Bild
Nästa artikel
Provkörd: Eura Mobil Activa One 650 HS

Provkörd: Eura Mobil Activa One 650 HS

Husbilar

U-soffa bak och långbäddar i alkoven är ovanligt men vi har testat en Eura som har det och dessutom bara är 6,5 meter lång. Som vanligt på Eura har den ett praktiskt dubbelgolv för teknik och packning.

Husbilstillverkaren Eura ägs av franska Triganogruppen som har många fabrikat under sitt paraply. Euras historik och fabrik finns dock i Tyskland och orten Sprendlingen. 

Där görs det välkända varumärket i sju olika serier, från vans (nyhet 2022) och upp till stora trippelaxlade lyxhusbilar. 

Alkovserien har namnet Activa One och i serien finns sex olika modeller/planlösningar från fyra och upp till sex bäddar. 

Två av dessa har u-soffa i aktern. 570 HS med tvärställd säng i alkoven och vår testade 650 HS med långbäddar. Andra skillnader mellan dessa två är att 570 HS bara är 5,99 meter lång och att den har en mindre golvkyl jämfört med 650 HS.

Samtliga Eura Mobil har dubbelgolv vilket blivit synonymt för dem genom åren även om flera andra tillverkerare också har det idag. Där ryms vattentankar, teknik och förvaring då utrymmet är 37 cm högt. 

Luckor finns både på sidorna och bak. Det är samtidigt isolerat och uppvärmt tack vare flera luftutblås från den luftburna värmepannan Truma Combi 6E.

Vi lämnar Autohallen i Kungsängen utanför Stockholm där vi lånat exemplaret. Activa One har Fiat Ducatos lägre chassi och detta exemplar har den manuella sexväxlade lådan. 

Husbilen går stadigt och tryggt trots sin ovanligt höga kroppshydda där alkovens topp når 3,15 meter upp i luften. Det gäller som vanligt att hålla reda på höjden när man åker under broar och tak. Nu är höjden i sig inte extrem när det är fråga om alkovbilar.

Förarmiljön i testbilen är enkelt utrustad utan kromringar och silvriga ventildekorationer av plast. Något vi tackar för då Fiats silverfärgade plastbitar mest bara stör med speglingar i vindrutan. Här är det svart som sig bör och inga reflektioner. Sikten är bra från förar- och passagerarplats, men från baksätet är det inte lika förträffligt, vilket vi återkommer till. 

Förarhytten har inbyggda jalusier för mörkläggning och framrutans jalusi dras nedifrån och upp vilket är bra. Därmed kan man lämna en liten glugg upptill och den riskerar inte heller att åka igen om man stänger slarvigt, vilket är lätt hänt med de som dras åt sidan.

Mörkläggningsjalusi som dras uppåt. Bildvinkeln ger intrycket att det kan störa sikten framför bilen, dock inte sittande i stolen.
Mörkläggningsjalusi som dras uppåt. Bildvinkeln ger intrycket att det kan störa sikten framför bilen, dock inte sittande i stolen.
Långbäddar i alkoven ovanför förarhytten. Öppningen ger enkel access till förarhytten. Aningen lågt placerade läslampor.
Långbäddar i alkoven ovanför förarhytten. Öppningen ger enkel access till förarhytten. Aningen lågt placerade läslampor.
Mittpassagen stängd och alkovtrappan utfälld.
Mittpassagen stängd och alkovtrappan utfälld.
Från entrén når man enkelt en garderob lämplig för ytterplagg. Även köket är lätt att nå när det ska dukas under markisen.
Från entrén når man enkelt en garderob lämplig för ytterplagg. Även köket är lätt att nå när det ska dukas under markisen.
Trappa och hyttdörr i en och samma smarta enhet.
Trappa och hyttdörr i en och samma smarta enhet.

Framstolarna är fasta och kan inte roteras eftersom det bara är en vägg bakom. Det finns en skjutdörr mellan bodel och förarhytt vilket ger fördelar vintertid då Fiats förarhytt är sämre isolerad än bodelen. Det går att öppna upp en mittendel i taket, mellan sängarna, för en luftigare känsla och enklare passage till hytten.

