Bild
Nästa artikel
Malibu I 460 - ett optimerat snille

Malibu I 460 - ett optimerat snille

Husbilar

En helintegrerad modell med smarta innovationer och en funktionell planlösning. Lär känna en gedigen reskamrat som ståtar med upp till fem färd- och sovplatser samt en optimerad bodel som upplevs större än vad den egentligen är.

Carthagotillverkade Malibu presenterar fem helintegrerade husbilar i 2018 års modellprogram. Dessa är I 410, I 430, I 460, I 440 LE och I 440 QB. Vi har testat I 460 som främst utmärker sig genom att vara längst med sina 7 250 mm. Vi skriver även ”Scandic” efter modellbeteckningen, då de flesta lär välja detta utrustningspaket som kostar 100 kronor och innehåller extrautrustning för 88 900 kronor(!).

Körkänslan är mycket god med bra sikt tack vare den helintegrerade fronten. Instrumentbrädan har lutats framåt vilket ökar sikten framåt/nedåt. En sak som är slående är hur tyst bilen är under färd, knappt något knirrande från bodelen hörs. Interiören tycks sitta som gjuten. Kanske har det sin förklaring i de robusta snickeriernas beslag i metall.

Automatväxellådan (tillval) går hur fint som helst och det är ett rent nöje att framföra bilen på vägen. Nåja, inte bokstavligt talat då det moddiga väglaget skitar ner bilens nedre partier på nolltid.

Vid en utvändig rundvandring är det garaget som får oss att höja på ögonbrynen. Den väl tilltagna lasthöjden gör det fullt möjligt att ställa in cyklar och skotrar – utan att behöva luta ­eller lägga dem ned. Möjligheten finns även att ­montera cykelhållare inuti ­garaget. Den största öppningen till garaget mäter hela 106x115 cm.

Tröskeln nedtill är dessutom förstärkt med aluminium så att tunga och otympliga saker kan släpas in och ut utan risk att förstöra konstruktionen. Garaget är godkänt för att bära en last upp till 250 kg och är utrustat med belysning och lastöglor.

Hela utrymmet är isolerat mot bodelen och på huvudpanelen inne i bodelen kan man välja om man vill att värmesystemet ska inkludera garaget. En fin detalj med värmesystemet är för övrigt att dubbelgolvet fungerar som transportör av värme, vilket ger golvvärmeeffekt.

Föredömligt garage där cyklar kan förvaras stående utan problem.
Föredömligt garage där cyklar kan förvaras stående utan problem.
Den aluminiumklädda gasolförvaringen är mycket lättåtkomlig och saknar tröskel vilket underlättar lastning. ­Gastrycksregulator och crashsensor finns som tillval.
Den aluminiumklädda gasolförvaringen är mycket lättåtkomlig och saknar tröskel vilket underlättar lastning. ­Gastrycksregulator och crashsensor finns som tillval.
Den nedfällbara sängen är både rymlig och otroligt skön.
Den nedfällbara sängen är både rymlig och otroligt skön.
Sittgrupp med vinkelsoffa och en potentiell femte färdplats till höger. Den nedfällbara sängen smälter in fint i övrig inredning.
Sittgrupp med vinkelsoffa och en potentiell femte färdplats till höger. Den nedfällbara sängen smälter in fint i övrig inredning.

En intressant förändring till 2018 års modell är att färsk- och gråvattentanken har flyttats så att de numera sitter i det uppvärmda dubbelgolvet bakom bakaxeln, mellan ramverket. Tankarnas mer centrerade och betydligt lägre placering inverkar positivt på väghållningen. Dessutom har det frigjorts utrymme där tankarna tidigare satt, strax bakom förarstolen. I  det utrymmet finns nu istället en extra lastlucka med ett genom-gående förvaringsutrymme som ändar med en likadan lucka på motsvarande långsida. Detta utrymme lämpar sig perfekt för exempelvis markis, parasoll, skidor med mera.

Ovanför bodelsdörren sitter det belysning medan ett elektriskt insteg återfinns undertill. Till vänster innanför dörren hittar vi ett litet skoskåp längst ner mot golvet. Lite högre upp på samma vägg sitter ett robust instegshandtag och manövrering till insteget, liksom ett par strömbrytare till belysning och uttag för 230 volt.

Insteget kan även manövreras från förarhytten, smidigt om man har glömt att fälla in det vid avfärd. Lite högre upp på samma vägg sitter en tv (tillval mediapaket) som är sammankopplad med förarhyttens stereo och högtalarsystem (tillval mediapaket). Tv-fästet är ledbart men når inte ut till mittgången; att titta på tv från husbilens bakre del är alltså inte möjligt. Ovanför bodelsdörren återfinns huvudpanel och styrning till värmesystemet. Till höger innanför dörren finns två klädkrokar lämpliga för exempelvis ytterplagg.

