Bild
Nästa artikel
Provkörd: Adria Compact DL Supreme All-inclusive

Provkörd: Adria Compact DL Supreme All-inclusive

Husbilar

Adria växlar upp i ämnet smala bodelar med nya Compact-modeller. Vi har provkört deras längsta, DL Compact Supreme, med höga långbäddar och ett funktionellt badrum med svängbar duschvägg. Modern design i varje detalj ger lyxig känsla trots smidiga mått.

En av flera nyheter från Adria till årsmodell 2020 är att deras smala husbilsserie Compact har utökats med fler modeller.
     Den tidigare ensamma Compact SLS med slide-out bak har strukits ur programmet och istället ersatts av mer traditionella halvintegrerade modeller. Närmare bestämt tre stycken som heter DL (höga enkelbäddar och Fiat), SL (höga enkelbäddar och Citroën) samt SP som är den kortaste varianten (Fiat och tvärställd bädd).
     Modellen SL på Citroën kan vid första anblick se ut som den DL vi testar här men en viktig skillnad är att SL är två decimeter kortare och att kök/badrum bytt sida. Det mindre köket betyder också att den har en liten golvplacerad kyl i köksmodulen.
     De tre modellerna kan fås i Adrias tre utrustningsnivåer, enkla Axess, mellansteget Plus och Supreme som är top-of-the-line. En tydlig yttre skillnad mellan de tre är färgen på hytt och bodel där Supreme har matchande bodel och hytt i silvermetallic. Samtliga har dock Adrias Comprex-isolering som är en kombination av EPS (frigolit) och XPS med träreglar. De designmässigt hypermoderna Adria-fordonen har alltså den traditionella sortens väggar men man lämnar täthetsgaranti. 

Läcker formgivning och färdig för cykelställ på bakstammen.
Läcker formgivning och färdig för cykelställ på bakstammen.
Sikten genom spegelns nedre del skyms av gardinkassetten.
Sikten genom spegelns nedre del skyms av gardinkassetten.
Sittgruppen med så kallad face-to-face och ett bord som kan fällas ihop för att inte vara i vägen. Soffornas sittdel kan fällas upp och då får man en bältad plats i färdriktningen.
Sittgruppen med så kallad face-to-face och ett bord som kan fällas ihop för att inte vara i vägen. Soffornas sittdel kan fällas upp och då får man en bältad plats i färdriktningen.

Vi får låna testbilen av återförsäljaren Bosse Bil AB som har sina Kabe och Adria på en läckert terrasserad tomt längs Gamla Riksvägen i Åsbro, mellan Kumla och Askersund. Vårt provkörningsexemplar förses med batteri och gasol innan vi ger oss iväg mot vackra Askersund för fotografering. Det är en småkylig förvinterdag och vi är tacksamma för värmen i husbilen även om vi inte testar elgolvvärmen som kräver ”landström”.
     Vi tar oss fram längs varierande vägar och den ganska långa och smäckra husbilen far som en silverpil genom landskapet. Inredningen är förhållandevis tyst även om det hörs en aning vindljud från det stora takfönstret. Samtidigt är ljusinsläppet härligt från den stora rutan. Väghållningen är trygg som tåget och det är skönt att veta att hytten är lika bred som bodelen när det blir trånga möten på smala vägar. Totalbredden är 212 cm istället för 229 cm som Adrias andra halvintegrerade husbilar. (Plåtisarna i serien Twin är 205 cm breda.)
     Testbilen är försedd med Fiats nya motor som gör sitt jobb bra, men ska man anmärka på något under körning så hörs ett visst skrammel från tv-stativet som är gömt i ett av överskåpen. Inget allvarligt och kanske blir det tystare med en tv som tynger ner stativet.
     En annan sak som skallrar lite är gardinkassetterna i hytten. Mest störande med dessa gardiner är dock att vidvinkelspegeln på höger sida inte går att se längre. Detta även om stolen är i högt läge och föraren lång.
     En fördel med dessa nya gardiner är dock att de är enkla att stänga och att man drar vindrutans gardin nedifrån och upp vilket gör att man med dem uppdragna en bit kan kika ut utan insyn.