Men först kliver vi ut och beskådar bilen utifrån. Vit hytt och bodel med enklare dekaler som bryter av de stora vita fälten. Det är många lastluckor runtom, hela tre stycken, bara till förvaringen längst bak. Cyklar får inte plats där, till ändamålet finns istället cykelställ på bakväggen. 

Lite längre fram finns lastluckor till dubbelgolvet med genomlastning och teknik som vattentankar och värmepanna. 

Några tömningskranar är lite känsligt placerade om man lastar hänsynslöst, men annars är det föredömlig förvaring i golvet. Få andra husbilar i denna storlek har så bra ­lastutrymmen.

Fyra trappsteg upp i bodelen visar att det är en hög husbil men ett trappräcke underlättar insteget. Direkt till höger finns en garderob lämplig för ytterplagg och rakt fram är badrummet placerat. 

För en gångs skull kliver vi inte rakt in i sittgruppen vid en husbilstestning. Planlösningen gör denna husbil ovanlig och spännande, särskilt ihop med de kompakta yttermåtten. 

Just denna planlösning hittas oftare i större lyxhusbilar som Eura Mobils Integra eller andra lyxmärken som Frankia eller Hymer men här har vi som sagt en liten sexmetersbil. Ja drygt sex meter i det här fallet, men syskonmodellen 570 är ju kortare än så.

Få husbilar i sexmeters­klassen har en så fin och rymlig ­umgängesyta.
Få husbilar i sexmeters­klassen har en så fin och rymlig ­umgängesyta.
Provkörd: Eura Mobil Activa One 650 HS
Sikten framåt sittande i u-soffan är inte den bästa under färd men vid filmvisning och dukning är det bästa tänkbara plats.
Sikten framåt sittande i u-soffan är inte den bästa under färd men vid filmvisning och dukning är det bästa tänkbara plats.

Badrummet är allt-i-ett med ett handfat som kan svängas undan när det blir dags att duscha. Skjutdörrar till duschen är bra istället för draperi som klistrar sig mot kroppen. Det finns bra med förvaring för krämer, läppstift och lotioner och även krokar för handdukar. 

Ett steg längre fram har vi den rymliga alkoven med separata långbäddar. Mellan dessa finns en form av hård yta som funkar som sängbord, en yta som också kan bäddas ihop med en liten madrassdel. 

Fönster ger utsikt, ventilation och ljusinsläpp men vill man sitta och läsa i sängen får man det lite trångt om huvudet och läslamporna är aningen lågt placerade. Annars är det mysigt i ­alkover, så även i denna. En fällbar stege med tre steg ger enkel access.

Köket är av klassisk rak ­variant men har bra med arbetsyta framför den trelågiga spisen. Förvaring finns både i överskåp och lådor. 

Den snygga köksbänken är lätt att torka av och i en av kökslådorna finns bestickinsats. I hörnet mot soffan finns några öppna småhyllor med sarg. 

På andra sidan mittgången finns ett hörn med tv, något som faktiskt ingår på svensksålda bilar precis som solpanel och en del annat som du ser i fakta­rutan. Kylskåpet är stort, 140 liter inklusive sitt inbyggda frysfack. 

Längst bak i aktern har vi denna husbils stolthet, nämligen den enorma sittgruppen. En umgängesyta som är helt i klass med husvagnar. Så med andra ord, om du är van vid att sitta på varsin sida i den enorma U-soffan i en husvagn så kommer du att känna dig som hemma i Activa One 650 HS. 

Runtom finns som sig bör rymliga överskåp med hyllplan och mellanväggar. Matbordet kan fällas ner och hela härligheten bäddas till en mycket rymlig gästsäng. Utsikten från soffan är trevlig genom de tre fönsterrutorna och man sitter ganska högt upp. 

