Bild
Nästa artikel
Pilote Foxy Van V 600S, plåtis med utrymme

Pilote Foxy Van V 600S, plåtis med utrymme

Husbilar

Hittills har den som varit nyfiken på att skaffa husbil med fler än två sovplatser varit hänvisade till våningssäng bak eller svårbäddade sittgrupper. Nu växer utbudet av plåtisar som rymmer en hel famillj tack vare popup-tak. Häng med på en tur i Pilote Foxy V 600S som har hela sju sovplatser.

Att resa bekvämt och säkert är nog aldrig så viktigt som när man åker med barn. Vi upplever att säkerheten i en skåpbil är bättre och det är också orsaken till att vi valde vår husbil. Trång, mysig och oj så praktisk och smidig att köra. 

Det som fick oss att välja ­Pilote Foxy Van V 600 S popup var det smarta tinyhousekonceptet. Dessutom kändes kvaliteten något bättre än hos många konkurrenter och vi lockades av tanken att kunna leva permanent i bilen under långa perioder.

Med två lite större barn, en sextonåring och en tolvåring var det inte tal om att nöja sig med trånga sängar där barnen måste dela säng.

Här krävdes istället praktiska lösningar, varsin säng och tillräckligt med utrymme så att även de vuxna skulle få plats. En omöjlighet om man sover på tvären, men däremot fullt möjligt om man sover i popupen.

De vita detaljerna i kombination med den ljusa träfanéren ger en behaglig känsla i bilen.
De vita detaljerna i kombination med den ljusa träfanéren ger en behaglig känsla i bilen.

Sämst är utan tvekan soffan i bodelen, där barnen sitter trångt, alldeles för upprätt utan stöd i svanken och bäst är den gasoldrivna ugnen, ett rejält kylskåp och en separat frys.

Här finns helt enkelt plats för att veckohandla och äta alla mål i bilen. Nackdelen med många sängplatser, två dubbelsängar bak, dubbelsäng i popupen och en ombäddningsbar säng i sittdelen är att det saknas förvaringsutrymmen.

Utmaningar som vi löst med separata väskor, packpåsar och lastnät som spänns fast där de får plats.

Förmodligen ingen lösning för dig som ser fram emot ett enormt garage under dubbelsängen, men däremot fullt möjligt för dig som vill resa med barn och inte släpar på så mycket grejer.

Lyckligtvis finns ett rejält utrymme med två lådor och ett stort packutrymme under dubbelsängarna där man med lätthet får plats med ett hopfällbart bord (rullbart), fyra stolar, en SUP (stand up paddle board), grill, verktyg och lite smått och blandat.

Från bodelsentrén kommer man rakt in i själva vanens hjärta. Frontstolarna, både förarstolen och passagerarstolen går att vända med ett enkelt handgrepp och tack vare ett expanderbart bord (alldeles för klent för att tåla någon större tyngd) är det tillräckligt med plats för att man ska kunna sitta fyra runt bordet.

Tyvärr är avståndet mellan den vridna förarstolen och bordet i minsta laget, men det finns helt enkelt inte mer plats interiört.

Att däremot ställa grytorna på bordet blir trångt, men tack vare möjligheten att fälla upp en förlängning av diskbänken (bredvid spisen) kan man enkelt låta grytor och mat stå kvar på spisen eller på serveringsbänken vid sidan om och låta den som sitter bäst till servera resten.

I klassiskt plåtismanér kan man laga mat med utsikt. || Gasolugn med grillfunktion. Utmärkt för att baka bröd. || Bra förvaringsmöjligheter, men inredningen känns instabil.
I klassiskt plåtismanér kan man laga mat med utsikt. || Gasolugn med grillfunktion. Utmärkt för att baka bröd. || Bra förvaringsmöjligheter, men inredningen känns instabil.

Utrymmet mellan kök och toalett är fullt tillräckligt för en person, men däremot blir det trångt om någon lagar mat och en annan går förbi samtidigt.

Tack vare skjutdörren till toaletten går det alldeles utmärkt att smita in på toaletten med någon annan lagar mat. Köket är litet, som brukligt i en plåtis, men fullt användbart.

Med en utfällbar arbetsyta bredvid spisen kan man stå och laga mat och njuta av utsikten genom sidodörren, som vidöppen släpper in ett fantastisk ljus i hela bilen. Naturligtvis finns det ett myggnät.

