Nästa artikel
Polar Grizzly
En svensk liten björn

Polar Grizzly

Publicerad 17 maj 2013 (uppdaterad 7 oktober 2014)
Nu ger sig Polar på allvar in i fighten om kunderna på husbilsmarknaden. Med en mindre och smartare bil tar de sikte på en bredare skara köpare. Vi testar bilen i ett klimat som den är byggd att tåla.

Polar har under de senaste åren närt en önskan att slå sig in på husbilsmarknaden. Först ut var hästtransportbilen Polar 3504 som nu går under namnet Multi 800. Sen följde Kodiak som i princip är en husbilsvariant av den första. De är båda stora treaxlade bilar med totalvikten 5 000 kilo. Nya Polar Grizzly är en mindre tvåaxlad bil orienterad mot en bredare skara husbilsköpare. Den känns skräddarsydd för ett par med möjligtvis ett eller två barn eller barnbarn med på resan ibland.

  Vi börjar med en rundvandring utanför bilen. Hela bilen är lackad i silvermetallic och den sparsamma dekaleringen ger den ett enhetligt intryck. Mitt på grillen sitter en polarbjörn istället för ett Fiatemblem, en snygg detalj. Det finns inte så många luckor på bilen men en avviker från normen. Längst bak på vänster sida finns en hög lucka bakom vilken det finns en hög garderob. I utrymmets övre del finns Aldepannans expansionskärl och längst ned nås Thetfordkasetten. Utrymmet kan potentiellt rymma en hel del men det behövs fler hyllplan för att kunna stuvas effektivt. På andra sidan bilen hittar vi bilens andra förvaringsutrymme. Det är enklare att lasta men en hel del plats upptas av hyttens vintertäcke och bilens däckreparationssats, eller Fix and go som är dess fulla namn. Gasolfacket är väl utformat, det är lätt att få in och ur gasolflaskorna. Högst upp på bilen finns ett tillbehör i form av en markis med måtten 4x2,75 meter. Bilen har en rejäl entrédörr med tre låspunkter, mörkläggningsbart fönster samt papperskorg. En elmanövrerat trappsteg leder oss in i bilen som inte har invändiga steg så golvet är plant fram till tröskeln. Ingen ledstång finns. Bilen har myggnätsdörr och en smal instegsgarderob med skoförvaring i botten.    I direkt närhet av entrén sitter Aldepanelen och Polars manöverpanel för sitt Canbus elsystem. Det kan styra och överse en rad av bodelens funktioner, bland annat bodelens rikliga belysning som kan regleras individuellt och olika ljusscenarion kan sparas. Hela systemet kan även regleras från en mobiltelefon.   Sittgruppen består av en rak soffa som även utgör bilens två bakre bältade platser. Som sittplats för en stund är komforten okej. Vid längre resor blir det lite rakt i ryggen, det är närmast norm i husbilar tyvärr. Under soffan finns bilens färskvattentank. Till sittgruppen räknar vi även den lite mindre soffan vid entrén. Den går att dra ut och bildar då botten för en främre säng till en vuxen eller ett par barn. De vridbara färdstolarna fulländar gruppen.   Bordet är en ganska tjock skiva som stöds av ett delbart ben. Vid behov kan skivan förlängas för att alla runt bordet ska nå. Ovanför sittgruppen finns på förarsidan två rejäla överskåp som sväljer mycket packning av olika slag. Båda är avdelade på mitten med ett fast hyllplan. På motsatt sida finns ett stort överskåp med lucka som fälls uppåt. Bakom finns en platt-tv monterad på arm. El och an­tennuttag är fördragna.   Köket är ett av bilens bättre utrymmen och som helhet funkar det riktigt bra. Det är ett vinkelkök med en fyrlågig spis och rektangulär rostfri diskho. Enligt specifikationerna ska det finnas en infälld sopkorg i bänkskivan, men den saknas i den bil vi testar. I den nedersta av tre utdragbara lådor under spisen finns det däremot två stora sopkorgar. I de andra lådorna finns det plats för bestick och övrig köksutrustning.  Normalt sett brukar vi som testar klaga på att det inte finns någon direkt arbetsyta. Det skulle vi gjort även i denna bil då spisens täckglas inte är delbart. Nu finns det däremot ett apotekarskåp under diskhon med ytterligare förvaring, och viktigast av allt, överdelen går att använda som avställningsyta eller plats för en skärbräda. En mycket bra lösning. Överskåpen är av samma typ som vid sittgruppen och det finns även en hisshylla där en kaffebryggare kan husera. Ett vitrinskåp med plats för vinglas är pricken över i. Efter kök och kylskåp följer garderob, långbäddar och badrum. Garderoben är inte jättestor men rymmer vinterytterkläder för två personer. Överst i garderoben sitter en löstagbar batteridriven lampa som tänds automatiskt då garderoben öppnas. Den övre delen är avsedd för hängande plagg och undertill finns två hyllor. Långbäddarna ger ett lite ovanligt intryck då den ena ser mycket kortare ut än den andra. Den ena är mycket riktigt 12 cm kortare än den andra. Men upplevelsen förstärks av att sängarna är placerade omlott. Det är ett finurligt laborerande med planlösningen som lett fram till detta och utan manövern hade garderoben, där den är placerad nu, blivit väldigt smal. Sängarna är bekväma. De har ribbotten i trä och madrass samt en bäddmadrass på sex centimeter som inte ormar omkring i onödan. Utrymmet är förberett för tv, vid den högra sängens fotände finns två uttag på 230 V och ett på 12 V, samt ett antennuttag.   