Bild
Nästa artikel
Globe-traveller har Sverigepremiär på Caravan Stockholm 2016.
Globe-traveller har Sverigepremiär på Caravan Stockholm 2016.

Premiär för nya plåtisen Globe-Traveller

Husbilar

Allt fler till­verkare söker lyckan i Sverige. Nu står polska Globe-Traveller på tur och de har något helt eget att komma med. Vi testar en modell på plats i ett höstdimmigt Krakow.

Globe-Traveller är ett bra exempel på en biltyp som vi gärna rapporterar om från utländska mässor. De bilar vi sett har varit futuristiska plåtisar med egenheter som dubbla skjutdörrar och karossdelar av glasfiber. Eftersom de inte funnits på den svenska marknaden har dock en provkörning inte känts motiverad. När jag då läser att Globe-Traveller kommer att finnas på mässan Caravan Stockholm i Kista i februari lyfter jag genast luren och bokar en biljett till Krakow i Polen.

Globe-Traveller tillverkar tre serier kompaktbilar som har det gemensamt att de är baserade på skåpbilar från Fiat eller Peugeot. Explorer, Pathfinder och Voyager heter serierna som har ytterligare en gemensam nämnare. Innanför bakdörrarna finns det nämligen en vägg så det går att inreda modellerna med planlösningar och detaljer som är vanliga i hel- och halvintegrerade husbilar.

Serien Explorer är baserad på ett originalskåp utan ändringar och ser till det yttre ut som vilken plåtis som helst. På Pathfinder, en sådan som vi testar, är ungefär hälften av plåttaket borttaget och ersatt med ett upphöjt glasfibertak som ger plats för en säng, mer om det senare. Den mest spektakulära serien heter Voyager och har samma upphöjda tak som Pathfinder men även en specialdesignad bakstam av glasfiberplast istället för bakdörrar. Längst ner finns istället en horisontell lucka som ger tillträde till bagageutrymmet. En riktigt snygg lösning.

 

Det var givetvis en Voyager jag förväntade mig att testa när jag kom fram till Elcamp som handlaren utanför Krakow heter. På grund av ett missförstånd blev det tyvärr inte så. Det fanns nämligen ingen på plats. En känsla av att ha blivit blåst på konfekten infann sig men den avtog ganska snabbt. Lyckligtvis fanns det en ny bil ur mellanserien Pathfinder och den ger en bra bild av vad Globe-Traveller har att erbjuda.

Globe-Traveller bygger inga jätteserier och de flesta bilar de säljer skräddarsys efter kundernas önskemål. Tillvalen är många och bilarna byggs i takt med att beställningarna kommer in. Man kan säga att företaget fortfarande är under uppbyggnad och fokus har legat på Tyskland vilket kanske förklarar att vi endast kan få tyska kataloger och prislistor. Men hemsidan finns översatt till norska så visst finns viljan där.

Sovloftet trollas fram med en fällbar sängbotten.
Sovloftet trollas fram med en fällbar sängbotten.
Här får man se upp för det är lätt att slå i huvudet. Det skulle vara bra om det gick att vinkla upp sängbotten en aning.
Här får man se upp för det är lätt att slå i huvudet. Det skulle vara bra om det gick att vinkla upp sängbotten en aning.
Bäddmadrass behövs för komforten i taksängen. Hoprullad får den plats i främre delen ovanför hytten. Bra med stor taklucka!
Bäddmadrass behövs för komforten i taksängen. Hoprullad får den plats i främre delen ovanför hytten. Bra med stor taklucka!
Sidohängt bord som kan plockas bort vid behov. Skinnklädseln är ett lyxigt tillbehör.
Sidohängt bord som kan plockas bort vid behov. Skinnklädseln är ett lyxigt tillbehör.

Bilen vi testade är en demobil så den är fullproppad med till-behör som exempelvis luftfjädrad bakaxel vilket märks tydligt under testet. Bilen glider fram fint. Dessutom är en av Fiats egna multimediaanläggningar med gps monterad i bilen. Den har en stor touchscreen, blåtandsanslutning och mer därtill. Det är faktiskt första gången vi ser en sådan anläggning i en testad bil sedan nya Ducato lanserades.

Till skillnad från eftermonterade medialösningar som har en glipa mellan instrumentbräda och stereo gifter sig Fiats varianter sömlöst med densamma. De kostar dock en rejäl slant vilket är förklaringen till att de flesta tillverkarna väljer bort dem.

