Bild
Nästa artikel
DREAMER D53 FUN. Plåtisar är oftast byggda för två personer, men Dreamer erbjuder flera smarta alternativ med fler bäddar. En av dessa smart utformade bilar är Dreamer D53 FUN med fyra bäddar och fyra bältade platser. FUN for four!
DREAMER D53 FUN. Plåtisar är oftast byggda för två personer, men Dreamer erbjuder flera smarta alternativ med fler bäddar. En av dessa smart utformade bilar är Dreamer D53 FUN med fyra bäddar och fyra bältade platser. FUN for four!

Provkörd: Dreamer D53 Fun (2019)

Husbilar

DREAMER D53 FUN. Plåtisar är oftast byggda för två personer, men Dreamer erbjuder flera smarta alternativ med fler bäddar. En av dessa smart utformade bilar är Dreamer D53 FUN med fyra bäddar och fyra bältade platser. FUN for four!

Trenden med Vanlife har gjort att snittåldern för husbilsintresset och därmed läsarna av denna tidning har sjunkit. Vanligast inom vanlife är att man bygger sin egen husbil av en begagnad transportbil eller minibuss. En del av de som har haft ett hembygge går senare över till en fabriksbyggd husbil, särskilt om de får barn. Jag gick själv den vägen och började med en pippigul Ford Transit byggd på 1970-talet.

Efter tiden med hembygge är det härligt med en fabriksbyggd van (eller plåtis som det också heter) med dusch och fler bekvämligheter. Kanske har man också fått barn och då passar Dreamer D53 FUN perfekt. Det är en van för alla som reser fler än två ibland, kanske en barn­familj eller varför inte fyra (nära) vänner som delar alla kostnader i att äga husbil.

Plus: Våningssängarna som kan plockas ut. Mångsidig allbil & husbil.

Minus: Det finns bättre duschar. Låg totalvikt. Vindbrus från takluckan.

Sexmetersbilar ryms precis på en p-ruta om aktern backas ut.
Sexmetersbilar ryms precis på en p-ruta om aktern backas ut.
Matbordet har en svart laminatskiva som bryter av och ger en snygg kontrast gentemot den i övrigt ljusa möbleringen.
Matbordet har en svart laminatskiva som bryter av och ger en snygg kontrast gentemot den i övrigt ljusa möbleringen.

Dreamer tillhör Rapidokoncernen som är kända för fina snickerier och smarta detaljlösningar. Många smarta uppfinningar har kommit från Groupe Rapido där även Itineo och för Sverige obekanta Campérévé ingår. Varumärket Dreamer gör enbart plåtisar och små campingbilar som delas in i Select- och FUN-serien. Select är lite dyrare med lyxigare träslag medan FUN-serien är enklare utrustade och har lägre priser. 

Planlösningen D53 som vi testar i den här provkörningen finns bara i FUN-serien och vill man ha en lyxigare familjevan är Select Family ett alternativ med ännu fler bäddar.

Inom FUN-serien finns fyra modeller, D42 (5,41 m), D53 och D55 (5,99 cm) och D68 (6,36 m). D53 FUN är den enda av dessa fyra som har fler än tre bäddar. När jag provkör bilen så befinner vi oss i Rapidos hemstad Mayenne, 25 mil väster om Paris. Mayenne är en stad som till stora delar präglas av Groupe Rapidos fabrik. Men också en trevlig stad värd ett besök, oavsett vilket märke du kör, med ett slott och en lite ojämn ställplats mitt i centrum vid floden. 

Den Dreamer D53 FUN som jag testar känns välbalanserad och skön att köra. Det sitter en 130 hästars motor i den och är man van att köra större halv- och helintegrerade husbilar så känns D53 FUN nästan sportig. Lite som att hänga av sig en tung ryggsäck. Inte heller kränger den något i kurvor och rondeller vilket är positivt för det sistnämnda finns det många av i Frankrike. Det ska dock nämnas att testbilen som jag kör är försedd med AL-KO hjälpluftfjädring baktill vilket bidrar till stadgan. FUN är som sagt enklare utrustad och det gäller även själva Fiat-delen. Färgerna som erbjuds är kort och gott grå eller vit och dekalerna är sparsamma vilket samtidigt ger ett rent intryck. Dreamer snålar dock inte när det gäller fönster för även på FUN sitter snygga Seitz ramfönster med isolerande ”dubbelglas”.