Vid sängarnas respektive huvudände finns stoppade paneler vilket ökar komforten. Läslamporna är aningen lågt placerade. Det krävs att läsaren verkligen ligger ned och läser, annars skyms ljuset. Över sängarna på båda sidor finns överskåp lika de i resten av bilen. I ett av skåpen hittar vi bilens inbyggda Wi-Fi enhet, i bilens pris ingår två års gratis nätuppkoppling.   Badrummet är smart designat. Det är lätt att tro att det är lika brett som bilen. Det är det inte för det höga förvaringsutrymmet bak och sängen kräver sin plats. Badrummet löser sin uppgift galant ändå. Direkt bakom dörren finns ett handfat med förvaring under. Bredvid spegeln finns en smart hylla med tårtformade fack inkilade mellan bakstammen och duschkabinen. En duschkabin inne i en husbil känns extra tryggt, förutsätt att den håller tätt. Denna duschkabin klarar vår okulära besiktning väl. I taket finns en taklucka och trätrall i botten är en fin detalj. Toaletten kommer från Thetford och har vridbar sits. Ovanför sitsen finns en elvärmd handukstork och vi räknar till fyra klädkroksmoduler med tre krokar vardera. Någon pappershållare hittar vi däremot inte.   De som är vana med formspråket i Polars husvagnar kommer definitivt att känna igen sig i Grizzly. De flesta material och detaljer är av samma typ. Den mörka plastmattan trädekoren samt den svarta kakelimitationen är exempel på det. Till vagnarna kan en rad inredningsvarianter väljas. Frågan är om inte hugade spekulanter på Grizzly vill göra det med?    Bilen är baserad på Fiats lågbyggda campingchassi med breddad spårvidd bak. Chassit är ett Maxichassi vilket bland annat innebär dubbla bladfjädrar och 16-tums däck. Dessutom är bilen extrautrustad med gummibälgar mellan genomslagsgummit och bladfjädrarna, vilket ger ökad komfort. Något som också märks under provkörningen. Luftbälgarna tar udden av de smällar bilen får ta emot. Motorn är uppgraderad med 18 hästkrafter till totallt 148, fast Fiat kallar motorn för 150. Bilen har inbyggd backkamera vars bild visas i displayen på bilens multimediaenhet mitt på instrumentbrädan.    Konstruktionsmässigt påminner bodelens konstruktion om Polars vagnar. Isoleringen består av lika tjocka skivor styropor och reglarna är av trä. En stor del av bodelens teknik är placerad under sängarna. Under den ena sängen finns bland annat Aldepannan och en subwooferenhet. Ungefär en tredjedel av utrymmet kan användas till förvaring. Under den andra sängen finns bodelsbatteri och elinstallationer samt förvaringsutrymmet som nås utifrån. I sängstommen sitter en centraldammsugare som är enkel att tömma och har den fördelen att endast slangen behöver stuvas undan. Större delen av bilen har en takhöjd på 195 cm men vid mitten av sittgruppen krävs ett kliv upp på en decimeter. En kant att se upp med.  Förarhytten har extrautrustats med en Webasto dieselvärmare med timer. Under testet är det som mest fem grader kallt ute och extravärmaren i hytten räcker för att hålla en hyfsad temperatur i bilen. Något riktigt vintertest väljer vi att inte göra då bilen ska upp till Dorotea för uppgraderingar av värmesystemet direkt efter testet. Att bilen är väl rustad för ett kallt klimat råder det ingen tvekan om. Det finns luftspalter längs väggar och skåpen är väl ventilerade för att undvika köldfällor. Runt om i bilen finns konvektorer för det vattenburna värmesystemet och särskild omsorg har lagts vid övergången mellan bodel och hytt. Bilen har  även ett vattenburet golvvärmesystem som går att shunta. Det betyder att det går att reglera värmen mellan konvektorerna och golvet. I förarhytten finns Aldes egen värmematta som ihop med  bodelens värmesystem under förarstolen. Anslutningen sker under passagerarstolen vilket är anledningen till att fix and go paketet fått maka på sig. Den Grizzly vi testar är den första som byggdes och har en gråvattentank som är uppvärmd men oisolerad. Seriebilarna har isolerade tankar. Placeringen längst bak på bilen är däremot inte optimal. Tappmunstycket  sitter längst bak på bilen inte långt över marken. Det riskerar att gå sönder vid exempelvis en brant färjeramp.   Totalt sett är Polar Grizzly en intressant bil med någraroliga egna lösningar. Vid ent­rédörren sitter ordet prototyp fastklistrat så helt färdig kan den inte kallas. Det finns saker som kan förbättras som förvaringsutrymmen och placeringen av gråvattentanken. Andra saker är bra. Designmässigt är det svårt att slå denna bil på fingrarna och kök och badrum håller hög klass. Potentiella köpare kan vara de som vill testa en svensktillverkad bil från en ny tillverkare och är beredda att betala för det.

