Bild
Nästa artikel
Malibu Van 600 LE – lyxförpackad plåtis

Malibu Van 600 LE – lyxförpackad plåtis

Husbilar

Snygg, genomtänkt och många praktiska lösningar. Enkelt uttryckt är det mesta i denna Malibu övertygande. Det enda som talar emot är priset.

Tack vara en bra planlösning, smidiga förvaringsutrymmen och gott om ljusinsläpp (tre takluckor) känns Malibu 600 LE betydligt större än vad den egentligen är.

Istället för att trycka in så mycket som möjligt i kompaktmodellen har Carthagoägda Malibu satsat på utrymmessparande lösningar vilket förstärker känslan av rymd, inte minst i badrummet där både handfat och toalett fälls in i väggen. Framförallt gillar jag lågbädden, två längsgående enkelsängar som förbinds likt en klassisk dubbelsäng blott 64 cm över golvytan (mot normala 90 cm). Skillnaden är minimal, men den 26 cm lägre sängen ger en ökad luftvolym på nästan en kubikmeter i bodelen.

Lågbäddarna är även behändiga för den som är stel i kroppen eller saknar fullgod rörlighet. Nackdelen är naturligtvis att det blir mindre packutrymme då bagageutrymmet under sängen minskar med samma volym som man vinner på ovansidan. Vill man ändå transportera stora saker som cyklar inuti bilen kan man fälla upp sängarna mot långsidorna och lasta ända upp till taket.

Tänk bara på att lastsäkra ordentligt då det saknas naturliga lasthinder i färdriktningen. Lastsäkringssystem ingår i karosspaketet.

Testbilen från Bengt i Örkelljunga är extrautrustad med automatlåda, chassipaket (större bränsletank 120 liter, AC i förarhytten, passagerarairbag, farthållare och eluppvärmda backspeglar) och är byggd på Fiat Ducato version 35 (3 500 kg totalvikt istället för normala 3 300 kg i version 33). Malibu 600 LE är en tilltalande husbil både på in- och utsidan. Bodelen är ljus och fräsch med genomtänkta materialval, exempelvis PVC-golv i båtdäcksmönster, snickerier med kryssfanér och smutstålig klädsel i tygkombinationen Toulouse (skinn finns som tillval).

I många plåtisar är det snudd på omöjligt att sitta några längre stunder i soffgruppen då ryggstödet är lika rakt som på en pinnstol och helt utan svankskydd. I Malibu är ryggstödet däremot bekvämt tillbakalutat, fullt tillräckligt för att sitta skönt i flera timmar.

Dessutom kan man haka av bordet och på så vis öka bekvämligheten avsevärt. Bäst sittkomfort är det i förar- och passagerarstolen som man enkelt snurrar runt manuellt.

Fiat Ducato bjuder på en förarmiljö med lättillgängliga reglage.
Fiat Ducato bjuder på en förarmiljö med lättillgängliga reglage.
Radio, navigering och värmereglage sitter bekvämt mitt på instrumentpanelen.
Radio, navigering och värmereglage sitter bekvämt mitt på instrumentpanelen.
När man fäller upp förlängningsdelen vid köksön utökas avställningsytorna markant.
När man fäller upp förlängningsdelen vid köksön utökas avställningsytorna markant.
Genom att vända förar- och passagerarstolen finns det plats för tre eller fyra personer i kompaktbilen.
Genom att vända förar- och passagerarstolen finns det plats för tre eller fyra personer i kompaktbilen.

Köket i Malibu 600 LE är välplanerat och tillräckligt stort för en enkel matlagning för två.

Tack vare en uppfällbar extrabänk, som förlänger arbetsytan med ca 30 cm, blir det tillräckligt mycket plats för att både kunna förbereda och laga maten på den tvålågiga spisen.

Jag gillar framförallt att öppna upp skjutdörren i bodelen och laga mat bara någon meter från ett öppet hav eller en vacker insjö. På så sätt slipper du matoslukten och kan laga mat med ett naturligt drag som ventilerar bilen effektivt.  Med det elektriska fotstödet utfällt kan man enkelt stå på utsidan och använda köksbänken inne i bilen om man tycker att det blir för varmt eller för trångt att arbeta två i köket samtidigt.

Även diskholocket är smart utformat, med en skärbräda på ena sidan och en snygg bänkimitation på den andra. Kylskåpet, ett 90 liter stort kompressorkylskåp från Dometic är infällt i köksstommen alldeles under spisen. Totalt finns det tre hyllor, en låda och två hyllor i dörren, vid sidan om ett lättillgängligt frysfack.

