Bild
Nästa artikel
Provkörd: Carthago Chic C-Line T 4,9 LE

Provkörd: Carthago Chic C-Line T 4,9 LE

Husbilar

Carthago chic c-line T 4.9 LE. Nästan 1,4 miljoner för en halvintegrerad husbil på drygt sju och en halv meter. Är inte det lite dyrt? Ja, billigt är det inte. Man får vad man betalar för heter det som bekant. Stämmer det för denna husbil?

Carthago är för många synonymt med stora helintegrerade husbilar men de har även halvintegrerade modeller på repertoaren. Senast vi testade en sådan var 2011 så det är hög tid att vi gör det igen.

Vi väljer en populär planlösning i deras lyxigare serie chic c-line, eftersom det är en halvintegrerad har den även tillägget T som står för det tyska ordet teilintegriert. Carthago är en tysk tillverkare men fabriken för de halvintegrerade ligger i Slovenien. Den lite enklare utrustade serien heter C-Tourer T och det är ganska lätt att skilja dem åt till utseendet. Tourer har en mindre utstuderad front, i princip Fiat Ducatos egna nos, som bleknar lite i jämförelse med c-line som har stor gallergrind längst fram. Även bakstammen är mer påkostad.

Vår testbil har beteckningen 4.9 och den släta plåten utvändigt är ganska tätt bestyckad med luckor. Det beror på att bilen är byggd på ett lågt chassi från AlKo vilket ger gott om plats för ett riktigt dubbelgolv. Man brukar kalla dem riktiga när det finns ordentlig plats för last och det gör det i denna bil. Upp till 70 cm djupt och på sina ställen går det att lasta genom hela bilens bredd – perfekt för spötuber tänker jag som gillar fiske. 

 

Carthago har ett eget formspråk men rundade former. Vita höglanka partier ger ett lättare intryck.
Carthago har ett eget formspråk men rundade former. Vita höglanka partier ger ett lättare intryck.
Carthago chic c-line T 4.9 LE är en mellanstor halvintegrerad bil med dubbelgolv. Framifrån utmärker den sig med egen frontgrill.
Carthago chic c-line T 4.9 LE är en mellanstor halvintegrerad bil med dubbelgolv. Framifrån utmärker den sig med egen frontgrill.
Dubbelgolvet är upp till 70 cm högt och här ryms mycket.
Dubbelgolvet är upp till 70 cm högt och här ryms mycket.
Små detaljer som trappbelysningen lyxar till det lite extra.
Små detaljer som trappbelysningen lyxar till det lite extra.

Det största förvaringsrummet är utan tvekan bilens garage som har luckor på bilens båda sidor. Det bär hela 350 kilos tyngd, är 120 cm högt och utrustat med slittåligt golv av aluminium. 

I dubbelgolvet finns även vattentankarna vilket gör att de är frostskyddade om värmepannan från Alde är igång. Det rör sig om vattenburen värme som via konvektorer i dubbelgolvet värmer upp både det och resten av husbilen på ett tyst och effektivt sätt. 

Under provturen hörs inte minsta knäpp eller surr från anläggningen som även har värmeväxlare som utnyttjar motorns värme i hela bilen.

Vi kör en tur för att känna på ekipaget. Nu får jag åter bekanta mig med Fiats nya automat, senast var i en tom skåpbil i kullarna runt Milano – den bilen gick som en sportbil. 

Nu får de nio växlarna lådan har att välja på lite mer vikt att jobba med. Jag som förare har tre körlägen att välja på: Eco, Normal och Power. Någon enorm skillnad känner jag i ärlighetens namn inte, nu är jag heller ingen varvtalsfantom som njuter av att studera effektkurvor. I testbilen sitter i alla fall Fiats näst starkaste motor på 160 hästkrafter och den tar mig fram utan problem oavsett vilket programläge jag väljer. Om bilen var fullastad skulle det kanske märkas mer? På det stora hela en mycket skön färd och bodelen är knäpptyst.

För ovanlighetens skull går det att reglera bilstereon från ratten, ett tillbehör som fler borde erbjuda. 

Annat som understryker lyxkänslan är att Carthagologgan är präglad i den silverfärgade dekoren runt ventilationen på instrumentpanelen. Det finns mörkläggningsjalusier i kassetter i hyttdörrarna och de skymmer inte backspeglarna vilket annars kan hända. Det finns riktig klimatanläggning i hytten istället för manuell AC och backkameran har dubbla linser. Centrallås är en självklarhet i denna prisklass och det enda jag saknar är en knapp för att dra in bodelstrappan om den är utfälld vid start – ett larm går igång ifall motorn startar med trappan utfälld.

Ovanför hyttstolarna finns en rad överskåp som ser riktigt prydliga ut. Det är vanligt med ett takfönster här men skåpvarianten är inte dum alls, kanske bidrar de till den tysta färden genom att dämpa sus och brus och förvaring kan man liksom inte få nog av. Taksäng över sittgruppen finns som tillval men saknas i bilen vilket ger ljus och högt i tak även här i främre delen av bilen som känns gjord för två även fast den är extrautrustad med bäddbar sittgrupp.  

