Bild
Nästa artikel
Le Voyageur 7.8 LU – en social lyxlirare

Le Voyageur 7.8 LU – en social lyxlirare

Husbilar

Med en väl tilltagen U-soffa och fyra separata färdplatser är Le Voyageur 7.8 LU en husbil att resa, umgås och trivas i. Häng med när vi gläntar på dörren till en av årets nya modeller från Pilotes premiummärke.

Le Voyageur är ett av Pilote-koncernens premiummärken. Genom åren har märket haft lite olika namn utanför hemmamarknaden Frankrike vilket sägs bero på det faktum att namnet är så svårt att stava och uttala. Nu är det Le Voyageur Premium Motorhomes som gäller, vi nöjer oss med Le Voyageur kort och gott.

 

Vi har provkört den för året nya modellen Le Voyageur 7.8 LU, en av totalt 13 Fiatbaserade modeller. Redan när vi kliver in i förarhytten står det klart att detta är en premiumbil. Vid förarplatsen finns många tekniska finesser såsom multifunktionsratt, backkamera, Webasto motorvärmare, automatisk instegsbelysning, steglösa solskydd och eldriven mörkläggningsjalusi för framrutan.

Förar- och passagerarstolen är riktigt maffiga och mellan dem har man monterat en stålskiva för att styva upp golvet som annars kan vara lite mjukt just här. Helintegreringen ger ett propert intryck, utan synbara ”sömmar” mellan förarhytt och bodel. Insteget till förarhytten är ganska högt men klart överkomligt för oss. På passagerarsidan saknas dörr men här finns däremot ett skjutbart fönster. Bilen är mycket trevlig att köra med relativt låg ljudnivå, god sikt och säten som för tankarna till tv-fåtöljen hemma.

Bodelsdörren har ett stort fönster och på dörrens insida sitter en smart elastisk förvaringsficka. Till vänster sitter ett rejält handtag och till höger en helkroppsspegel samt två gedigna krokar för ytterplagg.

Där trappan möter golvet finns en uppfällbar lucka i dubbelgolvet som utgör ett perfekt förvaringsutrymme för skor. Ovanför dörren är manöver- och Alde-panelerna placerade vilka även kan döljas under ett nedfällbart lock.

Entrén med helkroppsspegel samt två  krokar för ytterplagg. Notera även kökets propra och enhetliga design. Testbilen är extrautrustad med en exklusiv köksbänk av marmorliknande komposit.
Entrén med helkroppsspegel samt två krokar för ytterplagg. Notera även kökets propra och enhetliga design. Testbilen är extrautrustad med en exklusiv köksbänk av marmorliknande komposit.
Dörren in till badrummet har magnetisk kolv och kan fästas mot mittgången. Tillsammans med skjutdörren till förarhytt/sovrum kan badrummet således enkelt skärmas av från övriga husbilen.
Dörren in till badrummet har magnetisk kolv och kan fästas mot mittgången. Tillsammans med skjutdörren till förarhytt/sovrum kan badrummet således enkelt skärmas av från övriga husbilen.

Köket har sin plats direkt in till vänster. En snygg och praktisk detalj är diskhons iläggsskivor som skänker köksbänken extra arbetsyta och skapar ett enhetligt intryck. Den tvålågiga spisen är placerad allra längst bak på köksbänken vilket skapar en generös arbetsyta i framkant. Köksbänken är av kompositmaterialet Corian och är förvillande lik vit marmor, en ögonfägring som kostar 16 700 kr extra. Ovanför köksbänken sitter ett stort fönster och i taket finns en taklucka med inbyggd fläkt som har både in- och utblås.

Köksfläkt direkt ovanför spisen saknas men lär inte behövas med tanke på de goda ventilationsmöjligheterna. Ovanför fönstret sitter ett rejält överskåp som liksom köksbänken har trivsam LED-belysning på undersidan. I förvaringsväg hittar vi en separat besticklåda överst och under den ett större skåp med två sopsorteringskärl och diverse smarta fack.

Till höger om dessa finns två små lådor och en lite större dito som tillsammans skapar hyfsat med plats åt köksprylarna.

Ovanför köksbänken sitter uttag för både 12 V och 230 V. I golvet framför köket finns en stor lucka under vilken färsk- och gråvattentankarna kan nås, de finns nämligen i bilens dubbelgolv.

Lyxig och bekväm. Sittgruppen lämnar inget övrigt att önska.
Lyxig och bekväm. Sittgruppen lämnar inget övrigt att önska.
Köket har genomtänkta arbetsytor och en glasskiva som skyddar sittgruppen mot stänk.
Köket har genomtänkta arbetsytor och en glasskiva som skyddar sittgruppen mot stänk.
Sopsorteringskärl och praktiska fack för förvaring.
Sopsorteringskärl och praktiska fack för förvaring.
Den smarta laddmodulen kan även döljas i bänkskivan.
Den smarta laddmodulen kan även döljas i bänkskivan.

