Bild
Nästa artikel
Diskret men inte utan attityd. Dexter 560 sticker ut och ­smälter in på en och samma gång.
Diskret men inte utan attityd. Dexter 560 sticker ut och ­smälter in på en och samma gång.

Karmann Dexter 560 AWD

Husbilar

Karmann Dexter 560 AWD. Små husbilar är inne, många kan idag tänka sig en plåtis som endabil. Den här är liten, smidig och diskret samtidigt som den är en perfekt dragbil.

Karmann har en lång erfarenhet av att omvandla skåpbilar till husbilar, de började redan 1977, och de vågar ofta testa egna lösningar. De tillverkar sedan ett tag två serier, Dexter och Davies. 

Den Dexter 560 vi kör hos importören Autohallen Husbilars filial i Karlstad är en udda fågel på flera sätt. I utbudet sticker just 560-modellen ut eftersom den är baserad på en Ford Transit istället för Fiat Ducato som alla andra Karmannplåtisar. 

 I husbilsvärlden i stort avviker den även med att ha fyrhjulsdrift och det är med vissa förväntningar jag sätter mig bakom ratten och drar iväg. 

Förväntningarna har jag fått på mässor där bilen ofta föräras med egen monter med både stock och sten. Nu blir det ingen sådan körning utan mer vanlig svenssonkörning. 

 Fyrhjulsdrift har en klar fördel när det gäller att komma igång på blöta gräsmattor eller i uppförsbackar, de senare klarar bilen med bravur under min tur. 

En nackdel är att systemet är tungt, lastvikten naggas en hel del. Däremot är dragvikten hela 2 800 kg så kanske är bilen en dröm för fiskare med tung båt på släp eller varför inte hantverkare med tunga släp? 

Det måste vara perfekt att ha ett varmt och skönt boende efter avslutad fisketur eller arbetspass.

 

 

Flexibelt lasturymme som går att öppna upp hela vägen fram om man vill lasta långt.
Flexibelt lasturymme som går att öppna upp hela vägen fram om man vill lasta långt.
Tuff approach? Tesbilen är utrustad med en extra båge med utpräglat namn.
Tuff approach? Tesbilen är utrustad med en extra båge med utpräglat namn.
Bilen är hög i förhållande till längden. Cykelstället är praktiskt och enkelt att använda.
Bilen är hög i förhållande till längden. Cykelstället är praktiskt och enkelt att använda.
Ett kompakt hem som även är ett alternativ till en vanlig bil.
Ett kompakt hem som även är ett alternativ till en vanlig bil.
Kontrollpaneler ovanför ­dörren och även ett 230V uttag.
Kontrollpaneler ovanför ­dörren och även ett 230V uttag.

Plus: Smidig bil med bra dragvikt. Fyrhjulsdrift ger bra framkomlighet.

Minus: Fyrhjulsdriften väger en hel del och stjäl lastvikt.

Att köra bilen är en trevlig upplevelse, det går undan i bilen vars motor genererar 170 hästkrafter och har en ­sexväxlad låda som jag kommer väl till tals med. 

I förarhytten finns det gott om förvaring i småfack och även bra mugghållare. Instrumenteringen är inte komplicerad men den känns lite daterad. Det beror på att testbilen är av årsmodell 2019 och till i år uppdaterades hela förarmiljön och det tillkom även en hel del elektronik. Jag återkommer till det vid en senare provkörning.

Enkel och lättmanövrerad och inte så mycket high tech. Testbilen är -19 modell. Till 2020 byts det hela till mer digitalism.
Enkel och lättmanövrerad och inte så mycket high tech. Testbilen är -19 modell. Till 2020 byts det hela till mer digitalism.

Boendemässigt finns allt som behövs för en dräglig tillvaro inne i bilen. En bred entrétrappa glider ut och kompletterar ett invändigt trappsteg som är belyst. Sittgruppen rymmer fyra personer. 

Matbordet är vägghängt och det är bekvämast för passagerare i soffan bak om det tas bort under färd. 

Det finns gott om förvaring här framme, störst är ett utrymme ovanför hyttplatserna, det gäller att se upp så man inte slår huvudet i det på väg dit. 

Det finns en tv monterad på väggen ovanför soffan och givetvis kontakter och antennuttag i närheten, glädjande nog även ett usb-uttag för smidig laddning.

Sängen blir större eftersom väggarna inte är lika tjocka här.
Sängen blir större eftersom väggarna inte är lika tjocka här.

