Bild
Nästa artikel
LMC Explorer Premium I 680 Alde 2017.
LMC Explorer Premium I 680 Alde 2017.

LMC Explorer Premium I 680 Alde – integrerad familjebil

Husbilar

Precis som namnet antyder är LMC Explorer Premium I 680 en upptäckarbil som passar utmärkt för upp till fyra personer. Med två barn är LMC Explorer en bra investering som fungerar långt upp i tonåren.

Det första som slår mig när jag sätter mig tillrätta bakom ratten är den nätta känslan som hela husbilen utstrålar. Trots en längd på 7 250 mm och en bredd av 2 320 mm får man ett smidigt intryck av husbilen som rör sig lätt på vägarna. Jag gillar framförallt de stora utanpåliggande backspeglarna av busskaraktär och den mindre spegeln som uppmärksammar den döda vinkeln. Dessutom ger den helintegrerade designen god uppsikt åt både höger och vänster. Det är en smidig husbil som fungerar bra, också i tät stadstrafik.

 

Från bodelsdörren kommer man rakt in i bodelen mellan sittgruppen och det ljusa köket med vita högglansiga luckor och mörk möbeldekor. Precis som i alla LMC är entrégarderoben, med nedfällbar extrastol placerad just innanför bodelsdörren för att man enkelt ska kunna sätta på sig skorna innan man går ut. Dessutom finns det praktiska krokar i garderoben, dolda bakom en skyddande dörr som fungerar som både dörr och ryggstöd åt den fällbara extrastolen som möjliggör middagsgäster och en smidig in- och utgång.

 

Utan omsvep är köket till för att användas. Det finns gott om förvaringsutrymmen och det trelågiga köket med elektriska gnisttändare är stort nog för att hålla tre pannor/kastruller igång samtidigt även om man skulle kunna önska att avstånden mellan de minsta båda brännarna hade varit större så att man verkligen får plats med flera större grytor samtidigt.

Den vikbara kökskranen med enhandsfattning sitter välplacerad längst in i vänsterhörnet med en stor diskho framöver, tillräckligt stor för att rymma disken från fyra personer.

Ugn är standard liksom köksfläkt med tillhörande utsug.

Mitt mellan köksdel och sovdel hittar vi det stora kylskåpet från Thetford, totalt 141 liter med ett femton liter stort frysfack (modell N3141). Invändigt är kylskåpet välplanerat med tre separata hyllor, en låda och flera hyllor i dörren vilket möjliggör att man kan handla för flera dagar åt gången.

Dessutom har Thetford valt att utveckla en flasklåda (ypperligt för grönsaker och vin på kylning) längst ner i kylskåpet, som man enkelt kommer åt via en egen dörr/lucka från utsidan.

Kylskåpsdörren är fullt öppningsbar och det är enkelt att hitta i det överskådliga kylskåpet.

Kompakt boende i LMC Explorer Premium I 680.
Kompakt boende i LMC Explorer Premium I 680.
Köket har tre brännare med elektrisk gnisttändare.
Köket har tre brännare med elektrisk gnisttändare.
Barnen sitter bra i soffan, både vid färd och stopp för fikapaus.
Barnen sitter bra i soffan, både vid färd och stopp för fikapaus.

Längst bak är husbilen försedd med två långbäddar som enkelt kan bäddas ihop till en enda stor dubbelsäng genom att dra fram en iläggsskiva och lägga på extramadrasserna (två stycken) som passar mellan de båda långbäddarna. Utan extramadrasser fungerar träkonstruktionen utmärkt som nattduksbord. Jag gillar framförallt den ombonade känslan i sovdelen, den tygklädda sänggaveln som förstärker bostadskänslan.

I tio års tid har jag saknat eluttag vid sängarna och när de äntligen dyker upp i en bil från 2017 är de placerade långt upp mot taket helt utan någon lämplig hylla i närheten där man kan lägga telefonen/iPaden eller glasögonen under natten.

Det enda jag kan komma på är att öppna ett av överskåpen och använda detta som hylla.

En helt vanlig iPhone-kabel räcker knappast från eluttaget till nattduksbordet mellan sängarna (som dessutom försvinner om man väljer att bädda samman sängarna). Det hade varit så enkelt att montera två hyllor (vilket man borde kunna kräva i en husbil för dryga miljonen).