Fakta Polar Grizzly

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Fiat 150 Multijet: 2,3l/148hk Växellåda: Manuell Chassi: Fiat SCC 43H med extra luftbälgar bak. Totalvikt: 4 250 kg Tjänstevikt: 2 800 kg (i standardutförande) Maxlast: 1 450 kg (i standardutförande) Uppmätt tjänstevikt/lastvikt: 3 319/931 kg Max släpvagnsvikt: 2 000 kg Längd/Bredd/Höjd: 7 400/2 300/2 600 mm Invändig Längd/Bredd/Höjd: 5 700/2 200/1 850-1 950 mm Axelavstånd: 4 035 mm Överhäng bak: ca 2 360 mm  Däck: 215/70 R16 Isoleringsmaterial: Styropor  Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 44-33/37/37 mm Uppvärmning: Alde vattenburen värme med el-patron, vattenburen golvvärme. Bränsletank: 90 l Bäddmått: Höger 80x200 cm Vänster 80x188 cm Säkerhetssystem: ABS, ASR, EBD Årsmodell: 2013 Standardutrustning bl.a: Alufälgar, dubbla luftkuddar, farthållare, AC förarhytt, myggnätsdörr, köksfläkt med kolfilter, utdragbar skärbräda, dubbla sopkärl, duschkabin, värmeväxlare, Alde värmematta i hytt, elsystem 12 V Canbus med styrcentral av touchmodell, kombiladdning av bil- och bodelsbatteri 30 A.

Våra mätvärden: Ljud & vikt

Hastighet - Ljudnivå

50 km/h - 68,2 dB 70 km/h - 70,2 dB 90 km/h -  73,5 dB 110 km/h - 76,5 dB   Kommentar: Det är gans­ka normala siffror för en halvintegrerad husbil. Bilen upplevs som väl ihopskruvad. Inredningen är mestadels tyst förutom en lucka som glappar. Mätutrusningen som användes under testet har en felmarginal på +/- 1 dB.   Vår vägning av bilen: 3 120 kg Förare: 75 kg Bränsle: ca 18 kg 1 gasolflaska 90% full: 17 kg Färskvatten 90% full: 90 kg Totalt: 3 319 kg Lastvikt: 931 kg   Kommentar: Bilen har mycket extrautrustning så tjänstevikten drar iväg en hel del över tillverkarens uppgivna. Totalvikten på 4 250 kg gör dock att lastkapaciteten på 930 kg tillgodoser de flestas behov. Om bilen haft en totalvikt på 3 500 kg hade det varit mer bekymmersamt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.