Det finns flera lådor och skåp för att förvara skafferivaror och köksutrustning, men som vanligt kan man inte låta bli att fundera på varför dessa inte går ända ut mot ytterväggen. Istället kan man mäta mellan 5–10 cm luft bakom inredningen.

Varför man inte utnyttjar volymen maximalt är svårt att svara på och inte heller återförsäljaren har något bra svar.

Att kunna erbjuda nybakt bröd, kakor och fantastiska pajer i en plåtis hör inte till vanligheterna, men tack vare en rejäl gasolugn (Thetford Duplex) kan man grädda bake-off bröd och servera pajer och gratänger under resan.

Långpannan som följer med är löjligt liten, men det går fint att plocka med sig en lite större form och grädda större rätter i ugnen (max 37 x 30 cm) med både övervärme och värme längst bak i ugnen.

Det går dock inte att köra båda brännarna samtidigt och när övervärmen är i drift måste ugnsluckan stå på glänt. Under spisen finns en 23 liter stor frys och ett 138 liters stort kylskåp. Gott om plats för färsk mat alltså.

Däremot saknas ett större skafferi som vanligtvis brukar finnas där ugnen är monterad.

Dubbelsäng nere och enkelsäng högst upp (kan bli dubbelsäng om man ­lägger i ytterligare en madrass och drar ut ­ribbotten mot toaletten).
Dubbelsäng nere och enkelsäng högst upp (kan bli dubbelsäng om man ­lägger i ytterligare en madrass och drar ut ­ribbotten mot toaletten).

De dubbla tvärställda sängarna längst bak i bilen är för korta för alla över 185 cm (ytterväggarna lutar inåt), men medan dubbelsängen längst ner består av en enda stor madrass kan man skjuta ihop dubbelsängen där uppe, träribborna förs enkelt in i varandra vilket innebär att dubbelsängen snabbt förvandlas till en enkelsäng som passar kortare barn.

Dottern på knappt 160 cm får fortfarande plats där uppe och stormtrivs i sitt eget krypin. På sikt, när båda barnen blir längre får de helt enkelt dela säng eller så får en av dem flytta upp i popupen medan hustrun (162 cm) övertar enkelsängen.

Med sju sängar kan man inte låta bli att fundera på varför Pilote valt just siffran sju.

Man kan knappast åka fler än fyra personer åt gången, husbilen saknar fler bältesplatser och helt ärligt hade det varit bättre att ta bort både den nedbäddningsbara sittdelssängen och dubbelsängen i överslafen (det hade räckt med en enkelsäng).

Varför då? För att helt enkelt bygga in mer förvaring och låta de hopplöst öppna facken längst bak i bilen bli till riktiga skåp med luckor och stängnings­möjligheter. Som det är nu är man helt utlämnad till att packa litet och sätta fast allt med lastnät.

Med popupen uppfälld blir det dessutom riktigt rymligt så länge inte stegen upp till popupen ställs på plats. || Popupen stängs med två spännen med säkerhetslås. || Med stege på plats till  popupen blir det trängre.
Med popupen uppfälld blir det dessutom riktigt rymligt så länge inte stegen upp till popupen ställs på plats. || Popupen stängs med två spännen med säkerhetslås. || Med stege på plats till popupen blir det trängre.

Den rymliga toaletten är full av innovativa lösningar som ­passar barnfamiljen utmärkt.

Toaletten går att snurra, handfatet går att skjuta i bilens längdriktning och spegelns lutningsgrad kan enkelt justeras med en magnet för att passa både kort som lång.

Dessutom är det snudd på fullhöjd i duschutrymmet som fått ett fint duschgolv med iläggningsgolv och duschdraperi som gör att vattnet stannar där det ska vara.

På grund av popuptaket finns ingen ventilation i taket och heller inget fönster, men däremot en effektiv fläkt med ett onödigt högt ljud.

Badrumsskåpet rymmer med lätthet toalettprylar för fyra personer och med enkla klisterkrokar från Biltema finns det också plats att hänga fyra handdukar.

Popupen är enkel att resa – du snäpper bara upp två lås och låter gasfjädringarna resa tältskalet efter att ha gett taket (det är som en takbox) en lätt knuff uppåt – och sänks på samma sätt genom att dra påbyggnaden rakt neråt innan du fäster den med två fästen och två säkerhetslås.

Den som är kort kan däremot behöva resa stegen för att från nedersta eller andra trappsteget på stegen utföra samma procedur.