Köket med trelågig spis och rejält tilltagen ­blandare i höjdled. Locket till diskhon har en ­undersida som består av en skärbräda och ­dessutom kan locket ­fästas i en skena på sido­väggen så att det skapas en ny  ­avställningsyta. Smart!
Köket med trelågig spis och rejält tilltagen ­blandare i höjdled. Locket till diskhon har en ­undersida som består av en skärbräda och ­dessutom kan locket ­fästas i en skena på sido­väggen så att det skapas en ny  ­avställningsyta. Smart!
Locket till diskhon är även en skärbräda på undersidan.
Locket till diskhon är även en skärbräda på undersidan.
Kökslåda med integrerad bestickförvaring.
Kökslåda med integrerad bestickförvaring.

Sittgruppen består av en L-soffa, vändbar förar- och passagerarstol samt ett enmanssäte direkt innanför dörren. Vid beställning av en I 460 väljer man själv om den ska vara utrustad med fyra eller fem färdplatser.

Om man väljer det sistnämnda alternativet, som kostar drygt sextusen extra, kan enmanssätet göras om till en färdplats.

I paketet med fem färdplatser följer även ett sänkbart bord samt en extra dyna. Med dessa tillbehör kan sittgruppen omvandlas till en extra sovplats. Sittgruppens L-soffa kan även den göras om till en konventionell färdsoffa med enkla medel.

Sittgruppen känns gedigen och bekväm med ett bord som kan vridas och skjutas åt alla håll. Ovanför bordet finns en stor taklucka och strax framför den en nedfällbar säng som smälter in föredömligt i den övriga inredningen.

För att fälla ner sängen fäller man först fram förar- och passagerarstolen varpå man tar tag i ett handtag på sängens undersida och drar ner sängen tills den fastnar i sitt nedre läge.

Då framträder även en taklucka samt en liten hylla och två fasta läslampor. Sängen omgärdas av gardiner som ser till att dämpa eventuellt ljus från fönstren. För att komma upp i den relativt lågt sittande sängen behöver man bara ta ett litet kliv upp på sätet innanför bodelsdörren. Någon stege behövs alltså inte över-huvudtaget.

Sängen är riktigt generöst tilltagen, 160 cm bred och 195 cm lång. Komforten är bra tack vare fjädrande träribbor och en riktigt tjock bäddmadrass. En följd av sängens gedigna konstruktion är att den väger en hel del. Att få upp den i sitt övre läge kräver sin kraftansträngning.

Annorlunda och stilig design på handfatet.
Annorlunda och stilig design på handfatet.
Tvålpump och muggar finns på plats. Trevligt!
Tvålpump och muggar finns på plats. Trevligt!
Propert badrum med taklucka precis ovanför duschen.
Propert badrum med taklucka precis ovanför duschen.

Bakom färdsoffan följer ett litet kök med trelågig spis och rund diskho. Köksblandaren är av en högre modell vilket ger gott om plats för diskning, påfyllning, sköljning med mera. Ovanför köksbänken finns fönster, ett överskåp och taklucka. Nedanför hittar vi sex lådor varav alla är tomma utom två som innehåller en liten sophink med lock respektive fack för bestickförvaring.

Mittemot köket, på andra sidan mittgången, står en kyl på 145 liter varav 15 liter utgörs av frysfack. En trevlig detalj är att kylskåpet har placerats en bit upp, ovanpå den nyss nämnda skoförvaringen innanför bodelsdörren. Kontentan blir att samtliga kylvaror kan nås utan att man behöver böja sig nämnvärt.

Intill köket står en garderob som går från golv till tak och innehåller en klädstång samt ett par hyllor. Efter garderoben kommer sovrummet med de två långbäddarna på 200 cm respektive 195 cm. Den sistnämnda har sin plats bakom garderoben och har delbar bäddmadrass i fotändan. Denna del kan lyftas upp som ett lock, tillsammans med den delbara sängbottnen, och blottar då en garderob som är nedsänkt i dubbel-golvet.

Garderoben har även en svängd dörr som vetter ut mot mittgången. Det smarta med ”locket” är att det möjliggör att från ovan hänga in och ta ut kläder som hänger på klädstången. Här slipper man alltså krypa på knä trots att garderoben är av en kortare modell. På motsvarande sida om mittgången finns en likadan garderob med belysning – men utan både klädstång och det smarta ”locket”. I övrigt är sovrummet och långbäddarna ganska konventionella, förutom att sängarnas liggkomfort är väldigt bra.

