Bild
Nästa artikel
Provkörd: Eura Mobil Profila RS 720 EB

Provkörd: Eura Mobil Profila RS 720 EB

Husbilar

Eura Mobil är en fransk-tysk premiumtillverkare med många strängar på sin lyra. I fjol kikade vi på en modell strax under miljonen med populär planlösning, generösa förvaringsutrymmen och läcker design! Läs vad vi tyckte!

Euras Mobils historia började 1959 med tillverkning av husvagnar under namnet Blessing. 1983 visades den första husbilen och sedan dess är det husbilar som varit huvudprodukten även om en och annan husvagn har lämnat fabriken. Sedan 2005 tillhör Eura Mobil den franskägda ­Trigano­gruppen och anses vara ett av koncernens prestigemärken. 

Vi provkör halvintegrerade Profila RS med höga långbäddar. Vi börjar vid förarplatsen i den Fiat Ducato som denna ­Profila RS är baserad på, det är för övrigt alla hel- och halvintegrerade modeller som Eura Mobil bygger. 

I denna modell finns det två lågt placerade mugghållare och inte det utfällbara fack som tidigare var standard i alla Ducato. Mitt på instumentbrädan finns en klimatanläggning och en riktigt stor display som är multimediaanläggningen. 

I övrigt är de flesta knappar och reglage enkla att förstå. Härifrån lägger man märke till det stora takfönstret men det fyller ingen funktion under färd utan det är när man stannat det kommer till sin fördel. 

När man ska gå in i bilen kan man antingen kliva direkt in från förarhytten eller in genom entrédörren upp för en ganska brant trappa. När man kliver in i bodelen möts man av ett ljust träinrede med inslag av vitt. Ljuslister samt snyggt integrerade taklampor förgyller helhetsintrycket något, det är fint helt enkelt.

I golvet vid entrén finns två luckor som kan öppnas och döljer stuvutrymmen. Perfekt för skor. På väggen finns små tygfickor för småsaker även två krokar att hänga kläder på, det tackar vi för. Instegsdörren har förutom fönster även en papperskorg och ett litet prylfack.   

Denna modell har en nedfällbar taksäng som fälls ned med handkraft. Det krävs ett visst mått av styrka för att få ner den vilket är ett minus. I taksängen får två normalstora personer plats och läslampa finns på båda sidorna av sängen. Som i många andra fall så blockerar taksängen entrédörren när sängen är nedfälld. 

 

Plus: Kvalitetskänsla och utrustningsnivå.

Minus: Den ena sängen är lite kort och lastvikten kan vara låg vid 3 500 kilos totalvikt.

Halvintegrerad husbil med en liten bula över förarhytten är en vanlig syn 2019 och har varit så ett bra tag. Det betyder oftast att det finns en nedsänkbar säng i bilens främre del.
Halvintegrerad husbil med en liten bula över förarhytten är en vanlig syn 2019 och har varit så ett bra tag. Det betyder oftast att det finns en nedsänkbar säng i bilens främre del.
Chalet  heter trädekoren 
som ger  en ganska mysig alpstugefeeling.
Chalet heter trädekoren som ger en ganska mysig alpstugefeeling.
Förarmiljön i Fiat Ducato är en vanlig syn i nya husbilar. Denna Profila RS är upphottad med bland annat klimatanläggning.
Förarmiljön i Fiat Ducato är en vanlig syn i nya husbilar. Denna Profila RS är upphottad med bland annat klimatanläggning.
Den ned­sänkbara sängen är bred vilket innebär att den blockerar entrédörren. Läslampor finns på båda sidor.
Den ned­sänkbara sängen är bred vilket innebär att den blockerar entrédörren. Läslampor finns på båda sidor.
En tv-skärm är fast monterad på väggen vid entrén.
En tv-skärm är fast monterad på väggen vid entrén.
Belyst ledstång och fickor för handskar och mössor.
Belyst ledstång och fickor för handskar och mössor.
"Det krävs ett visst mått av styrka för att få ner den vilket är ett minus."

Nästa anhalt är köket som fått en elegant design med en bänkskiva som är mjukt bågformad i framkant. Det finns tre spislågor i rad uppskjutna mot fönstret och en rund diskho med en rejäl blandare. 

Kökslayouten ger en arbetsyta direkt framför spisplattorna vilket är bra. Direkt under finns utdragbara lådor varav en för bestick och köksredskap. Det finns ett starkströmsuttag och ett 12-voltsuttag. Belysning i köket finns i form av ett antal snyggt integrerade ljuslister. Utmed andra sidan finns kylskåpet som integrerats i en garderobsmodul med ett skåputrymme ovanför och ett under. Den främre halvan av bodelen kan skärmas av med en skjutdörr. Det gäller att komma ihåg att säkra denna vid färd, annars kan den smälla igen med stor kraft. 

Hygienutrymmet känns påkostat. Förutom det självklara som kassettoalett och förvaringsutrymmen finns också två tandborstmuggar och en tvålpump. Öppnar man badrumsskåpet finns ett eluttag. Vi har i tidigare tester uppmärksammat att många husbilar saknar just detta. Mitt emot finns dusch­kabinen som har två ordentliga dörrar. Det gäller att stänga dom ordentligt så inget vatten slinker ut.

