Bild
Nästa artikel
McLouis ness 75.
McLouis ness 75.

Prisvärt paket från McLouis

Husbilar

I år lanserar McLouis en ny serie helintegrerade husbilar. Ness 75 heter en modell som vi kommer att testa grundligt. Vi har nämligen köpt en som redaktionshusbil och här är den första rapporten.

McLouis breddar sitt utbud av helintegrerade husbilar med den nya serien Ness som profileras som ett billigare alternativ till toppserien Nevis.

En stor, slät och aningen strömlinjeformad bit vit plast. Så kan man beskriva nya Mclouis Ness. Många tycker även att den är snygg. Det släta intrycket beror på att Ness har ramfönster vilket gör att fönstren ligger i linje med karossen. Fönster utan ram som hänger utanpå är en enklare och billigare variant.

Fronten är en ny konstruktion där Fiats originalstrålkastare behållits och infogats i den skräddarsydda frontspoilern av ABS plast. Nytt för alla McLouis modeller är att de sista träbitarna nu har tagits ur bodelens golv, väggar och tak. Det är träfritt som gäller! Det skrev vi även förra året, men tydligen var det några trädetaljer kvar i konstruktionen. Men nu är de borta, igen! Det gäller givetvis inte själva inredningen för den är till största del uppbyggd av trä i olika former.

Golvet har sänkts under sängen vilket ger mer stuvutrymme.
Golvet har sänkts under sängen vilket ger mer stuvutrymme.
Öppna hyllor med fallskydd i hörnen ger Ness 75 ett luftigt intryck. Läslampan och all annan belysning är av LED-typ.
Öppna hyllor med fallskydd i hörnen ger Ness 75 ett luftigt intryck. Läslampan och all annan belysning är av LED-typ.
Sittgruppen är rymlig och komforten är bra. Bordet är stort nog för att alla ska nå sin mat. Däremot är just storleken ett problem när maten dukats bort. Ett delbart bord skulle passa bra.
Sittgruppen är rymlig och komforten är bra. Bordet är stort nog för att alla ska nå sin mat. Däremot är just storleken ett problem när maten dukats bort. Ett delbart bord skulle passa bra.

Ness 75 är en modell som förmodligen kommer att sälja bra i Sverige. Den har nämligen låga långbäddar och badrummet på tvären längst bak vilket som bekant är en populär planlösning just nu. En förklaring till det kanske är att det inte behöver klättras eller trängas i bodelen. Sängarna är enkla att använda och bädda, och badrummet är stort.

En nackdel med den här lösningen är att det blir lite ont om lastutrymme. För att råda bot på det har golvet sänkts under höger säng och det nedsänkta partiet har belagts med slitstark aluminium. Utrymmet är ganska stort men det gäller att inte köpa för stora och klumpiga bord om de ska förvaras här. Även utrymmet under vänster säng kan nås utifrån, vilket är praktiskt. Det passar bra till förvaring av elkablar för elanslutningen sitter nämligen på denna sida av bilen.

Invändigt är likheterna med McLouis storsäljande Mc4-serie väldigt stor. Inredningen är i själva verket densamma med några skillnader som exempelvis överskåpens luckor vilka är välvda i Ness.

 

Innanför den bastanta badrumsdörren, som dessutom har en helkroppsspegel, finns toaletten direkt till vänster innanför dörren. Toakassetten byts från lastutrymmet där den sitter en bit in, vilket försvårar rengöring. Ovanför toalettstolen finns bilens enda garderob som i gengäld har två dörrar och kan användas både från badrummet och sovrummet där klädstången kan dras ut. En smart lösning och praktiskt för de vars partner sitter länge på toa. En annan kul detalj hittar vi i skåpet under handfatet. En skåra är fräst i dörren och på insidan finns toapappershållaren. Så det är bara pappret som tittar fram. I praktiken rullar pappret in sig ganska ofta så man måste öppna dörren ändå.

