Bild
Nästa artikel
McLouis MC4-75

McLouis MC4-75

TESTER

I nummer 3.2015 testade vi McLouis populäraste modell Mc4-75. Nu kan du läsa testen här på webben i sin helhet och titta på ett omfattande bildspel. Trevlig sommarläsning!

Prisvärt och träfritt 

Mc4-75 är McLouis populäraste modell i Sverige och kanske ligger för-klaringen i bilens låga långbäddar eller i det tvärställda badrummet längst bak. Vi testade modellen för tre år sedan och mycket har hänt sedan dess. 
 
Det här är tredje gången vi testar en McLouis i Mc4-serien och andra gången vi testar en 75:a. Loggan är densamma men där upphör likheten med den bil vi testade 2011. Fiatfronten är givetvis ny då den uppdaterades till 2015 men även bakpartiet är utbytt mot en modernare variant med LED-belysning. Invändigt är känslan helt annorlunda och även den grundläggande konstruktionen av bodelen har förändrats helt med bland annat ramfönster. Till råga på allt är SEA som tillverkar McLouis, Elnagh och Mobilvetta nu en del av Triganokoncernens allt tjockare portfölj.

Det finns ytterligare en detalj som avviker i den modell vi testar för andra gången. Mc4 lanserades som bilar med nedsänkbar säng över sittgruppen, det vi kallar taksäng. Det är fortfarande standard i serien men just den bil vi testar heter Mc4-75 Nb där Nb står för no bed och är en specialversion som den svenska importören Autohallen efterfrågat. 

– Många kunder som gillar känslan i Mc4-75 har frågat efter en modell utan taksäng eftersom den ändå har separata bäddar och de flesta reser enbart två personer, säger Autohallens ägare och vd Joakim Norberg.
 
Mc4 och helintegrerade Nevis var 2013 först ut i McLouis utbud att få väggar, tak och golv med vattentålig XPS-isolering och plastreglar, eller iTECH som McLouis kallar tekniken. Sedan 2014 används tekniken i alla McLouis modeller inklusive instegsbilarna Mc2 som under en övergångsperiod byggdes med frigolit och träreglar.


Alla McLouis husbilar är baserade på Fiats lågbyggda 3,5 tons chassi men det går att höja totalvikten till 3 650 kilo eller beställa ett chassi med 4 250 kilos totalvikt mot pristillägg. Färskvattentanken är placerad under soffan och gråvattentanken sitter långt bak under bilen och är både isolerad och uppvärmd. Vi tar bilen på en kortare tur på isiga och moddiga vintervägar och inredningen håller sig mestadels tyst på det skumpiga underlaget.

Värmepannan är en Truma Combi 6E som är placerad under vänster säng och förser bilen med varmluft via fyra utblås. Den klarar utan problem att hålla bilen varm då vi är ute och det är ner till fem minusgrader. Bilen är ingen utpräglad vinterbil utan snarare en tresäsongsbil. Därmed inte sagt att den inte klarar sträng kyla. Med ett isolertäcke på hytten och två fyllda gasoltuber klarar den nog en sportlovsvecka i flera minusgrader. 

Vi äntrar bilen via bodelsentrén som har en invändig trappa med två grunda steg. Det finns två strömbrytare som enkelt nås utifrån varav en funkar utan att 12V systemet är påslaget. Dörren har fönster, sopkorg och en förvaringsficka. På väggen direkt till vänster finns en ledstång och spegel. Däremot saknar vi klädhängare och plats för skor. På sidosoffan till höger får två personer plats. Under sitsen finns bodelsbatteriet och hjulhuset så det blir inte plats över till förvaring just där.
 
Eftersom taksängen är borttagen är det högt i tak vid sittgruppen och ljust tack vare det stora takfönstret över förarplatsen. En annan fördel är att det får plats rymligare överskåp vid sittgruppen istället för de grundare varianterna som brukar sitta på undersidan av taksängar. Däremot saknar vi hyllor i överskåpen.

I sittgruppen sitter vi skönt i soffor som är klädda med skinn-imitation. Matbordet är stort. Nästan lite väl stort med tanke på bilens tänkta köpare men om grannarna kommer över på en bit mat är det perfekt. Bordet kan skjutas i två riktningar och lösgörs med ett enkelt handgrepp och går även att sänka om sittgruppen ska bäddas.