U-soffan kan förutom att användas som vilsoffa även bäddas till en stor gästsäng när bordet fälls ner och kuddar läggs ut.
U-soffan kan förutom att användas som vilsoffa även bäddas till en stor gästsäng när bordet fälls ner och kuddar läggs ut.
Provkörd: Eura Mobil Activa One 650 HS
Allt i ett badrum men med smart handfat som kan svängas undan över toaletten innan det ska duschas.
Allt i ett badrum men med smart handfat som kan svängas undan över toaletten innan det ska duschas.
Två bältade platser med nackstöd längst bak i U-soffan. Bäst lämpade som reservplatser i tvåmans bil.
Två bältade platser med nackstöd längst bak i U-soffan. Bäst lämpade som reservplatser i tvåmans bil.
Kompakt men bra utformat kök med smart lådsystem. Trelågig spis och djup diskho med hög vattenkran. Godkänd arbetsyta.
Kompakt men bra utformat kök med smart lådsystem. Trelågig spis och djup diskho med hög vattenkran. Godkänd arbetsyta.

En nackdel med den här planlösningen är däremot om man vill ta med sig fler åkande. Här finns visserligen två bältade extraplatser, men då allra längst bak. Sikten framåt är inte bra och kontakten med förarhytten kräver nästan telefon. 

Säkerheten vid voltning är också ett frågetecken med tanke på att bodelsväggar runtom sällan är lika starkt som förarhyttens stålbalkar. Med andra ord är det här en husbil bäst lämpad för par som sällan tar med sig gäster. 

Däremot sover fyra personer mycket bra och matplats finns så det räcker. Och för de som gillar att åka alla årstider är Activa One 650 HS perfekt. 

Tänk bara en skidweekend där after-ski kan firas med grannarna i den ovanligt rymliga sittgruppen!

Väggdekalerna förtäljer ”Made in Germany – Fit for Scandinavia” vilket antyder att det är en duglig husbil även för vinterbruk, trots luftburen värme. 

Dubbelgolv på 37 cm gör att värmen är tillräcklig för en weekend. Och tänk vilka oerhört långa skidor eller surfbrädor man får med sig i det rymliga dubbelgolvet!

Plus: Rymlig U-soffa, långbäddar som inte stjäl boyta, dubbelgolv.

Minus: Sikt och säkerhet för baksätes-passagerare är inte den bästa.

EURA MOBIL ACTIVA ONE 650 HS (2021)

Basfordon: Fiat Ducato 16” lågramschassi
Motor: Fiat Ducato 2,3 liter, 140 hk
Växellåda: 6 vxl manuell
Drivning: Framhjulsdriven
Säkerhetssystem: ABS, ASR, airbag förare & -passagerare, ESP-traction+, Hill holder, Hill Descent.
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 860 kg
Maxlast: 640 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 6 500/2 322/3 150 mm 
Axelavstånd: 3 800 mm
Takhöjd inne: 1 975 mm 
Isoleringstjocklek: Golv/vägg/tak 38/30/30 mm 
Uppvärmning: Truma -Combi 6E, luftburen värme
Bränsletank: 75 liter
Bäddmått: bäddbar sittgrupp 200 x 140, alkov 2 st 200 x 80
Pris testad bil: 819 000 kr
Övrigt: På svensksålda bilar (Nordic edition) som priset gäller ingår större värmepanna (Truma 6E), solceller, tv och -tv-antenn, markis m.m.

Taggar: Husbilar, Eura Mobil

Husbilstillverkaren Eura ägs av franska Triganogruppen som har många fabrikat under sitt paraply. Euras historik och fabrik finns dock i Tyskland och orten Sprendlingen. 

Där görs det välkända varumärket i sju olika serier, från vans (nyhet 2022) och upp till stora trippelaxlade lyxhusbilar. 

Alkovserien har namnet Activa One och i serien finns sex olika modeller/planlösningar från fyra och upp till sex bäddar. 

Två av dessa har u-soffa i aktern. 570 HS med tvärställd säng i alkoven och vår testade 650 HS med långbäddar. Andra skillnader mellan dessa två är att 570 HS bara är 5,99 meter lång och att den har en mindre golvkyl jämfört

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Kampanjerbjudande – halva priset livet ut!

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. För att få tillgång till den och alla andra Premium-artiklar behöver du teckna ett medlemskap. Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande: Halva priset livet ut.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.