Bild
Nästa artikel
Provkörd: Chausson 630 ­Welcome Premium Norden Line

Provkörd: Chausson 630 ­Welcome Premium Norden Line

Husbilar

Vad sägs om en bil där tio till tolv personer kan samlas runt bordet? Dessutom finns det sängplats för fyra och riktigt stora utrymmen i övrigt samtidigt som bilen bara är sju meter lång.

Generellt sätt är ­Chaussons program väldigt omfattande och det finns många kombinationer av basfordon och ­utrustningsnivåer. 

Testobjektets fullständiga namn är Chausson 630 ­Welcome Premium Norden Line vilket inte direkt sitter bra i munnen. 

Chausson är inte ensamma om att få till så långa namn och det hela beror på att olika tillbehörspaket adderats och den del som heter Norden Line är ­exklusiv för importören ­Lindströms husbilar och ­husvagnar. 

Bilen är fullproppad med utrustning och med tanke på det är den riktigt prisvärd.

 

Förarplatsen i Ford Transit. Reglagen är enkla att förstå.
Förarplatsen i Ford Transit. Reglagen är enkla att förstå.
Backkamerans monitor är placerad i innerbackspegeln.
Backkamerans monitor är placerad i innerbackspegeln.
Den glänsande manöver­panelen är tjusig och ­vredet till vänster är till bilens diesel­värmepanna från Webasto.
Den glänsande manöver­panelen är tjusig och ­vredet till vänster är till bilens diesel­värmepanna från Webasto.

Bilen är baserad på Ford Transit och i jämförelse med den vanligare Fiat Ducato sitter man lite lägre i hyttstolarna, lite mer som i en personbil. Det gör även att man får lite högre siktfält. 

För en stor eller lång person kan det vara en aning jobbigare att kliva i och ur stolarna till och från bodelen. 

En välkommen detalj är två ordentliga kaffemuggar. Överlag är reglagen enkla att komma till tals med men när jag lägger i backen söker jag förgäves efter en backkameradisplay mitt på instrumentbrädan. 

Efter ett tag upptäcker jag att den är integrerad i innerbackspegeln vilket inte alls är så dumt.  

Den inbyggda mediaenheten är en kompakt historia och hyfsad enkel att förstå sig på. Displayen är dock mindre än de flesta andra nuförtiden.

Motoriseringen i testbilen består av en tvålitersdiesel med 130 hästkrafter. Både motorn och den manuella växellådan känns rappa men för den som vill ha en kraftigare motor finns en variant med 170 hästkrafter. 

Chassit är lågbyggt, och har bladfjädrad och breddad bakaxel, precis som huvudkonkurrenten Fiat. 

Inget hightechchassi kanske men komforten är klart godkänd med det på 3 500 kilos totalvikt som vi testar. 

För den som önskar mer lastvikt finns även ett chassi med 4 100 kilos totalvikt.

Bodelsdörren har centrallås, och myggdörr finns framför den invändiga instegstrappan. 

I övrigt noteras ledstång, klädkrokar och en högsmal spegel, en bra kompromiss. 

Ovanför finns manöverpanelen som är enklare än vad den ger sken av. 

Det finns även ett litet reglage för bilens dieselvärmare som är från Webasto. Det är ingen klen värmare endast för motorn utan den värmer hela bodelen via ventiler runt om i bilen. ­Effekten är 5 500 watt. 

När jag sätter igång den när bilen är kall väsnas den en del men den lugnar sig efter en stund.

Det är en öppen planlösning i denna etta! Den bakre delen upptas av kök, kylskåp och badrummet som även har en stor garderob.
Det är en öppen planlösning i denna etta! Den bakre delen upptas av kök, kylskåp och badrummet som även har en stor garderob.
I bilens främre del finns en väl tilltagen sittgrupp med plats för många. Bordet i mitten är lätt att skjuta och vrida dit man vill.
I bilens främre del finns en väl tilltagen sittgrupp med plats för många. Bordet i mitten är lätt att skjuta och vrida dit man vill.
Vid entrén finns en högsmal spegel och klädkrokar, en bra lösning för de som vill ha bägge. I dörren ett stort fönster.
Vid entrén finns en högsmal spegel och klädkrokar, en bra lösning för de som vill ha bägge. I dörren ett stort fönster.

Mitt i bilen finns två längsgående soffor vilka ger en mysig känsla. De båda sofforna kan förvandlas till två färdstolar som är förvånansvärt bekväma. Den till vänster har bäst utsikt. 

Bordet är enkelt att manövrera med enhandslås och kan hissas ned elektriskt för att bilda sängbotten. 

Det kan även vikas på mitten vilket förbättrar framkomligheten.

Fyra kan sova i denna bil. Det går även att sänka ned sängarna lägre så ingen stege behövs.
Fyra kan sova i denna bil. Det går även att sänka ned sängarna lägre så ingen stege behövs.
Om man så vill går det bra att bara sänka ned en säng. Sängarna gungar inte det minsta.
Om man så vill går det bra att bara sänka ned en säng. Sängarna gungar inte det minsta.
Det går att omvandla båda sofforna till bältade stolar. Bekväma!
Det går att omvandla båda sofforna till bältade stolar. Bekväma!
De nedre sängplatserna uppskattas nog av barn. Mysigt!
De nedre sängplatserna uppskattas nog av barn. Mysigt!
Det går att stuva in mycket men det är svårt att se vad man har.