Lastskenor och lastöglor i bagageutrymmet.
Lastskenor och lastöglor i bagageutrymmet.
Garaget är så trivsamt och komplett att man nästan vill bosätta sig där. Golvet är oömt och det finns eluttag och belysning.
Garaget är så trivsamt och komplett att man nästan vill bosätta sig där. Golvet är oömt och det finns eluttag och belysning.
Tryck! Överskåpen är handtagslösa och fungerar perfekt.
Tryck! Överskåpen är handtagslösa och fungerar perfekt.

Med bilen uppställd utanför en vinterstängd ställplats i ­Askersund är det dags att beskåda dess utsida mer noggrant. En sak som imponerar på denna bil är hur enhetlig designen är både invändigt och utvändigt. Övergången mellan hytt och bodel är lyckad och att båda delarna går i silvermetallic gör att husbilen är supersnygg. Det sistnämnda är en smaksak givetvis men min smak är rätt, tycker jag.
     Garaget är stort och luckorna på båda sidor har föredömliga handtag och bra lås med enhandsfattning. Färskvattentanken syns inifrån garaget och har en ratt som reglerar ifall tanken ska rymma 20 liter (bra under körning) eller mer rejäla 140 liter.
     Garagegolvet har slitstark yta och klarar 150 kg och det finns sex lastöglor i två skenor. Dessutom två LED-lysrör och dubbla usb-uttag plus 230V och 10A cigarettuttag. Här finns också styrreglage för uppvärmning av gråvattentank och dessutom tömningsreglaget av densamma. Sist men inte minst finns också förvaring för småsaker i skåp och hyllor. Puh! Jag har lite svårt att lämna garaget, det är ett av de bättre jag har sett. En del tillhör förstås tillvalspaket men det är ändå svårt att inte imponeras.
     Jag går vidare runt bilen och bakstammen är lika modernt designad som allt annat med snygga baklyktor och skenor förberett för cykelställ. Skenorna och en del annat godis ingår i något som kallas All-inclusive för dryga 50 000 kronor. Ett annat tillvalspaket från Adria (som denna bil inte har) är ”Ready to go” där solpanel, markis, cykelställ och takmonterad luftkonditionering monteras av återförsäljaren inför leverans.

Det blir dags att kliva in igen och entrédörren har fönster och förvaringshink men är av den traditionella, smalare sorten.
     Ett trappsteg finns på insidan och väggen till vänster är enkelt utformad med ledstång men utan vare sig spegel, krokar eller hyllor. Däremot har den mjuk stoppning där en sydd ficka ger plats för småmynt eller en hoprullad tidning. Men inte ett spår av krok till jackan. Varför? Det finns ju plats för 107 krokar på denna vägg.
     Första intrycket invändigt är annars att det är smakfullt, enkelt och modernt. Tanken far till formspråket skandinavisk design, lite som det stora svenska möbelföretaget.
     Modernt, avskalat och inga plottriga detaljer. En del kritiker säger opersonligt och omysigt men vi säger att det är tidlöst och modernt. Ljust trä och vita raka linjer med luckor utan handtag.
     Istället finns ett litet klistermärke med texten ”push” som visar var man ska trycka för att öppna de pianolackade överskåpen. Klistermärken som jag skulle slita loss och klistra på näsan ifall jag ägde bilen. De här snygga överskåpen finns på Suprememodellerna och Adria kallar dem för Sandy White.

Entréväggen kunde utnyttjats bättre i fråga om förvaring, spegel och hängare.
Entréväggen kunde utnyttjats bättre i fråga om förvaring, spegel och hängare.
Dörren kan med fördel stå öppen och myggnät dras för...
Dörren kan med fördel stå öppen och myggnät dras för...
Strama linjer ger ett modernt och skandinaviskt intryck. Men bristen på krokar i ”hallen” är rentav märklig.
Strama linjer ger ett modernt och skandinaviskt intryck. Men bristen på krokar i ”hallen” är rentav märklig.

