ett gemensamt hygienutrymme. Duschen kan avskärmas med vikdörrar och kabinen blir då rymliga 70x80 cm samt 196 cm hög. Två skåp med speglar ger bra förvaring till tandkräm och borstar.

Kabe är visserligen kända för att lägga krut på köksregionen, ändå var det smått överraskande att behovet av viktbesparingar inte har drabbat köket. Under köksbänken finns sex stycken utdragbara lådor med soft close-funktion samt två skåp. Uppe vid taket finns tre överskåp.

Smart-D centralenheten går att koppla ihop med en app i din smartphone.
Smart-D centralenheten går att koppla ihop med en app i din smartphone.
Tv-stället sänks ned vid baksätets ryggstöd. Smart lösning men lite väl stort och klumpigt.
Tv-stället sänks ned vid baksätets ryggstöd. Smart lösning men lite väl stort och klumpigt.

Den vinkelformade köksbänken har relativt goda avställningsytor eftersom spislågorna har placerats på rad och det finns fri yta både framför och vid sidan av diskhon. Belysningen fungerar fint. Den enda besparingen som verkar ha gjorts är ugnen.

Mittemot köksenheten, mellan hygienutrymmet och ingången finns ett skåp som orsakar lite förvirring. Det är högt och smalt och det ser ut som att det är tänkt för förvaring av hängande kläder men antingen har man glömt att montera klädstången eller så har den aldrig ingått i planerna. Skåpets höjd och djup gör det dock möjligt att vid behov förvara till exempel extramadrassen eller sittgruppens dynor i det.

Sällskapsutrymmet räcker fint för fem resenärer. Tv-stativet sänks ned från ett skåp ovanför baksätet och en längre resenär kan slå huvudet i det. Här kunde man mycket väl ha övergett det tunga skåpet och valt ett traditionellt och enklare tv-stativ istället.

Belysningen i bilens förardel är en mångfacetterad lösning. I mitten av taksängens botten finns en elegant lösning som består av spotlights och en ljuspanel. Från utrymmets sidor och taksängens kanter födar indirekt ljus. Vid förar- och passagerarplatserna finns varsina spotlights för bokläsning.

Taksängen över förarplatsen går att sänka till ett komfortabelt lågt läge där stigningen från sidosoffan bara blir 62 cm. Höjden från madrassen till taket är 83 cm. Det finns tre spotlights som av någon anledning har placerats längsledes istället för tvärsöver ovanför resenärernas huvud. Låsningsmekanismen känns bastant vilket märks även under körning; det hörs inget klonkande eller skrammel. Bullernivån i denna bil är låg.

Helintegrerade Classic är i huvudsak en positiv bekantskap. Kanske passar den fint för köpare med nytaget B-körkort eller andra som inte har det fördelaktiga undantaget från innan 1:a juli 1996.

Det gäller dock att packa lätt om bilen har totalvikten 3500 kilo. Testbilen var uppvägd till 3650 kilo och då har man 457 kilo att fördela på passagerare och last.

Den största överraskningen i740 LGB bjuder på är den omfattande standardutrustningen. Dock ligger totalpriset i en klass där flera lösningar redan kan tas för givet.

Det finns emellertid vissa brister som ska nämnas. Man skulle gärna kunna avskilja bäddplatserna bak samt taksängen med något slags draperi och i garaget skulle det vara tacksamt med belysning.

Det största minuset går dock till Fiats farthållare som hade svårt att hålla hastigheten konstant vid backar. Enligt tillverkaren har fabriken i Italien dock redan koll på detta och ingenjörerna håller på att fixa problemet.

I hygienutrymmet samsas dusch, handfat och toalett om utrymmet.
I hygienutrymmet samsas dusch, handfat och toalett om utrymmet.
Bakdelen är kraftigt välvd och det invändiga utrymmet har 
utnyttjats effektivt till förvaring av stora och små saker.
Bakdelen är kraftigt välvd och det invändiga utrymmet har utnyttjats effektivt till förvaring av stora och små saker.

Hur väl står sig då helintegrerade Classic mot de mer välutrustade syskonen? Prismässigt står de sig naturligtvis alldeles utmärkt. Cirka 300 000 kronor billigare än den lite större Travel Master i760 LGB som har likadan planlösning men är drygt tre decimeter längre.

Om man nagelfar utrustningslistorna är skillnaderna naturligtvis ganska stora. Både sett till vad som ingår och framförallt tillvalslistan som består av sexton punkter till Classic och flera sidor till i760.

Vinterduglighet är Kabes kärnvärde och det har Classic fått tack vare god byggteknik med väl ventilerade möbler och bra isolering. Det största avkallet är nog dubbelgolvet trots allt.

Kabe Travel Master Classic i740: Bantningskur à la Kabe
KABE TRAVEL MASTER CLASSIC i740 LGB

Basfordon: Fiat Ducato, 2,3-l/130 hk, Euro 6

Växellåda: 6+1 manuell.

Chassi: AL-KO lättviktschassi  med ståltorsionsfjädring.

Säkerhetssystem: ABS

Totalvikt: 3 500 kg (3 650 kg*)

Tjänstevikt: 3  100 kg (3 193 kg*)

Maxlast: 400 kg (457 kg*)

Längd/bredd/höjd: 7 360/2 320/2 950 mm

Axelavstånd: 4 200 mm

Överhäng bak: ca 2 150 mm

Takhöjd inne: 202 cm

Isoleringsmaterial: Ecoprim XPS.

Isolering golv/vägg/tak: 36/36/36mm

Uppvärmning: Alde Compact 3 020 vattenburen värme

Bränsletank: 90 liter

Bäddmått bak: 77 x196+70x196 cm

Bäddmått sittgrupp: 118/56x206 cm

Bäddmått taksäng: 138x188 cm

Grundpris: 990 000 kr

Pris testad bil: 1 041 765 kr

Tillbehör testad bil: 5:e bältad sittplats 11 045 kr, markis 14 680 kr, mediaspelare 2 275 kr, komfortpaket med farthållare, passagerarairbag, ac, elbackspeglar 23 765 kr.

Plus: Hög utrustningsstandard, förvaringsmöjligheterna i köket, tyst möblering.
Minus: Ingen belysning i garaget, sovplatserna har inga avskärmningsgardiner.

Taggar: Husbilar

Svenska Kabe har ökat både sitt modellprogram och sin produktion kraftigt under senaste åren.

Till 2017 kommer såväl den allra tyngsta som den lättaste helintegrerade varianten att göra entré.

Vår provkörda Travel Master Classic i740 LGB har utöver sänkt vikt även ett lågt pris som befinner sig i en helt egen klass för att vara Kabe.

Tidigare har grundpriserna på en helintegrerad Kabe legat kring 1,3 miljoner medan grundpriset på nyheten är strax under miljonstrecket. Dessutom är standardutrustningen ändå omfattande. Till exempel så är Fiatdelen rikligt utrustad med bland annat farthållare och passagerarairba

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.