Bredvid köket följer en mycket trevlig sittgrupp med U-soffa och pelarbord som har delbar skiva. Bordets flexibilitet gör att man enkelt kan röra sig till och från soffan samtidigt som man kan skapa större bordsyta när alla väl sitter på plats. Bordet kan även sänkas ned så att sittgruppen blir en extrasäng. Soffan känns mycket gedigen med utmärkt komfort. I varje hörn finns två hyllor samt en riktbar läslampa. På kortsidan, bakom soffans ryggstöd, löper en hylla med ett lock som döljer uttag för 12 V och 230 V samt två usb-uttag. Ovanför hela soffan finns en mycket stor taklucka samt ventilerade överskåp med LED-belysning undertill.

Mitt emot köket, där soffan slutar, följer en liten garderob vars överdel är en praktisk avlastningsyta som dessutom döljer en liten enhet som med ett lätt tryck på dess ovansida skjuts upp och ger betraktaren två dubbla 230 V-uttag samt usb-kontakt för enkel laddning av exempelvis telefoner.

Ovanför den lilla garderoben finns även en riktbar läslampa och tv-fäste.

Kyl och frys har sin plats mittemot köket och vi hittar skåp både under och över dessa. Bredvid kyl och frys finns ett apotekarskåp som sträcker sig från golv till tak, perfekt för höga förpackningar!

Intill skåpet följer två vanliga garderober med flyttbara hyllor och klädstänger. I golvet framför finns en stor lucka som erbjuder en hel del förvaring.

Bakom förarhytten är badrummet placerat. Det är uppdelat i två delar med separat duschrum på höger sida om mittgången samt toalett, handfat och skåp på den vänstra sidan.

Tack vare takluckan i duschrummet kan långa personer stå raklånga och duscha – med duschmunstycket över huvudet. Duschrummet är även utrustat med ett element. I den vänstra badrumsdelen finns det också en taklucka, liksom vridbar toalett, handfat, handdukshållare, spegelskåp samt uttag för både 12 V och 230V.

Manöver- och Alde-panelen kan döljas bakom en lucka.
Manöver- och Alde-panelen kan döljas bakom en lucka.
Här ses de två separata badrumsdelarna med dörren stängd mot mittgången.
Här ses de två separata badrumsdelarna med dörren stängd mot mittgången.

Bilens sängar är placerade strax ovanför förar- och passagerarstolen och fälls smidigt ned med en fjärrkontroll – efter att stolarna har fällts framåt. För att sängens längd ska bli maximal behöver man dra i ett handtag på vardera sidan och skjuta sängen bakåt. På så vis skapar man även distans från den avfasade kanten i framkant som annars begränsar liggutrymmet.

Upp i sängen tar man sig antingen via ett kliv i färdsoffan eller via en utdragbar stege med föredömligt djupa steg.

Liggkomforten är otroligt god tack vare massor av tallriksfjädrar som tenderar att konkurrera ut sängen hemmavid.  Enda anmärkningen är att det saknas några få centimeter för att längre personer ska kunna sträcka ut ordentligt. I uppfällt läge behöver dessutom längre personer ducka för sängen för att komma förbi.

Här finns två riktbara läslampor, taklucka, två usb-uttag, ett 230-voltsuttag samt framdragen HDMI-kabel för att koppla in ännu en tv till sovrummet/främre sittgruppen. En skjutdörr gör det möjligt att skärma av förarhytten/sovutrymmet mot bodelen.

 

Bakom förar- och passagerarstolen finns två små färdsoffor på vardera sida. Sittkomforten är i paritet med övriga stolar, utmärkt med andra ord. Invid varje fåtölj finns även fönster vilket skapar trivsel både under färd och stillastående. Alla har fönsterplats och sitter skönt! Under båda fåtöljerna finns förvaringsutrymmen som även kan nås via utvändiga luckor.

Utvändigt är det en sak som omedelbart fångar vår uppmärksamhet, nämligen kvaliteten på luckorna. De har dubbla gummitätningar vilket gör att de sluter lika tätt som Thomas Ravelli i storform under fotbolls-VM -94.

Vissa luckor har även gasdämpare som håller luckan kvar i uppfällt läge. Andra luckor har inget alls som håller dem öppna vilket känns lite märkligt.

Sängens liggkomfort är i toppklass. Det finns förvaringsfack, eluttag och möjlighet att titta på tv. Stegen har breda fotsteg.
Sängens liggkomfort är i toppklass. Det finns förvaringsfack, eluttag och möjlighet att titta på tv. Stegen har breda fotsteg.
Snyggt och prydligt. Merparten av elinstallationerna finns i ett eget utrymme som nås utifrån.
Snyggt och prydligt. Merparten av elinstallationerna finns i ett eget utrymme som nås utifrån.

Till höger om bodelsdörren förvaras de två gasolflaskorna. Tröskeln in hit är låg, så gasolflaskorna kan bytas ganska enkelt. Till vänster om bodelsdörren finns en särskild lucka för elcentralen. Här inne sitter även anslutningskabel för 230 V vilken dras ut via ett litet hål i golvet – mycket smidigt och dessutom stöldsäkert!