Sittgruppen ser för övrigt inbjudande ut och mycket riktigt sitter man skönt här och ett par tre gäster får ledigt plats de med. Precis som hyttstolarna är soffor och ryggstöd klädda i skönt och snyggt skinn – ett dyrt men ack så praktiskt tillval.

Främre delen av bilen med kök , sittgrupp och hytt. Överskåp fram i stället för takfönster.
Främre delen av bilen med kök , sittgrupp och hytt. Överskåp fram i stället för takfönster.
"Kanske bidrar de till den tysta färden genom att dämpa sus och brus."
Mitt i bilen finns några krokar för kläder. Fler skulle vara okej.
Mitt i bilen finns några krokar för kläder. Fler skulle vara okej.
Plats för en till i sovrummet. Tv finns i sidosoffan vid dörren.
Plats för en till i sovrummet. Tv finns i sidosoffan vid dörren.

Carthagos rundade former är genomgående närvarande i hela bilen. Inte minst i köket som både är estetiskt tilltalande och genomtänkt. Det finns plats för det mesta i skåp och lådor och faktiskt även i golvet med. Under en lucka med gångjärn kan exempelvis dryck förvaras. Ett apotekarskåp hittar jag bredvid bilens kyl och frys med ugn på toppen. Det senare avviker kraftigt från rekommendationerna för ett svenskt standardkök, men nu är vi trots allt i en husbil där man får göra en del kompromisser. Vitrinskåp är något av en smakmässig vattendelare, inte minst i kommentarsfält på husbilhusvagn.se. Själv tycker jag det är lite sympatiskt med två vin- och två grogg- eller läskglas av just glas i en husbil av denna kaliber. Pricken över i är en kaffebryggare av hemmatyp som kan hissas ned vid behov. Ett behov som kan väljas bort vid nybeställning för det kostar lite drygt 16 000 kronor.

 

Löstagbart munstycke underlättar vid sköljning av disk.
Löstagbart munstycke underlättar vid sköljning av disk.
Kaffebryggare av ”hemmamodell” kan dras ned i köket.
Kaffebryggare av ”hemmamodell” kan dras ned i köket.
Riktigt snyggt designat kök som även är genomtänkt, allt finns!
Riktigt snyggt designat kök som även är genomtänkt, allt finns!
Flaskor till vänster, skräp till höger och förvaring i mitten.
Flaskor till vänster, skräp till höger och förvaring i mitten.
Hörde jag skål? Fyra glas av just glas är kalas tycker många.
Hörde jag skål? Fyra glas av just glas är kalas tycker många.
Gångjärn som inte skramlar. Inte high-tech men funkar!
Gångjärn som inte skramlar. Inte high-tech men funkar!

Badrummet är värt ett kapitel för sig så vi gör väl ett försök. Dusch och toalett är separerade men det går att stänga för både framåt och bakåt så att det bildas ett gemensamt badrum mitt i bilen. Det går naturligtvis att dra för åt endera håll för att avgränsa exempelvis sängarna längst bak. Om det istället är stängt ut mot köket går det även att lösgöra en extra dörr så det går att stänga om sig på ­toaletten. Se bilder för att enklare förstå. Både dusch och toalett har stora takluckor vilket borgar för effektiv ventilation. Toa­delen är riktigt snyggt inredd med kurviga träväggar och ett väl tilltaget handfat i marmor­imitation. 

Bilens sängavdelning består av så kallade höga enkelsängar. Anledningen till den upphöjda titeln är givetvis garaget som finns under. För att enkelt komma upp i sängarna finns en trappa som även kan skjutas fram som en släde – hela konkarongen glider fram alltså. Vad är det för vits med det då, undrar kanske en del. Jo, då kan man bädda upp sängen till ett riktigt sovloft med tillhörande trappa. Under sängarna finns även garderober som är väl tilltagna och madrassen är skuren så det är bara att lyfta den delen av sängbotten. Flera överskåp finns att tillgå och ett av de är utformat för en tv. Det är dock ett tillval som inte gjorts till denna bil.

Toadörran kan delas för att både skärma av främre delen av bilen och toaletten.
Toadörran kan delas för att både skärma av främre delen av bilen och toaletten.
Provkörd: Carthago Chic C-Line T 4,9 LE
Dusch till vänster och toalett till höger. Eftersom bilens garde­rober finns här bak kan man bli en helt ny människa här bak.
Dusch till vänster och toalett till höger. Eftersom bilens garde­rober finns här bak kan man bli en helt ny människa här bak.
Gott om förvaring som är välbyggd och har fallskydd så att schampoflaskor och liknande inte trillar ur efter färd.
Gott om förvaring som är välbyggd och har fallskydd så att schampoflaskor och liknande inte trillar ur efter färd.
Det här är riktigt snyggt och stilrent. Vridbar toalett givetvis och en stor bänk med handfat och handdukshållare.
Det här är riktigt snyggt och stilrent. Vridbar toalett givetvis och en stor bänk med handfat och handdukshållare.