 

"De snålar inte när det gäller fönster för även på FUN sitter snygga ramfönster med ”dubbelglas”."
Spärren som gör att skjutdörren kan stå halvöppen är standard och sitter nedtill i form av en liten klack i dörrskenan.
Spärren som gör att skjutdörren kan stå halvöppen är standard och sitter nedtill i form av en liten klack i dörrskenan.
Klassisk planlösning i en plåtis men det stora kylskåpet uppskattas när man är flera resenärer.
Klassisk planlösning i en plåtis men det stora kylskåpet uppskattas när man är flera resenärer.

Chassit (33L) har en totalvikt på bara 3,3 ton vilket ger en lastvikt på 375 kilo som är lite för snålt för fyra personer med packning. Därför är många svensksålda bilar istället på 3,5 ton. Annars gäller det alltid att packa smart och undvika fulla tankar om man reser fyra vuxna. En annan chassidetalj som gör att priset hålls nere är hjulen på 15 tum. Men 16 tum (och alufälgar) finns i tillvalslistan.

Värmepannan från Truma som drivs av diesel hittar vi under soffan, medan färskvattentanken är placerad längst bak på bilens högra sida. Små gasolflaskor räcker till kyl och spis.
Värmepannan från Truma som drivs av diesel hittar vi under soffan, medan färskvattentanken är placerad längst bak på bilens högra sida. Små gasolflaskor räcker till kyl och spis.
Ramfönster med rullgardin och myggnät är bra i en bil i denna prisklass.
Ramfönster med rullgardin och myggnät är bra i en bil i denna prisklass.
Uttag ovanför baksätet, ­naturlig plats för tv. Bra med USB också till laddning.
Uttag ovanför baksätet, ­naturlig plats för tv. Bra med USB också till laddning.

Husbilen i testet har FUN+ paketet vilket utvändigt syns på den lackade kofångaren och hjulsidorna i plast. Tillvalspaketet ger också passagerarairbag, luftkonditionering i hytten, farthållare och Remis hyttgardiner.

Efter omvägar på landsväg, småväg och motorväg kommer vi fram till campingen i Mayenne. Det är lätt att backa på plats trots att bilen saknar backkamera. Enklaste sättet att hålla reda på aktern är att ställa in speglarna så att bakhjulen syns och använda dem som måttstock för det lilla överhänget. Elkabeln kopplas in på bilens vänstra sida och där finns också toalettluckan, medan vattenpåfyllning sitter på högra sidan. Till 2019 har Dreamer fått Rapidogruppens färgdekaler och på sidoväggen har D53 FUN ett mörkare fält som piffar upp allt vitt. Bakdelen ser lite enögd ut då den bara har ett fönster. Det sparar några tusenlappar i tillverkningskostnad och många användare klarar sig nog med ett fönster om det ändå hänger cyklar på dörren.

Det mest unika med D53 FUN är våningssängen i aktern som gör att fyra vuxna ryms.
Det mest unika med D53 FUN är våningssängen i aktern som gör att fyra vuxna ryms.
Båda våningarna, eller var och en för sig, kan plockas ut.
Båda våningarna, eller var och en för sig, kan plockas ut.

Modellen D53 är ensam i FUN-sortimentet om att ha Trumas dieseldrivna värmepanna. Huruvida dieselvärme är bättre är en fråga om prioriteringar. Dieselpannan låter lite mer och luktar värre och avgaserna är farliga. Fördelen är att gasolberoendet minskar och att tanka diesel på utlandsresan är enklare än att bråka med ländernas olika gasolsystem. I den här bilens fall beror bränslevalet mer på att det räcker med sexkilosflaskor för att bara driva kyl och spis vilket i sin tur gör att gasolutrymmet kan byggas lägre och därmed ge mer plats till våningssängarna.

