Bild
Nästa artikel
Provkörd: Ci Kyros C4 (2020)

Provkörd: Ci Kyros C4 (2020)

Husbilar

Garderob saknas men inte smarta lösningar. Hängplats för kläder finns och smarta saker som USB-portar i lampfoten ovanför bädden och dieselpannan som även har elpatron. Vi hittar fler, men priset är trots allt ett av märkets vassaste vapen.

Bilen är ganska precis sex meter lång och utan packning väger den cirka tre ton. Den är med den 120 hästkrafter starka motorn både kvick i accelerationen och som alla andra plåtisar i denna storlek snål med bränsle och bro- samt färjeavgifter. Den rullar tyst och fint i semesterfart på släta fina vägar men på skakiga grusvägar skramlar det en del från inredningen. Den har farthållare vilket uppskattas på långa motorvägsavsnitt och den har plats för tre resande, utöver föraren. En titt i den inre backspegeln visar en smal husbil med soffa och tvättrum på förarsidan, kök och entré på passagerarsidan samt tvärställd dubbelbädd längst bak. Genom två takfönster strömmar solen in och ger rymd i den kompakta bilen.

 

"Genom två ­takfönster ­strömmar solen in och ger rymd i den kompakta bilen."
Sittgruppen rymmer fyra men att sitta länge i soffan är inte bekvämt.
Sittgruppen rymmer fyra men att sitta länge i soffan är inte bekvämt.

Vi stannar till och snurrar runt framstolarna för en kort paus. Det går smidigt utan att ta i vare sig ratt eller sidodörr och vi upptäcker att det smala bordet har en utdragbar underdel, som skapt för den som sitter i passagerarstolen. Bordet går att vika ihop och kan fästas vid kökets utsida på en list som kommer i dagen när skjutdörren öppnas. Sittkomforten i tvåmanssoffan är helt okej om det gäller en stunds umgänge eller en fika men efter en längre stund på vägen känns den ganska obekväm. En varm sommardag uppskattas säkert insektsdörren som ger fin kontakt med utemiljön utan att man behöver riskera besök av objudna stingsliga gäster. Man kan köpa till en bäddsats och omvandla sittgruppen till en extrasäng, (180x97 cm) som skapas av bordet och en förlängningsskiva. Arrangemanget ger nattläger för en person liggandes på tvären i bilen.

Förarmiljön känns igen från andra baserade på Fiat Ducato. Notera nya automat­spaken.
Förarmiljön känns igen från andra baserade på Fiat Ducato. Notera nya automat­spaken.
Tack vare det ­smidiga formatet är det lätt att hitta ­platser att stanna på.
Tack vare det ­smidiga formatet är det lätt att hitta ­platser att stanna på.
Lämpliga fickor för bilens handlingar och biljetter i taket.
Lämpliga fickor för bilens handlingar och biljetter i taket.
Svårtillgängligt utrymme under madrassen.
Svårtillgängligt utrymme under madrassen.
Med madrassen uppvikt längs ytterväggen skapas ett enormt lastutrymme.
Med madrassen uppvikt längs ytterväggen skapas ett enormt lastutrymme.

Vi tar ett par steg bakåt i bilen och konstaterar att det i detta kök, som i nästan alla kök i plåtisar, är trångt om saligheten. Men, här finns en utfällbar klaff på bänkens gavel som förstorar bänkytan en aning och här finns ett fiffigt lock över vasken. Det är delat och genom att lyfta bort bara den halva som sitter närmast kranen sparas lite beredningsyta samtidigt som man kan tvätta till exempel salladsbladen. Bra. Den delen av locket kan också fästas i väggens kromade lister och därmed fungera som en liten hylla, till exempel för diskmedel, trasa och diskborste. I en av de två lådorna finns bestickinrede och i den andra djupa lådan finns överst en grund ”låda i lådan”. Kylen har ett separat svalskåp under och ett ordinarie 15-liters frysfack inne i kylskåpet. Skåpet har AES, automatisk energival, och väljer den för stunden mest fördelaktiga lösningen, batteri, gasol eller 230V. Takfönstret ger ljus och bra vädring åt köket som också belyses av armatur under överskåpet.

Köket är inte stort men närheten till bordet för beredning, och jalusidörren till toan kan vara öppen och då ryms i alla fall kocken.
Köket är inte stort men närheten till bordet för beredning, och jalusidörren till toan kan vara öppen och då ryms i alla fall kocken.
Provkörd: Ci Kyros C4 (2020)

Badrummet kommer man åt genom att öppna jalusidörren. Lösningen gillas då dörren helt kommer undan och inte stjäl någon plats alls. Man kan enkelt skapa mer utrymme i gången mellan kök och badrum just genom att ha dörren öppen. Det är i övrigt ett bra fungerande utrymme med fina spegelförsedda skåp, bra belysning och platsskapande fällbart handfat. Vill man duscha drar man ett duschdraperi runt sig och hänger upp duschhandtaget, som normalt sitter på handfatet, i en takmonterad hållare. På golvet finns en skön trätrall, i taket sitter en ventil och på väggen ett frostat öppningsbart fönster. Här finns alltså förutsättning för effektiv vädring.  