 

Som mobil stadslägenhet är LMC Explorer Premium I 680 utmärkt. Planlösningen är bra och genom att vända förar- och passagerarstolarna kan man sitta fyra personer bekvämt runt bordet även om soffan är lite väl rak i ryggen för att passa två vuxna. Då föredrar jag hellre extrastolen (på instegsgarderoben) som man enkelt fäller fram som en integrerad extrastol.

Precis som i de flesta husbilar är soffan försedd med två säkerhetsbälten som egentligen enbart passar två barn. Det är trångt att sitta så tätt under långa resor och husbilen lämpar sig därför bäst för par eller barnfamiljen med maximalt fyra personer (två barn).

Fiat Ducatos lågbyggda campingchassi med bladfjädring.
Fiat Ducatos lågbyggda campingchassi med bladfjädring.
Två usb-uttag och två eluttag vid köksbänken.
Två usb-uttag och två eluttag vid köksbänken.
Långbäddarna görs enkelt om till en stor dubbelsäng med hjälp av iläggsskivor och extramadrasser.
Långbäddarna görs enkelt om till en stor dubbelsäng med hjälp av iläggsskivor och extramadrasser.
Den takmonterade dubbelsängen i fronten är utmärkt till två barn. Precis som i alla liknande husbilar måste man fälla framstolarna för att kunna fälla ner sängen.
Den takmonterade dubbelsängen i fronten är utmärkt till två barn. Precis som i alla liknande husbilar måste man fälla framstolarna för att kunna fälla ner sängen.

Taksängen ovanför förarplatsen är enkel att manövrera och passar utmärkt till familjens barn, även om två vuxna får plats i den 195x143 cm stora sängen (som kan upplevas som en aning trång längst fram mot husbilsfronten). Små barn kan visserligen sova i färdriktningen (max 143 cm), men tanken är att man sover på tvären, en person innanför den andre.

På vägen är LMC Explorer utmärkt. Den 177 hästar starka dieselmotorn på 2,3 L (Fiat Ducato) rullar fint både i stadsmiljö och ute på större vägar. Den robotväxlade automatlådan växlar lite långsamt vilket kan uppfattas som störande av personer som är vana vid personbilens mjuka automatlådor. I stadsmiljö är det underbart att bara styra, bromsa och gasa.

På förarplatsen känner den vane husbilsägaren igen sig. LMC har byggt sin helintegrerade skönhet på en klassisk Fiat Ducato. Förarmiljön är familjär och hela fronten känns genomarbetad och praktisk. Dessutom faller jag pladask för alla smarta fack där man kan gömma, glömma och förvara nödvändig utrustning. Precis som i de flesta helintegrerade husbilar saknar passagerarsidan egen dörr.

 

Utvändigt är husbilen enkel att hålla ren med en grå plastdekor längst ner mot marken.

Garaget är stort nog för att rymma allt man kan tänkas behöva på en aktiv resa genom Europa (tänk på maxlasten) medan cyklarna lämpligtvis fästs bak på bilen i speciella cykelhållare.

Trots att LMC Explorer Premium I 680 knappast är en bil som man använder på riktigt dåliga vägar är markfrigången imponerande. Dessutom tar sig husbilen fram över diken och branta kanter där ett långt överhäng vanligtvis innebär att husbilen fastnar.

Garaget är hyfsat stort och har luckor från båda hållen.
Garaget är hyfsat stort och har luckor från båda hållen.
Generösa förvaringsutrymmen vid passagerarstolen.
Generösa förvaringsutrymmen vid passagerarstolen.
Föraren bjuds på en ljus, modern och bekväm förarmiljö.
Föraren bjuds på en ljus, modern och bekväm förarmiljö.
Det rymliga badrummet har flera praktiska förvaringsutrymmen.
Det rymliga badrummet har flera praktiska förvaringsutrymmen.