Utöver de sex överskåpen erbjuder sovrummet förvaring i form av hyllor i de två bakre hörnen, plus att de två trappstegen som leder upp till långbäddarna innehåller ytterligare förvaring. Två riktbara läslampor finns liksom en taklucka. Kortsidan utgörs av en huvudgavel i tyg med snygg belysning nedtill samt en spegel i överkant. Vi gläds även åt uttag för både 230 volt och USB.

Smart garderob som nås via 
en delbar bäddmadrass.
Smart garderob som nås via en delbar bäddmadrass.
I likhet med den nedfällbara sängen är långbäddarnas liggkomfort superb! Hade I 460 ­funnits på Törnrosas tid hade hon troligen sovit fortfarande.
I likhet med den nedfällbara sängen är långbäddarnas liggkomfort superb! Hade I 460 ­funnits på Törnrosas tid hade hon troligen sovit fortfarande.
USB-uttag vid sängens ­huvudgavel.
USB-uttag vid sängens ­huvudgavel.

Mellan sovrummet och bodelsdörren hittar vi rummet för tvagning. Badrumsdörren är mycket robust med ett ordentligt handtag.

Duschkabinen direkt till höger innanför dörren har svängda dörrar och två separata avlopp vilket gör att avrinningen fungerar bra oavsett husbilens lutning. Dessutom sitter en taklucka precis ovanför duschen, perfekt för utvädring av fukt. Ståhöjden är utmärkt i duschen och med takluckan uppfälld är den…oändlig. Det är fullt möjligt att hänga kläder på tork i duschkabinen även om en renodlad klädstång saknas. I övrigt ståtar badrummet med en riktigt stor spegel som täcker hela frontväggen och skapar en rymlig och lyxig känsla.

Även handfatet är byggt från vägg till vägg – annorlunda och snyggt. Underskåpet är dock knappt hälften så brett. Den vridbara wc-stolen är placerad till vänster innanför dörren och ovanför den finns uttag för 230 volt samt ett skåp med ännu en spegel och handdukshållare undertill. Mellan duschen och badrumsspegeln finns ett skåp för extra förvaring.

Malibu I 460 Scandic är en ypperlig reskamrat i det övre premiumsegmentet. Möjligheten finns att färdas upp till fem personer och alla har då även varsin sovplats.

Stort plus för sängarnas enastående komfort och det luftiga lastutrymmet som även tål att lastas hyfsat tungt. Prislappen på nästan 900 000 kronor är knappast lägst i klassen, men å andra sidan får man en gedigen kvalitetshusbil med riktigt trevlig planlösning för pengarna.

Malibu I 460 - ett optimerat snille
Malibu I 460 (2018)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Fiat 2,3 l Multijet 130 hk
Växellåda: Manuell
Chassi: Fiat Ducato Euro 6 lågram 35 light
Säkerhetssystem: ABS, elektronisk startspärr, ESP, ASR, hillholder, Traction Plus
Totalvikt: 3 500 kg utan tillval
Tjänstevikt: 2 970 kg utan tillval
Maxlast: 530 kg utan tillval
Längd/bredd/höjd: 7 250/2 270/2 940 mm
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: Cirka 2 120 mm
Isoleringsmaterial: RTM-skum
Isolering golv/vägg/tak: RTM-skum
Uppvärmning: Truma Combi 6E
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Fram: 195x160 cm Bak: 200/195x82 cm Sittgrupp (tillval): 203x130/65
Pris från: 872 800 kr
Pris testad bil: 937 100 kr
Tillval testad bil: Utrustningspaket ”Scandic”, 150 hk motor, automatväxellåda, mediapaket, femte sittplats på sidobänk med tvåpunktsbälte, bäddbar sittgrupp.

Taggar: Husbilar, Malibu I

Carthagotillverkade Malibu presenterar fem helintegrerade husbilar i 2018 års modellprogram. Dessa är I 410, I 430, I 460, I 440 LE och I 440 QB. Vi har testat I 460 som främst utmärker sig genom att vara längst med sina 7 250 mm. Vi skriver även ”Scandic” efter modellbeteckningen, då de flesta lär välja detta utrustningspaket som kostar 100 kronor och innehåller extrautrustning för 88 900 kronor(!).

Körkänslan är mycket god med bra sikt tack vare den helintegrerade fronten. Instrumentbrädan har lutats framåt vilket ökar sikten framåt/nedåt. En sak som är slående är hur tyst bilen är under färd, knappt något knirrande från bodelen hörs. Interi

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.