Sängen fram är en av de helintegrerade husbilarnas främsta fördelar. Lätt att få ned och enkel att använda, även utan stege.
Sängen fram är en av de helintegrerade husbilarnas främsta fördelar. Lätt att få ned och enkel att använda, även utan stege.
Köket är basbetonat och inga överraskningar finns i skåp och lådor. Men det är välplanerat och allt fungerar som det ska.
Köket är basbetonat och inga överraskningar finns i skåp och lådor. Men det är välplanerat och allt fungerar som det ska.
Handfatet är nedsänkt vilket gör det enkelt att hålla rent. Det finns gott om plats för benen oavsett hur lång besökaren är.
Handfatet är nedsänkt vilket gör det enkelt att hålla rent. Det finns gott om plats för benen oavsett hur lång besökaren är.
Entrédörren har fönster, skräpkorg och två låspunkter. Ledstång finns till hands. Tv-armen kan skjutas i höjdled på en skena.
Entrédörren har fönster, skräpkorg och två låspunkter. Ledstång finns till hands. Tv-armen kan skjutas i höjdled på en skena.

Mellan sovrummet och köket finns skjutdörrar som fästas ihop med magneter. Köket i sig har normalstora ytor men är inte överdådigt utrustas. Inga apotekarskåp eller andra överraskningar. Förvaringen är ganska basic med stora lådor och skåp utan avgränsande mellanväggar eller dylikt som kan finnas på dyrare bilar. Men allt funkar som det ska utan krångel eller gnek. En extra arbets- och avställningsyta skulle dock vara välkommet. Kylskåpet är rymligt och även skafferiskåpet direkt ovanför. Ett lite svårutnyttjat utrymme där en micro har sin givna plats.

På sidan av skåpet, vid entrén, finns en tv monterad på en vridbar arm.

Sittgruppen består av skinnimitation och fyra-fem personer sitter bekvämt och ledigt runt ett stort matbord som går att skjutas och vridas så att alla når. Mindre roligt är att det gnisslar och knäpper del om bordet under färd och så ska det naturligtvis inte vara. Kanske är det en justeringsfråga? Tillsvidare tystar vi det genom att bordet trycks fast mot en kudde innan färd.

 

Utsikten är bra från förarplats men visst skymmer ger backspeglarna som i mitt synfält är inklämd mellan a-och b-stolpen. Jag vänjer mig efter några mils stadskörning, det gäller att koncentrera sig och luta sig bakåt/framåt för att se fordon i exempelvis rondeller. Fönstren i hytten kan mörklägga med plisséjalusier av papp, eller är det plast? I förardörren sitter det bälgliknande materialet i en ram så den är lätt att manövrera. De andra får man vara försiktig med. Veckar de sig för mycket kan de börja krångla. Det är även ganska pilligt och svårt att fästa dem i ytterlägena, innan avfärd så att säga. Om det inte funkar riskerar de att åka ut under färd. I bodelen är det betydligt enklare för där finns steglös kassettmonterad mörkläggning och myggnät som funkar klanderfritt.

Cykelställ ingår i priset på alla McLouis i Sverige. På Ness 75 kommer det väl till pass för cyklar får inte plats inne i bilen.
Cykelställ ingår i priset på alla McLouis i Sverige. På Ness 75 kommer det väl till pass för cyklar får inte plats inne i bilen.
Tv är en del i det omfattande All-inclusive paketet som ingår.
Tv är en del i det omfattande All-inclusive paketet som ingår.
Det här en syn som lockar många. Sängar som är enkla att bädda och ett rejält badrum.
Det här en syn som lockar många. Sängar som är enkla att bädda och ett rejält badrum.
Pannan är placerad under en av sängarna. Lucka även här.
Pannan är placerad under en av sängarna. Lucka även här.