Köket finns precis som i de flesta plåtisar direkt ­innanför skjutdörren och även utformningen är bekant. En tvålågig spis och en diskho i gemensam modul vilket gör det enkelt att hålla rent. 

En uppfällbar skiva och ett delat täckglas på spisen gör det möjligt att ställa ifrån sig attiraljer när det lagas mat. Ett överskåp finns för tallrikar och glas och i flera lådor under bänken kan kastruller samsas med skafferivaror. 

Kylskåpet står intill och rymmer 80 liter. Ovanför spisen hittar jag även bilens manöverpanel som är lätt att komma till tals med. Även värmepannan styrs härifrån med en egen panel. Pannan är en Truma Kombi 4 som drivs med gasol och generar 4000W värme.

Tvålågig spis och diskho som är lätta att använda och rengöra.
Tvålågig spis och diskho som är lätta att använda och rengöra.
Kompressorkylskåpet sväljer 80 liter mat och dryck.
Kompressorkylskåpet sväljer 80 liter mat och dryck.
Lådor under köksbänken precis som i köket hemma.
Lådor under köksbänken precis som i köket hemma.
Bilens garderob är inte enorm men några plagg på galge ryms.
Bilens garderob är inte enorm men några plagg på galge ryms.

Badrummet är kompakt och har jalusidörr av plast, det är en bra lösning för en vanlig dörr ryms inte i en smal plåtis. Badrummet är inrett utan större glamour men allt som behövs är närvarande. 

Toaletten har vridbar sits och är placerad till vänster. Handfatet är infällt i en skiva som även erbjuder plats för necessär och andra prylar. Kranen är i själva verket ett duschmunstycke med slang och kan dras ut och användas som just dusch. 

Det finns även förvaring i ett överskåp och under handfatet. Duschdraperi och taklucka ingår i priset.

Ingen glamour men ett väl fungerande badrum som håller måttet.
Ingen glamour men ett väl fungerande badrum som håller måttet.
Plats även under handfatet och toapappret bakom luckan.
Plats även under handfatet och toapappret bakom luckan.
Taklucka i badrummet är givetvis ett plus, även draperi.
Taklucka i badrummet är givetvis ett plus, även draperi.

Sängen i denna sexmetersbil är tvärställd och det är ett måste med tanke på det utrymmet jag tidigare beskrivit. Läslampor finns på passagerarsidan och även ett usb-uttag. På samma sida finns även förvaringsfickor för exempelvis böcker, mobiltelefon och varför inte en ficklampa? 

Överskåp finns på båda sidor men på förarsidan finns en liten garderob som inte når hela vägen ner till sängen vilket gör att ett par fötter får plats här. 

Under sängen finns förvaring av olika slag, bland annat ett djupt utrymme som är perfekt för bylsiga täcken och kuddar. 

Mittgången går att få helt fri och sängen kan resas åt sidorna så det går bra att frakta skrymmande saker, kanske efter ett pass på Ikea? 

Sammanfattningsvis känns Dexter 560 AWD som en kompetent kamrat på vägen. Den ser lite hög ut och det beror på att man valt en lite högre kaross vilket ger en bra ståhöjd i bilen. 

Testbilen är helt ny men en nyare upplaga har kommit som sagt varför denna är prissänkt och kanske ett kap för den som drömmer om fyrhjulsdrift?

I sovrummet finns öveskåp på båda sidor och även en garderob.
I sovrummet finns öveskåp på båda sidor och även en garderob.
Praktiska förvaringsfickor vid sängen. Bok och telefon?
Praktiska förvaringsfickor vid sängen. Bok och telefon?
Under sängen finns plats i ett djupt fack. Perfekt för täcken.
Under sängen finns plats i ett djupt fack. Perfekt för täcken.
Karmann Dexter 560 AWD
Taggar: Husbilar

Karmann har en lång erfarenhet av att omvandla skåpbilar till husbilar, de började redan 1977, och de vågar ofta testa egna lösningar. De tillverkar sedan ett tag två serier, Dexter och Davies. 

Den Dexter 560 vi kör hos importören Autohallen Husbilars filial i Karlstad är en udda fågel på flera sätt. I utbudet sticker just 560-modellen ut eftersom den är baserad på en Ford Transit istället för Fiat Ducato som alla andra Karmannplåtisar. 

 I husbilsvärlden i stort avviker den även med att ha fyrhjulsdrift och det är med vissa förväntningar jag sätter mig bakom ratten och drar iväg. 

Förväntningarna har jag fått på mä

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.