Sittgruppen är en så kallad face-to-face som Adria kallar ”Open Salon” och mellan dessa motstående soffor finns ett pelarbord med vit bordsskiva som kan vikas på mitten för att inte vara i vägen. Bordet är stadigt och det kan tryckas ner för att sittgruppen ska kunna bäddas till en extra enkelsäng.
     De båda sofforna kan också omvandlas till åkstolar och man sitter faktiskt förvånansvärt bra i dessa och sikten framåt är fullt godkänd för baksätespassageraren. Detta tack vare att man sitter snett bakom framförvarande och därför är sikten framåt godkänd. Syskon hamnar långt ifrån varandra när de åker i ”baksätet” vilket kan vara både bra och dåligt.

Sittgruppen rymmer 4–5 personer och bordet är lagom stort.
Sittgruppen rymmer 4–5 personer och bordet är lagom stort.
Baksätet är bekvämt inför färd när sätet tas ur.
Baksätet är bekvämt inför färd när sätet tas ur.
Stativet för tv:n fälls på lyxigt vis ned från överskåpet.
Stativet för tv:n fälls på lyxigt vis ned från överskåpet.

Köksdelen med Adrias egen variant av diskho tillverkas av Dometic och har tre brännare på rad och diskho i samma enhet. En glasskiva täcker brännarna men inte diskhon.
     Fem lådor i köket utan mellanväggar och en av lådorna har lådinsats för bestick. Någon självklar plats för sopkorg finns inte annat än i dörren eller i någon av de större lådorna. En köksfläkt finns men har bara en hastighet och på köksväggen finns en liten kryddhylla. Arbetsytan framför spisen är okej även om glasskivan gärna hade fått vara delbar för än bättre ytor. Väggarna runt spisen är stänkskyddade och det finns kontaktuttag inom räckhåll.
     Kylskåpet är ett högplacerat Thetford på 90 liter och under detta finns en garderob med klädstång. Vill man ha mikrovågsugn får man förmodligen ersätta någon av utdragslådorna i köket eller leta upp en annan finurlig plats.

Praktiskt kök med raka och fräscha linjer. Kylskåpet är arbetsvänligt placerat.
Praktiskt kök med raka och fräscha linjer. Kylskåpet är arbetsvänligt placerat.
Provkörd: Adria Compact DL Supreme All-inclusive
Lågor på rad och i samma enhet som diskhon gör det lättstädat.
Lågor på rad och i samma enhet som diskhon gör det lättstädat.
Gott om lådor och den översta har insats för bestick.
Gott om lådor och den översta har insats för bestick.
Gaskranarna är placerade under köksbänken. Kylen är en Thetford med inbyggd frysfack.
Gaskranarna är placerade under köksbänken. Kylen är en Thetford med inbyggd frysfack.

Ett steg bakåt så finns på bilens högra sida det trevliga badrummet som trots den lilla ytan klarar sitt uppdrag bra.
     Mycket tack vare den svängbara duschväggen som på Adriaspråk fått namnet ”Duplex badrum”. Det är gott om plats i duschen och i taket finns en gullig liten micro heki taklucka med myggnät.
     Svängduschar är en lysande lösning för att slippa jobbiga draperier som klistras på kroppen även om en del gnäller över att man måste gå ut för att skifta ”läge” mellan dusch och toabesök.
     I överskåpet i badrummet finns ett 230-voltsuttag och badrumsdörren är en skjutdörr som sparar yta. Tvättstället är en sådan där rund variant som är mer av snygg design än praktisk eftersom det är lite svårt att städa under och runt skålen.

Toaletten är smart utformad där handfatet viks undan inför duschning.
Toaletten är smart utformad där handfatet viks undan inför duschning.
Toalettstolen kan vridas.
Toalettstolen kan vridas.

De höga långbäddarna nås via tre trappsteg där det mellersta har en djup förvaring och under de båda sängarna finns mer förvaring. Skåpluckorna har en finurlig mekanism som gör att de kan skjutas in i skåpen och därmed inte vara i vägen när de är öppna. Dessa underskåp har belysning och i ena finns en golvskiva som döljer tryckvattenpumpen. Madrasserna kallas Luxe och de är rejält tjocka och bekväma och vilar på ribbotten. Det är nya exklusiva madrasser av naturmaterial och vars tyg är antibakteriellt, antistatiskt och ”antiluktbehandlat”.
     Mittdelen av sängen kan dras ut enkelt när man vill sova ihop. Tre överskåp och två läslampor med inbyggda usb-uttag är praktiskt men överskåpsraden nära huvudet gör det lite trångt att ligga och läsa. På sängens långsidor finns inga överskåp vilket ger mer rymd i sovrummet. En stor taklucka ovanför sängen öppnas med vev och sidofönstren sitter en bit upp och är skyddade från sömnsparkar. Sängen kan avskärmas framåt med en gardin. Under sängen finns förvaringar som också kan nås genom att lyfta sängbotten.