Stolarna är mycket bekväma och känns igen från hel- och halvintegrerade modeller och har reglagen för fällning och vridning i stolens framkant. Stolarna och soffan bakom är klädda i en riktigt snygg skinn- och textilkombination med tillverkarens namn prydligt broderat i huvudhöjd.

Ovanför förarplatsen finns en liten alkov som kan expanderas med hjälp av en nedfällbar sängbotten på väggen ovanför fönstret vid matplatsen. Det finns med andra ord inget överskåp här. Jag fäller ner sängbotten och drar ut en förlängning vilket ger ett sovloft över hela främre delen av bilen. Det behövs en stege för att komma upp i sängen och väl uppe kon-stateras snabbt att sängen är ganska hård. En tjock bädd-madrass skulle behövas. Det går att sitta i sittgruppen under sängen men det gäller att komma ihåg att inte resa sig snabbt för då tar huvudet stryk.

Det här är en ovanlig syn. En sidoskjutdörr men inga dörrar bak. Dessutom ett riktigt hyggligt kök. Inte illa alls!
Det här är en ovanlig syn. En sidoskjutdörr men inga dörrar bak. Dessutom ett riktigt hyggligt kök. Inte illa alls!
Kylskåpet är i minsta laget. Till de flesta andra planlösningar kan ett större väljas. Men till Pathfinder V är det detta som gäller.
Kylskåpet är i minsta laget. Till de flesta andra planlösningar kan ett större väljas. Men till Pathfinder V är det detta som gäller.
Det finns hyfsat med förvaring men de flesta utrymmena är ganska grunda.
Det finns hyfsat med förvaring men de flesta utrymmena är ganska grunda.

Köket är inte alls så tokigt för en så pass liten bil. Det finns två lågor, diskho och faktiskt en del arbetsyta. Under bänken finns lådor och ett skåp som även kan öppnas från utsidan av bilen om skjutdörren är öppen. Bredvid underskåpen finns ett kompressorkylskåp som rymmer 80 liter vilket är i minsta laget för de flesta. I Pathfinder V finns inget alternativ men till de andra planlösningarna finns ett på 110 liter.

Ovanför köket finns två överskåp, det ena är bara en decimeter djupt. Det andra är djupare men precis som många av de andra överskåpen i bilen smalnar de av uppåt vilket gör det lite lurigt att använda dem. Efter köket följer en garderob som även den är ganska grund.

I sovrummet finns då det som verkligen skiljer Globe-Traveller från de flesta kompaktbilar. Eftersom det finns en mjukt stoppad innervägg istället för dubbeldörrar längst bak känns det riktigt mysigt, ett litet kryp-in helt enkelt. Dessutom finns det överskåp på alla sidor samt ett långsmalt fönster och en taklucka som ger ljus. Sängen här är skönare än den främre taksängen men under madrassen finns bara en tjock plywoodskiva. Det finns dock tallriksfjädrar som tillval. I Pathfinder V är sängen tvärställd vilket är en utrymmesbesparande men svårbäddad lösning.

Små fack går att hitta lite varstans. Här är ett på toan.
Små fack går att hitta lite varstans. Här är ett på toan.
Pathfinder V har tvärställd säng längst bak.
Pathfinder V har tvärställd säng längst bak.
Det blir ett mysigt sovrum men att bädda är en utmaning. Komforten är okej, inte mer.
Det blir ett mysigt sovrum men att bädda är en utmaning. Komforten är okej, inte mer.
Under sängen finns ett väl tilltaget lastutrymme och teknik.
Under sängen finns ett väl tilltaget lastutrymme och teknik.

Ett utrymme som det inte snålats med är badrummet för det är gigantiskt i det här sammanhanget. Till vänster innanför dörren finns en vridbar toa och till höger en väl tilltagen duschkabin. Det enda som är tokigt är att kassetten till toaletten inte kan bytas utifrån. Toan är nämligen placerad vid hjulhuset vilket gör att det inte går att sätta en lucka där. Det betyder att kassetten måste tas ut längst in i bagageutrymmet som i värsta fall måste tömmas även det. Det är bara i modellerna med tvärställd säng som det är så här tokigt.