Skjutdörren till bodelen har ett smart mellanläge i dörrskenan som gör att den kan hållas halvöppen. Något jag däremot saknar på många plåtisar, så även denna, är elektrisk dörrstängare så man slipper skrämma slag på grannen när den slås igen. Elfotsteget ingår i FUN+ paketet och det fälls ut med en knapp som är lätt att nå stående på marken.

Dubbla glasluckor och en uppfällbar arbetsyta på sidan.
Dubbla glasluckor och en uppfällbar arbetsyta på sidan.
Kylskåpet rymmer 135 liter och har ett ordentligt frysfack.
Kylskåpet rymmer 135 liter och har ett ordentligt frysfack.
Köket med tvålågig spis i samma enhet som diskhon.
Köket med tvålågig spis i samma enhet som diskhon.

Bodelens enkla och raka snickerier påminner om skandinavisk design. Smakfullt och enkelt. Är det rentav Ikea som inspirerat? Överskåpen har tvåfärgade luckor med en kromfärgad rand som avgränsning och de är utan handtag. Som en kontrast till allt det ljusa finns det svarta vägghängda bordet med en skiva av laminat och utfällbar förlängningsdel. Bordets storlek är bra och det kan lätt skjutas fram och tillbaka på en skena. En skena som nog lite oplanerat också fungerar som armstöd till den som sitter till vänster i baksätet.

"Enkla och raka snickerier som ­påminner om Skandinavisk ­design."

Baksätet är bekvämt tack vare att kuddarna har inbyggd lutning och bordet kan skjutas några centimeter framåt eller bakåt. Det kan också plockas bort vid färd, för krocksäkerhetens skull, men jag hittar ingen vettig förvaringsplats. Det typiska plåtisutrymmet över förarhytten hade varit perfekt, om det inte vore för att halva bordsbenet är fastskruvat. Alltför vanligt i plåtisar och företaget Ilse som gör bordsbenen bör hitta på en bättre lösning.

Som extrautrustning finns möjlighet att bädda sittgruppen och då placeras bordet i en lägre väggskena vilket ger en femte bäddplats. Dock finns fortfarande bara fyra bältade platser.

Köksmodulen har en spishäll i rostritt stål med svarta glaslock och inbyggd piezo-tändare som gör att man slipper handskas med stickor och plån. Diskhon tillhör samma enhet och den har en uppfällbar liten blandare. Lådorna är breda och har klassiska handtagsknoppar för låsning och öppning samt mjukstängning. Jag saknar bara mellanväggar i de stora lådorna.

Kylskåpet från Dometic rymmer 135 liter vilket är stort i van-sammanhang. Det räcker gott till en familj på fyra personer. Den öppna hyllan ovanför kylen är bra att ha när bilen står still för där ”trivs” böcker, telefoner, broschyrer och annat krafs som alltid belamrar bordet i vanliga fall.

Badrummet har en smart skjutdörr och innanför den döljer sig ett trångt utrymme med duschgolv, toalett och handfat. Duschen är bilens svaga punkt och inte alls lika finurlig som i storasyskonet D55, men ett draperi skyddar laminatväggar och trädetaljer från vattenstänk. Numera finns smarta vikväggar, uppfällbara handfat och infällbara toaletter som ger mer duschyta. Toalettstolen är en Thetford och kassetten är på vanliga 18 liter. På klassiskt manér dras den ut genom luckan på bilens vänstra utsida.

Badrummet i Dreamer D 53 FUN är inte det bästa vi sett från tillverkaren. Fällbara lösningar är nästan ett måste i plåtisar.
Badrummet i Dreamer D 53 FUN är inte det bästa vi sett från tillverkaren. Fällbara lösningar är nästan ett måste i plåtisar.
Duschen är bilens svaghet, men den finns åtminstone där om nöden kräver.
Duschen är bilens svaghet, men den finns åtminstone där om nöden kräver.

