Bild
Nästa artikel
Laika X 715 R

Laika X 715 R

Lastare med fina detaljer

Laika X 715 R. Det här är instegsbilen från Laika som de svenska återförsäljarna är tveksamma till.
Husbil & Husvagn testar den i Italien och begriper inte varför. Förutom stort lastutrymme finns en mängd fina detaljer – inte minst den halvhöga garderoben i entrén vars ovansida är en perfekt plats för småprylar.

Halvintegrerade Laika X 715 R bygger på Fiat Ducato och det första exemplaret rullade av fabriksbandet i mars i år. Husbil & Husvagn är den första tidningen som provkör bilen och testet sker under ett dygn i maj 2010.

X-serien är Laikas instegsserie och vår testmodell har 11 syskon. Två av dem är alkovbilar, X700 och X710. Resten av X-bilarna är halvintegrerade. De mer exklusiva bilarna i familjen heter annars Rexosline, Ecovip och Kreos.

Varumärket Laika är annars starkt präglat av den flygande hunden, företagets logotyp. Grundaren av företaget älskade nämligen allt som har med rymden att göra, därav namnet.

Karosserna har ofta ljusa kulörer, vitt, ljusgrått eller champagnefärgat, och företaget har jobbat mycket med att hitta en plast som pallar solen i medelhavsländerna. Kjolarna i ABS-plast har ett högt UV-skydd, materialet är utprovat på taket till fabriken i Toscana.

 

Vår testbil mäter 736 cm utvändigt och har ASR, antislirreglering, som standard. Fjärrstyrt centrallås är också standard liksom fast fönster, mörkläggningsgardin och en praktisk sopkorg i bodelsdörren.


Nu är det ju ett speciellt nöje att testa en husbil i ett vårvackert Toscana, det finns mycket i omgivningarna som kan distrahera.

Bilen känns trevlig på vägen, förarhytten skiljer sig inte från andra Fiatbilar och stolarna är bekväma. Men uppgifter från Laikaanvändare i Sverige har gjort gällande att det kan susa i takfönstret i vissa hastigheter. Problemet lär bero på en spoiler som sitter på taket monterad framför takfönstret.

– Det stämmer, som bilen ser ut i fabriksutförande leder spoilern vind och det kan susa när man kör i 90-100 km i timmen, säger Johan Persson, säljare på Stendahls Bil i Lilla Edet. Spoilern skulle ha varit 2 cm högre. Men vi tittar på problemet tillsammans med utvecklarna på fabriken, säger han.

 

Under testet rullar vi tyst och behagligt genom det pinjeklädda landskapet. En platå blir den perfekta platsen för att undersöka bilens stora, genomgående lastutrymme. Ovanför garagetaket finns bilens dubbelbädd och med en elektrisk fjärrstyrning hissas denna upp så att lastutrymmet kan utnyttjas till max. Då får en rejäl motorcykel plats.

På garagegolvet närmast bodelen finns några lådor där pannan och vattenpumpen sitter. Skulle något krångla är det bara att lyfta på locket. Dessutom finns en lucka in till bodelen, vilket är speciellt smart när man vill lasta något inifrån husbilen.

Laikarepresentanten Enrico berättar för mig att X 715R har 55 mm tjockt golv och 35 mm tjocka väggar och tak. Isoleringsmaterialet är styrofoam men golvvärme saknas i denna instegsvariant. Nu behövs ju detta inte riktigt en majnatt i Toscana, men uppställd på campingplatsen där jag ska övernatta, är kvällsbrisen sval. Jag drar igång Truma Combi 6-pannan och det luftburna systemet värmer bilen snabbt. Bilen är helt och hållet LED-upplyst och ljuspunkterna sitter strategiskt och trevligt placerade i bilen.

 

Nu visar sig de många och fina detaljerna: de moderna snickerierna i bokimitation, alla gjorda på Laikas eget snickeri Tavarnelle Val di Pesa strax söder om Florens, corianskivor i köksbänken och i tvättrummet, mandelformat handfat – också i corian, snygga muggar för tandborsten och stora kökslådor och ett lock över den runda diskhon som också kan användas som en extra skärbräda när den övre kökslådan dras ut.

Men det jag uppskattar mest av allt efter några timmars användande, är den halvhöga garderoben direkt till höger innanför entrén. Visserligen ryms här inte många plagg och inte får de vara fotsida heller, men ovansidan är perfekt till alla småsaker jag samlat på mig under dagen: broschyrer, småpengar, nycklar med mera.

Till höger om garderoben finns en fåtölj som går att utvidga och på så vis öka sätets bekvämlighet. Som tillval kan man beställa en extra kudde och med denna går det dessutom att öka antalet sittplatser som annars är sex; förar- och passagerarstolen inberäknade. Bilen har med andra gott om utrymme för trevlig samvaro skulle grannarna på campingen hälsa på.

Nu gör de inte det (tack och lov) och det blir dags att krypa till kojs. Här ställs jag inför valet att sova i antingen taksängen eller dubbelbädden i bilens akter.

 

Alla husbilarna i X-serien kan utrustas med en elektriskt nedfällbar taksäng ovanför sittgruppen och en sådan har självklart testbilen. Jag trycker på knappen och härligheten glider tyst och fint. Först vid entrégarderoben stannar den.

Mot förardelen finns ett skyddsnät och mot bodelen finns ett rejält draperi som kan paras ihop med blixlåset som finns gömt under madrassen. Då blir lösningen som en liten koja. Två spotlights med LED-belysning ökar funktionaliteten.

Hur mysigt det än verkar väljer jag ändå att somna i dubbelbädden i bilens akter. Här sover jag skönt hela natten på de bekväma madrasserna. Däremot är sängen högt placerad då lastutrymmet – som redan konstaterats – finns rakt under sängen. Lösningen kräver en hyfsat vig person men i gengäld kan man glädja sig åt garageluckan under sängkanten.

 

Duschen finns på ena sidan av mittgången medan tvättrummet med toalett, handfat och förvaringsutrymmen finns på den andra.

Även här märks sinnet för detaljer, exempelvis har spegeln ett blästrat Laikaemblem diskret placerat i nederkanten, ungefär i rakhöjd om jag nu skulle ha haft det behovet.

Nu är jag ingen skäggig dam men väl en modern människa med massor av prylar som behöver laddas efter en arbetsdag på vägarna. Telefon, kamera- och datorladdare stoppas snabbt in i bilen sammanlagt fyra 230 voltuttag. Utöver dessa finns också tre 12 voltuttag och två tv-uttag.

 

Summa summarum är Laika X 715R en läcker instegsbil med bra planlösning för två som ibland vill kunna ta emot övernattande gäster. Jag skulle inte ge mig på att laga en trerättersmiddag i bilen men här finns alla förutsättningar för att sno ihop en pasta carbonara.

Lastutrymmet är rejält tilltaget och bilens lastvikt tillåter cirka 400 kg då tjänstevikt med Fiat Ducato 35, uppges till 3 100 kg. X 715R är i mitt tycke som gjord för att lasta full med goda chiantiviner och vällagrad parmesan. Priset i Italien ligger strax under 50 000 euro, i Sverige är grundpriset 669 000 kronor.

Varför tror då inte de svenska importörerna på X 715R?

– Det är min far (Uno Persson på Stendahls Bil, red:s anmärkning) som var tveksam till fåtöljen till höger om entrén, säger Johan Persson på Stendahls Bil. – Men jag tror han kommer att ändra sig.

 

Carola Eklundh (text och foto)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.