Överskåp enbart på bakväggen ger en luftigare miljö i bilar med höga långbäddar. Smidiga hyllor finns dock på sidorna.
Överskåp enbart på bakväggen ger en luftigare miljö i bilar med höga långbäddar. Smidiga hyllor finns dock på sidorna.
Mellandelen är lätt att dra ut när det ska bäddas brett.
Mellandelen är lätt att dra ut när det ska bäddas brett.
Bekväma Luxe-madrasser vilar på ribbor som ger ventilation.
Bekväma Luxe-madrasser vilar på ribbor som ger ventilation.
Luckorna till förvaringen under sängen har en finurlig konstruktion som gör att de inte är i vägen i öppet läge utan fälls in i skåpet.
Luckorna till förvaringen under sängen har en finurlig konstruktion som gör att de inte är i vägen i öppet läge utan fälls in i skåpet.
Exemplarisk förvaring och skåpdörrar undangömda.
Exemplarisk förvaring och skåpdörrar undangömda.

Sammanfattningsvis kan man säga att testbilen inte bara är ovanligt snygg och enhetlig utan också fylld med smarta lösningar. Det märks att Adria lyssnar på sina kunder och inte minst sina svenska kunder. På många platser i husbilen finns informationsdekaler och de är alla översatta till svenska – så även instruktionsboken. När det gäller det sistnämnda så har många konkurrenter en del att lära. Kort sagt är det lätt att förstå varför Adria år efter år toppar försäljningslistorna i Sverige. Compact kan troligen bli en bil som klättrar snabbt på topplistorna!

Adria Compact DL Supreme (2020)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel, 2,3l/140 hk, Euro 6D
Växellåda: 6-vxl manuell
Säkerhetssystem: ABS, ESP, Traction+ antisladd, hill holder
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2788 kg
Maxlast: 712 kg
Max släpvagnsvikt: 2000 kg
Längd/bredd/höjd: 6990/2120/2780 mm
Axelavstånd: 3800 mm
Invändig takhöjd: 198 cm
Isoleringsmaterial: EPS, XPS Tjocklek golv/vägg/tak: 39/29/29 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6E, luftburen värme, elgolvvärme
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: bak 195x75/65 och 193x82 cm (mittdel 157x42) dinett 190x90/80  
Grundpris: 772 000 kr
Pris testad bil: 826 500 kr
Övrigt: Den testade bilen har ”all-inclusive”-paket för 54500 kr med textilpaket, ­komfortpaket 1, svart och blank grill, markis, stereo med ­backkamera och gps m.m.

Plus: Modern ljus design, smidiga köregenskaper, lyxkänsla, smart dusch, 140 liter vattentank, svensk instruktionsbok.
Minus: Inga krokar i hall och badrum, sidospegel täcks av gardinkassett, tjänstevikt/lastvikt uppges ej i marknadsföring.

Provkörd: Adria Compact DL Supreme All-inclusive

En av flera nyheter från Adria till årsmodell 2020 är att deras smala husbilsserie Compact har utökats med fler modeller.
     Den tidigare ensamma Compact SLS med slide-out bak har strukits ur programmet och istället ersatts av mer traditionella halvintegrerade modeller. Närmare bestämt tre stycken som heter DL (höga enkelbäddar och Fiat), SL (höga enkelbäddar och Citroën) samt SP som är den kortaste varianten (Fiat och tvärställd bädd).
     Modellen SL på Citroën kan vid första anblick se ut som den DL vi testar här men en viktig skillnad är att SL är två decimeter kortare och att kök/badrum bytt sida. Det mindre köket betyder

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.