Om badrummet är bilens svaghet så är garderober och sovrum dess styrka. Det finns faktiskt två minigarderober, en utan dörr och en med dörr. Den ena med både hyllor och galgstång och den andra med enbart stång för galgar. Lysande! Sedan kommer vi till det finaste av allt. De två rejäla dubbelsängarna i våning ger plats för fyra sovande. Sängarna har Bultex-madrasser och underlag av aluminium med ribbor av trä. Båda våningarna har läslampor och upptill finns förvaring för tidningar. Allra längst ned, under den nedersta bädden, finns som vanligt ett förvaringsutrymme kvar. Om husbilen ska användas som vardagsbil är det här du lastar matkassarna. Dessutom kan båda bäddarna tas ut. Smart! 

Valmöjligheterna är många när det ska lagras!
Valmöjligheterna är många när det ska lagras!
Snygga luckor till överskåpen som är helt utan handtag.
Snygga luckor till överskåpen som är helt utan handtag.
Suveräna garderober för att finnas i en liten plåtis!
Suveräna garderober för att finnas i en liten plåtis!

Är ni två personer kan den undre bädden stanna hemma och då ryms cyklar eller andra skrymmande föremål.

Gasolskåpet rymmer två små sexkilos tuber vilket räcker när det bara är spisen och kylskåpet som ska drivas. Någon kompressorkyl verkar inte finnas i tillvalslistan men ska man ha kylskåp i den här storleken är ett klassiskt absorptionskylskåp bra. Det har AES vilket betyder att det väljer automatiskt mellan gasol, 12 volt och 230 volt. 

Dreamer har ett nytt isoleringsmaterial i väggarna som de kallar XHP (Xtrem Hybrid Protect) som består av ett liggunderlagsliknande skikt av polyuretan och polyeter och ett tunt skal av aluminiumfolie. Isoleringen uppfyller standarden EN 1646-1 för husbilar vilket betyder att den klarar att värma upp bodelen från 15 minusgrader till 20 plusgrader på 3,5 timmar med en Truma 4 Combi. Golvet är tjockare isolerat med styrofoam och polyesterfundament. 

Nu betyder det inte att det är en egentlig vinterbil, men avsevärt bättre än ett oisolerat skåp och några kalla vinterdygn är nog inga problem så länge man har rejäla tofflor och koll på vattnet.

När det gäller eluttag så finns det 12 volt och 230 volt i köket samt USB och 12-volt vid väggen ovanför soffryggen som brukar vara en lämplig plats för tv.

 

Ett störande vindbrus hörs från den lilla takluckan ovanför sittgruppen. Bruset minskar med en gummi- eller filtlist i spåret – men glöm ej ventilationen så en spoiler framför är oftast bättre.
Ett störande vindbrus hörs från den lilla takluckan ovanför sittgruppen. Bruset minskar med en gummi- eller filtlist i spåret – men glöm ej ventilationen så en spoiler framför är oftast bättre.
Välkänd förarmiljö. Standardbetonad Fiat-del utan kromringar i ratten eller dryckeshållare i mittkonsolen. Remis-gardiner ingår i FUN+ paketet och som vanligt finns USB och 12-voltsuttag.
Välkänd förarmiljö. Standardbetonad Fiat-del utan kromringar i ratten eller dryckeshållare i mittkonsolen. Remis-gardiner ingår i FUN+ paketet och som vanligt finns USB och 12-voltsuttag.
Enögd akter, men ett fönster räcker i de flesta fall och ger lägre tillverkningskostnad. På andra dörren passar cykelställ bra.
Enögd akter, men ett fönster räcker i de flesta fall och ger lägre tillverkningskostnad. På andra dörren passar cykelställ bra.
Provkörd: Dreamer D53 Fun (2019)
Taggar: Husbilar, Dreamer

Trenden med Vanlife har gjort att snittåldern för husbilsintresset och därmed läsarna av denna tidning har sjunkit. Vanligast inom vanlife är att man bygger sin egen husbil av en begagnad transportbil eller minibuss. En del av de som har haft ett hembygge går senare över till en fabriksbyggd husbil, särskilt om de får barn. Jag gick själv den vägen och började med en pippigul Ford Transit byggd på 1970-talet.

Efter tiden med hembygge är det härligt med en fabriksbyggd van (eller plåtis som det också heter) med dusch och fler bekvämligheter. Kanske har man också fått barn och då passar Dreamer D53 FUN perfekt. Det är en van för alla som reser fler

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.