Badrummet är placerat på tvären längst bak i bilen så det finns inte plats för ett stort garage. Istället finns det en stor garderob som kan öppnas både från badrummet och sovrummet och under sängarna är det gott om plats. Under höger säng är det helt rent förutom hjulhuset och toakassetten och det finns även en utvändig lucka. Under vänster säng upptas den bakre delen huvudsakligen av värmepannan men den främre delen är vigd åt förvaring. 

De två låga sängarna fungerar rätt och slätt bra som sängar och inga trappsteg eller stegar behövs för att använda dem. Vid taket finns tre överskåp och några öppna hyllor med höga hyllkanter.
 
Belysningen är genomgående av strömsnål LED-typ och det finns såväl allmänbelysning, indirekt belysning vid överskåp och köksbänk samt diverse smålampor. Den enda belysning som kan dimmas är två platta runda lampor i taket som även har blå nattbelysning.

Vinkelköket har trelågig spis med helt täckglas och en rund diskho med engreppsblandare av metall. Överskåpet har en gemensam lucka och här hittar vi ett hyllplan i halva skåpet. Under bänkskivan finns fyra lådor varav en är gigantisk och lite svår att utnyttja. Under överskåpet finns en LED-list och ett av bilens två 230V uttag, det andra sitter vid tv:n ovanför bilens stora kylskåp.

McLouis säljs i Sverige med ett tillbehörspaket kallat ”All Inclusive” som innehåller allt från solpanel, tv, dvd och cykelställ till bodelen och farthållare och stereo till bilen. Tillbehörslistan är därmed kort och endast ett kryss finns i testbilens lista. Stereon är nämligen bytt till ett multimediapaket med bland annat backkamera och navigation. Det enda vi saknar är fler el-uttag men det kan enligt importören Autohallen eftermonteras där så önskas.

Det är tydligt att McLouis lagt mycket energi på att utveckla sina husbilar under senare år. Mc4 i årets tappning är en mycket vass konkurrent till bilar i samma prisklass men även med dyrare bilar. Visst finns det skillnader i jämförelse med de senare men med tanke på att Mc-4 nu bland annat har en träfri bodelskonstruktion och ramfönster är det svårt att entydigt peka på vad som väsentligen skiljer dem åt.

Slutklämmen får bli att det är mycket husbil per krona. 
 
Fakta Mclouis MC4-75

Basfordon: Fiat Ducato 3,5 L
Motor: 2,3l/130 hk Mjet II
Växellåda: Manuell
Chassi: Ducato lågbyggt campingchassi
Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR och Hill Holder
Totalvikt: 3 650 kg
Tjänstevikt: 3 103 kg
Maxlast: 547 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 380/2 350/2 870 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: ca 2 340 mm
Takhöjd inne: 2 020–2 160 mm
Isoleringsmaterial: XPS Styrofoam
Isolering tjocklek: golv/vägg/tak: 50/33/33 mm
Uppvärmning: Luftburen värme Truma Combi 6e. Elektrisk golvvärme
Bäddmått: Bakre sängar 80x189+80x195 cm. Bäddad sittgrupp: 120x220cm
Bränsletank: 90 l
Årsmodell: 2015
Garantier: 2 års fabriksgaranti,
5 års täthetsgatanti
Pris från: 659 000 kr
Pris testad bil: 673 900 kr
Standardutrustning McLouis: Bodelsdörr med två låspunkter och fönster, iTECH träfri väggkonstruktion, stor kyl och frys, köksfläkt, LED-belysning m.m.
I svensksålda ”All Inclusive” ingår: Markis, solcell 130 w med regulator, isolerad och uppvärmd gråvattentank, tv med dvd och antenn, stor kyl med frys, Seitz integrerade ramfönster, passagerarairbag, myggnätsdörr, cykelställ, elektrisk golvvärme, matta i bodel, farthållare m.m.
Tillbehör testad bil: Kenwood multimedia med backkamera, Garmin GPS, cd/radio och bluetooth anslutning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.