I taket finns det som gör denna bil lite speciell. Det finns nämligen två långbäddar som kan hissas ned från taket. De kan hissas ner individuellt om man så vill. 

I det övre läget finns usb-uttag högt placerat, perfekt till surfplattan eller mobilen. Det spontana intrycket är att det ser rangligt ut, kan man verkligen sova i en säng som ser ut som den svävar fritt? Det går alldeles utmärkt för den sitter stenhårt och gungar ingenting. 

Köket har en något oregelbunden bänkyta som kan förlängas på ett enkelt sätt. Förvaringen under bänken är lite grovyxad med en jättestor utdragslåda och ett djupt skåp med hyllplan. 

Visst går det att stuva in mycket men det är svårt att överskåda vad man har. En besticklåda finns givetvis. 

Kylskåpet är väl tilltaget och ovanför finns ett skafferiskåp med ett fack bredvid där det sitter en tv-arm.

Ganska oregelbundet kök med bra placerad spis. Diskhon är inte den största men samtidigt ger det mer bänkyta.
Ganska oregelbundet kök med bra placerad spis. Diskhon är inte den största men samtidigt ger det mer bänkyta.
Kylskåp med separat frysdel. Gasol och/eller gasdrivet.
Kylskåp med separat frysdel. Gasol och/eller gasdrivet.
Besticklåda finns i köket, i övrigt är förvaringen stor.
Besticklåda finns i köket, i övrigt är förvaringen stor.
Det kan vara lite svårt att stuva vettigt i stora lådor och skåp.
Det kan vara lite svårt att stuva vettigt i stora lådor och skåp.
Elreglage för sängar och matbord samt 230 V uttag finns under köksbänken.
Elreglage för sängar och matbord samt 230 V uttag finns under köksbänken.
Ovan kylskåpet finns tv-arm. Lite långt från framstolarna.
Ovan kylskåpet finns tv-arm. Lite långt från framstolarna.

Längst bak finns ett tvärgående badrum med toa till vänster dusch till höger. 

Belysningen är blåtonad och det går inte att ändra på, lite synd tycker jag. 

I det som ser ut att vara bilens bakstam finns luckor som döljer en riktigt stor garderob med öppna hyllor på sidorna och en lång klädstång som rymmer massor av kläder. 

Proppar man stången jättefull blir det dock svårt att komma åt hyllorna. 

Lastutrymmets form längst bak är svårt att beskriva i ord. Längst ned är det lika brett som husbilen och till vänster är det lika högt som ­densamma. 

Det är inte helt enkelt att utnyttja det maximalt men med lite fantasi ryms det en hel del. Det är enkelt att häkta på ett cykelställ längst bak med för den delen.

Stor duschkabin med gott om svängrum finns det i bilen. Något som saknas är en stång där kläder kan hänga och droppa av sig.
Stor duschkabin med gott om svängrum finns det i bilen. Något som saknas är en stång där kläder kan hänga och droppa av sig.
Badrummet längst bak är stort. Längst ned  i mitten syns garaget. Belysningen är blåtonad här vilket ger ett lite kallt intryck.
Badrummet längst bak är stort. Längst ned i mitten syns garaget. Belysningen är blåtonad här vilket ger ett lite kallt intryck.
Bakom speglarna bak finns en enorm garderob med bra plats.
Bakom speglarna bak finns en enorm garderob med bra plats.
Snygg detalj i form av Chausson loggan som klädhängare.
Snygg detalj i form av Chausson loggan som klädhängare.

Det här är verkligen en tilltalande och flexibel planlösning för de som inte vill ha fasta sängplatser. Drar man för toan känns det som en lyxig lounge med öppen planlösning. 

Om det är i bilen man vill vara på kvällen gäller det att man har samma dygnsrytm. Om sängarna hissas ner är ­festen över så att säga, det finns inget annat rum att vara i som det går att stänga för.

Jag tycker det här är en fantastisk bil för korta eller mellanlånga resor, det vill säga inget man nödvändigtvis står hela vintern i Portugal med. Det är en väldigt socialt inriktad bil som ger flexibilitet. 

Tänk en midsommardag då vädret inte kan bestämma sig. Att ta med den här bilen när man är bortbjuden till ett litet torp vid en sjö och regnet plötsligt slår till – succén är omedelbar! 

Bara flytta in i värmen, vill man får man säkert plats tio ­personer runt bordet.

Ett kompakt bygge som är förbluffande flexibel, som en fickkniv.
Ett kompakt bygge som är förbluffande flexibel, som en fickkniv.
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.

Plus: Fantastisk flexibel planlösning, stort badrum, bra sikt i Forden.

Minus: Permanent blått ljus i badrummet tilltalar inte alla.

Taggar: Husbilar, Chausson

Generellt sätt är ­Chaussons program väldigt omfattande och det finns många kombinationer av basfordon och ­utrustningsnivåer. 

Testobjektets fullständiga namn är Chausson 630 ­Welcome Premium Norden Line vilket inte direkt sitter bra i munnen. 

Chausson är inte ensamma om att få till så långa namn och det hela beror på att olika tillbehörspaket adderats och den del som heter Norden Line är ­exklusiv för importören ­Lindströms husbilar och ­husvagnar. 

Bilen är fullproppad med utrustning och med tanke på det är den riktigt prisvärd.

 

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.