Mitt emot köksdelen hittar vi det kombinerade toalett- och duschutrymmet. Ett väl tilltaget duschutrymme som i princip påminner om en duschkabin. Med hjälp av en praktisk segmentdörr täcker man väggarna och toalett med två dragspelsdörrar som under färd sitter uppspända mot väggen. Eftersom toalettdörren, ut mot bodelen, består av två plexiglasdörrar som enkelt fälls bort kan man öppna upp duschutrymmet vilket ger mer plats mellan kök och toalett, det förstärker känslan av att husbilen är större än vad den egentligen är.

Tack vare fiffiga lösningar, som det infällbara handfatet och den smidiga toaletten som enkelt fälls in i väggen uppfattas duschutrymmet sällan som en toalett. Dessutom är golvet i kök och duschutrymme i samma nivå vilket gör att utrymmena uppfattas som ett enda. Nackdelen är naturligtvis att det inte finns några riktiga dörrar och man ser tydliga skuggrörelser rakt igenom de frostade dörrarna när någon låser in sig på toaletten.

Med bodelsdörren öppen suddas gränsen mellan inne och ute bort.
Med bodelsdörren öppen suddas gränsen mellan inne och ute bort.
Enkelsängarna är sammanbundna vilket får sängen att uppfattas som en stor dubbelsäng.  Liggkomforten är utmärkt.
Enkelsängarna är sammanbundna vilket får sängen att uppfattas som en stor dubbelsäng. Liggkomforten är utmärkt.
Ett litet men fullgott kök, kylskåpet är placerat undertill.
Ett litet men fullgott kök, kylskåpet är placerat undertill.
Smidiga kökslådor med tyst (soft close) stängning.
Smidiga kökslådor med tyst (soft close) stängning.

Längst bak i bilen återstår att redovisa två långbäddar i färdriktningen, enkelt sammanbundna med en madrasstump i mitten som ger intryck av en enda stor dubbelsäng. Högst upp mot taket finns en krans av skåp, med finurliga luckor med enhandsfattade metallhandtag. På flera ställen har Malibu smidiga förvaringslösningar, nätklädda fack av båtkaraktär som förhindrar att sakerna glider ut under färd, och mindre fack i väggen med en listkant i botten. Belysningen är effektiv, med gemensamma LED-spottar längs sidorna och individuella läslampor i mittenfacket högst upp mot taket.

Trots att varenda människa numera har en egen mobiltelefon saknas fortfarande laddningsmöjligheter i sovrumsdelen. Mot tillval (1 300 kr) kan man installera ett uttagspaket vilket inkluderar ett usb-uttag på överskåpets undersida och ett 230 voltsuttag längst bak under sängen i förvaringsutrymmet. Sängarna är bekväma med en 7-zons kallskumsmadrass som vilar på en ventilerad ribbotten.

Bortsett från klassiska insynsgardiner i fönsterrutorna i bakdörren ingår också köldskydd (tygklädda kuddar) i standardutrustningen. Köldskyddet förhindrar att huvudet hamnar rakt mot rutan när man ligger och sover. Enkelsängarna mäter generösa 1 960x1 040 mm respektive 1 850x910 mm.

På vägen är Malibu 600 LE skön att köra både på motorväg och på mindre landsortsväg.

Den sexstegade automatväxellådan (robot) funkar fint tillsammans med den fyrcylindriga 2,3 liters motorn på 150 hästkrafter även om växlingen sker aningen långsamt vilket upplevs som om bilen bromsar upp strax före växelbyte. Mot tillval kan man välja till en motorvariant på 180 hk (45 200 kr), vilket kan vara smart om man planerar att dra en hästtransport eller köra frekvent i alperna.

Den robotstyrda växellådan (22 300 kr) gör resan bekväm, inte minst i städer där köerna kan få vilken vänsterfot som helst att domna bort om man tvingas frikoppla under flera timmar. Jag uppskattar den enkla förarmiljön, sikten och närheten till bilens fyra hörn. Tack vare att hjulen sitter långt ut mot kanterna, i princip ända ut i bilens fyra hörn har man god uppsikt över husbilens storlek vilket förenklar körningen markant i trånga utrymmen.

Längdmässigt kvalar Malibu 600 LE precis in i klassen 6-metersbilar, med en längd på 5998 mm, alltså två millimeter kortare än gränsen mellan små och stora husbilar.

Tänk på att ett eftermonterat cykelställ längst bak på bilen automatiskt gör husbilen dyrare att resa med, eftersom den då blir längre än sex meter, vilket automatiskt höjer priset på vissa broar, färjor och tunnelpassager.