»På grund av popuptaket finns ingen ventilation eller fönster i taket.«

När stegen väl är på plats blir det mycket trångt runt sittdelen och därför plockar vi vanligtvis fram stegen först när vi ska gå och sova. Under dagen har vi den dubbelvikt och placerad under tvärsängen längst bak.

Med popupen uppfälld blir det genast mer volym i bilen. Under den kalla årstiden blir det betydligt kallare på insidan, men tack vare Trumavärmaren (med värmeutblås i popupen) håller man en behaglig temperatur även när det är kallt på utsidan. Dock ej på vintern.

På sommaren däremot är det skönt att kunna öppna ventilationen och låta luften cirkulera likt en naturlig AC-anläggning, just så som beduinerna byggde hus långt innan elektrifieringen.

Dessutom blir höjden betydligt mer tillåtande och takhöjden drar iväg till imponerande höjder. Är man lång – som jag (192 cm) – är det skönt att tillbringa tiden stående under hålet till popupen, även om utrymmet är blygsamma 110 x 60 cm.

Hyfsat förvaringsutrymme under dubbelsängen bak.
Hyfsat förvaringsutrymme under dubbelsängen bak.

Pilote Foxy Van V 600S är byggd på Fiat Ducato 2,3L 150 hk MultiJet 3 500 kg chassi. Vi valde en automatväxlad låda med den lite större motorn för att helt enkelt ha effekt också när det tar emot.

I jämförelse med att åka ­Volvo eller Volkswagen till vardags är motorn slö och växlingen långsam, i synnerhet under acceleration då det ­nästan känns som om bilen saktar in när den ska växla.

När man väl nått målhastigheten är bilen enkel att köra med en uppskattad cruising-känsla. Man sitter helt enkelt bra och har god uppsikt både framåt och åt sidorna.

I skogen, på grusvägar och bortom större asfaltsvägar är bilen behaglig att köra.

Den tar sig fram fint på ett varierat underlag med en imponerande markfrigång (det enda som sticker ner är tappkranen till gråvattnet) och det är inga problem att åka ut på en blöt gräsmatta så länge man håller igen på gasen.

Bilen ligger fint på vägen och minst lika bra i terrängen. Helt enkelt ett bra alternativ för barnfamiljen som uppskattar komfort, små yttermått (man kan parkera på vilken parkeringsplats som helst) och gott om sängplatser.

Det är svårt att sia om framtiden, men helt ärligt tror jag att popupmodellerna är här för att stanna. Helt enkelt för att det är ett prisvärt sätt att kunna sova många på en liten yta med hög standard.

Plus: Många usb-uttag. Solceller. Ugn. Stort kylskåp och rymlig frys. Bra elskåp invändigt i bilen med plats för ytterligare ett bodelsbatteri och inverter. Utvändig dusch. Värmeutblås i popup.

Minus: Lite förvaringsyta. Lågt sittande tappkran till ­gråvattentanken med en för övrigt fantastisk ­markfrigång. Lastvikten. Endast 10 kg gasol.
 

Att resa bekvämt och säkert är nog aldrig så viktigt som när man åker med barn. Vi upplever att säkerheten i en skåpbil är bättre och det är också orsaken till att vi valde vår husbil. Trång, mysig och oj så praktisk och smidig att köra. 

Det som fick oss att välja ­Pilote Foxy Van V 600 S popup var det smarta tinyhousekonceptet. Dessutom kändes kvaliteten något bättre än hos många konkurrenter och vi lockades av tanken att kunna leva permanent i bilen under långa perioder.

Med två lite större barn, en sextonåring och en tolvåring var det inte tal om att nöja sig med trånga sängar där barnen måste dela säng.

Här krävdes istäl

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM PILOTE FOXY VAN V 600S

Basfordon: Fiat Ducato 150 MultiJet Euro 6, 150 Hk.

Växellåda: 6 vxl automat.

Säkerhetssystem: Airbag förare och passagerare fram. ABS-bromsar samt ESP Traction Plus.

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 3 093 kg

Lastvikt: 407 kg

Max släpvagnsvikt (om krok installerad): 3 500 kg

Längd/bredd/höjd: 5 998/2 050/2 580 mm.

Uppvärmning: Truma 6EH 230 volts värmepanna/varmvatten­beredare.

Isolering: (EN 1646-1), ­styrofoam 20 mm i golv och Polyester 20 mm med ­aluminiumfoliering i väggar och  tak.

Ugn: Ja med separat ­grillfunktion.

Solcell: Ja, 100 watt på taket.

Pris: 689 000 kr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.