De McLouis som säljs i Sverige är väl utrustade av importören Autohallen. All Inclusive, eller All-In kallas det och innebär att det i grundpriset bland annat ingår 130 hk motor, 130 W solcell, cykelhållare, markis, Truma 6EH värmepanna och mycket mycket annat.

– Vi gör det här för att vi tycker det är enklare för kunderna. Färdiga bilar som det bara är att rulla iväg med utan krångel, säger Joakim Norberg, vd och ägare av Autohallen som även importerar Eura Mobil och Karmann.

Eftersom det råkar vara så att vi precis köpt just en Ness 75 vet vi att det trots allt finns lite tillval att välja. Vår bil, som lystrar till Nessie, har extrautrustats med 150 hästars motor, maxichassi med 4,25 tons totalvikt samt ett multimediapaket med backkamera och gps.

Det senaste året har vi kört en McLouis MC-4 73 G, en halvintegrerad modell med stort garage, långbäddar och taksäng över sittgruppen. Skillnaden mellan de två bilarna är stor, med fördel för denna Nessie på alla punkter, utom garaget som fått stryka på foten.

Ness 75 är en slät historia mycket på grund av de tighta ramfönstren från Seitz.
Ness 75 är en slät historia mycket på grund av de tighta ramfönstren från Seitz.
Mobilen kan hållas på plats på ett enkelt sätt i Fiat Ducato.
Mobilen kan hållas på plats på ett enkelt sätt i Fiat Ducato.

Eftersom Ness är helintegrerad finns det en säng i taket ovanför hyttplatserna. Den är mycket enklare att hantera än taksängarna i merparten av halvintegrerade bilar, inklusive den vi hade förra året. Kanske bidrar sängen även till att dämpa ljudet under färd. Vi upplever Ness som betydligt tystare under färd än vår förra halvintegrerade MC-4. Även på vägen märks skillnad. Ness känns solidare på vägen, den hänger med i svängarna och kränger mindre och är allmänt stadigare. Det kan mycket väl vara den styvare fjädringen i maxichassit och 16”-hjulen som gör det.

I framtida nummer av Husbil & Husvagn kommer vi att rapportera mer om hur Nessie sköter sig som redaktionshusbil. Det första intrycket är klart godkänt. Härnäst styr vi kosan genom Sverige mot Europa!

Prisvärt paket från McLouis
MCLOUIS NESS 75 (2016)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3l/130 hk Mjet

Växellåda: Manuell

Chassi: Fiat Ducato Campingchassi

Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, Hill holder

Totalvikt: 4250 kg

Tjänstevikt: 3143 kg

Maxlast: 1107 kg

Max släpvagnsvikt: 2000 kg

Längd/bredd/höjd: 7435/2350/2890 mm

Axelavstånd: 4035 mm

Överhäng bak: 2397 mm

Ståhöjd: 205 cm

Isoleringsmaterial: XPS skum

Isolering tjocklek golv/vägg/tak: 50/33/33mm

Uppvärmning: Luftburen värme: Truma Combi 6 EH. Elektrisk golvvärme. Elektriskt uppvärmd gråvattentank.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Bakre säng: 80x 190 cm+80x196 cm Fällsäng: 140x190cm.

Årsmodell: 2016

Pris: 739 000 kr

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Mclouis

McLouis breddar sitt utbud av helintegrerade husbilar med den nya serien Ness som profileras som ett billigare alternativ till toppserien Nevis.

En stor, slät och aningen strömlinjeformad bit vit plast. Så kan man beskriva nya Mclouis Ness. Många tycker även att den är snygg. Det släta intrycket beror på att Ness har ramfönster vilket gör att fönstren ligger i linje med karossen. Fönster utan ram som hänger utanpå är en enklare och billigare variant.

Fronten är en ny konstruktion där Fiats originalstrålkastare behållits och infogats i den skräddarsydda frontspoilern av ABS plast. Nytt för alla McLouis modeller är att de sista träbitar

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.