Bild
Nästa artikel
La strada skräddarsyr fordonen efter kundens önskemål. Den här är vit och har hög kaross.
La strada skräddarsyr fordonen efter kundens önskemål. Den här är vit och har hög kaross.

La strada Avanti 4x4 – med fransk fyrhjulsdrift

Snabbkoll

Fyrhjulsdrift är något många husbilsägare drömmer om. Vi kikar närmre på den tyska tillverkaren la ­stradas senaste variant.

Husbil & Husvagn är på besök ”hemma hos” la ­strada i deras fabrik och huvudkontor som ligger en ”köfri” timmes körning norr om Frankfurt.

VD:n Marco Lange tar emot och visar vad som har hänt sedan 2014 då vi var här sist.

I fabriken har flera moment effektiviserats, inte minst en robot som sorterar och plockar ihop olika sorters inrednings­detaljer.

– Givetvis är det viktigt att rätt sak kommer fram till rätt person i rätt tid, säger ­Marco Lange.

Plask! Oj vad det går! ­Tanken är att det ska gå lättare att ta sig fram där det är halt.
Plask! Oj vad det går! ­Tanken är att det ska gå lättare att ta sig fram där det är halt.
Två bältade platser bak som är skönare än brukligt. Det går nämligen att luta ryggstöden bakåt. Matbordet går att förlänga vid middagstid och plockas bort helt under färd. Hyttstolarna kan vridas.
Två bältade platser bak som är skönare än brukligt. Det går nämligen att luta ryggstöden bakåt. Matbordet går att förlänga vid middagstid och plockas bort helt under färd. Hyttstolarna kan vridas.
Vid förarplatsen är det ett Citroënmärke istället för Fiat. I övrigt är det sig likt här.
Vid förarplatsen är det ett Citroënmärke istället för Fiat. I övrigt är det sig likt här.

Självklart vill vi även kika på något som vi inte kan se hemma i Sverige. Någon regelrätt provkörning hinner vi dock inte med. Valet faller på en fyrhjulsdriven Avanti C.

Det här med fyrhjulsdrift har gått från fluga till trend i husbilsbranschen, speciellt i Tyskland. Allt fler tillverkare, stora som små, har det i sitt utbud.

Och kanske är det inte så svårt att förstå? Alla som har kört en fullastad husbil på en regntung gräsmatta har förmodligen tänkt tanken: skulle det inte vara enklare med fyrhjulsdrift?

Bland mindre campingbilar är det en ganska enkel match att installera fyrhjulsdrift. Bland de större är det mer komplicerat, och tungt!

"Kom ihåg att fyrhjulsdrivna husbilar av det här slaget inte är tänkta att klarat avancerat offroad-körning."

La strada är inte främmande för att bygga större fyrhjulsdrivna plåtisar. De bygger sedan länge på Mercedes Sprinter och tidigare var de ganska ensamma om att erbjuda fyrhjulsdrift till Fiat Ducato.

Nu bygger Fiat för all del inte fyrhjulsdriften själv utan den byggs av det franska företaget Dangel som är specialister på just fyrhjulsdrift.

Till 2018 har Dangel vidareutvecklat systemet och Fiat har valt att enbart erbjuda systemet till deras motor med 130 hk. Det tycker la -strada är för klent till en fyrhjulsdriven bil och jag är benägen att hålla med.

Vi testade det tidigare systemet med en 148 hk:s motor och det kändes onekligen som att fyrhjulsdriften och förmodligen även de mulliga offroad-däcken äter upp en hel del av motorns kraft. Av det skälet har la -strada valt Citroën som basfordon, de erbjuder nämligen sin tvåliters-motor med 163 hästkrafter till Dangels fyrhjulsdrift.

Något som är viktigt att komma ihåg är att fyrhjulsdrivna husbilar av det här slaget inte är tänkta att klara avancerad offroadkörning. Däremot ger fyrhjulsdriften bättre förutsättningar för husbilen att klara halka och lera.

Det som framförallt sätter käppar i hjulen i skogsdrömmarna är markfrigången, som inte skiljer sig markant från en standardbil.

Typisk la strada-grej. Utdragbart matbord med plats för tre!
Typisk la strada-grej. Utdragbart matbord med plats för tre!
De inre väggarna är täckta av ett mjukt och skönt material.
De inre väggarna är täckta av ett mjukt och skönt material.

Till det yttre är bilen mycket lik en Fiat Ducato. Något inte alla känner till är att Fiat Ducato, Peugeot Boxer och Citroën Jumper alla byggs i samma fabrik i italienska staden Atessa. Det som väsentligen skiljer dem åt för närvarande är att Fiat har motorer utan AD-blue-teknik vilket de andra har.

Vid förarplatsen är det alltså välbekant inne i den la -strada Avanti C vi kliver in i, inredningen är identisk med Fiats sånär som på Citroënmärket i ratten. Fönstren i hytten är försedda med mörkläggnings-jalusier i kassetter.

Längst bak i bilen finns en tvärställd säng i Avanti C. Den är ganska högt placerad men har trots det god sitthöjd. Bilen är nämligen byggd i ett lite högre skåp än standarplåtisar. Det ger bra ståhöjd och även plats för ett dubbelgolv i bilen vilket inte är vanligt i plåtisar.