Instegstrappan är isolerad vilket dämpar buller som vägljud.
Instegstrappan är isolerad vilket dämpar buller som vägljud.
Köket är både tjusigt designat och genomtänkt välplanerat.
Köket är både tjusigt designat och genomtänkt välplanerat.
Väl tilltaget kylskåp som även har frysfack.
Väl tilltaget kylskåp som även har frysfack.
Besticklåda finns men  vi hade gärna sett ytterligare en för att få mer plats.
Besticklåda finns men vi hade gärna sett ytterligare en för att få mer plats.

Den bakre delen av husbilen tas upp av två höga enkelsängar med möjligheten att göra om dessa till en dubbelsäng genom att dra ut en ribbotten. 

Från bodelen kan man öppna två utrymmen under fotänden på respektive säng. Här finns hyllplan till förvaring och i den ena finns även en stång för upphängning av kläder på galge. 

Belysning slås igång automatiskt när man öppnar luckorna. På grund av sängarnas höga placering är överskåpen inte så höga, men däremot breda. 

Ett fack finns vid fotänden av sängarna där man bland annat kan placera sin telefon. Usb-port samt vanligt eluttag finns att tillgå. Läslamporna som finns till varje säng har små lampskärmar. Smala hyllplan finns utmed väggarna vilket är praktiskt för småprylar när man står still. 

Sängarnas längd är tillräcklig för den som är normallång men för den som är lite längre kan det bli lite tajt, vilket är en vanlig situation i dagens husbilsutbud. 

Höga långbäddar, eller ­enkelsängar om man så vill.
Höga långbäddar, eller ­enkelsängar om man så vill.
"Vi har i tidigare tester uppmärksammat att många husbilar saknar just detta."
Välplacerat mellan sängarna finns ett laddfack för mobiler. Bra!
Välplacerat mellan sängarna finns ett laddfack för mobiler. Bra!
Under ­bäddarna finns det ­garderober med klädstång eller hyllor.
Under ­bäddarna finns det ­garderober med klädstång eller hyllor.
Toaletten har jalusidörr som kan skallra under färd.
Toaletten har jalusidörr som kan skallra under färd.
Stor dusch med trätrall och futuristiskt designad armatur.
Stor dusch med trätrall och futuristiskt designad armatur.

Vi tar ett varv utvändigt och noterar i vanlig ordning en kassettoalett, elanslutning, vattenpåfyllningslock samt utrymme för två gasolflaskor. Tack vare de höga långbäddarna finns ett stort utrymme under där man bland annat kan få in cyklar. 

Profila RS är byggd i tyska Sprendlingen där Eura Mobils fabrik och huvudkontor ligger. Fiat Ducato bildar bas till bilen som sagt och även Fiats bredspåriga och låga campingchassi. 

Hela bodelens element i form av väggar, tak och golv är konstruerade utan trä. Istället används reglar av aluminium och polyuretan som stagar upp isoleringen som består av fuktsäkert XPS-skum. 

Väggarna förseglas utvändigt av glasfiberarmerad plast vilket står emot bland annat hagel. Övergången mellan tak och vägg är limmad och täcks av en pulverlackad aluminiumprofil.

Fönstrena är av ramtyp, de är alltså fastsatta i en ram som är monterad i väggen och hänger inte utanpå och alla luckor är tätade både inåt och utåt och har självstängande lås. Instegstrappan är isolerad även den. 

Eura Mobil lämnar tio års täthetsgaranti under förutsättning att regelbundna täthetskontroller utförs. 

Bilen har ett uppvärmt dubbelgolv där både teknik och viss last får plats. Uppvärmningen är vattenburen sådan från svenska Alde. De bilar som säljs via den svenska generalagenten är väldigt välutrustade. 

Bland annat finns två 100 W solpaneler färdigmonterade och den tidigare nämnda klimatanläggningen och panoramatakfönstret ingår i de svenska modellerna.

Som sammanfattning så upplevs Eura Mobil 720 EB som en gedigen husbil tillägnad paret som uppskattar kvalitetskänsla och vill ha en rejält tilltagen dusch. Tekniskt sett klarar bilen fyra säsonger om året så vad sägs om att fira nästa jul i denna?

Profila RS rullar på riktigt bra. Precis som många andra bilar i denna storleksklass gäller det  dock att hålla ordning på överhänget.
Profila RS rullar på riktigt bra. Precis som många andra bilar i denna storleksklass gäller det dock att hålla ordning på överhänget.
Gott om plats i  garaget!
Gott om plats i  garaget!
Kassett från Thetford.
Kassett från Thetford.
Dubbla solpaneler ingår i priset.
Dubbla solpaneler ingår i priset.
Provkörd: Eura Mobil Profila RS 720 EB
Taggar: Husbilar, Eura Mobil

Euras Mobils historia började 1959 med tillverkning av husvagnar under namnet Blessing. 1983 visades den första husbilen och sedan dess är det husbilar som varit huvudprodukten även om en och annan husvagn har lämnat fabriken. Sedan 2005 tillhör Eura Mobil den franskägda ­Trigano­gruppen och anses vara ett av koncernens prestigemärken. 

Vi provkör halvintegrerade Profila RS med höga långbäddar. Vi börjar vid förarplatsen i den Fiat Ducato som denna ­Profila RS är baserad på, det är för övrigt alla hel- och halvintegrerade modeller som Eura Mobil bygger. 

I denna modell finns det två lågt placerade mugghållare och inte det u

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.