Med en helt ny modell är det naturligtvis extra skoj att titta närmare på teknik och användarvänlighet. Jag gläder mig åt att LMC äntligen monterat in två usb-uttag i husbilen även om jag personligen skulle vilja fråga utvecklingsavdelningen varför man valt att placera dessa vid köksbänken. Numera laddas läsplattor, kameror och mobiler via usb och även om ett usb-uttag genererar 1 ampere och det andra 2,1 ampere är det på tok för lite för modern teknik. Som jämförelse levererar en vanlig Iphoneladdare 5 watt och 1 ampere, medan en ny Ipadladdare genererar 10 watt och 2,1 ampere alternativt 12 watt och 2,4 ampere. Ju svagare effekt desto längre tid tar det att ladda utrustningen.

Något jag däremot gillar skarpt är LMC iBus Connect vilket är ett slags digitalt system som kopplar ihop praktiska lösningar med modern teknik. Genom att ladda ner en app till telefonen kan man styra husbilens egenskaper.

Med ett par enkla knapptryckningar kan du med telefonens hjälp kontrollera vattennivåer i bilen (både färskvatten och gråvatten), hålla koll på batterierna (startbatteri och bodelsbatteri), övervaka den aktuella temperaturen i husbilen och slå till eller från strömmen i hela bilen (värme och kylskåp undantaget).

Dessutom lämnar LMC 12 års täthetsgaranti, vilket är unikt i branschen.

LMC Explorer Premium I 680 Alde – integrerad familjebil
LMC EXPLORER PREMIUM I 680

Basfordon: Fiat Ducato 2.3 L 177 hk.

Växellåda: 6 vxl automat

Chassi: Fiat lågramschassi

Säkerhetssystem: ABS, ESP Traction+, Airbag förare (även passageraren omfattas av airbag genom tillvalet Chassi Komfortpaket.)

Totaltvikt: Standard 3 500 kg möjligt att öka upp till 4 400 kg

Tjänstevikt: 3 062 kg (3 034 kg*)

Maxlast: 438 kg (466kg*)

Längd/bredd/höjd: 7 250 /2 320/2 700 mm

Höjd invändigt: 1 980 mm

Bredd invändigt: 2 180 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Isolering golv/tak/väggar: 40/30/30 mm

Uppvärmning: Vinterpaket Alde, vattenburen golvvärme. Alde 3020 inkl. Smart Control.

Bränsletank: 60 L (90 L*)

Bäddmått: Enkelsäng förarsida 191x80 cm, passagerarsida 201x80 cm.

Hög- och sänkbar säng: 195x143 cm

Grundpris: 816 500 kronor

Pris testad bil: 1 103 334 kronor

Tillbehör testad bil: Automatlåda, cykelställ, markis, överkast, backkamera.

Chassi komfortpaket: (bränsletank 90 L, farthållare, elektriska och uppvärmda ytterbackspeglar, airbag passagerarsida, ACC-klimatanläggning, multifunktionsratt, dimstrålkastare, halvljusautomatik LED. Vinterpaket Alde: Golvvärme, Duo Control Crasch sensor, mattor, vinterskyddskåpa för kylskåpsventilation, uppvärmning Alde 3020.

Avantgarde paket: Myggdörr, comfort förardörr, elektriska fönsterhissar, radioförberedd, Sat/AC/solcellsförberedd inkl takförstärkning.

Designpaket: Aluminiumfälgar, hel- och halvljus LED-teknik, läderratt, målade backspeglar.

Plus: 12 års täthetsgaranti, tekniklösningar med usb-uttag och app för smartphone.
Minus: Uttagen vid sängen är svåra att nå och där finns ingen hylla för telefonen.

Det första som slår mig när jag sätter mig tillrätta bakom ratten är den nätta känslan som hela husbilen utstrålar. Trots en längd på 7 250 mm och en bredd av 2 320 mm får man ett smidigt intryck av husbilen som rör sig lätt på vägarna. Jag gillar framförallt de stora utanpåliggande backspeglarna av busskaraktär och den mindre spegeln som uppmärksammar den döda vinkeln. Dessutom ger den helintegrerade designen god uppsikt åt både höger och vänster. Det är en smidig husbil som fungerar bra, också i tät stadstrafik.

 

Från bodelsdörren kommer man rakt in i bodelen mellan sittgruppen och det ljusa köket med vita hög

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.