Trelågig spis och diskho i samma modul sparar plats men det blir inte så mycket arbetsyta för det. Bra med delade lådor undertill.
Trelågig spis och diskho i samma modul sparar plats men det blir inte så mycket arbetsyta för det. Bra med delade lådor undertill.
Färgsättningen i detta exemplar känns lite murrigt 70-tal. Det finns många andra att välja på.
Färgsättningen i detta exemplar känns lite murrigt 70-tal. Det finns många andra att välja på.
Överskåpen har jalusi­dörrar vilket är bra i den trånga mittgången.
Överskåpen har jalusi­dörrar vilket är bra i den trånga mittgången.
Badrummet är faktiskt riktigt rymligt för att vara en plåtis. Det finns gott om plats för alla användningsområden.
Badrummet är faktiskt riktigt rymligt för att vara en plåtis. Det finns gott om plats för alla användningsområden.

Sängen är riktigt komfortabel mycket tack vare de tallriksfjädrar som finns under kallskumsmadrassen. Fjädrarna fördelar kroppsvikten på ett bra sätt. Ovanför sängen finns överskåp runt om som passar bra för kläder. Under sängen finns ett stort förvaringsutrymme och även gasolfacket som är placerat en bit in. Det går att resa den bakre delen av sängen inåt i bilen vilket gör det enklare att byta gasolflaskorna. Det gör det även möjligt att transportera höga saker längst bak. Kanske en cykel?

Mellan sängen och entrén finns kylskåp, badrum och mer förvaring i en garderob och skåp. Badrummet är rymligt för en så pass kort bil och det finns dusch med duschdraperi.

Den tvärställda sängen längst bak är 145 cm bred och smalnar ej.
Den tvärställda sängen längst bak är 145 cm bred och smalnar ej.
Smart konstruerat garage. Det går att resa den bakre delen av sängbotten och den vita stången är faktiskt en klädstång.
Smart konstruerat garage. Det går att resa den bakre delen av sängbotten och den vita stången är faktiskt en klädstång.
Tallriksfjädring ger god ­komfort och är enkel att byta.
Tallriksfjädring ger god ­komfort och är enkel att byta.
Manöverpanelerna sitter ovanför diskbänken, sådär bra.
Manöverpanelerna sitter ovanför diskbänken, sådär bra.

Köket finns vid den stora entrédörren och om vädret tillåter så är det mysigt att laga mat med öppen dörr. Om det är myggsäsong finns det en stor myggdörr som sluter helt tätt. Hela köksbänken upptas av en spis med tre lågor samt en diskho.

Båda är monterade i en gemensam rostfri modul som är lätt att rengöra. Det finns inte mycket arbetsyta men täckglaset är delat vilket ökar flexibiliteten. Det går även att resa en stor skiva vid sidan av köksbänken vilket är positivt men i uppfällt läge blockerar den entrén helt. Överskåpen här har jalusidörrar vilket är bra då de inte blockerar mittgången när de öppnas.

Även lådorna under diskbänken är väl utformade, de är delade vilket gör att de kan öppnas utan att kocken behöver kliva åt sidan.

På utsidan av köksmodulen finns ytterligare en la -strada-finess. Det går -nämligen att dra ut ett bord som ger plats för två till tre personer. Bordet har inbyggd förvaring och ytterligare en låda som gjord för bestick.

 

Bilen vi redovisar i fakta-rutan är i standard-utförande men det är egentligen en -omöjlighet när det gäller la -strada som ofta skräddarsys -enligt varje beställares önskemål och tillvalslistan är lång.

Något som är synd är att la -strada envisas med att inte bygga bilar med högre totalvikt än 3 500 kilo.

Fyrhjulsdriften väger nämligen närmare 150 kilo vilket -begränsar lastvikten.

Med det sagt är det naturligtvis en drömbil vi talar om. De kan verkligen bygga plåtisar!

La strada Avanti 4x4 – med fransk fyrhjulsdrift
La ­Strada Avanti C 4x4 (2018)

Basfordon: Citroën Jumper BlueHDI
Motor: Diesel. 2,0 l/163 hk. Euro 6
Växellåda: Manuell
Fyrhjulsdrift: Dangel
Säkerhetssystem: ABS
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 150 kg
Maxlast: 350 kg
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg
Längd/bredd/höjd: 6 360/2 050/2 920 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: 1062 mm
Takhöjd inne: 196 cm
Isoleringsmaterial: Cellplast av sluten typ.
Tjocklek golv/vägg/tak: 12/12/12 mm + luftspalt
Uppvärmning: Truma Combi 4, luftburen värme
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: 145/197 cm. -Sittgrupp: 60x185 cm
Pris från: 730 739 kr.

Taggar: Husbilar, La Strada

Husbil & Husvagn är på besök ”hemma hos” la ­strada i deras fabrik och huvudkontor som ligger en ”köfri” timmes körning norr om Frankfurt.

VD:n Marco Lange tar emot och visar vad som har hänt sedan 2014 då vi var här sist.

I fabriken har flera moment effektiviserats, inte minst en robot som sorterar och plockar ihop olika sorters inrednings­detaljer.

– Givetvis är det viktigt att rätt sak kommer fram till rätt person i rätt tid, säger ­Marco Lange.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta snabbkoll

"Snabbkoll" innebär att vi kikar runt i fordonet med inte provkör det. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.