Sovrum eller rättare sagt bädden i bilen är formad så att man ligger på tvären med huvudet och läslamporna på bilens vänstra sida. På den högra sidan finns inga läslampor men väl väggskåp med större volym. De sträcker sig nämligen betydligt längre ned då man inte behöver samma rymd ovanför fötterna som ovan huvudet. I ett av skåpen, det närmast kylskåpet, finns det möjlighet att lyfta ur både skåpbotten och mellanhyllan. På så sätt kan man enkelt skapa plats för kläder som behöver hänga på galge. Under bädden finns bilens stora bagagerum, om man nu kan kalla utrymmet där för bagagerum. Det kan också förstoras genom att fälla upp madrasser och ribbotten mot väggarna och då pratar vi inte om bagagerum, snarare cykelstall. Under bäddens huvudända finns välventilerad plats för gasolen som även är åtkomligt utifrån. Här finns utrymmen för två gasolflaskor och längre in i skåpet men åtkomligt uppifrån, finns ytterligare förvaringsutrymme. Det sistnämnda kräver att man lyfter upp bädden för att komma åt utrymmet.

Innanför dörrarna, upp mot taket finns ytterligare två mindre överskåp bakom en gemensam skåplucka. Ett nät som man kan spänna upp mellan sängbottnarnas främre ända håller packningen på plats även om man måste tvärbromsa. Smart då man kan se packningen genom nätet och det är dessutom betydligt enklare att plocka undan ett nät än en hård träskiva som i många andra plåtisar.

"I en av lådorna finns bestickinrede och i den andra djupa ­lådan finns överst en grund ”låda i ­lådan”."
Kranen till handfatet kan dras ut och fästas i taket.
Kranen till handfatet kan dras ut och fästas i taket.
Under bordet finns två luckor, på ytterväggen och i golvet.
Under bordet finns två luckor, på ytterväggen och i golvet.
Det är inte stort, men vikbart handfat skapar ändå utrymme.
Det är inte stort, men vikbart handfat skapar ändå utrymme.
Provkörd: Ci Kyros C4 (2020)

När man går ett varv runt bilen och tittar närmare på de exteriöra detaljerna så ser vi att här finns en lite ambivalent inställning hos byggaren eller är det kanske hos importören. Svarta aluminiumfälgar liksom svartlackad frontgrill och kofångare i karossens färg signalerar inte ”lågpris” men att vissa detaljer är gemensamma i koncernen skickar motsatt signal. Till exempel plats för två gasolflaskor trots att bilen har dieselpanna.

Italienska Ci, Caravans International, som byggs i Toscana, har inte alltid rosat marknaden. Snarare har man tidigare fått kritik för att enkla och snabba lösningar präglat produkterna. Men, nu har det hänt saker, i den hårdnande konkurrensen har märket efter att ha köpts upp av den stora franska Triganokoncernen tagit sig i kragen och man levererar numera husbilar med mer kvalitetskänsla. Ramfönster och inte de enklare utanpåliggande husvagnsfönster som många plåtisar har och dieselpanna med elpatron är bara några av de detaljer som vittnar om att Ci Kyros C4 inte bara skall jämföras med lågprismärken. Tvärtom, med den utrustning och de egenskaper som den svenska importören har som standard kan bilen utan vidare jämföras med dyrare och mer välrenommerade märken. Målgruppen är ett aktivt par som reser utan barn. Den ger med sin dieselpanna fina möjligheter till så kallad fricamping och det smidiga formatet gör den resevänlig. Om du är reslysten och gillar att fricampa bör du inte missa att bekanta dig med Ci Kyros C4.

Även kökets gavel är utnyttjat. Skofack och extra beredningsyta.
Även kökets gavel är utnyttjat. Skofack och extra beredningsyta.
Spisen har bara två brännare men de tänds uppifrån, säkrat från små barnfingrar.
Spisen har bara två brännare men de tänds uppifrån, säkrat från små barnfingrar.
Vi gillar lådor i köksbänken. Det ger snabbare och bättre överblick.
Vi gillar lådor i köksbänken. Det ger snabbare och bättre överblick.
"Målgruppen är ett aktivt par som reser utan barn."
Bilens bakre räjonger är bilens mest flexibla yta. Sovrum eller flyttfirmans lastrum.
Bilens bakre räjonger är bilens mest flexibla yta. Sovrum eller flyttfirmans lastrum.
Med bädden på tvären skapas ett riktigt generöst sovrum.
Med bädden på tvären skapas ett riktigt generöst sovrum.
Svart lack i fronten och runt lyktorna skiljer Ci Kyros från tidigare modeller.
Svart lack i fronten och runt lyktorna skiljer Ci Kyros från tidigare modeller.
Skjutdörrar, eller ännu mer platsbesparande jalusidörrar, borde sitta i alla plåtisar.
Skjutdörrar, eller ännu mer platsbesparande jalusidörrar, borde sitta i alla plåtisar.
Dieselpanna med elpatron. Fricamparens dröm, nästan obegränsat med bränsle!
Dieselpanna med elpatron. Fricamparens dröm, nästan obegränsat med bränsle!
Provkörd: Ci Kyros C4 (2020)
Taggar: Husbilar, Ci

Bilen är ganska precis sex meter lång och utan packning väger den cirka tre ton. Den är med den 120 hästkrafter starka motorn både kvick i accelerationen och som alla andra plåtisar i denna storlek snål med bränsle och bro- samt färjeavgifter. Den rullar tyst och fint i semesterfart på släta fina vägar men på skakiga grusvägar skramlar det en del från inredningen. Den har farthållare vilket uppskattas på långa motorvägsavsnitt och den har plats för tre resande, utöver föraren. En titt i den inre backspegeln visar en smal husbil med soffa och tvättrum på förarsidan, kök och entré på passagerarsidan samt tvärställd dubbelbädd längst bak. Genom två takfönst

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Plus: Smidig och lätthanterlig i trafik och många praktiska lösningar

Minus: Reserverad plats för två stora gasolflaskor men värmepannan går på diesel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.