Bild
Nästa artikel
SUN LIVING S 75 SL.
SUN LIVING S 75 SL.

Pånyttfödda Sun Living

Husbilar

För en familj på fyra är det inga problem att hitta en passande husbil. Om man däremot är fem personer kan det vara svårare att få tag i en modell med tillräckligt många bältade platser. Vi tipsar om prisvärda Sun Living.

Till 2018 har Adrias instegsmärke Sun Living getts fria tyglar att själva utforma sina bilar i en egen organisation, inom vissa ramar givetvis.

Det ska vara billigare bilar än Adria men förmodligen är tanken att de ska vara snyggare och mer tilltalande än konkurrenternas instegare.

Huruvida de är det är givetvis en smaksak och hur de är rent praktiskt är svårt att säga i ett kort test som detta är.

Generellt sätt bruka de stora tillverkarnas instegsserier ha ett gott rykte vad gäller kvalité och användarvänlighet, kanske beror det på att det inte är så mycket att hålla reda på i just den kategorin?

Det svenska sortimentet 2018 består av två plåtisar, sex halvintegrerade och två alkovmodeller. De halvintegrerade och alkoverna har längder mellan ungefär 6,7 och 7,4 meter.

I Sun Livings europeiska utbud finns även halvintegrerade och alkovmodeller som är 599 cm långa men de slopas i det svenska utbudet, vi tycker det är synd för det är ett rymligare alternativ till en plåtis. Men förmodligen betraktas de som svårsålda hyllvärmare.

Pånyttfödda Sun Living
Pånyttfödda Sun Living
Pånyttfödda Sun Living

Rent visuellt har Sun Living lyckas häpnadsväckande bra med att förnya sitt koncept som nu känns påtagligt fräschare.

Färgerna svart och gul är det inget fel på men de har fått lämna exteriören till förmån för grått, blått och givetvis vitt, större delen av den testade bilens glasfiberyttre är skinande vit.

I de halvintegrerade bilarna kan man välja till en taksäng i alla modeller. Utan taksäng blir det riktigt högt i tak i större delen av bodelen, hela 210 cm, men det finns lite trösklar att se upp med så takhöjden varierar.

Taksängen väger 90 kilo och kostar 18 900 kr så det är värt att fundera på om det är något man behöver.

Å andra sidan är det bra för andrahandsvärdet och med tanke på att det finns en femte sittplats är nog den ekvationen ganska enkel för de flesta.

Pånyttfödda Sun Living
Pånyttfödda Sun Living
Pånyttfödda Sun Living

Vi testar en Sun Living S 75 SL, en av de största modellerna i utbudet och en förväntad storsäljare med bland annat höga långbäddar, stort garage, taksäng över sittgruppen och fem bältade sittplatser.

Exteriört känns bilen väldigt ren och vit, frontkepsen och bakgaveln är nydesignade och den senare har ny belysning. Vi kikar in i garaget och konstaterar att det finns såväl uppvärmning, belysning och möjlighet att surra last som exempelvis cyklar.

Provturen är problemfri och i det närmaste helt tyst. Bilen är utrustad med Fiats motor med 130 hästar men för den som vill ha lite extra krut finns 150-modellen som tillval.

I grundutförande finns ingen backkamera, det borde vara standard på en husbil och det borde även ESP. Det finns dock ett resepaket för 19 900 kr och i det ingår backkamera och markis men endast markisen är monterad på den demohusbil vi kör.

Invändigt är känslan radikalt ny. Allt är omgjort! Det är rent, prydligt och fräscht. Trätonen är nu lite mörkare och skåpluckorna är vita. I luckorna hittar vi lite kul nytänk.

Genom hål i skåpluckorna når man låsanordningen på insidan. Kanske är det ett mer hållbart system, då lås och vred hör till de saker som annars tenderar att strula eller gå sönder i husbilar.

Sittgruppen är en vital del i en husbil, här spenderar man mycket tid, speciellt om det är kallt och regnigt ute. Det är även här designen granskas som hårdast, här vill man trivas tänker många.

Och visst trivs man här men lite mörkt är det vilket har att göra med att den testade bilen är utrustad med taksäng som täcker takluckan, det finns dock ett panoramafönster framme i kepsen.