Vad husbilar väger är ett kärt ämne och även vad de har för lastvikt, de båda frågorna hör givetvis ihop. Den tjänstevikt som redovisas i kataloger och prislistor är nästan alltid en basutrustad bil, ofta med minsta motorn och få tillbehör. Det går att jämföra med att köpa ett hus; vad det kostar (och väger) beror på vad man fyller det med. 

I tjänstevikten räknas 75 kilo som motsvarar en förare in plus en del bränsle och färskvatten liksom en full gasoltub och lite annat. Extrautrustning som markis ingår inte och framförallt inte passagerare. 

Vi undrar om Carthago håller måttet och ställer testbilen på vågen hos en skrotfirma. Observera att vi inte vet om den vågen är krönt men de jobbar med vikt och helt off är den inte. 

Utan förare, färsk eller gråvatten men gasoltub och lite annat stannar vågen på 3410 kilo. Efter att ha nagelfarit tillbehörslistan stämmer vikten på några tiotal kilo när.

"Vad husbilar väger är ett kärt ämne och även vad de har för lastvikt."

När Carthago beräknar tjänste­vikten räknar de med 20 liter färskvatten, så kallat resvatten. Med fulla tankar väger givetvis bilen mer. Bilen har stora tankar för både färsk- och gråvatten, 170 respektive 140 liter, så om de är proppfulla väger de cirka 300 kilo ­tillsammans. 

Nu är det onödigt att släpa omkring med gråvatten så i faktarutan redovisar vi vår uppmätta vikt samt lägger till vikt motsvarande bränsle- och färskvattentank samt gasolflaska som alla är fyllda till 90 procent. 

Testbilen har totalvikten 4 500 kilo, så det ska mycket till för att överlasta den. Den har 797 kilos lastvikt och plats för last har den som bekant, inte minst i garaget som tål hela 350 kg.

"Bilen har stora tankar för både färsk- och gråvatten, 170 respektive 140 liter."
Sängarna är högt placerade på grund av garaget under sängarna.  Överskåpen ser gedigna ut, det är de också.
Sängarna är högt placerade på grund av garaget under sängarna. Överskåpen ser gedigna ut, det är de också.
Under båda sängarna finns  stora garderober som enkelt nås om sängbotten lyfts. Madrassbiten är fixerad med spännen.
Under båda sängarna finns stora garderober som enkelt nås om sängbotten lyfts. Madrassbiten är fixerad med spännen.
Överskåpen är ventilerade och det finns även luftspalt bakom.
Överskåpen är ventilerade och det finns även luftspalt bakom.
Garaget är stort och golvet är av slitstark aluminium.
Garaget är stort och golvet är av slitstark aluminium.
Under de tjocka madrasserna fjädrar de här kroppsvikten.
Under de tjocka madrasserna fjädrar de här kroppsvikten.

Något som är värt att poängtera är att denna husbil, precis som de flesta Carthago säljer, har väldigt mycket utrustning och exakt hur de är konstruerade skulle kräva många sidor till. 

Carthago har mycket information på sin hemsida ­­www.­carthago.com/sv och ­återförsäljarna, som ­www.­lindstromshusbilar.se, där vi testade bilen, hjälper gärna till.

Allt som allt är det en mycket imponerande bil sett till komfort, tekniska specifikationer och kvalitetskänsla. 

Exempelvis är alla blandare i bilen av riktig metall och inte plast. Något jag förknippar med Carthago är rigida möbler och den känslan består efter denna provkörning. 

Smakar det så kostar det brukar man ju säga och visst är det så, men det smakar i alla fall bra.

Vi väger bilen. Tillbehören tullar givetvis på lastvikten men ­nästan 800 kg lastvikt är inte illa med 170 l färskvatten ombord.
Vi väger bilen. Tillbehören tullar givetvis på lastvikten men ­nästan 800 kg lastvikt är inte illa med 170 l färskvatten ombord.
Fiats nya automat gör körningen enkel och njutbar.
Fiats nya automat gör körningen enkel och njutbar.
Kamera med dubbla linser. En av många tillbehör på testbilen.
Kamera med dubbla linser. En av många tillbehör på testbilen.
Tre maöverpaneler är placerade ovanför entredörren.
Tre maöverpaneler är placerade ovanför entredörren.
Provkörd: Carthago Chic C-Line T 4,9 LE
Taggar: Husbilar

Carthago är för många synonymt med stora helintegrerade husbilar men de har även halvintegrerade modeller på repertoaren. Senast vi testade en sådan var 2011 så det är hög tid att vi gör det igen.

Vi väljer en populär planlösning i deras lyxigare serie chic c-line, eftersom det är en halvintegrerad har den även tillägget T som står för det tyska ordet teilintegriert. Carthago är en tysk tillverkare men fabriken för de halvintegrerade ligger i Slovenien. Den lite enklare utrustade serien heter C-Tourer T och det är ganska lätt att skilja dem åt till utseendet. Tourer har en mindre utstuderad front, i princip Fiat Ducatos egna nos, som bleknar lite

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.