 

Husbilens bakre del utgörs av ett stort garage som kan öppnas via luckor på båda långsidorna. Eftersom sittgruppen ovanför stjäl en del plats är inte utrymmet i höjdled av ofantliga mått, men allra längst bak finns plats för exempelvis en eller två cyklar. Då det finns uttag för både 230 V och 12 V i garaget skulle det gå utmärkt att ladda elcyklar här.

På husbilens vänstra långsida sitter en lucka innehållande frostvakt, kran för gråvattentömning samt påfyllning av färskvatten. Färskvattenpåfyllningen kan göras antingen manuellt med hinkar – i ett trattförsett rör som kopplas till tanken – eller via en utdragbar vattenslang med Gardenakoppling. Det känns som en smidig lösning att kunna dra ut slangen men desto bökigare blir det om man vill byta slang exempelvis av hygieniska skäl eller på grund av slitage. Bilens Aldepanna finns nämligen i utrymmet och det gör det omöjligt att få ut vindan som slangen sitter i.

Lite längre fram finns lucka för toakassetten och framför den ännu en lucka som leder in i dubbelgolvet, ett utrymme som sträcker sig från ena långsidan till den andra och kan även nås inifrån bodelen via luckor i de två fåtöljerna. Med andra ord kan man snabbt lasta in packning utifrån och sedan packa upp den direkt inifrån bodelen. Perfekt system då man till exempel handlar mat.

Den generösa sittgruppen kan verkligen breda ut sig tack vare att långbädden är placerad ovanför förarhytten.
Den generösa sittgruppen kan verkligen breda ut sig tack vare att långbädden är placerad ovanför förarhytten.
Delbart pelarbord gör det smidigt att ta sig till och från soffan.
Delbart pelarbord gör det smidigt att ta sig till och från soffan.
Även vatten och värmepanna har ett  eget utrymme i bilen.
Även vatten och värmepanna har ett eget utrymme i bilen.

Den testade bilen är välutrustad men det är bra att komma ihåg att mycket är extrautrustning vilket givetvis påverkar priset, och även vikten. Den utrustning som finns på bilen väger en hel del vilket minskar lastkapaciteten. För den som tycker bilen är dyr finns alltså alternativet att banta utrustningen för att få ett lägre pris och en lättare bil.

Le Voyageur 7.8 LU lämpar sig utmärkt för umgänge innanför husbilens väggar. Med en suverän sittgrupp längst bak, superb design och genomgående hög kvalitet lämnar den inte mycket övrigt att önska för den sociale camparen med höga kvalitetskrav. Den som föredrar en annan planlösning har ytterligare fem 7.8-modeller att välja på.

Le Voyageur 7.8 LU – en social lyxlirare
LE VOYAGEUR 7.8 LU

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Fiat Multijet 2,3L 180 hk

Växellåda: Automatisk

Chassi: AL-KO

Säkerhetssystem: ESP, ABS

Totalvikt: 4 500 kg

Tjänstevikt: 3 750 kg (4 029,5 kg*)

Maxlast: 750 kg (470,5 kg*)

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 7 850/2 350/2 950 mm

Axelavstånd: 4 550 mm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Isolering golv/vägg/tak: 40/38/38 mm

Uppvärmning: Vattenburen värme,  Alde compact 3020.

Bränsletank: 125 L

Bäddmått: 2 stycken 80 x 210 cm

Pris från: 1 255 000 kr

Pris testad bil: 1 506 100 kr

Tillval testad bil: 180 hk motor 39 500 kr, automatlåda 37   300 kr, dieseltank 125 liter 1 100 kr, elgardin i front 7 700 kr, skylight 5 400 kr, dubbelglas sidorutor förarhytt 7 600 kr, alufälgar 16” 16 400 kr, bäddbar sittgrupp 4 700 kr, köksbänkskiva av Corian med infälld vask 16 400 kr, Corian bänkyta i badrum 6 600 kr, trägolv i duschen 1 700 kr, klädhängare i duschtak 600 kr, Alde värmepanna 22 000 kr, värmeväxlare 10 900 kr, pump för uppvärmning av motor 4 400 kr, Webasto dieselvärmare 11 000 kr, 200 Ah GEL bodelsbatteri 6 500 kr, kabelvinda 3 200 kr, 120W solpanel 6 500 kr, Gardena slangvinda 3 200 kr, soundbar 3 300 kr, klädsel i skinn 35 100 kr

Plus: Gott om plats för social samvaro. Smarta funktioner och många eluttag. Genomgående hög kvalitet.
Minus: Sovrummet kan upplevas något begränsat för storväxta personer.

Le Voyageur är ett av Pilote-koncernens premiummärken. Genom åren har märket haft lite olika namn utanför hemmamarknaden Frankrike vilket sägs bero på det faktum att namnet är så svårt att stava och uttala. Nu är det Le Voyageur Premium Motorhomes som gäller, vi nöjer oss med Le Voyageur kort och gott.

 

Vi har provkört den för året nya modellen Le Voyageur 7.8 LU, en av totalt 13 Fiatbaserade modeller. Redan när vi kliver in i förarhytten står det klart att detta är en premiumbil. Vid förarplatsen finns många tekniska finesser såsom multifunktionsratt, backkamera, Webasto motorvärmare, automatisk instegsbelysnin

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.