Hur är sittkomforten då? Jo, den är acceptabel utan att locka till långfärder sittandes i den raka soffan eller den bakvända femte platsen för den delen.

Bäst sitter man, som så ofta, i de två hyttstolarna. Bordet är vägghängt vilket innebär att det går att plockas bort under färd eller städning.

Mitt i bilen finns köket som inte är så överdådigt men det är mycket bättre planerat än tidigare.

En rak trelågig spis är placerad i ena övre hörnet och en fyrkantig diskho framför ger gott om arbets- och avställningsyta.

I övrigt ett baskök, dämpade lådor förgyller tillvaron en aning. I tillvalsistan finns bland annat gasolugn.

Pånyttfödda Sun Living
Pånyttfödda Sun Living
Pånyttfödda Sun Living

Många av de andra nyutvecklade modellerna har något som Sun Living kallar ”hideaway”-badrum.

Det är en stor jalusidörr med medföljande lös golvbit som kan användas när badrummet inte används och det ger en rymligare känsla i bodelen.

I testbilen finns istället ett delat badrum med toaletten på ena sidan och duschen på den andra. Det är en bra lösning i en så här stor bil, inte minst för de som vill inreda duschen som extra garderob.

Längst bak finns två långbäddar som kan bäddas ihop till ett stort sovloft där två vuxna och ett barn har gott om plats.

Ytterligare sängplatser finns i taksängen och dinetten fram i bilen. Taksängen är 125 cm bred och vill man slippa bädda dinetten kan två mindre barn kanske sova skavfötters i taksängen.

Pånyttfödda Sun Living
Pånyttfödda Sun Living

Den testade S 75 SL är en riktigt vettig instegsbil som är en stark medtävlare till såväl konkurrenternas modeller men även i jämförelse med en begagnad bil med lyxigare snitt och attribut, kanske räcker det med den här?

Den största påtagliga skillnaden jämfört med en husbil i en högre klass är den fönsterlösa entrédörren och mörkläggningen av hyttfönstren som känns simpel, men någonstans ska det ju skilja mellan billiga och dyra bilar.

Konkurrensen på den svenska marknaden är just nu stentuff i alla segment. Priserna vi redovisar är de ordinarie priserna I och med Sun Livings nya design och tänk är husbilen väl rustad för de svenska kundernas allt mer kräsna ögon.

Pånyttfödda Sun Living
SUN LIVING S 75 SL (2018)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel 2,3 l / 130 hk MJT Euro6
Växellåda: Manuell
Chassi: Ducato campingchassi
Säkerhetssystem: ABS, EBD ESP + Antispinn
Totalvikt: 3 500 kg (testbil 3 800 kg)
Tjänstevikt: 3 079 kg
Maxlast: 573 kg (testbil ca 680 kg)
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 420/2 320/2 932 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: 2 437 mm
Takhöjd inne: 210 cm
Isoleringsmaterial: EPS+XPS
Tjocklek golv/vägg/tak:  31/26/26 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 luftburen värme med 10 liters varmvattenberedare. Elektrisk golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått:
Bak: 2 st 75x210+60x190 cm. Taksäng: 90x125 cm. Dinett:70/95x210 cm.
Grundpris: 638 500 kr
Pris testad bil: 691 700 kr
Tillbehör: Totalviktshöjning till 3 800 kg från 2000 kr, ESP 6 000 kr, Traction+ med Hill Descent 1 400 kr, nedsänkbar taksäng 18 900 kr, panoramafönster 5 000 kr. Resepaket (markis + multimedia inkl. -navigation, backkamera och stereo) 19 900 kr.

Taggar: Husbilar, Sun Living

Till 2018 har Adrias instegsmärke Sun Living getts fria tyglar att själva utforma sina bilar i en egen organisation, inom vissa ramar givetvis.

Det ska vara billigare bilar än Adria men förmodligen är tanken att de ska vara snyggare och mer tilltalande än konkurrenternas instegare.

Huruvida de är det är givetvis en smaksak och hur de är rent praktiskt är svårt att säga i ett kort test som detta är.

Generellt sätt bruka de stora tillverkarnas instegsserier ha ett gott rykte vad gäller kvalité och användarvänlighet, kanske beror det på att det inte är så mycket att hålla reda på i just den kategorin?

Det svenska sortim

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.