Skåp, varav ett utan botten så att långa plagg kan hänga fritt och ventileras bra.
Skåp, varav ett utan botten så att långa plagg kan hänga fritt och ventileras bra.
Handfat och blandare fälls rakt in i väggen.
Handfat och blandare fälls rakt in i väggen.
Toaletten skjuts enkelt in i väggen vilket sparar enormt med utrymme.
Toaletten skjuts enkelt in i väggen vilket sparar enormt med utrymme.
Hela kompaktbilen är full av smarta förvaringslösningar.
Hela kompaktbilen är full av smarta förvaringslösningar.

Som ganska ny aktör på husbilssidan känns Malibu modern och välbyggd. Jag gillar framförallt den innovativa bodelsmiljön, de smarta förvaringslösningarna och det effektiva värmesystemet (Truma Combi 6E) som tillsammans med en avancerad karossisolering av limmad polyuretanskum och sandwichbyggt golv och tak ger en husbil som lämpar sig för ett aktivt resande under åtminstone tre av fyra nordiska säsonger.

Trots att både vattentankar och ledningsrör är välisolerade är Malibu knappast en husbil för vintercamping. Då hade jag hellre styrt kosan söderut och dragit hela vägen ner till Medelhavet.

Priset då? Ja, i jämförelse med många andra plåtisar med liknande planlösning kostar denna bil en hel del. Men den ger intrycket av att ha det där lilla extra, och det brukar kosta i husbilsvärlden.

Generösa bakdörrar förenklar lastning och lossning. Trots lågbädden får man plats med mycket packning under sängen. I skåpet till vänster ryms två gasolflaskor (11 kg).
Generösa bakdörrar förenklar lastning och lossning. Trots lågbädden får man plats med mycket packning under sängen. I skåpet till vänster ryms två gasolflaskor (11 kg).
Malibu 600 LE finns i tio olika färgvariationer. Testbilen (vit) med svarta plastdetaljer.
Malibu 600 LE finns i tio olika färgvariationer. Testbilen (vit) med svarta plastdetaljer.
Nät- och mörkläggningsgardiner för samtliga fönster.
Nät- och mörkläggningsgardiner för samtliga fönster.
Värmesystemet sitter under sängen. Du når det enklast genom att fälla upp sängarna (madrasserna) mot långsidorna i färdriktningen.
Värmesystemet sitter under sängen. Du når det enklast genom att fälla upp sängarna (madrasserna) mot långsidorna i färdriktningen.
Malibu Van 600 LE – lyxförpackad plåtis
MALIBU 600 LE 2018

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3 l/150 hk

Växellåda: 6 vxl automat.

Chassi: Fiat lågramschassi.

Säkerhetssystem: ESP, ABS, ASR, Traction Plus och Hill Decend Control.

Totalvikt: Standard 3500 kg

Tjänstevikt: 2705 kg (2751 kg*)

Maxlast: 595 kg (749 kg*)

Längd/bredd/höjd: 5998/2050/2590 mm

Axelavstånd: 4035 mm

Överhäng bak: 1015 mm

Isoleringsmaterial: Polyuretanskum/RTM-skum.

Uppvärmning: Truma Combi 6E luftburen värme

Bränsletank: 120 liter

Bäddmått: 185x910 cm + 196x104cm.

Grundpris: 585 900 kr

Pris testad bil: 706 600 kr

Tillbehör testad bil: Fiat Ducato 35 (3 500 kg totalvikt), Paket Chassi, 120 liters bränsletank, AC förarhytt manuell, passagerarairbag, farthållare, elektriskt uppvärmda ytterbackspeglar, passagerarsäte inställbart på höjden, parkeringshjälp med sensorer bak, myggnät bakom skjutdörr. Karosspaket: spillvattentank infattad i hölje och isolering, lastsäkringssystem bagageutrymme, LED-stämningsbelysning, madrasser med 7-zonskvalitet, automatväxellåda, 16 tums aluminiumfälgar, Truma combi 6E med fjärrkontroll, radio/dvd/navigering.

Plus: Bra lastvikt, smidig att köra, under sex meter kan ge billigare bro- och färjeavgifter, kvalitetskänsla.
Minus: Ganska högt pris, trång sittgrupp om man är fler än tre personer.

Taggar: Husbilar, Malibu Van

Tack vara en bra planlösning, smidiga förvaringsutrymmen och gott om ljusinsläpp (tre takluckor) känns Malibu 600 LE betydligt större än vad den egentligen är.

Istället för att trycka in så mycket som möjligt i kompaktmodellen har Carthagoägda Malibu satsat på utrymmessparande lösningar vilket förstärker känslan av rymd, inte minst i badrummet där både handfat och toalett fälls in i väggen. Framförallt gillar jag lågbädden, två längsgående enkelsängar som förbinds likt en klassisk dubbelsäng blott 64 cm över golvytan (mot normala 90 cm). Skillnaden är minimal, men den 26 cm lägre sängen ger en ökad luftvolym på nästan en kubikmeter i bodelen.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.