Bild
Nästa artikel
Moderna drag finns nu på Adrias Sonic. Vill man så kan en Volkswagen Passat anas.
Moderna drag finns nu på Adrias Sonic. Vill man så kan en Volkswagen Passat anas.

Nya Adria Sonic – ett lyft!

Husbilar

Adria ligger inte på latsidan vad gäller design. Den populära helintegrerade husbilen Sonic ansiktslyfts nu rejält. Samtidigt möbleras utbudet om så de små är de billiga och de stora är de dyra.

Till 2017 förändras Adrias helintegrerade Sonicbilar på ett genomgripande sätt. Mest iögonfallande är den nya personbilsliknande fronten med liggande lamppartier och en stöddigt framträdande grill. Även invändigt ger bilarna ett helt nytt intryck.

Uppdelningen mellan de olika underserierna Axess, Plus och Supreme förtydligas i år. Instegsserien Sonic Axess bantas till tre modeller strax under sju meter. Mellanmodellerna Sonic Plus är nu fyra till antalet och alla är 752 centimeter långa. Toppserien Sonic Supreme utökas med en planlösning men det treaxlade flaggskeppet I 810 SC finns fortfarande bara med queenbed. Adria brukar dock spara lite godsaker till mässorna i höst så det kanske dyker upp fler varianter.

Materialen är väl valda och ger en ren känsla i husbilen.
Materialen är väl valda och ger en ren känsla i husbilen.
Omg vilken läcker bodel! Tv:n är riktigt stor och i viloläge förvaras den stående. Skinnklädsel lyfter intrycket ännu mer.
Omg vilken läcker bodel! Tv:n är riktigt stor och i viloläge förvaras den stående. Skinnklädsel lyfter intrycket ännu mer.

Minstingen Axess I 600 SP är en ny planlösning med tvärställd säng längst bak. Alla övriga modeller har antingen långbäddar eller queenbed. SLT heter de med låga långbäddar och badrummet på tvären längst bak.

Vi fick chansen att titta närmare på Adrias nyheter i mitten av juni då vare sig priser eller exakta utrustningsnivåer är spikade. Allt sånt beräknas vara klart till Stora Nolia i början av augusti. Så vi nöjer oss med en snabb okulär besiktning som bilprovningen säger. Ett av fordonen som fanns tillgängliga var en Sonic Supreme i 710 SC, så vi klev in!

Vid entrén finns en tv som är riktigt stor för en husbil. Finessen är att den vrids vertikalt när den inte används. Placeringen känns lite utsatt så ett överdrag som skydd kanske kan vara på sin plats? Och givetvis kommer många tycka att det ska vara klädkrokar här i stället.

Stiligt och elegant med LED belysning och släta ytor. Precis som i Adrias finaste husvagnar Alpina är överskåpen välvda pch vita. I sovrummet är det ljust, mycket tack vare de stora fönstren.
Stiligt och elegant med LED belysning och släta ytor. Precis som i Adrias finaste husvagnar Alpina är överskåpen välvda pch vita. I sovrummet är det ljust, mycket tack vare de stora fönstren.
Köket är futuristiskt designat och inte heller här finns det handtag eller lås vilket kan leda till kladdiga lådor.
Köket är futuristiskt designat och inte heller här finns det handtag eller lås vilket kan leda till kladdiga lådor.
Lastutrymmet är inte jättestort men det sväljer mycket.
Lastutrymmet är inte jättestort men det sväljer mycket.

Den nya inredningen Symphony ger ett fräscht första intryck och designen känns futuristisk. Det finns inga handtag eller lås på luckor och lådor utan de öppnas med ett enkelt tryck. Överskåpens luckor känns igen från husvagnarna Adria Alpina. De är högblankt vita och konkavt kurviga vilket kontrasterar snyggt med de pianolackssvarta lådorna i köket. Kanske inte det mest praktiska för flottiga fingrar men likväl effektfullt.

 

I sittgruppen hittar vi ett nytt grepp. Istället för vanliga ryggdynor finns det stora kuddar som ger en lös och ledig känsla. Helt fria är de dock inte utan hålls på plats av tryckknappar på några ställen. Testbilen har läcker skinnklädsel som med största sannolikhet är tillbehör.

Vid förarplatsen är det sig ganska likt men sikten uppges vara förbättrad i både rutor och speglar. Vi ser fram emot en mer grundlig genomgång av en helintegrerad Sonic när tillfälle ges för det.

Nya Adria Sonic – ett lyft!
ADRIA SONIC SUPREME i 710 sc (2017)

Basfordon: Fiat Ducato

Chassi: Al-Ko lågprofilchassi

Motor: 2,3 l/180 hk

Växellåda: Automatisk

Säkerhetssystem: ABS, ESP, EBD, Traction+ och Hillholder

Totalvikt: 4 250 kg

Tjänstevikt: 3 085 kg (tillval tillkommer)

Maxlast: 1 165 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 7 520/2 320/2 980 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: ca 2 500 mm

Ståhöjd inne: 204 cm

Isoleringsmaterial: EPS- och XPS-skum

Isolering tjocklek: golv/vägg/tak: 31/26/26 mm

Uppvärmning: Gasol- och eldriven Alde Compact 3020 vattenburen centralvärme och golvvärme.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Fram 150x190 cm, Bak 146x190cm

Pris: Ej satt vid publicering

Taggar: Husbilar, Adria

Till 2017 förändras Adrias helintegrerade Sonicbilar på ett genomgripande sätt. Mest iögonfallande är den nya personbilsliknande fronten med liggande lamppartier och en stöddigt framträdande grill. Även invändigt ger bilarna ett helt nytt intryck.

Uppdelningen mellan de olika underserierna Axess, Plus och Supreme förtydligas i år. Instegsserien Sonic Axess bantas till tre modeller strax under sju meter. Mellanmodellerna Sonic Plus är nu fyra till antalet och alla är 752 centimeter långa. Toppserien Sonic Supreme utökas med en planlösning men det treaxlade flaggskeppet I 810 SC finns fortfarande bara med queenbed. Adria brukar dock spara lite g

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.