Bild
Nästa artikel

Polar Camper 4.0

Äventyrarens drömekipage

Vi har testat ett av marknadens smartaste ekipage för äventyrlig camping – en fyrhjulsdriven pickup med camper, och bakom detta ett släp lastat med en snöskoter. Vid vägs ände i södra Lappland hittade vi rätt testmiljö och 29 minusgrader.

Polar Camper 4.0 byggs av Polars dotterbolag S-Karosser som sedan 1983 har byggt sin Easy Camper i Dorotea. Förutom campers så består verksamheten av specialbyggen som restaurangvagnar, utställningsvagnar och förtält av trä – eller spiketält som de populärt kallas.

I dagsläget finns två campers med namnet Polar. Den mindre utan toalett heter Camper 3.5 och har Truma luftvärme. Vi har testat den större Camper 4.0 med toalett och Aldes 3010 vattenburna värme.

Efter att ha hämtat upp camperekipaget styr vi in bland fjällen, med sikte 13 mil västerut.

 

Att köra en Nissan Navara lastad med Camper 4.0 är odramatiskt. Visst märks den tunga bakvikten med en aning överstyrning och lite gung från det fjädrande flaket men aldrig så att det blir obehagligt. Det rycker lite i bilens längdriktning när vägen blir rejält ojämn, ungefär på samma sätt som när man drar en husvagn. På väg mot lägret med omkring 100 kilo vätska i form av vatten och gasol märks det mer. När vägen övergår i oplogat gör den fyrhjulsdrivna bilen ett gott jobb och jag känner mig nästan ostoppbar. Det är en härlig frihetskänsla att slippa oroa sig för fastkörningar och ändå ha "huset" med alla bekvämligheter inom räckhåll.


Väl framme låter vi campern sitta kvar på flaket, det finns två stödben bak och två fram. Vill man koppla loss campern så lossar man två vajrar som nås från serviceluckor på insidan. Efter att elkontakten och slangarna till värmeväxlaren (tillval) också kopplats ur står "huset" på egna ben och bilen kan köras iväg. Hela proceduren tar cirka 30 minuter.

För att dra släp behövs dubbla elkontakter vid dragkroken, en till släpet och en 13-polig till campern. Batteriet i campern laddas med andra ord av bilens generator när motorn är igång. Några andra modifieringar krävs inte på pickupen och själva campern behöver inte besiktas eller vägskattas. En annan fördel med ekipaget är att det räknas som personbil med last. Vidare är det möjligt att lyfta hela momsen om campern används i företagsverksamhet.

 

Vår Camper 4.0 har tillvalet markis på vänstersidan i färdriktningen och på samma sida hittas den låsbara elanslutningen. Där finns även en servicelucka till värmepannan; en Alde 3010 med elpatron. På högersidan sitter luckan till det isolerade gasolutrymmet – tack vare isoleringen kunde vi använda kompositflaska trots en yttertemperatur på ner till minus 29 grader. På högersidan finns också en liten låsbar lucka till den utvändiga duschen.

Camperns insteg är högt och består av tre trappsteg i aluminium som fälls ner från bakväggen. Ytterdörren har fack för småsaker men också en smart sopkorg med lock. Ett fönster med jalusi släpper in ljus genom dörren. När man klivit in i campern finns en garderob till vänster med fyra klädkrokar och belysning. Under denna hittas värmepannan vilket gör att garderoben blir extra varm.

Jag rör mig medurs i campern och nästa anhalt blir det lilla köket. Gasolspisen har två lågor och en ganska stor glaslucka som även täcker diskhon. En skärbräda går att dra ut och under den finns två besticklådor plus ett långt utrymme med samma lock som lådorna för längre föremål. Två stycken 220-voltsuttag finns i köket men sitter lite tokigt ovanför spisen. Det är inte helt ovanligt i dag, men risken finns att man bränner upp sladdarna.

 

Köksfläkten från Dometic med två inbyggda spotlights suger ut matoset. Ovanför kockens huvud sitter en öppningsbar taklucka. Kylskåpet från Dometic är på 88 liter inklusive frysfack. Överlag är köket trivsamt som enmansarbetsplats. Bord, spis, skåp och diskbänk finns hela tiden inom räckhåll. Även kompakt camping har sina fördelar.

I sittgruppen ryms minst två personer till middag och ytterligare två för lättare måltider eller allmän samvaro runt bordet. Sittgruppen går att bädda ner till en bädd (86 cm bred) genom att byta ut det vägghängda bordet mot en större skiva – som tyvärr måste förvaras på annat håll, exempelvis i tidigare nämnd garderob. Extrasängen är lättbäddad eftersom kuddarna bara passar på ett vis och liggytan är jämn att sova på, men bädden är aningen hård.

Även dubbelsängen är ganska hård att sova i ansåg några i testlaget, men däremot är den större än i många fullstora fritidsfordon; 198 cm på längden och 169 cm på bredden. Två sänglampor ökar trivseln liksom faktumet att manöverpanel, stereo (tillval) och 12-voltsuttag sitter inom en armlängds avstånd från sängen. I taket på testcampern satt tillvalet Midi Heki takfönster som är värd sitt pris om man vill ligga och titta på stjärnhimmel och norrsken. Tv-antenn och vägghängt stativ finns annars också som tillvalsutrustning.

 

Vid sängens huvudända finns ett litet öppningsbart fönster från Seitz med sedvanlig kasettgardin/myggnät. En takventil ovanför sängen ger frisk luft.

Toalettutrymmet är som väntat ytterst litet, men funktionellt. Här finns fyra handdukshängare och två speglar där den ena utgör ett spegelskåp med förvaring. Under handfatet finns ytterligare ett skåp med två luckor som rymmer handdukar, toalettpapper och dylikt. Två lysrör lyser upp inne på toaletten och här finns även en mindre taklucka/vädringslucka. Duschning genomförs utomhus via slanguttaget, oavsett om termometern visar 29 minusgrader eller inte. Alla försök att förmå testteamet att testa en snabbdusch var därmed förgäves.

Camper 4.0 är ett av marknadens smartaste fritidsfordon, och den väcker habegär. Våra uslaste vägar behöver inte utgöra något hinder så länge värdfordonet klarar dem. Priset per kvadrat är väl som en etta i Stockholm – men i den här ettan kan man välja att bo i Paris, Rom eller Borgafjäll också. &

 

Jimmie Öbom (text) Mikael Lundgren (foto)

Kommentarer

#1
Per-Olof Molin
2011-06-14 15:45

Hej!
Jag är camperentusiast sedan 1996 och en semesterlastad camper väger ca 1100kg och då räcker inte den visade bilen till den lastar 750kg.
Ford Ranger Super Cab, Mazda Freestyle och Izuzu
lastar tillräckligt.

Mvh
PeO
Camperentusiast

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.