All belysning är av LED-typ, merparten i form av långa lister. Tyvärr går de inte att dimma så det är av eller på som gäller. Inga riktningsbara läslampor finns men många nedåtriktade spotlights finns i karmarna vid sängplatserna.

Bagageutrymmet innanför bakdörrarna är ganska rymligt. Det är 82 cm högt och som mest 120 cm djupt så ett par hopvikbara cyklar ryms utan problem. Här bak finns även elcentral, gasolförvaring, värmepanna och längst in den udda placerade toakassetten.

Färskvattentanken är placerad under soffan och gråvattentanken och dess tömningsvred är inhyst i bilens tekniska dubbelgolv. Allt som är fryskänsligt finns alltså inne i bilen vilket är bra för de som är ute på vintern. I standardutförande sköter en gasdriven Truma Combi 4 uppvärmningen av bilen men för vinterbruk kan den dieseldrivna Truma Combi 6 D vara ett bra alternativ.

Profilen skiljer sig från vanliga plåtisar. Bulan över fronten ger plats för loftsängen fram. Här är bilen framför floden Wisla.
Profilen skiljer sig från vanliga plåtisar. Bulan över fronten ger plats för loftsängen fram. Här är bilen framför floden Wisla.
Det ser lite lustigt ut med innerväggen bakom dörrarna.
Det ser lite lustigt ut med innerväggen bakom dörrarna.
Formgivningen är riktigt lyckad totalt sett. Det finns många detaljer som förhöjer intrycket. Markisen har en snygg LED-list.
Formgivningen är riktigt lyckad totalt sett. Det finns många detaljer som förhöjer intrycket. Markisen har en snygg LED-list.
Voyager heter serien som vi ville testa för den har en bakstam av glasfiber med en lucka in till bagaget. Riktigt snyggt faktiskt!
Voyager heter serien som vi ville testa för den har en bakstam av glasfiber med en lucka in till bagaget. Riktigt snyggt faktiskt!

Om något kunde förbättras på Globe-Traveller Pathfinder och Voyager så kunde det vara att ersätta skjutdörren med en mindre dörr. Då skulle utrymmet innanför skjutdörren kunna
utnyttjas effektivare och även isoleringen förbättras. Skjut-dörren som sitter på plats är klent isolerad och när den
öppnas rasar värmen ut. Om det ska specialbyggas så varför inte gå hela vägen så att säga?

För er som går igång på denna bil och funderar på att åka till Caravan Stockholm för att ta en närmare titt så heter de intressantaste modellerna enligt oss Globe-Traveller Voyager Y och Z som har fransk säng respektive långbäddar. Den svenska importören heter Solhem husbilar och har sin verksamhet i Båstad utanför Stockholm.

Premiär för nya plåtisen Globe-Traveller
GLOBE-TRAVELLER PATHFINDER V (2016)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Diesel. 2,3l/150 hk Multijet II

Växellåda: Manuell

Chassi: Fiat Ducato original skåpbil

Säkerhetssystem: ABS, ESP

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 3 060 kg

Maxlast: 440 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 6 360/2 060/2 950 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: 1 377 mm

Takhöjd inne: 195 cm

Isoleringsmaterial: Mjukt skummaterial (ingen uppgift vilken sort)

Tjocklek golv/vägg/tak: 20/20/20 mm

Uppvärmning: Gasdriven Truma Combi 4 centralluftvärme.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Bak: 133x192 cm. Tak: 134x187. Sittgrupp: 98x67 cm.

Pris: Ej klart när denna tidning trycktes.

Standardutrustning och tillval: Utrustningsnivå för svenska marknaden ej bestämd när tidningen trycktes.

Taggar: Husbilar

Globe-Traveller är ett bra exempel på en biltyp som vi gärna rapporterar om från utländska mässor. De bilar vi sett har varit futuristiska plåtisar med egenheter som dubbla skjutdörrar och karossdelar av glasfiber. Eftersom de inte funnits på den svenska marknaden har dock en provkörning inte känts motiverad. När jag då läser att Globe-Traveller kommer att finnas på mässan Caravan Stockholm i Kista i februari lyfter jag genast luren och bokar en biljett till Krakow i Polen.

Globe-Traveller tillverkar tre serier kompaktbilar som har det gemensamt att de är baserade på skåpbilar från Fiat eller Peugeot. Explorer, Pathfinder och Voyager heter ser

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.